PDA

View Full Version : twijfels over nieuwe gitaar



LANnerd
30 augustus 2007, 15:18
Hoi beste gitaarnet mensen.

Ik loop nu een aantal weken rond met een heel vervelend dilemma.

Ik ben zelf bass speler maar vind het leuk om af en toe ook wat gitaar te spelen.
Had altijd al een oude klasieke gitaar die ik op zolder had gevonden, en heb daar toen ik voor een goedkoop prijsje aan kon komen een electrische bij gekocht via marktplaats.
heb toen 150 euro betaald voor een rode squier telecaster uit de affinity serie met een behringer VX-amp digitaal pedaal dingetje erbij(was ook nodig want mijn bass amp heeft geen OD ofc).

toen ik de gitaar had gekocht was ik natuurlijk nog verschrikkelijk n00b en had er geen verstand van, maar inmiddels heb ik veel bijgeleerd en gepraat met de gitaar mensen in mijn bandje en ben al lkkr aan het draaien en afstellen gegaan en vind em nu wel redelijk spelen.
nou heeft 1 van die gitaar mensen in mijn bandje een fender mexico telecaster en die speelt ZOW heerlijk makkelijk en snel in vergelijking met mijn tele dat ik echt niet meer tevreden ben met die van mij.
Ik heb ook geprobeert om de snaren wat dichter op me hals te krijgen, want als ik die gitarist mocht geloven klopte mijn hals voor geen meter.
ben toen op wat aanraden van hem en met wat advies en instructies aan het uitproberen geweest met het draaien aan de hals en het is al een stuk beter, heb de brug ook al behoorlijk aangepast en weer geintoneerd(zoals dat volgens internet zou moeten met een stem bakje) maar ik krijg ze niet dichter op de hals zonder dat ie verschrikkelijk veel gaat zoemen en buzzzzen.

nou raade die gitarist mij aan om gewoon te kijken naar een andere gitaar want een slechte gitaar kun je aan afstellen wat je wilt, het word er mischien beter van, maar nooit echt goed.

dus nu zit ik te denken om een nieuwe gitaar te kopen, en eerst leek een london city telecaster me wel wat(lkkr vintage die blonde kleur ^^) maar ik wou eerst nog even verder kijken en wat meer info verzamelen over hoe dingen klinken enzow en het verschil met humbuckers en singlecoils e.d.

heb toen de andere gitarist uit mijn bandje eens uitgenodigt langs te komen met zijn epi les paul met 2 humbuckers en die klonk al VEEL mooier over mijn amp (een 120 watt 15" Laney BC120). hij vond zelf de amp ook zow lkkr klinken dat hij em wel van me wou kopen.
Maar goed, terug naar de LP. Wat ik wel direct merkte is dat zown les paul hals wel lekker speelde en dat de snaren ook best lkkr dicht op deh als stonden, maar dat ie breder was en dat dat of heel erg wennen zou zijn, of gewoon niet voor mij(heb ook een ibanes soundgear bass met de halsbreedte van een jazzbass omdat die HEERLIJK smal zijn ivm bvb een precision bass)

de conclusie is dus, als ik een andere gitaar ga kopen dan zoek ik 1 die de lkkr warme klank van een les paul heeft maar met de hals van een telecaster of vergelijkbaar.

toen kwam ik op deze gitaar uit.

een fender/squier jagmaster: http://www.squierguitars.com/products/search.php?partno=0320700500

http://www.folkofthewood.com/Images8/fendersquiremij.jpg

die schijnt een hals te hebben die vergelijkbaar is met een strat, dus ik denk wel smal genoeg, maar wel met humbuckers. en schijnt een redelijk goeie gitaar te zijn, tremolo ben ik toch nog niet goed genoeg voor om te gebruiken dus dat vind ik geen probleem dat ik die het beste vast kan zetten. en wat ik ook wel leuk vond is dat die jagmaster wel leuk en makkelijk schijnt te zijn om aan te sleutelen, zow kun je er makkelijk een andere schakelaar in solderen om de humbuckers naar single coil te schakelen (en alsnog een tele/strat geluid te krijgen) en kun je de humbuckers nog mooi weg werken achter en paar gromen kapjes en dat soort dingen.


of ik ga voor een london city, omdat die gewoon betaalbaar zijn en HEEL goed schijnen te zijn. maar geen humbuckers. maar wat ik wel leuk vind is dat ie er nog lkkr vintage uitziet en ook nog origineel uitziende brug en string trough body(wat de squier niet heeft).


nou heb ik nergens de mogelijkheid om op 1 van deze 2 te spelen omdat de london city's voorlopig nog niet te krijgen zijn door problemen met de groothandel, nou vind ik het geen probleem om ff te wachten, maar jah, als ik toch voor een andere ga, dan is het wachten neit nodig.
en de jagmaster kan ik hier in de buurt nergens vinden, dan moeten ze em bestellen en dan verwachten ze natuurlijk ook dat ik em koop, maarjah, dat weet ik nogn iet zeker.

dus nu de vraag aan jullie:

is de squier goed genoeg en zou ik die gewoon proffesioneel moeten laten afstellen

of

moet ik wachten op de londoncity en dan de singlecoils maar voor lief nemen

of

moet ik voor een jagmaster gaan

zoals je mischien al gemerkt heb heb ik een beperkt budget dus duurder als de jagmaster moet het eigenlijk ook echt niet worden, ook vooral omdat ik een bas speler ben en gitaar spelen alleen voor leuk erbij om thuis eens te doen heb, en daarom dus geen dure gitaar kopen wil.

als iemand nog andere voorstellen heeft sta ik daar natuurlijk altijd voor open, maar zelf waren dit de enige opsties die ik vinden kon die mij wel aanspraken, vanwege de fender hals maar toch de warme klank en dan ook nog het beperkte budget en jah, ik weet wel dat je neit mag verwachten voor een schijntje op de 1e rij te zitten, maar wil het toch zo ver mogelijk proberen ;)

(ow jemig wat ie ie lang geworden ^^)

a darker shade of grey
30 augustus 2007, 15:22
dude.....het is twIJfels....om mee te beginnen, **aangepast:)** dan ga ik nu even je post lezen :p

edit: dan ga ik nu even mijn echte reactie op je post geven: ten eerste vind ik het heel raar om gitaar te gaan spelen over een laney basscombo, ten tweede als je een Les Paul zo lekker vind klinken zou ik niet voor een jagmaster gaan, dat zijn toch redelijk verschillende dingen. Wat dacht je van een Epiphone SG? Vaak nog iets goedkoper dan de LP's, redelijk de zelfde klank alleen wat meer bite, maar een dunnere hals.

Wat voor muziek speel je eigenlijk? Dan kan ik ook nog mn mening geven over het single coil//humbucker dilemma.

Luke-wannabe
30 augustus 2007, 15:23
Zo da's een flink verhaal!
Ik raad je aan om naar een London City Telecaster te gaan kijken en dan er een paar hotrailsjes van GFS (http://store.guitarfetish.com/catepisethle.html) in te (laten) zetten. heb je ook een stuk dikker geluid dan de gewone single couls die er in zitten.

LANnerd
30 augustus 2007, 15:38
dude.....het is twIJfels....om mee te beginnen, dan ga ik nu even je post lezen :p

edit: dan ga ik nu even mijn echte reactie op je post geven: ten eerste vind ik het heel raar om gitaar te gaan spelen over een laney basscombo, ten tweede als je een Les Paul zo lekker vind klinken zou ik niet voor een jagmaster gaan, dat zijn toch redelijk verschillende dingen. Wat dacht je van een Epiphone SG? Vaak nog iets goedkoper dan de LP's, redelijk de zelfde klank alleen wat meer bite, maar een dunnere hals.

Wat voor muziek speel je eigenlijk? Dan kan ik ook nog mn mening geven over het single coil//humbucker dilemma.

bedankt voor de reactie(en correctie :sssh: )

Ik speel op het moment nog niet echt 1 stijl, probeer wel veel dingetjes van fly away van lenny kravits tot aan nirvana tot brant bjork, ben de laatste weken veel bezig met wat stoner rock geluid(vb colour haze of kyus of truckfighters). heb een dikke boss ODB overdrive eraan gezet en dan aan die bass amp, en dat geeft een heerlijk warm geluid, en is ook af te stellen van het hele platgeknepen warme stoner rock geluid tot wat helderder zachte overdrive werk maar echt een vaste stijl heb ik nog niet, daarom leek die knop in die jagmaster mij ook wel leuk dat je em zow naar single coils kunt schakelen. ow, en nog een detail, ik vind die body van die jagmaster gewoon meesterlijk mooi ^^

zown SG is idd het proberen waard, maar van wat ik gehoord heb zijn bijna al die gibson halzen gewoon veel breder, maar ik zal het iig eens proberen wat ik er van vind en dat dan posten, maar kan daar verder nog niet zoveel over zeggen omdat ik er nog nooit op gespeeld heb.

ow en nog over die Laney, dat is eigenlijk helemaal niet zow heel raar(vind ik persoonlijk) want Kyus speelde ook op bass amps en zijn daar beroemd mee geworden, en inprincipe is het niet anders als elke andere gitaar amp maar heeft deze een betere laag weergave, de hoog weergave is ook voor een basamp belangrijk en er is ook nog heel veel te regelen met de 7bands EQ die er op zit. enigste nadeel is dat ie groot en zwaar is en geen OD van zichzelf heeft, maar daar heb ik een leuk boss bakje voor ^^


Zo da's een flink verhaal!
Ik raad je aan om naar een London City Telecaster te gaan kijken en dan er een paar hotrailsjes van GFS (http://store.guitarfetish.com/catepisethle.html) in te (laten) zetten. heb je ook een stuk dikker geluid dan de gewone single couls die er in zitten.

das idd ook een leuk id, ik kende die elementjes helemaal niet, maar zijn die wel een beetje te krijgen hier in nederland? vind ze er wel een beetje raar uitzien, maar ach, als het geluid er maar mooier van word, dat vind ik wel belangrijker

Ik ga morgen naar groningen, dus ik zal meteen daar bij de tonika wel even een SG uitproberen, heb namelijk nog nooit op zoiets gespeeld, of iets wat er op lijkt(als dat er is)
maar zown jagmaster heeft toch weer een heel ander geluid ondanks dat ie ook 2 humbuckers heeft? hoe zou dat dan komen? ik hoor ook wel veel mensen die in hun jagmaster andere elementen zetten, maarjah, als het andere geluid vooral komt door de body of iets dergelijks dan helpt dat ook niet.
maar eigenlijk is het ook niet zow dat ik persé een les paul geluid meot hebben, maar vond dat wel erg chill klinken, punt is alleen, ik weet niet hoe een jagmaster klinkt en dat maakt het gewoon erg lastig.

kuk
30 augustus 2007, 20:25
Nou,ik ben ook bassist en daarnaast ook begonnen met el. gitaar.
Ik heb een Squier Tele gekocht (butterscotch blond/maple toets) en tevreden!
Grtz Kurt

no 1 hops
30 augustus 2007, 20:39
edit: dan ga ik nu even mijn echte reactie op je post geven: ten eerste vind ik het heel raar om gitaar te gaan spelen over een laney basscombo, .buddy guy is denk ik niet de minste die over een basman speelt met zijn strat

kuk
30 augustus 2007, 20:40
De jagmaster koop je nieuw voor 275 euro!

no 1 hops
30 augustus 2007, 20:44
1 optie.
bestel een setje GFS, zet ze in je tele, bevalt je de sound, dan weet je dat je een beter speelbare tele kan zoeken en dan die GFS daar weer inzetten.

2 optie, koop die jag, als je die lekker vind spelen, en ook daar kunen andere elementen in.
(maar volgens mij heeft de jag een andere scale/mensuur dus de feel van de snaren zal dan anders zijn dan op de tele

3 koop een fat strat

rickert
30 augustus 2007, 20:50
wat is een tweifel?

iwamoto
30 augustus 2007, 21:44
De jagmaster koop je nieuw voor 275 euro!
van stagg ofzo?

http://www.drgonzo.nl/userartdetails.php?id=520

....

LANnerd
31 augustus 2007, 12:18
Is er niemand die mischien al wat ervaring heeft met die jagmaster?
ik wil er namelijk eerst wel wat meer van weten voordat ik besluit 1 te kopen of toch voor een tele te gaan, maar hier in de buurt is er geen winkel die em heeft staan en als ze em moeten bestellen verwachten ze natuurlijk meteen dat ik em ook koop, maar ik wil er eigenlijk eerst wel op spelen.
dus als er mensen zijn die er al wat ervaring mee hebben en mij er wat meer over zouden kunnen vertellen(bvb hoe groot het verschil is met die shortscale hals of het geluid van de humbuckers) dan zou ik dat zeer op prijs stellen.

kuk
1 september 2007, 12:48
Ik had ook graag ervaring gedeeld met de jagmaster-Squier,niemand die zo een heeft?

LANnerd
2 september 2007, 22:12
jemig, wat maken snaren een verschil zeg, ik heb van de week een snaar gesloopt op mijn squier tele en heb nu nieuwe gekocht, maar wat bleek.
ik heb net als vorige keer een setje 0.10 gekocht. maar wat ik dus niet wist is dat mijn oude snaren (ook van D'adario) waren "optimized for drop tunings".
met andere woorden de 3 lage snaren waren extra dik :o
mijn nieuwe snaren zijn van normale dikte (0.10) en spelen ZOW veel beter na een klein beetje te hebben afgesteld. hij buzzed nu wel een beetje meer, maar dat is maar zow weinig dat ga je niet merken wanneer je de amp open zet ^^.
maar ik ben toch nog wel geinterreseerd in een jagmaster(ben een beetje verliefd geworden op de looks ^^,ik weet het, fout fout, maar toch ^^), en wil alsnog wel eens weten hoe een london city speelt en of dat nog beter is als deze, dus ik moet binnenkort maar eens even bij een gitaren shop langs.
en als er nog mensen zijn met jagmaster ervaring, dan zou ik het graag willen horen.
Ook heb ik ontdekt dat er een jaguar met humbuckers rond gaat. Ik vermoed(weet het natuurlijk niet zeker) dat die wel een vergelijkbaar geluid zal hebben, dus mensen die daar wat ervaring mee hebben zou ik ook graag van willen horen.

alvast bedankt.

Take it easy
3 september 2007, 14:21
Het model en uiterlijk spelen bij jouw keuze zonder meer een rol, maar wat ook belangrijk is, of de gitaar goed in balans over je schouders hangt en het geluid voldoet aan jouw klank keuze.
Ik speel reeds tientallen jaren op fender jazzmaster en jazz bass en ben helemaal verknocht aan de vorm en contouren van de body's. Je kunt er een hele avond mee op het podium staan, zonder pijn in je ribben te krijgen.
Sinds 2 jaar heb ik ook 2 jagmasters, één met 24" en één met 25,5"mensuur, die ik bijna altijd als werkpaardjes gebruik voor de rock/ country/ jazzy muziek die ik speel.
Ze zijn goedkoop en doen niet onder voor de veel duurdere fenders die ik heb.
Maar laat je Squier tele eens door een kundige afstellen/afwerken.
Want het ligt bij Squier niet zo zeer in de kwaliteit van de materialen, maar in een goedkopere (massa) afwerking. B.v. als de toets gevlakt is en de halspen op juiste spanning zit spelen ze echt heel lekker.
Tussen 2 haakjes, voor de Jagmasters heb ik nieuw nog geen 270Eur betaald.
Maar belangrijk is waar je klank voorkeur naar uitgaat en voor welke muziek je de gitaar wilt gebruiken. En wat voor klank je er zelf eruit kunt halen.
Het geluid hangt ook af van degene die erop speelt.
Maar met een Jagmaster zul je zeker geen miskoop doen op gebied van prijs/kwaliteit verhouding en statiegeld als je hem weer kwijt wilt
Succes.

Rutger
3 september 2007, 14:32
Idd, laat je tele eerst nog ns goed afstellen. Afstellen heb je niet zo 1 2 3 onder de knie, dat kost tijd en ervaring. Maar geef die gitaarboer een tientje en hij heeft m in 10 minuten perfect voor je afgesteld.

En als je dat gedaan hebt, weer verder kijken