PDA

View Full Version : extra lange snaren?



Ic3gl0vE
30 augustus 2007, 15:49
Mijn bas, een Dean DB95 heeft nieuwe snaren nodig. De snaren die er nu op zitten, zaten er al op toen ik 'm kocht en dat is ook al weer 8 maanden terug. Maar nu de vraag: wat voor lengte moeten de snaren zijn?

De afstand van brug tot topkam is zo'n 90 cm. Als ik het goed heb, heeft de bas dus een 35" scale. Voldoen standaard snaren of moet ik XL snaren hebben?

OJJVZ
30 augustus 2007, 16:55
dan moet je longscale snaren hebben ja, zal wel vaak worden aangegeven met XL...
anders kan het gebeuren dat de snaren dunner worden (bij stemmechaniek normaal) vóórdat ie over de topkam is gelopen, vooral als je string thru body hebt
als dat niet zo is is normale schaal misschien ook wel lang genoeg.. maar don't know for sure

Ic3gl0vE
31 augustus 2007, 13:26
De brug is zo'n 'bakje' zeg maar waar de snaren aan de achterkant doorheen gaan. Ze gaan dus niet door de body. Het zou fijn zijn als ik geen longscale snaren nodig zou hebben, want dan is er veel minder keus en ze zijn een stuk duurder...
Bij ernie ball staat er overigens niet bij hoe lang de snaren zijn, kan ik die gebruiken?

OJJVZ
1 september 2007, 00:42
bij snaren wordt altijd rekening gehouden met dat ze eventueel ook nog door de body kunnen, dat is vast meer dan een inch extra...
als jij geen string thru body hebt.. denk ik dat het wel moet kunnen, maar ik heb het nooit geprobeerd :P er is hier vast iemand die het weet
je kunt ook altijd een losse snaar kopen om te testen.. kost niet zoveel

OJJVZ
7 september 2007, 23:35
Even gekeken bij mn bassnaren, dat stukje dat nog dik is, ná de topkam zegmaar, is net iets meer dan 1 inch bij mij, dus het zou net moeten kunnen.

GunMetalBlue
8 september 2007, 11:43
bij snaren wordt altijd rekening gehouden met dat ze eventueel ook nog door de body kunnen, dat is vast meer dan een inch extra...
als jij geen string thru body hebt.. denk ik dat het wel moet kunnen, maar ik heb het nooit geprobeerd :P er is hier vast iemand die het weet
je kunt ook altijd een losse snaar kopen om te testen.. kost niet zoveel

Bij bassnaren? Waar ik kom niet?

OJJVZ
8 september 2007, 18:59
hm... jah verschilt per winkel he?
Er is wel altijd 1 merk dat losse B-snaren verkoopt, omdat ze geen 5snaar-pakjes verkopen, moet je zelf de B erbij kopen, maar heb je een 4 of 5 snaar?
jekunt ook staggsnaren kopen voor een euro of 4? of andere rotzooi, maak je natijd er een uh.. zweep van, of weet ik het.

Ic3gl0vE
12 september 2007, 13:40
Even gekeken bij mn bassnaren, dat stukje dat nog dik is, ná de topkam zegmaar, is net iets meer dan 1 inch bij mij, dus het zou net moeten kunnen.


Welke snaren heb je nu?

OJJVZ
12 september 2007, 17:18
uhm.. ik geloof d'addario's, deze zaten er op toen ik de bas kocht 2 maand geleden (roundwounds)
maar dekn dat dat per merk niet zo zal verschillen

sickpunk
12 september 2007, 17:58
op mijn bassen die ik thuis heb hangen(fender jazz en een guild pilot, andere staan bij me vriendin, dus kan ik niet controleren) steekt er maar een centimeter na de topkam uit, hierna begint de wikkeling al, het is dus zeker niet bij alle snaren zo...

ik denk haast dat je gewoon naar extra-longscales moet gaan kijken...

Ic3gl0vE
18 september 2007, 23:46
Bij saitenmarkt.com zijn ze zo vriendelijk geweest de lengte van rotosound 665LD snaren op te meten voor me. Van ball-end tot waar de snaren dunner worden zijn ze 92cm en de totale lengte is 120cm. Ik heb 2 sets besteld: ze kosten daar maar 18 euro nu en dat is vergeleken met andere sites erg goedkoop. ik ben benieuwd :)

denblommme
19 september 2007, 08:33
Heb gisteren een setje Elixirs gekocht, waren langer dan alle andere snaren
die ik ooit gekocht heb. waren wel duur: 63euri. maar ze glijden wel lekker