PDA

View Full Version : Past een Gibson brug op een Epiphone?



Dionyios
21 januari 2003, 22:30
Ik vroeg mij af op een Gibson brug (van een LP) op mijn Epiphone LP zou passen. Ik heb zelf ook al vergeleken, en de pootjes waar de brug op rust zijn te groot, maar zou je deze schroefjes er ook uit kunnen draaien en vervangen door een gibson-brug?

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Dionyios op 2003-01-21 22:36 ]</font>

skabouter
21 januari 2003, 22:49
tuurlijk joh. alleen hou je misschien een paar gaatjes over, of moet je bijboren

Sicky61
21 januari 2003, 22:56
Sorry kaboutertje maar dat is wel een heel raar advies....bijboren?.....leg is uit...

skabouter
21 januari 2003, 23:19
gaatjes erbij boren !!

ohww, ik moet echt altijd alles uitleggen, zo moe word ik daarvan !

Sicky61
21 januari 2003, 23:30
Aaaah.....zeg dat dan gelijk.Voor het zelfde geld gaat dionyios met de klopboor van z'n pa aan de gang(beetje bijboren en zo),en kan die de epi bij het vuil zetten.Zelf zou ik niet gaan boren,maar gewoon een epiphone brug er op zetten.Is nog goedkoper ook.

skabouter
21 januari 2003, 23:34
inderdaad, dat brengt mij op een ander punt !

dionyios, waarom die bridge erop ?
ga je die los kopen, of heb je een gibson LP

Dionyios
22 januari 2003, 09:47
Nou, de brug die er nu op zit ratelt als je de b snaar aanslaat. Nou kan ik ook gewoon de oorzaak zoeken en dat herstellen, maar aangezien mijn gitaar binnenkort toch van elementen gaat wisselen, en ie dus toch bij de gitaarboer ligt, vroeg ik mij af of dit zou passen.

Dan koop ik zo'n brug van Gibson, en dan ben ik gelijk van alle gezeik af, en zoveel zal zo'n brug toch niet kosten denk?

Btw. boren zou ik nooit doen, en als het wel zou moeten zou ik het zeker overlaten aan iemand die er verstand van heeft.

Dennis

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Dionyios op 2003-01-22 09:49 ]</font>

Dionyios
22 januari 2003, 09:53
En ik ben trouwens ook niet helemaal stom hoor Skabouter. Ik snap ook wel dat als ie niet past je eventueel gaten bij zou moeten boren (wat ik het niet waard vind overigens).

Maar ik had geen zin om mijn brug er eerst af te halen, en dan vervolgens een Gibson op te scharrelen en daarbij hetzelfde te doen om zo de vergelijking te maken. Ik dacht dat misschien iemand hier dit al eens geprobeerd had.

Dus een iets netter antwoord kan ook voortaan he :wink:

Shay
22 januari 2003, 10:05
is het niet een snaar dat ratelt tegen een fret? Je hoeft niet perse een brug van gibson te hebben !!


p.s. sicky kwam met die vage antwoord

uhh geen dank skabouter

skabouter
22 januari 2003, 10:11
sorry man, als ik je gekwetst heb spijt mij dat oprecht !! I`m a nice guy ! :smile:

maar ik denk dat een gibsonbrug aardig in de papiertjes loopt....tenminste ? wil je een stoptail ? dat zal wel niet zo duur zijn.

maar bigby`s zijn gloeiend duur. (tweedehands alleen al ca. 140e)

Marc Oblivian
22 januari 2003, 10:17
Het lijkt me zeer sterk dat je brug ratelt als je een bepaalde snaar aanslaat. Ik kan me niet bedenken wat er dan moet ratelen, en als het al zo is, waarom dan alleen bij die bepaalde snaar?
De snaren zitten zo strak op je brug dat dat bijna niet kan ratelen.
Wat wel kan is dat die bepaalde snaar aanloopt op een fret. Dit is te verhelpen door het voorste bruggedeelte een heel klein beetje omhoog te verstellen. Er zitten daarvoor van de ronde dingetjes op dat bruggedeelte, met van die groefjes erin.
Een beetje aan het ronde dingetje draaien aan de kant van de snaar die aanloopt helpt meestal.
Het holler stellen van je hals dmv het draaien van de halspen helpt ook, maar is veel ingewikkelder en heeft invloed op de afstand van al je snaren tot de hals/het fretboard (zou ik niet doen, of laten doen)

Dionyios
22 januari 2003, 11:03
Ik dacht eerst ook dat het gewoon fretbuzz was, maar het is iets bij het zadeltje. Een los schroefje, of een vaag zadeltje oid. Maar er vibreert dus iets. Ik ben me er dus ook aan gaan ergeren. Nou had ik al allerlei dingen bedacht, zoals graphtec zadeltjes, maar nou kwam ik dus op die gibson brug.

Ik wil dus niet persé nu een brug van gibson hebben, maar ik vroeg me af of dat kon.

@ Skabouter: sorry dat ik wat overhaast concludeerde... Had beetje haast want er kwam net een klas binnen die les had ik het lokaal waar ik zat. No hard feelings :wink:

Shay
22 januari 2003, 11:05
je kan ook je brug losmaken de zadels checken en dan weer op je gitaar schroeven wil ook wel helpen

ltrz

p.s. hoe oud is die bak?

Dionyios
22 januari 2003, 11:29
Hij's van september 2001.

Maar ik ga nu dus nieuwe elementen (met push-pull potje voor coil-splitten, en nieuwe 3-way switch) erin laten zetten. Dus ik vroeg mij af wat er nog meer allemaal verbeterd zou kunnen worden nu ie daar toch ligt.

Kijk, dat probleem van dat ratelende zadeltje gaat opgelost worden, ik ben alleen aan het kijken hoe ik dat zou kunnen aanpakken.

Ik ik vind de Gibson brug er ook mooier uitzien :wink:

Anders Destium
22 januari 2003, 12:41
Staat er heel groot Gibson op dat je hem mooier vind, meestal kopieert Epi het design gewoon. Volgens mij is het meer een gevoelskwestie. En het ratelen kan te maken hebben met je lockingmechanisme, alleen komt zelden voor bij gitaren die niet dubbelgelockt zijn.

skabouter
22 januari 2003, 13:31
no hard feelings, hoor Dionyios :smile: friends ?

Dionyios
22 januari 2003, 15:06
Op 2003-01-22 13:31, schreef skabouter:
no hard feelings, hoor Dionyios :smile: friends ?


ok... :smile:

Maaruh nog ff over dat ratelen: volgens mij komt het duidelijk bij dat zadeltje vandaan. Je kan het zadeltje ook gewoon een beetje heen en weer bewegen. En als de snaren er niet op zitten lijkt het wel alsof dat schroefje niet vastzit. Hij lijkt wel te kort zeg maar...

En de brug van Gibson ziet er iets platter, breder en robuuster uit. Maar nogmaals, ik ben gewoon mogelijkheden aan het onderzoeken.