PDA

View Full Version : Wah Wah



Gitaargek
31 augustus 2007, 11:50
Beste mensen,

Ik heb een Dunlop Cry Baby (de gewone van €89). Lekker pedaal, maar ik vraag me af wat het verschik is met die dure pedalen zoals VOX of de Slash signature. Is dat nou echt beter of extremer. Ik speel graag solo's met de wah, daar is toch de gewone cry baby net zo goed voor als een Vox.

Ow ja. Ik lees ook een hoop over upgraden en dat soort dingen van de Wah. What about that? Wat houdt dat in?

Nitefly7
31 augustus 2007, 12:46
Beste mensen,

Ik heb een Dunlop Cry Baby (de gewone van €89). Lekker pedaal, maar ik vraag me af wat het verschik is met die dure pedalen zoals VOX of de Slash signature. Is dat nou echt beter of extremer. Ik speel graag solo's met de wah, daar is toch de gewone cry baby net zo goed voor als een Vox.

Ow ja. Ik lees ook een hoop over upgraden en dat soort dingen van de Wah. What about that? Wat houdt dat in?

het verschil met de Vox is minimaal, smaak-keuze;
de overwegend zwaarwegende verschillen zijn de nadruk op bep. frequenties en de 'sweep' (hoe het verloop van 'wahhhh' zich voordoet, over de afstand van pedaal omlaag/omhoog)
de mensen die ik ken die 'n Vox wah hadden, is alleen Noel Gallagher (uit m'n hoofd), dus de solo van Oasis' "D'you know what I mean" is een Vox-wah (gok ik..), maar 'n GCB-95 (die van jou) kwam m.i. wel in de buurt van die toon..
De Slash signature is speciaal aangepast, dus 'beste' resultaat zul je met 'n Slash-sound in je hoofd krijgen; een lekkere Les Paul o.i.d..
Bovendien heeft het pedaal een in te stellen distortion ingebouwd; dus volume en gain kun je aanpassen als extra boost...
De wah kun je volgens mij niet verder instellen zoals bijv. een RMC2 (Geoffrey Teese-pedalen; erg gekend/bekend), of Dunlops 535/535q wahs..
Dit instellen kun je doen om je 'eigen' wah sound te zoeken..

zelf heb ik er 'n paar dagen mee gestoeid (heb al flinke tijd de 535q) en ik merk dat ik bij verschillende nummers/gitaren wel een andere instelling neem (verschil tussen funky whackka of een rock/metal 'whoockkaa')..
hoop dat dit helpt..

Prijsverschil zit 'm in ander soort gebruikte spoel (die 'kleurt' je toon als je de wah uitzet, i.c.m. factoren als gitaar/soort pickups en dingen als je versterker en je aanslag...), merk (gepolariseerd is 't Behringer/Artec/Dunlop/Vox -> Morley/signature Dunlop/RMC/Fulltone/Silvermachine), evt. extra mogelijkheden (5-standen schakelaar voor verschillende wah-instellingen/distortion-boost/automatisch aan-uit schakelen zonder 'doortrappen' van de teen-schakelaar)...
De Silvermachine is een extreem voorbeeld, waarin je de gehele wah-range (hoe 't wah-verloop.. loopt) kunt instellen, een gedeelte van de 'Q' (het stukje in het frequentiespectrum dat je omhoog/omlaag schuift) en bovendien kunt kiezen of je de wah aanzet met 'n aparte switch, of 'm aan wilt hebben zodra je voet erop staat...
enige echt goede tip is; gewoon een legertje wah's in 'n testhok uitproberen!

duur wil niet altijd 'goed' of liever 'goed voor jou' betekenen..
veel pro's gebruiken 'maar' de GCB-95, terwijl 'wij' de meest esoterische wah willen..
....hiermee wil ik overigens niet zeggen dat sommigen van ons geen beter (wah-)geluid hebben dan die pro's/'pro's'...

--------

Qua aanpassen/upgraden is 't vaak functioneel, maar soms ook verslaafd functioneel;

mijn 535q heeft als extra's:
andere fasel-spoel, beter voor distortion/clean (functioneel)
schakelaar om tussen fasel en originele spoel te schakelen (licht verslaafd functioneel.. wah staat 90% van de tijd op de fasel)..

knopjes aan de onderkant, naar de zijkant gehaald (voor volume boost/q-factor) -> functioneel
auto aan/uit plaatje, zodat de wah aangaat als ik m'n voet erop zet (95% handig, maar niet als ik de wah even wil 'parkeren'..)

true bypass (ben ik nog niet helemaal uit, het verschil is minimaal met eerst, maar in m'n hoofd heb ik nu een redelijk 'schone' fx-keten...)

upgraden werkt goed als je de basissound van je wah goed vindt; of als je kunt bereiken wat je in je hoofd hebt, met wat je wilt..
dit is erg subjectief; maar als je per se dat RMC geluid wilt, moet je 'n RMC kopen.. en niet proberen om naast je Dunlop geluid ook 'n "RMC" geluid te krijgen.. resultaat is dan vaak dat je 'm vaak als 'RMC' laat staan...

that being said, is deze wah volgens mij het pedaal dat ik echt het langste gebruik (begonnen toen ik 12 was met 'n gcb95.. eigenlijk nog spijt dat ik die verkocht hebt...)

Rutger-peer
22 november 2008, 15:18
Om maar even topic te schoppen:

Ik heb kortgeleden een wah gekocht, een Dunlop Cry baby GCB-95, erg mooi pedaal.

Maar ik vond hem vanaf het begin al te schel wanneer je je voet volledig voorover doet (toe-down positie). Probleem is dat ik hem veel te dof vond wanneer ik mijn hak helemaal naar beneden had.

Desalniettemin heb ik de boel wat aangepast door dat truckje met de potmeter uit te halen: kammetje van het pedaal even loshalen en dan op toe-down positie de potmeter ietsje terug draaien en vervolgens het kammetje er weer op doen.

Ik was mij ervan bewust dat hij dan alleen nog maar doffer zou worden in de hak-down positie maar de toe-down positie was eerst zo enorm schel dat het echt gewoon pijn deed aan onze oren.

Echter, nu heb ik dus een wah die (naar mijn smaak)

1 Veel te dof is in hak-positie
2 Redelijk goed in toe-down positie is
3 En in het overgrote deel van hak naar teen positie niets doet en alleen in het laatste stukje van dat dof naar het allerschelst wat hij kan gaat.

Nou vroeg ik mij af: zijn er ook potmeters die een andere range hebben dan deze? Zodat ik ongeveer even schel op zijn schelst kan als de huidige maar lang niet zo dof in hak-positie?

Ik weet dat dat te maken heeft met de Q-functie van de 535...

Wat kunnen jullie mij hierover vertellen?

savecracker85
22 november 2008, 17:31
een andere wah kopen?

Had ook ooit een crybaby en vond die ook veelste schel.. Dus maar verkocht en ingeruild voor een VOX. En die staat alweer heel wat jaartjes op mn board :)

Spitfire
22 november 2008, 18:50
Ik heb een CryBaby gekocht, vond hem te schel (dat had ik ook verwacht) en heb vervolgens deze (http://www.diyguitarist.com/DIYStompboxes/WahMod.htm)mods erop uitgevoerd. Gevolg: hij klinkt veeeeeel beter.

Enige probleem wat ik nu heb is dat de CryBaby de C op de D, G, en B-snaar nu extreem versterkt en m'n hele versterker gaat mee resoneren als ik die aansla. Lijkt me eerder dat ik een foutje heb gemaakt bij solderen (ik ga er nog es naar kijken) omdat ik er niemand anders over gehoord heb.

EuroCinema
22 november 2008, 19:21
Je kunt in plaats van te modden hem natuurlijk ook wat langzamer en wat minder ver indrukken. Het is maar een wilde gedachte he. :D

Rutger-peer
23 november 2008, 01:16
Je kunt in plaats van te modden hem natuurlijk ook wat langzamer en wat minder ver indrukken. Het is maar een wilde gedachte he. :D


Heb je wel gelijk in maar zo precisiewerk afleveren met je voet is makkelijker gezegd dan gedaan vind ik ;).

Rutger-peer
23 november 2008, 01:20
Ik heb een CryBaby gekocht, vond hem te schel (dat had ik ook verwacht) en heb vervolgens deze (http://www.diyguitarist.com/DIYStompboxes/WahMod.htm)mods erop uitgevoerd. Gevolg: hij klinkt veeeeeel beter.

Enige probleem wat ik nu heb is dat de CryBaby de C op de D, G, en B-snaar nu extreem versterkt en m'n hele versterker gaat mee resoneren als ik die aansla. Lijkt me eerder dat ik een foutje heb gemaakt bij solderen (ik ga er nog es naar kijken) omdat ik er niemand anders over gehoord heb.

En hoe zit het nu met hoe dof hij is met hak-down? En zit je range een beetje goed verdeeld over de hele haal of is het nogsteeds het laatste stukje wat het merendeel van je range covert (want dat deed die van mij ook al bestwel vóórdat ik het potmetertje teruggedraaid had)?

Spitfire
23 november 2008, 12:25
En hoe zit het nu met hoe dof hij is met hak-down? En zit je range een beetje goed verdeeld over de hele haal of is het nogsteeds het laatste stukje wat het merendeel van je range covert (want dat deed die van mij ook al bestwel vóórdat ik het potmetertje teruggedraaid had)?

Range is groter geworden en dat met dof worden in de hak heeft ieder wah-pedaal

jemke
23 november 2008, 18:51
Ik heb ja-ren op mijn standard Dunlopje gespeeld. Onverwoestbaar, onverslijtbaar en universeel geluid. Sinds kort heb ik een Silvermachine Wah van MSD. De wah is voor mij qua sound toch een niveau hoger, qua bouwkwaliteit kan ze daarentegen niet op tegen Dunlop.

the sure thing
23 november 2008, 19:13
[QUOTE=Nitefly7;1379918]het verschil met de Vox is minimaal, smaak-keuze;
[QUOTE]

Ik ben het hier helemaal niet mee eens. Ik vind grote klankverschillen tussen de Dunlop en de Vox. Ik hou altijd aan: voor overstuurde geluiden: de Crybaby en voor cleane funk meuk de VOX.