PDA

View Full Version : Megasmerige overdrive / distortion



yhcmarc
30 augustus 2007, 17:20
Hoi, ik gebruik momenteel een TS9 over een jcm800 en een RAT over een Ampeg V4, maar ik wil echt een gore smerige sound hebben, a la Iron monkey, heeft iemand een idee wat ik daarvoor zou kunnen gebruiken. Ik heb toevallig van de week een oude Boss HM2 gekocht, en hoop dat die een dezer dagen binnen komt, maar andere suggesties zijn zeker welkom.

Thnx

Marc Oblivian
30 augustus 2007, 17:22
Een ouwe fuzz?
Fender blender ofzo?

drap
30 augustus 2007, 19:50
Het meest ranzige geluid wat ik me kan bedenken is een Z-Vex Fuzz Factory. Met dat ding klinkt het soms gewoon net of je gitaar kapot, zo clipt dat ding op een fuzzy manier. Met een EHX Big Muff kom je ook behoorlijk ver.

Ash ketchum
30 augustus 2007, 19:57
De hm2 klinkt wel bruut maar mist wel definitie. Heb je wel eens geprobeerd om je rat en TS te stacken. Met stacken krijg ik namelijk een lekker leadgeluid en met een draai aan de volumeknop wordt deze wat milder en met deze bijna helemaal dicht is het geluid clean met een randje.

Joey Handsome
30 augustus 2007, 20:44
Voor smerig, zie mijn sig.

yhcmarc
30 augustus 2007, 20:54
De hm2 klinkt wel bruut maar mist wel definitie. Heb je wel eens geprobeerd om je rat en TS te stacken. Met stacken krijg ik namelijk een lekker leadgeluid en met een draai aan de volumeknop wordt deze wat milder en met deze bijna helemaal dicht is het geluid clean met een randje.

Ik gebruik ze ieder voor een andere amp, maar ik zat er idd aan te denken om bv die hm2 te stacken met mijn ts9 op mijn marshall, ik hoorde nl. dat die HM2 een redelijke mid dip heeft, dat zou ik dan met die TS9 weer een beetje recht kunnen trekken. Ben nu ook aan het bieden op een boss hyperfuzz .. misschien kan ik daar nog wat leuks mee doen.

EuroCinema
31 augustus 2007, 08:04
Ja, ik heb ook een hyperfuzz gehad. Daar kun je echt spijkerharde sounds mee maken, te gek!

the feable
31 augustus 2007, 09:49
Fender Blender!

Maar ik denk dat een hele hoop Fuzzen wel in de buurt komen. Ik zou het niet te snel in een distortion zoeken...

Dick Wolkendeck
31 augustus 2007, 15:45
Echt goor is de Zvex Machine. Zo vies dat alleen single notes goed klinken, akkoorden... :stop: (klinkt als crossover distortion als gevolg van hopeloos verkeerd gebiasde eindbuizen).

MDW54
31 augustus 2007, 23:15
Een ouwe MXR distortion misschien? Met de knop helemaal open krijg je een geluid wat op een kruising tussen een boze wesp en een cirkelzaag lijkt. Jaaah... dat waren nog eens tijden!

Jorikjet
1 september 2007, 08:14
x aantal distortion/overdrive pedaaltjes tegelijk aanzetten :gitarist:

Wickerman
1 september 2007, 09:20
x aantal distortion/overdrive pedaaltjes tegelijk aanzetten :gitarist:

Hehe, dan krijg je dus de seek and destroy-bedoeling. James zei ooit in een interview dat ie soms wel eens meerdere ibanez tubescreamer achtereen schakelde, seek and destroy klinkt toch vrij smerig, niet ?

Jorikjet
1 september 2007, 09:30
ja zoiets, en een slapback echo en je bent klaar

Wickerman
1 september 2007, 09:44
Jij begrijpt me :blast: ;)

yhcmarc
1 september 2007, 10:23
de kill 'em all sound is niet echt iets wat ik zoek, ik denk meer in deze (http://www.ymondhc.com/ironmonkey.mp3) richting .. het moet hard en smerig zijn, zonder dat het ten koste gaat van definitie, een dikke onduidelijke brei van herrie zit ik ooit niet op te wachten.

drap
1 september 2007, 10:50
Klinkt als een Big Muff samen met een versterker die al wat overstuurt.

Debaser
1 september 2007, 11:01
en een Emma Reezzafratzitz ?

yhcmarc
1 september 2007, 11:28
Klinkt als een Big Muff samen met een versterker die al wat overstuurt.

k dan, toevallig heeft een dude hier in de buurt een big muff PI te koop, eens kijken of ik die in de loop van de dag kan uitproberen. thnx

tubeonly
1 september 2007, 12:09
Zvex Machine + fuzz factory is hell, lekker!!! Vooral leuk voor tonebending dingen, niet echt voor alles geschrikt. "Tool", gebruikt die niet ook de Machine..?!

Ook wel een dure optie ;-)

Fender Blender + EHX Big Muff = beetje smashing pumpkins geluid, of eigenlijk gewoon helemaal. Lekker smerig. Als je die echt goor wilt maken moet je ook nog eens humbuckers gebruiken, geen geluid, wel goor.

Nog smerigere fuzz: Shin ei. Nauwelijks bruikbaar, zalig ranzig. Iedereen vraagt me wat dat voor geluid is, boompje doorzagen zeg ik dan maar.

Marshall shredmaster pedaal. Combi van Fuzz en distortion. Kan soms ook smerig zijn, maar nog net iets liever, en dus ook bruikbaarder.

Mijn voorkeur is de blender/muff combi. Staat er niet een reissue blender voor relatief weinig op marktplaats!? Ah nee, kapaza.be en reeds verkocht. Ik zou die in de gaten houden.

AutoStatic
1 september 2007, 13:21
Heb je die MXR Distortion + van mij al uitgeprobeerd? Zo'n Big Muff is inderdaad ook heel vet. En die Reezafratzitz is echt bruut maar ook aan de prijs.

yhcmarc
1 september 2007, 13:39
Ik heb hem nog niet geprobeerd, zal hem morgen even aan een test onderwerpen in de oefenruimte.

drap
1 september 2007, 13:39
Marshall shredmaster pedaal. Combi van Fuzz en distortion. Kan soms ook smerig zijn, maar nog net iets liever, en dus ook bruikbaarder.

Hu? Ik heb 'm zelf ook en als ik er nou iets niet in kan ontdekken dan is het ook maar een heel ietsiepietsie klein beetje fuzz :o

yhcmarc
2 september 2007, 12:06
De big muff PI over de marshall (op een 2x15" cab) is zeker een houdertje .. damn wat klonk dat lekker. Op de V4 kan ik nog steeds niet een echt lekkere gitaarsound vinden, verschillende kasten/pedalen/gitaren geprobeerd. Voor een gitaaramp vind ik hem veeeeel lekkerder klinken als basamp. Toch maar voor een andere gitaartop erbij gaan .. ik denk een LC, maar eerst ff checken of ik die LC 4x15" kan scoren, is voor mijn Doomband (in B) toch ff lekkerder dan 4x12 .. want die 2x15 klinkt echt fantastisch !!