PDA

View Full Version : blanke hals of ??



nevyn292
29 augustus 2007, 16:48
ik ben nog maar net begonnen met mn eerste project(stratje) en ik loop alweer in de problemen :D

ik zoek dus een neck voor mijn strat, het liefste linkshandig zodat ik hem 'reversed' kan zetten. niet echt nodig, maar ziet er altijd wel leuk uit vind ik:)

nu bieden een heleboel bedrijven blanke halzen aan, maar moet zo'n hals per se gelakt worden of kan je hem ook gewoon blank laten?? hier en daar hoor je namelijk wel eens iets over dat gelakte halzen te stroef zouden zijn etc. dus ik weet het zelf allemaal niet meer, iemand die mijn vraag kan beantwoorden?

superfly
29 augustus 2007, 18:13
Kwestie van smaak, persoonlijk vind ik een (goed) gelakte hals geen probleem.
Een ongelakte (maple) gaat er al snel ranzig uit zien (imho), het vuil gaat in de nerf van het hout zitten.

Xufar
29 augustus 2007, 23:04
Je kan hem ook afwerken met PU-lijm, je houdt een beetje de ongelakte feel maar dan wat gladder/sneller. En hij wordt niet zo snel vies. Heb ik ook op mijn (echte) zelfbouw, en hij is lekker :D

nevyn292
30 augustus 2007, 08:41
nog nooit van gehoord om een hals met lijm af te werken, maar het bied iig een beschermlaag. zelf zit ik met het probleem dat als ik de hals wil lakken ik het meteen goed wil doen, anders is het ook emteen zo waardeloos.

fred dons
30 augustus 2007, 08:57
superlijm (de dunste versie) werk ook prima, aanbrengen en weer wegschuren
met 600 grit en je hout is gesealed maar voelt wel superglad aan (en blijft dat ook, zonder verder te verkleuren )

anders gewoon olien, verkleurt tzt wel maar ik vind dat dat bij een maple nek wel mag (lekker doorleeft uiterlijk

nevyn292
30 augustus 2007, 10:53
dunne superlijm erin laten trekken en er dan weer afschuren? als het goed is krijg ik vandaag een boek over gitaarbouw binnen, hoop dat daar ook het één en ander in zal staan over halsafwerking. ik zal wel eens langsgaan bij de karwei, eens kijken wat ze daar hebben :cooler:

fred dons
30 augustus 2007, 11:00
ja je schuurt alle excess lijm weg, je wilt eigenlijk alleen dat het hout gesealed word maar niet dat er een diklke laag op komt (kan btw ook, ik heb wel eens superlijm als lak gebruikt omdat je het goed kan schuren en polijsten tot een hoogglans)

nevyn292
30 augustus 2007, 13:28
hmm, ik ga denk ik bij the string in amsterdam een afgewerkte nek halen. op de site staat dat dat 125 euro kost. kan eventueel ook bij voxhumana voor 120 euro maar dan heb je een 7 1/4' radius, lijkt me niet echt super spelen. iemand ervaring met the string?

fred dons
30 augustus 2007, 14:01
die nekken zijn erg goed alleen weet ik niet of ze nog gelakte nekken met een moderne radius hebben (ik heb van de week volgens mij de 2 laatste 12 inch mee genomen) maar ik zou het zeker even proberen

nevyn292
30 augustus 2007, 14:20
argh jij!:confused: :(

heb ik weer:P,

hoop dat ze dan nog iets hebben staan, beter dan die 7 1/4' tenminste

fred dons
30 augustus 2007, 14:29
:D

ik meen te herinneren dat ze in ieder geval nog wel ongelakte 12 inch radius hebben liggen (naast de kassa) en die waren heel erg goed (22 frets ook)

nevyn292
30 augustus 2007, 17:30
mooi zo, kan ik meteen die lijmtruuk van je uitproberen :hippie:

moeten ze ze nog wel hebben dan, maar ik heb vandaag mijn body opgehaald, dus ik ben voorlopig alweer heel erg blij :chicken: