PDA

View Full Version : Laney GH50L in da house



Jimwoud
29 augustus 2007, 20:21
Hey,

Heb eindelijk m'n Laney GH50L binnen, en ben er blij mee. Wil nog wel wat dingen gaan veranderen want de gain structuur is erg korrelig, zelfs met de ingebouwde drive aan. Dus moet nog maar eens wat boosters gaan proberen. Merk ook wel dat hij niet echt voor thuis gemaakt is(er is ook nog een Laney LC15 onderweg, hehe). Clean klinkt hij super maar met distortion merk je dat hij nog wat harder moet.

Er zitten nu 6L6 buizen in, die wil ik misschien nog gaan vervangen voor EL34, er zit een bias switch op dus die kunnen er zo in, alleen nog even biassen en klaar.

Zullen die EL34's ook een wat smoothere overdriver geven? En wat zijn goede eindbuizen daarvoor, en voorversterker buizen? Het moet een beetje een smoothy high-gain monster gaan worden. Iemand ideeën?

Tone factory heeft nog een leuke aanbieding van EH EL34 Platinum matched (http://www.tonefactory.nl/shop2/product_info.php?cPath=1_2_3&products_id=1084) of Sunguang EL34 B (http://www.tonefactory.nl/shop2/product_info.php?cPath=1_2_9&products_id=1109) of toch maar voor JJ'tjes gaan. Hoor het graag naar jullie ervaring, die heb ik totaal niet met buizen.

Sarco
29 augustus 2007, 20:47
Proficiat, mooie aankoop!

Als dat de stock buizen zijn zou ik die zeker vervangen, het zou kunnen dat die versterker dan al veel meer zal klinken zoals je wil.. Over het algemeen hebben EL34's een mooier middengebied en 6L6'en een meer uitgesproken hoog en laag als je ze met elkaar vergelijkt (dat is toch wat m'n technieker me wijsgemaakt heeft). Als je zware muziek wil spelen zou ik voor nieuwe 6L6'en gaan, voor rock EL34's.. 6L6'en hebben ook meer headroom dan EL34, dus hiermee moet je misschien ook rekening houden als je veel clean wil spelen (maar met een 50w eindtrap maakt dit misschien niet zoveel uit?)

Jimwoud
30 augustus 2007, 00:52
Het klopt wel van dat headroom verhaal. en daar staan 6L6'en ook bekend om, maar ik houd meer van het dichtgesmeerde distortiongeluid. dus denk dat ik met el34's een goed eind op weg ben.

Jimwoud
30 augustus 2007, 13:31
Iemand nog tips?

EH 12AX7 voorbuizen en Shuguang EL34B eindbuizen is dat een goede combi?

minoin
30 augustus 2007, 17:11
Ik vond Shuguang voorversterkerbuizen in mijn VC50 altijd heerlijk klinken! Net dat extra btje grind! Wat eindbuizen betreft heb ik geen idee, k had zelf altijd 6L6 van Shark Tubes.
Vreemd dat je bij metal voor EL34's gaat, maar zal wel smaak zijn :)
Succes ermee en laat weten wat je ermee gaat doen, want k vind het zelf ook een interessante amp ;)

SimonS
30 augustus 2007, 17:17
JJ voorbuisjes

Jimwoud
30 augustus 2007, 17:38
Ik vond Shuguang voorversterkerbuizen in mijn VC50 altijd heerlijk klinken! Net dat extra btje grind! Wat eindbuizen betreft heb ik geen idee, k had zelf altijd 6L6 van Shark Tubes.
Vreemd dat je bij metal voor EL34's gaat, maar zal wel smaak zijn :)
Succes ermee en laat weten wat je ermee gaat doen, want k vind het zelf ook een interessante amp ;)
Het is niet echt metal wat ik ermee ga spelen, meer soort britse hardrock sound, met veel pinched harmonics. Dus denk dat ik met EL34's wel beter uitkom, ook omdat het wat dichtgesmeerder klinkt.

Heb ook echt het idee dat m'n huidige buizen op zijn, want ik hoor veelal dat die amp wat bright klinkt, maar die van mij is eerder dof.

@Simon: Zij die JJ's een beetje goed voor (medium)high-gain?

tenx voor de tips

dePerik
30 augustus 2007, 23:01
Die JJ's zijn heel goed daar voor! Mocht je geinteresseerd ziijn, PM ff dan

SimonS
31 augustus 2007, 08:57
@Simon: Zij die JJ's een beetje goed voor (medium)high-gain?
de JJ's zijn meer warm, vintage, plezierige mids.
Shuguang is de buis die je níet zoekt: veel gain, veel hoog, aggressief.

Jimwoud
31 augustus 2007, 10:59
de JJ's zijn meer warm, vintage, plezierige mids.
Shuguang is de buis die je níet zoekt: veel gain, veel hoog, aggressief.
Bedoel je ze dan als eindbuizen, of voorbuizen?

Of gewoon van voor naar achter JJ's erin?

SimonS
31 augustus 2007, 11:17
ik had het over voorbuizen.

Jim Haagmans
31 augustus 2007, 12:45
Mooie aankoop!

ben ook op zo'n ding aan het gassen..

wat heb je ervoor betaald als ik vragen mag?

minoin
31 augustus 2007, 15:59
de JJ's zijn meer warm, vintage, plezierige mids.
Shuguang is de buis die je níet zoekt: veel gain, veel hoog, aggressief.

JJ's zijn meer voor blues/rock naar mijn mening. Ik heb beide buizen in mijn Laney amp gehad en ik vond de JJ echt als een drol klinken.
Ze zijn inderdaad warmer en vintage, maar de Shuguang geeft een dikke portie body aan je geluid zonder schel te klinken, wat je echt niet moet hebben bij een hoog-gevoicede amp!
Gewoon proberen is mijn mening dan, wat je het beste vind klinken is altijd het belangrijkst!

NielsW
31 augustus 2007, 16:02
Het is niet echt metal wat ik ermee ga spelen, meer soort britse hardrock sound, met veel pinched harmonics. Dus denk dat ik met EL34's wel beter uitkom, ook omdat het wat dichtgesmeerder klinkt.

Heb ook echt het idee dat m'n huidige buizen op zijn, want ik hoor veelal dat die amp wat bright klinkt, maar die van mij is eerder dof.

@Simon: Zij die JJ's een beetje goed voor (medium)high-gain?

tenx voor de tips
Ik heb altijd het idee dat pinched harmonics makkelijker op te roepen zijn met 6L6 buisjes. Die zijn wat feller!

Jimwoud
31 augustus 2007, 19:11
JJ's zijn meer voor blues/rock naar mijn mening. Ik heb beide buizen in mijn Laney amp gehad en ik vond de JJ echt als een drol klinken.
Ze zijn inderdaad warmer en vintage, maar de Shuguang geeft een dikke portie body aan je geluid zonder schel te klinken, wat je echt niet moet hebben bij een hoog-gevoicede amp!
Gewoon proberen is mijn mening dan, wat je het beste vind klinken is altijd het belangrijkst!
Bedoel je dan voor of eindbuizen?

Outrage
31 augustus 2007, 20:23
Op welke kast sluit jij je laney aan? Ik heb vandaag wat thuis gespeeld, op een behoorlijk laag volume (1), maar ik kreeg er met een equalizertje een heel aangenaam ritme geluid uit. Lead wordt als snel te fuzzig. ik heb dat ook wel op hogere volumes. Maar ik zoek nog uit hoe ik dat het beste kan opvangen; boostertje? Of toch eens kijken naar andere buizen en de versterker eens op een andere cab aansluiten??

Iig, een equalizertje en een ietsiepietsie delay zijn mooie uitbreidingen van je geluid.

minoin
1 september 2007, 00:01
Bedoel je dan voor of eindbuizen?

Voorversterkerbuizen :) Eindbuizen hebben niet zo'n enorme impact op het geluid als voorversterkerbuizen. En voorversterkerbuizen zijn relatief goedkoop en hoef je niet te biassen, dus prima om mee te experimenteren!
En idd, cabinet is ook heel belangrijk! Zou geen V30's gebruiken met een Laney, is ie denk ik te schel voor. Maar laat gewoon je oren besluiten.

Jimwoud
1 september 2007, 03:19
Ik heb hem op het moment op een 4x12 marshall valvestate cabinet staan. Is inderdaad niet het beste, maar ik heb er best leuke geluiden uitgekregen, dus moet nu ook wel lukken. Dat het niet 100% ok.

Ga toch eerst maar eens andere buizen proberen, maar welke eindbuizen?

@ Minoin: hij is op dit moment helemaal niet zo schel. dus denk echt dat de buizen verrot zijn.

Kamiess
8 september 2007, 17:12
He, ik heb zelf een laney gh100l op een 30th anniversary kast van marshall (zitten de standaard gt-75's in)

Ik denk dat ik een 2x12 ga aanschaffen ivm het vele til en sjouwwerk.
IK zag dat iemand v30 afraad, maar wat zou dan wel een lekkere speaker zijn voor zo'n laney?
Dan kan ik gaan kijken wat ik wil testen.
Mijn 1e gedachte was nl een bogner 2x12 met v30 of een engl met v30 te testen,maar twijfel nu toch.

Het is trouwens een el-34 uitvoering en de versterker heeft idd genoeg hoog dus een greenback leek me ook niet geschikt.

testadvies welkom dus.

Jimwoud
8 september 2007, 17:45
He, ik heb zelf een laney gh100l op een 30th anniversary kast van marshall (zitten de standaard gt-75's in)

Ik denk dat ik een 2x12 ga aanschaffen ivm het vele til en sjouwwerk.
IK zag dat iemand v30 afraad, maar wat zou dan wel een lekkere speaker zijn voor zo'n laney?
Dan kan ik gaan kijken wat ik wil testen.
Mijn 1e gedachte was nl een bogner 2x12 met v30 of een engl met v30 te testen,maar twijfel nu toch.

Het is trouwens een el-34 uitvoering en de versterker heeft idd genoeg hoog dus een greenback leek me ook niet geschikt.

testadvies welkom dus.
Ja ik moet ook nog andere kast erbij hebben(heb nu een geleende valvestate 4x12 eronder.)

Ik heb shuguang voorbuizen erin en hij klinkt nu wel beter, moet alleen de eindbuizen nog vervangen, heb ik ook shuguang EL34's voor. Maar eerst moet m'n biasadapter ng inelkaar, heb alleen geen boormachine op het moment, en ik hoef maar 1 klote gaatje te boren.

Waar ik me een beetje aan irriteer is dat er erg veel compressie in het hoog zit. Die grovere korrel vind ik eigenlijk steeds bruter worden.

Hoe heb je jij je knoppen staan?

Heb btw ook een Sovtek Mig 50H gekocht. En waarschijnlijk gaat er daarna 1 van de 2 weg.

Outrage
8 september 2007, 17:51
Ja ik moet ook nog andere kast erbij hebben(heb nu een geleende valvestate 4x12 eronder.)

Ik heb shuguang voorbuizen erin en hij klinkt nu wel beter, moet alleen de eindbuizen nog vervangen, heb ik ook shuguang EL34's voor. Maar eerst moet m'n biasadapter ng inelkaar, heb alleen geen boormachine op het moment, en ik hoef maar 1 klote gaatje te boren.

Waar ik me een beetje aan irriteer is dat er erg veel compressie in het hoog zit. Die grovere korrel vind ik eigenlijk steeds bruter worden.

Hoe heb je jij je knoppen staan?

Heb btw ook een Sovtek Mig 50H gekocht. En waarschijnlijk gaat er daarna 1 van de 2 weg.


Probeer eens een equalizer(tje) in je effectsloop? Helpt bij mij echt!

Kamiess
8 september 2007, 17:53
Ik heb
bass:8
middle:7
treble:4
presence:5
gain:2

ik gebruik de high input en heb meestal de resonance aan staan.

Wat voor merk buizen weet ik zo niet, ik dacht de el34 van groove maar weet het niet cker meer

Jimwoud
8 september 2007, 18:15
@ Outrage: Ga ik nu even proberen, welke frequentie heb jij laag staan?

@ Kamiess: gebruik je de distortion uit de versterker of uit een pedaal, als je hem uit de versterker haalt, waar staat je drive op?

bedankt mannen.

Kamiess
8 september 2007, 23:01
Ik gebruik een vintage rat voor de distortion.
Ik vind dit heel goed werken, het echte geluid blijf je uit de amp halen omdat er niet teveel knoppen op de rat zitten.
Gewoon volume,gain en filter(om de toon wat aan te passen)

ACSlater
9 september 2007, 13:48
Voordat je allehande buizen gaat verwisselen of ingrijpendere mods gaat doen, probeer eerst eens een fatsoenlijke speakerkast. Die Valvestatecabs zijn misschien wel de reden van de compressie waar je over klaagt. Probeer een cab met V30's, Greenbacks of H30's. Er zijn natuurlijk ook andere merken speakers maar Celestion is de standaard.

Jimwoud
9 september 2007, 13:55
Ja ik moet ook even een andere cab proberen en op hoog volume proberen. Heb alleen geen auto voor de deur staan, anders had ik zo even naar een oefenruimte gegaan.

Outrage
9 september 2007, 17:20
Ja ik moet ook even een andere cab proberen en op hoog volume proberen. Heb alleen geen auto voor de deur staan, anders had ik zo even naar een oefenruimte gegaan.


Op welk volume speel je nu? Een te laag volume kan wel al véél verklaren.

Jimwoud
9 september 2007, 17:41
Op welk volume speel je nu? Een te laag volume kan wel al véél verklaren.
Ja dat klopt wel, ik speel nu niet hoger dan 1. wat voor kast heb jij eronder?