PDA

View Full Version : Info nodig: Burstbucker pro elementen



jkeijner
30 augustus 2007, 12:22
hallo,

ik ben van plan om andere elementen in mijn SG standard te stoppen.
de Burstbucker pro (uit de LP) leken mij een goede keus van wat ik er van gelezen heb.
alleen wil ik graag weten wat de ervaringen hiermee zijn en welk van de 2 elementen (brug/hals) ik het beste kan vervangen.

de bedoeling is om mijn SG namelijk iets minder scheurbak maken en hem te kunnen gebruiken voornamelijk voor slag gitaar met vooral een mooi clean geluid. mijn style ligt in symphonische, alternatieve rock.

alvast dank,
Jurian

bass blom
30 augustus 2007, 12:43
gewoon nog een paar topics starten?

heavy-metal-thunder
30 augustus 2007, 18:18
in mijn Les Paul Class 5 zitten de BB2 en BB3 in respectievelijk nek en brug. Ik zou zeker niet durven zeggen dat ze minder scheuren. Integendeel, een BB3 heeft veel output (maar klinken wel gedefinieerd). Persoonlijk zou'k dan eerder naar BB1 en BB2 (neck brug) gaan zoals in een LP 58 RI. Of waarom geen minihumbuckers of P90's? Ik meen dat deze in Humbucker formaat bestaan.

jkeijner
31 augustus 2007, 10:00
de p90 heb ik inderdaad veel van gehoord. dit zijn geen humbuckers overigens, maar er is ook nog de p94. is dat niet de humbucker versie?

ik ben alleen een beetje bang dat p90-p94's het gibson geluid een beetje weghalen, aangezien er soms wordt gezegt dat t een soort van strat sound produceerd

Orpheo
31 augustus 2007, 10:21
ik vind burstbuckers de slechtste, meest overrated pickups OOIT. heel neuzig, weinig gedefinieerd, zeer wollig geluid. de burstbucker3 is nog de minst slechte van het hele stel. Ik heb BB's getest in customshoppers, gewone LPs, in mijn sg, in mijn warmoth's, en ik vind ze gewoon slecht.

maar p90's in een gibson (sg of LP) en dat ie dan stratachtig word?! absoluut niet. tis eerder dat ie n tele word on steroids. Heel dik,knallend, scheurend, krachtig geluid, maar niet zo snerpend als een tele. Denk maar aan t geluid van greenday.

Luke-wannabe
31 augustus 2007, 10:23
Ja p90 is your way to go!

Dirkdewaard
31 augustus 2007, 10:29
Er zijn weinig elementen die meer Gibson zijn dan p90.

Luke-wannabe
31 augustus 2007, 11:08
En zo is het.

SimonS
31 augustus 2007, 11:19
(Offtopic: donders Luke-Wannabe, wat heb jij een lange sig...)

Orpheo
31 augustus 2007, 11:24
Er zijn weinig elementen die meer Gibson zijn dan p90.

en een humbucker is dat niet?

jkeijner
31 augustus 2007, 11:27
zo te horen is men vrij enthousiast over de p90. dus de p94 is geen optie?

heeft iemand t trouwens wel eens geprobeerd in combinatie met een humbucker? (bijv. een p90 met een burstbucker of een p94)

Orpheo
31 augustus 2007, 11:34
zo te horen is men vrij enthousiast over de p90. dus de p94 is geen optie?

heeft iemand t trouwens wel eens geprobeerd in combinatie met een humbucker? (bijv. een p90 met een burstbucker of een p94)

kijk eens naar de gibson bfg....

Dirkdewaard
31 augustus 2007, 11:58
kijk eens naar de gibson bfg....

Doe maar niet.... :seriousf:

Orpheo
31 augustus 2007, 12:00
Doe maar niet.... :seriousf:

er is niks mis met die gitaren. ze zien er alleen niet uit, maar ik speel liever op dat ding dan op de meeste andere gibsons die ik getest heb. nja, MIJN bfg, maar mijn bfg is ook flink gemod (richels is lager geschuurd, pupringen, kapje op p90, andere wiring, mooiere knopjes, etc etc).

heavy-metal-thunder
31 augustus 2007, 12:34
ik vind burstbuckers de slechtste, meest overrated pickups OOIT. heel neuzig, weinig gedefinieerd, zeer wollig geluid. de burstbucker3 is nog de minst slechte van het hele stel. Ik heb BB's getest in customshoppers, gewone LPs, in mijn sg, in mijn warmoth's, en ik vind ze gewoon slecht.


Heb je het nu over de BB pro's zoals in de huidige LP Standards of over BB1, 2 en 3?

Om eerlijk te zijn vind ik de BB2 en BB3 zeker niet super. Ik heb mijn Class 5 al enkele malen vergeleken met enkele standards (uit de nineties, dus niet met BB's in, maar met Alnico's). Ik heb telkens moeten vaststellen dat mijn gitaar niet beter klinkt dan een gemiddelde LP Standard. En dat zou niet mogen voor die prijs. Maar ik ben het niet eens dat de BB's te wollig zouden klinken, integendeel, in vergelijking met die LP Standards klinkt mijn gitaar dunner en scherper.

jkeijner
31 augustus 2007, 18:36
nou die bfg klink opzich erg vet op de demo.
de combinatie van de p90 en BB3 is niet zon slecht idee, alleen wat nou precies de verschillen zijn tussen de burstbuckers 1,2,3, pro is me nog niet helemaal duidelijk

Orpheo
31 augustus 2007, 19:01
Heb je het nu over de BB pro's zoals in de huidige LP Standards of over BB1, 2 en 3?

Om eerlijk te zijn vind ik de BB2 en BB3 zeker niet super. Ik heb mijn Class 5 al enkele malen vergeleken met enkele standards (uit de nineties, dus niet met BB's in, maar met Alnico's). Ik heb telkens moeten vaststellen dat mijn gitaar niet beter klinkt dan een gemiddelde LP Standard. En dat zou niet mogen voor die prijs. Maar ik ben het niet eens dat de BB's te wollig zouden klinken, integendeel, in vergelijking met die LP Standards klinkt mijn gitaar dunner en scherper.
alle burstbuckers.

BaseSix
1 september 2007, 12:34
Heb je het nu over de BB pro's zoals in de huidige LP Standards of over BB1, 2 en 3?

Om eerlijk te zijn vind ik de BB2 en BB3 zeker niet super. Ik heb mijn Class 5 al enkele malen vergeleken met enkele standards (uit de nineties, dus niet met BB's in, maar met Alnico's). Ik heb telkens moeten vaststellen dat mijn gitaar niet beter klinkt dan een gemiddelde LP Standard. En dat zou niet mogen voor die prijs. Maar ik ben het niet eens dat de BB's te wollig zouden klinken, integendeel, in vergelijking met die LP Standards klinkt mijn gitaar dunner en scherper.

De Burstbucker serie humbuckers hebben allemaal alnico magneten. Echter, de BB1, 2 en 3 hebben alnico 2's en de BB 5 (of ook pro genoemd) hebben een alnico 5. Het getal geeft niet de sterkte aan van de magneet, maar zegt iets over de legering waarvan hij gemaakt is. Nog een verschil tussen de BB 5/Pro en de 1, 2 en 3 serie is dat de 5 waxpotted is. Voordat de BB5/Pro' werden geplaatst vond je een 490 en 498 combo in de Les Pauls en deze vind je nog steeds in de huidige SG's. De 490 en 498 hebben ook alnico 2 magneten, maar zijn anders gewonden.

Maargoed, in tegenstelling tot Orpheo die altijd krachtig ZIJN mening uit, ben IK ZEER tevreden over mijn BB1 en BB2 in mijn Les Pauls. Ze zijn in mijn oren zeer gedefinieerd in tone, helder, met niet teveel output en kan toch scheuren. Niet als een EMG, maar dat wens ik ook niet. Wollig zijn ze zeker niet! Ik heb veel ervaring met allerlei elementen inclusief enkele boutique elementen zoals Tim Shaw's, Wolfetone DR. Vintage (wat wel een aanrader is), Fralin's, Bare Knuckles, Dimarzio, Seymour Duncans, enz. Maar uiteindelijk draait het allemaal om je eigen smaak. Bovendien kan een element verschillend klinken wanneer je hem in een andere gitaar plaatst. En dan zijn er nog de exemplarische verschillen van de elementen zelf... Ik kan je dus niets anders aanraden dan gewoon te gaan testen in een winkel.

Er zijn SG's met P90, dus probeer het zeker uit. En een combi met een P90 bij de hals en een BB bij de brug is zeker geen slecht idee. Probeer gewoon!

Groeten,

Michiel

heavy-metal-thunder
1 september 2007, 14:14
Maargoed, in tegenstelling tot Orpheo die altijd krachtig ZIJN mening uit, ben IK ZEER tevreden over mijn BB1 en BB2 in mijn Les Pauls. Ze zijn in mijn oren zeer gedefinieerd in tone, helder, met niet teveel output en kan toch scheuren. Niet als een EMG, maar dat wens ik ook niet. Wollig zijn ze zeker niet! Ik heb veel ervaring met allerlei elementen inclusief enkele boutique elementen zoals Tim Shaw's, Wolfetone DR. Vintage (wat wel een aanrader is), Fralin's, Bare Knuckles, Dimarzio, Seymour Duncans, enz. Maar uiteindelijk draait het allemaal om je eigen smaak. Bovendien kan een element verschillend klinken wanneer je hem in een andere gitaar plaatst. En dan zijn er nog de exemplarische verschillen van de elementen zelf... Ik kan je dus niets anders aanraden dan gewoon te gaan testen in een winkel.


Wel, als je mijn post van wat hoger leest, dan schrijf ik dat ik de BB1 en BB2 (nek brug) zoals in de R8, heel goed vond. De BB2 en BB3 (nek brug) zoals in mijn Class 5 vind ik minder geslaagd. Ze klinkt dunner en meer output i.vgl.m. de R8 (maar daar kan de gitaar ook voor iets tussen zitten). Ik ben het ook eens als je schrijft dat ze helder en gedefinieerd zijn.

Wat je zegt over waxen, wist ik niet, maar idd. mijn Class5 gaat vrij snel feedbacken, zal hier wel mee te maken hebben, denk ik.

Antoon
1 september 2007, 20:16
Ik vind de Burstbucker serie elementen ook uitstekend.

E-J
2 september 2007, 14:08
de bedoeling is om mijn SG namelijk iets minder scheurbak maken en hem te kunnen gebruiken voornamelijk voor slag gitaar met vooral een mooi clean geluid. mijn style ligt in symphonische, alternatieve rock.

Hoi Jurian,
Je zou, zoals zovelen reeds gezegd hebben, P90s kunnen proberen maar dat kost wel wat moeite. (al denk ik zeker dat het het waard is!). P90s in een SG (denk maar eens aan Pete Townshend) klinken geweldig clean, en scheuren ook nog eens als een tiet als je wilt.

Bekijk/beluister dit videotje maar eens goed!
The Who - A Quick One (Rock 'n Roll Circus) (http://www.youtube.com/watch?v=OjkGHn8_Z2c)

Het kost dus wel een beetje moeite de P90s in je SG met buckers te krijgen. Ik vond deze website een tijdje terug. Erg de moeite waard!
http://www.everythingsg.com/howto/p90conv/1.html

...Stiekem wil ik ook een SG met P90s :)

Dirkdewaard
2 september 2007, 16:31
Het kost dus wel een beetje moeite de P90s in je SG met buckers te krijgen. Ik vond deze website een tijdje terug. Erg de moeite waard!
http://www.everythingsg.com/howto/p90conv/1.html

...Stiekem wil ik ook een SG met P90s :)

Brae Knuckle, seymour duncan enz enz hebben toch gewoon humbuckerformaat P90? Ik heb net een p90 in mijn les paul gezet en het koste me 15 minuten.

E-J
2 september 2007, 18:37
Brae Knuckle, seymour duncan enz enz hebben toch gewoon humbuckerformaat P90? Ik heb net een p90 in mijn les paul gezet en het koste me 15 minuten.

Maar men claimt toch dat die toch net ietsje 'anders' klinken dan een 'echte' P90? Of is dat wartaal?

Dirkdewaard
2 september 2007, 19:10
Maar men claimt toch dat die toch net ietsje 'anders' klinken dan een 'echte' P90? Of is dat wartaal?

Tja, hoe klinkt een echte p90? Zelfde als; hoe klinkt een echte humbucker?

Voor mijn gevoel een beetje wartaal.

Orpheo
2 september 2007, 19:59
ik heb bij bareknuckle pickups p90 in humformaat gehad, en t klonk precies als een gibson p90, nja, beter; dikker, toch opener meer spank, met wat andere techniek zelfs een beetje twang, en geen ruis. t ligt echt aan t merk dat je kiest heb ik gemerkt.

Mitch
2 september 2007, 20:22
Dus van het idee "met P90's valt niet te spelen vanwege de brom" ben je nu af ? ;)

Orpheo
2 september 2007, 20:24
Dus van het idee "met P90's valt niet te spelen vanwege de brom" ben je nu af ? ;)

nee hoor ;) ik vind ze nog steeds verschrikkelijk vanwege de brom. Desalniettemin; die BKP p90's hebben een waanzinng lekkere sound die ik associeer met p90, en brom/ruisloos (vanwege een minuskuul klein extra spoeltje erbij).

jkeijner
3 september 2007, 16:05
waarschijnlijk ga ik het brugelement van mijn SG vervangen met een p90 (net als een BFG maar dan andersom) .
vooral omdat mijn neck element al een mooier warm geluid geeft. daar komt nog eens bij dat je een zogenaamde hum-cancellation hebt wanneer je beide pickups gebruikt.

gr,
Jur