PDA

View Full Version : tele-switch als strat 3-way switch gebruiken..?



jimihattricks
29 augustus 2007, 15:27
Guys,

ik heb hier een strat met een H-S-S config.

momenteel zit er een 5-way switch in, met daarbij een master vol (250K), en een tone voor de neck (250K) en een tone voor de middelste pickup (250K).. de brugpickup (humbucker) heeft dus geen tonecontrol..

Ik wil hiervan maken:

3-way switch:
1. Neck pickup (SC)
2. Middel pickup (SC)
3. Brug pickup (HUM)

daarbij:

2 volume controls:
I) 250K alleen aangesloten op de twee single-coils (want momenteel maakt die master tone van 250K mijn brughumbucker dof)
II) 500K alleen werkzaam voor de humbucker

1 tone control:
250K alleen werkzaam voor beide sc's, niet voor de humbucker (dus geen tone-control voor de humbucker)

--

nu heb ik hier alle potmeters liggen, en een 3-way switch die door tonefactory wordt verkocht met een tele-wiring erbij (dus brug/brug+neck/neck)..

mijn vraag > kan ik met deze switch ook mijn beoogde schakeling in elkaar solderen.. en wie kan mij evt. een schema daarvan fixen? (heb me net een ongeluk geg00gled)

Meneer I.
29 augustus 2007, 15:39
Volgens mij gaat dat niet met een 'standaard 3 way switch' maar ik zal er vanavond eens naar kijken.

Je heb eigenlijk twee schema's door elkaar lopen, de 2 SC kun je zien als een tele schakeling, maar dan zonder een middenoptie. De humb is een simpele 1humb- 1Vol schakeling die je via de switch selecteert. De schakelaar moet dus drie 'enkele' standen hebben.

G.G.
29 augustus 2007, 15:45
Ik denk dat het moet kunnen, kijk maar naar dit schema:

http://static.zoovy.com/img/guitarelectronics/W303-H274-Bffffff/wdu_ss3l11_01.jpg

beide elementen hebben een extra kabeltje naar een ander lusje (voor de middenstand. Als je op die plek nou het middenelement zet.......

Chris Winsemius
29 augustus 2007, 15:52
't Is mogelijk!

Meneer I.
29 augustus 2007, 16:09
Volgens mij niet met deze switch, de potmeters 250/250 en 500k moeten voor de switch zitten in aparte circuits, en pas na de switch gaat het naar de jack.
Een standaard tele switch heeft een 'common' die doorverbindt naar de overige drie aansluitpunten. Ik ben er van overtuigd dat het kan, maar dan wel met een andere schakelaar.

Chris Winsemius
29 augustus 2007, 16:15
Volgens mij niet met deze switch, de potmeters 250/250 en 500k moeten voor de switch zitten in aparte circuits, en pas na de switch gaat het naar de jack.
Een standaard tele switch heeft een 'common' die doorverbindt naar de overige drie aansluitpunten. Ik ben er van overtuigd dat het kan, maar dan wel met een andere schakelaar.

Think outside the book :)

't Kan absoluut wel.
Standjes:
1) neck pu via 250k vol pot + tone
2) middle pu via dezelfde 250k vol pot + tone
3) bridge HB met eigen 500k vol pot

Schema is bij mij te bestellen :D

no 1 hops
29 augustus 2007, 16:39
of een losse weerstand tussen de aansluiting van de humbucker op de switch en de aarding leggen alleen zou ik niet weten welke waarde.
op het moment dat je dan de brug pup inschakeld , dus alleen en de combi met de mid pu zal die weerstand meedoen. en niet met de single's alleen of samen

Meneer I.
29 augustus 2007, 16:43
Standjes:
1) neck pu via 250k vol pot + tone
2) middle pu via dezelfde 250k vol pot + tone
3) bridge HB met eigen 500k vol pot
Dit is de bedoeling idd ;) , maar hoe los je het probleem op van de outputjack? Normaliter selecteer je via de switch je pu die naar de tone/vol pot gaat, en vanaf de tone/vol pot naar de jack. Er zijn nu 2 circuits die allebei een output naar de jack willen, en dat gaat nu dus niet. Ik ben dus wel benieuwd naar dat schema en hoe je dit oplost, maaruh bestellen.....nèh

(Let op: het gaat hier over 2Vol - 1Tone en niet 1Vol - 2Tone)

G.G.
29 augustus 2007, 16:53
Think outside the book :)



Die switch heeft twee rijen (2x brug, mid, hals, output)

Die verbinding tussen output en output laat je weg. Aan de ene kant het brugelement, en aan de andere kant het middenelement en het halselement.

Aan de kant van de singlecoiltjes een volumepot hangen, dan samenknopen naar de output.


Think outside the book :)



en als dat niet werkt, dubbele pot.

Chris Winsemius
29 augustus 2007, 16:58
Laatste 2 posts: not exactly :)

Dubbele pot is in deze scahkeling niet nodig, ik heb al 'n schema liggen voor volume en tone voor de SCs en 'n aparte volume voor de brug-HB.

(Ik ontwerp al 20 jaar gitaar/versterker-schakelingen, al diverse ontwerpen voor diverse gitaarbouwers gedaan)

G.G.
29 augustus 2007, 17:04
Volgens mij zou dit hem moeten zijn:

http://img460.imageshack.us/img460/4429/p1000646pr4.jpg

Of Chris moet iets totaal anders in gedachten hebben.

Chris Winsemius
29 augustus 2007, 17:08
Volgens mij zou dit hem moeten zijn:

http://img460.imageshack.us/img460/4429/p1000646pr4.jpg

Of Chris moet iets totaal anders in gedachten hebben.

Ik kan het plaatje op mijn monitor niet duidelijk zien...

Edit:

ff gedownload; niet hetzelfde! :) Deze schakeling werkt niet "correct"....

Meneer I.
29 augustus 2007, 17:18
hihi, nu wordt het een raad het Chris Winsemius "3-way-switch-schema voor S-S-H met 2V en 1T".
Wordt vervolgt dan....ik ga nu eerst maar eens naar huis. Genoeg 'gewerkt'...

Meneer I.
29 augustus 2007, 21:58
http://home.casema.nl/iwanvanree/Telecaster/S-S-H 2V-1T 3Way.jpg

ik heb de massadraadjes even achterwege gelaten. Volgens mijn grijze massa moet dit werken.

Orpheo
29 augustus 2007, 22:48
http://home.casema.nl/iwanvanree/Telecaster/S-S-H%202V-1T%203Way.jpg

ik heb de massadraadjes even achterwege gelaten. Volgens mijn grijze massa moet dit werken.

ik ben er redelijk van overtuigd dat dit niet werkt...

@ chris:ik ben dan zeer zeer benieuwd! ik heb het geprobeerd te bedenken, maar mij lukte t niet. Ik zie 't graag tegemoet!

Meneer I.
29 augustus 2007, 23:49
Hmm, volgens mij wel. Maar ik heb alleen even een 1 en 3 omgewisseld aan de 'onderzijde' van de switch, hier een verbeterde versie.

http://home.casema.nl/iwanvanree/Telecaster/S-S-H 2V-1T 3Wayb.jpg

Uitleg:
stand 1: Neck PU loopt via bovenste common naar onderste common en gaat via aftak 1 naar 250k circuit. 500k circuit krijgt geen signaal.
stand 2: Middel PU loopt via bovenste common naar onderste common en gaat via aftak 2 naar 250k circuit. 500k circuit krijgt geen signaal.
stand 3: Humbucker loopt via bovenste common naar onderste common en gaat via aftak 3 naar 500k circuit. 250k circuit krijgt geen signaal.

Meneer I.
30 augustus 2007, 11:08
ik ben er redelijk van overtuigd dat dit niet werkt...

Nu ik er langer naar heb gekeken, lijkt dat idd het geval. De pot van het circuit dat geen signaal krijgt doet electrisch gezien wel mee, omdat een van de Volumepot pennen aan massa ligt. Er staat dus een weerstand op de jack.



Maar nu denk het gevonden te hebben! Check volgend schema maar eens. Blauw is 500k circuit, rood is 250k circuit, groen is output naar jack. In stand 1 en 2 doet het 500k circuit niet mee, in stand 3 ligt het 250k circuit signaal kant aan massa en doet dus niet mee. En het 500k circuit staat nu wel aangesloten.

http://home.casema.nl/iwanvanree/Telecaster/SSH.jpg

EDIT: volgens mij is de massa aan punt 3 niet eens nodig.

jimihattricks
30 augustus 2007, 11:57
of het nou klopt of niet Mr. I (ik wacht even de andere reacties af), wel al vast heel hartelijk bedankt voor je inzet.. ga zo door!

Chris Winsemius
30 augustus 2007, 13:15
Diagram van Meneer I. lijkt goed, congrats!!!
(Bij de eerdere versie bleven beide volume-regelaars in elke stand werken dus ook kans op geen signaal als er 1tje op nul of laag staat)
Moet hetzelfde zijn als het schema wat ik gisteren had gemaakt.

Orpheo
30 augustus 2007, 13:21
@chris: en wat nu als ik met een tele 3 standen schakelaar het zo wil hebben:


1: brug
2: mid
3: hals

en dat dan met EEN master volume en master tone? kan dat ook?

Chris Winsemius
30 augustus 2007, 13:25
@chris: en wat nu als ik met een tele 3 standen schakelaar het zo wil hebben:


1: brug
2: mid
3: hals

en dat dan met EEN master volume en master tone? kan dat ook?

Gewoon als 'n oude Strat (pre '77) maar dan zonder neck- en mid-toonregelaars, master tone-regelaar gewoon bij de master volume doen.

Meneer I.
30 augustus 2007, 13:30
@chris: en wat nu als ik met een tele 3 standen schakelaar het zo wil hebben:


1: brug
2: mid
3: hals

en dat dan met EEN master volume en master tone? kan dat ook?Zoiets Orpheo? Alleen even de 1 en 3 omzetten.

http://home.casema.nl/iwanvanree/Telecaster/SSH2.jpg

Orpheo
30 augustus 2007, 14:25
jep, dat is 'm helemaal. mijn dank is groot.