PDA

View Full Version : Retro Sonic rulez!!!



the sure thing
29 augustus 2007, 23:04
Hallo,

Normaal koop ik NOOIT pedalen op de gok, maar voor het eerst in mijn leven heb ik het gedaan en dat is me goed bevallen!! Ik heb bij gtrgear 2 retro sonic pedalen besteld: de chorus en de compressor. Vlotte afhandeling, ik had alles binnen 5 werkdagen in huis!!

Allereerst de chorus: dit pedaal kan je zowel de chorus als vibrato gebruiken. De chorus is met maar EEN knop instelbaar, maar dat doet ie wel goed. De chorus klinkt DIK en VET, het is dus GEEN transparant laagje wat over je gitaargeluid ligt. En zo hoort een chorus ook te zijn! Hij is qua klank sterk vergelijkbaar met de Boss CE-2, waar ik een grote fan van ben. Ik heb de retro sonic in een A/B test met de CE-2 gedaan, en er was weinig verschil te horen, behalve dat de retro-sonic stiller was.

Daarnaast is met 2 knoppen de vibrato-functie goed instelbaar. Het is geen rigoreuze vibrato (zoals bij de vox versterkers) maar hij kan van "normaal" tot subtiel. Hij klinkt wel natuurlijk. Ik geef de chorus klank een 9 en de vibratoklank een 8.

En dan de compressor: in tegenstelling tot het plaatje op de site, is de attack niet met een schakelaartje te regelen maar traploos met een draaiknop. Ik heb m vergeleken met mijn oude MXR dynacomp en de retro-sonic compressor is (gelukkig) wel wat subtieler. de sustain-knop doet echter niet zoveel in vergelijking met de MXR. Ik zou de compressor qua geluid een 7,5 geven.

Deze beide pedaaltjes blijven voorlopig op mijn pedalboard!!!! Ze zijn true bypass, nemen niet teveel ruimte in en ze zien er ook nog eens kicke uit. Joehoe!

rhcp_schipper
30 augustus 2007, 00:08
Ik heb zelf ook erg veel interesse in de compressor van retro sonic(zie sig). BEn opzoek naar een goede vervanger voor mijn boss cs-3.

Jimwoud
30 augustus 2007, 01:08
behoorlijke gok voor dat geld, en dan vind ik de cijfers die je eraan geeft ook nog niet echt hoog, met name de compressor.

sofa
30 augustus 2007, 06:00
Ik heb zelf ook erg veel interesse in de compressor van retro sonic(zie sig). BEn opzoek naar een goede vervanger voor mijn boss cs-3.


Ik heb nog een Maxon compressor liggen die ik niet meer zo vaak gebruik en evt. wel wil ruilen. Interesse?

rhcp_schipper
30 augustus 2007, 08:33
Ik heb nog een Maxon compressor liggen die ik niet meer zo vaak gebruik en evt. wel wil ruilen. Interesse?


Wil wel een compressor die in dezelde prijsklasse zit. En ik wil zeker vooruit gaan op mijn compressor die ik nu heb.(de boss cs-3 modded).

cosmos
30 augustus 2007, 09:53
.... En zo hoort een chorus ook te zijn! Hij is qua klank sterk vergelijkbaar met de Boss CE-2, waar ik een grote fan van ben. Ik heb de retro sonic in een A/B test met de CE-2 gedaan, en er was weinig verschil te horen, behalve dat de retro-sonic stiller was.


Interessant. Ik heb namelijk zowel een CE-1 als een CE-2 gehad, en de Retro-Sonic chorus lijkt in de verste verte niet op een CE-2. Hij is juist gebaseerd op een CE-1, een CE-2 klinkt veel dunner.

Tristan
30 augustus 2007, 11:39
Ik ben het 100% eens met the sure thing, die Retrosonic klinkt niet als een CE-1 maar als een CE-2, maar de meningen zijn er inderdaad over verdeeld...
Ik denk dat het ligt aan de CE-1 die je gehoord hebt...
Misschien liggen sommige CE-1's en CE-2's toch dichter bij elkaar in de buurt qua sound dan je in eerste instantie zou geloven, maar de Retrosonic komt voor mij niet in buurt naar wat een voor mij vet klinkende CE-1 is...

Speeddemon
30 augustus 2007, 19:23
Twee dingen: als je een CE-1 qua smeuïge vetheid wil benaderen met een compact pedaal, probeer es een 2e hands Ibanez BC9 te scoren.

Tweede: Zo'n attackpot op een Ross-clone (ik neem aan dat die Retrosonic in dat straatje zit, zo niet een letterlijke BYOC is) is alleen maar interessant in z'n minimale en maximale stand, dus een toggleswitch is toch best handig daarvoor. Daartussen is 't verschil te subtiel.

the sure thing
30 augustus 2007, 21:17
Dat klopt! Dat heb ik ook gemerkt en daarom geef ik de compressor ook een 7,5. Nogmaals: de cijfers die ik geef vind ik errug hoog. Een 10 heb ik een pedaaltje nog nooit gegeven.

Geloof de verhalen niet dat de Retro-Sonic chorus een remake is van de Boss CE-1. Dat kunnen ze wel roepen, maar of ze ook zo klinken is vers 2 (en dat vind ik dus van niet). De CE-1 is uniek in zijn soort, zowel qua klank als in zijn lompheid. Ik weet nog wel dat Voodoolab met z'n analoge chorus kwam. Voodoolab beweerde ook dat het gebaseerd was op de Boss CE-1. Het kan in theorie ook wel zo zijn, maar in de praktijk KLONK de Voodoolab chorus niet in de verste als de CE-1.


Anyway: de chorus van de CE-2 vind ik heerlijk en die van de Retro-sonic dus ook!

alfred
31 augustus 2007, 07:01
Iemand ervaringen met de Retro-Sonic Delay ?

-Heineken-
21 september 2007, 02:07
Interessant. Ik heb namelijk zowel een CE-1 als een CE-2 gehad, en de Retro-Sonic chorus lijkt in de verste verte niet op een CE-2. Hij is juist gebaseerd op een CE-1, een CE-2 klinkt veel dunner.

Tjah das eigenlijk het eerste wat in mij opkwam. Ik heb nooit een retro-sonic ce1 clone gehad maar op het punt gestaan er een te bestellen, toen ze pas uitkwamen, tot ik een Échte Boss CE-1 op marktplaats tegenkwam. Heb ik die dus even héél gauw gekocht (YeSss nooit een seconde spijt van gehad). Tot die tijd altijd een CE-2 gebruikt. Hoewel ze allebei heel goed (analoog=warm) klinken is de CE-2 het toppunt van een subtiel laagje over je bestaande sound leggen en de CE-1 het toppunt van warme verzadigde boter over je toon heen gieten. Beiden goed hoor maar nauwelijks vergelijkbaar.

Tristan
21 september 2007, 09:32
Ach, Heineken, ik vind ook dat die Retrosonic wat betreft klank veel dichter in de buurt van de CE2 ligt dan bij de CE1, maar ja, die CE1's schijnen onderling ook wel een beetje te verschillen qua klank dus blijkbaar hebben ze bij Retrosonic niet de vetst klinkende CE1 gekloond...

ewout
22 september 2007, 23:11
Ach, Heineken, ik vind ook dat die Retrosonic wat betreft klank veel dichter in de buurt van de CE2 ligt dan bij de CE1, maar ja, die CE1's schijnen onderling ook wel een beetje te verschillen qua klank dus blijkbaar hebben ze bij Retrosonic niet de vetst klinkende CE1 gekloond...


tis ook geen 100% kloon. Alle (vette?) input-oversturing en de bak ruis is eruit gehaald. Chip en circuit is verder hetzelfde. Dat maakt wel verschil, positief of negatief is dan wel subjectief. Voor mij zekers positief, want die log grote ruisende clippende ce-1 heeft voor mij meer nadelen en voordelen. Wil je die ruis en vette input oversturing bij een RS dan gooi je er gewoon een dirty boostertje ervoor, klaar. Kan je hem zo vet maken als je zelf wil. Ben je nog altijd goedkoper uit en neemt minder plek in dan een ce-1.

Ik heb een japanse ce-2 hier liggen en al draaiende aan de trimpot hem vergeleken met mn RS chorus. Ik snap dat mensen ze hetzelfde vinden klinken, ze zitten zeker in hetzelfde straatje, maar de RS klinkt wel veel dieper en warmer. Bijna iets te diep/warm als het aan mij ligt. Ik heb destijds ook een echte ce-1 en een jap. ce-2 naast elkaar gehoord en die verschilden exact zo onderling in mijn herinnering. (twee jaar geleden) Je hoorde dat ze familie waren, maar de diepte was gewoon best wel anders. De een associeerde ik met seventies chorus, de ander met eighties.

Ze reageren echt *totaal* anders op overdrive trouwens; met die RS heb je die diepe funky 80's frusciante sound met die grom in het laag net als de echte ce-1, met de ce-2 krijg je een 'fluwelen laagje' eerder 'bovenop' op je geluid. Die Frusciante sound lukt gewoon niet met een ce-2. De ce-2 wordt nooit echt deel van je hele overdrive geluid, die lijkt alleen het hoog en hoogmidden te chorussen. De RS pakt eerder het laag en het laagmidden waardoor je overdrive als het ware je chorus 'induikt' en met elkaar versmelt. Erg mooi, zeker met de virbato kant. Met een treble boost voor de RS zit je al snel in Brian May gebied trouwens. Wel grappig...

the sure thing
22 september 2007, 23:17
EWOUT, met jou kan ik door één deur!

the sure thing
27 oktober 2007, 15:20
Vandaag en gisteren uitgebreid mijn 2 Retro Sonic (chorus en compressor) pedaaltjes uitgetest. Met name de Compressor is ECHT een aanrader! Dat ding is heel veelzijdig in te stellen en kleurt je geluid totaal NIET! Ik heb m vergeleken met een ouder MXR dynacomp en de Boss (CS-2 en CS-3) en deze steekt er echt met kop en schouders tussen uit! Ik had altijd redelijk een hekel aan compressors, maar de Retro Sonic doet wat hij doen moet, zonder dat hij het geluid kleurt of zonder dat je gekke schommelingen in het geluidsniveau ervaart. De veelzijdigheid in combinatie met de kleurloosheid is echt TOP!

De chorus ben ik wat minder tevreden over: de MATE van chorus is met maar één knop instelbaar. Hij klinkt wel OK (bijna orgelachtig, ik hou daar wel van) maar de beperkte instellingen maken het pedaaltje niet veelzijdig. Op de chorus zit ook een "vibrato-kanaal", maar vergeleken met een vibrato van de VOX AC30 blijft het behelpen.

cosmos
28 oktober 2007, 12:18
Hey TST,
die chorus is ook nooit bedoeld geweest als een veelzijdig apparaat, dat was de CE-1 namelijk ook niet. De Boss CE-20, DA'S pas een veelzijdige chorus! :)

-Heineken-
28 oktober 2007, 14:11
Hey TST,
die chorus is ook nooit bedoeld geweest als een veelzijdig apparaat, dat was de CE-1 namelijk ook niet. De Boss CE-20, DA'S pas een veelzijdige chorus! :)

Jah maar die klinken dan weer als een syntetisch blok ijs.
Dat digitale spul is echt niet te vergelijken met oude of boutique analoge choruspedaaltjes.

Mitch
28 oktober 2007, 16:30
Op de chorus zit ook een "vibrato-kanaal", maar vergeleken met een vibrato van de VOX AC30 blijft het behelpen.

Lijkt me zeker, angezien de vibrato op je chorus pedaal ook écht een vibrato is en wat Vox 'vibrato' noemt is natuurlijk gewoon tremolo. Twee heel verschillende effecten dus !

Zoals een tremolo hendel dus ook een verkeerde naam heeft, da's eignelijk weer vibrato, ach... what's in a name.

Maar voor de duidelijkheid: vibrato is een veranderende toonhoogte, tremolo een veranderende volume. De termen worden echter behoorlijk vaak foutief gebruikt.

ewout
28 oktober 2007, 20:16
Toen ik een boss ce-2 vond op marktplaats dacht ik; es kijken of ik met een gescheiden depth & rate voor de chorus meer uit de voeten kan dan de enkele knop op de RS. (verschil in geluid eventjes aan de kant geschoven) Bleek dus van niet. De RS is niet veelzijdig, maar het is voor mij niet iets wat met een extra 'rate' knop op te lossen is ofzo.

Ik heb die chorus twee keer bijna verkocht, want ik gebruik hem echt weinig. Maar... als ik hem gebruik is hij wel supergaaf en dan weet ik weer waarom ik hem gekocht had! :-)