PDA

View Full Version : Hulp met improvisate



Yanniick
29 augustus 2007, 13:38
Hallo mede gitaarnetters!

Ik speel nu al een tijd gitaar, en ik denk dat ik technisch gezien wel redelijk op weg ben. Maar als ik over een backing track wil gaan improviseren merk ik dat ik naarmate de tijd niet veel vooruit kom. Ik blijf maar hangen in die 'scales' en er komen niet veel nieuwe lickjes te boven.

Weten jullie mischien hoe je jezelf kan verbeteren met improviseren? Of daar mischien oefeningetjes of manieren voor zijn?

Alvast bedankt!

Mvg,

Yannick

Sterik
29 augustus 2007, 16:28
Leer solo's uit je hoofd, focus op de de akkoordtonen, speel arpeggios.
persoonlijk vind ik deze site heel goed:

http://www2.guitarmasterclass.net/index.htm

Er is een instructeur die heet Gabriel Leopardi, die heeft telkens een groene achtergrond, hij geeft altijd veel goede voorbeelden van wat je met de pentatonische ladders kan doen.
niet alles is even makkelijk, dat moet ik er wel bij zeggen, maar er is altijd wel iets wat binnen je niveau te doen

glasbier
29 augustus 2007, 16:49
Leer solo's uit je hoofd, focus op de de akkoordtonen, speel arpeggios.
persoonlijk vind ik deze site heel goed:

http://www2.guitarmasterclass.net/index.htm

Er is een instructeur die heet Gabriel Leopardi, die heeft telkens een groene achtergrond, hij geeft altijd veel goede voorbeelden van wat je met de pentatonische ladders kan doen.
niet alles is even makkelijk, dat moet ik er wel bij zeggen, maar er is altijd wel iets wat binnen je niveau te doen

Is deze gratis?

Yanniick
29 augustus 2007, 17:14
Thanks voor de reactie, maar het is inderdaad niet gratis :( Mischien nog andere tips?

-=JEROEN=-
30 augustus 2007, 08:10
zoals sterik zei: werk solo's van andere gitaristen uit, let op de akkoordtonen*, leer arpeggio's spelen, en probeer ook eens een solo te zingen of neuriën, en speel die dan na

* stel je speelt een solo over Am - G - F - E

Am = a c e
G = g b d
F = f a c
E = e gis b

onmiddelijk valt mij op dat ik over dit hele schema een A mineur ladder kan spelen, maar dat ik beter een gis speel over het E akkoord, omdat die sterk oplost naar een a (terug naar Am)

zo zou je bijv ook de kwint (5) van het volgende akkoord kunnen gebruiken: je speelt dus een d voordat je naar het G akkoord gaat, en een c voordat je naar het F akkoord gaat

toonladder kennis is dus handig, maar ook akkoorden kennis, en daar zijn arpeggio's erg handig voor

één voorbeeld (met audio)
http://www.get-it-all.net/products/GuitarArpeggio/guitar_arpeggios.htm

wat meer voorbeelden
http://www.cyberfret.com/arpeggios/basic/major/index.php

johantipker
30 augustus 2007, 10:00
ooit heb ik eens een les uitgewerkt en op m'n website gezet over improviseren; misschien heb je er iets aan.

Zie link http://www.neemnugitaarles.nl/content.php?article.36

Danieldg
30 augustus 2007, 10:18
En vooral: gebruik je oren. Luister naar je backingtrack, klinkt ie 'ruw', 'droevig' of 'blij'? Zoiets moet je ook weten en vind ik gemakkelijker om op voort te gaan dan scales etc.

Yanniick
30 augustus 2007, 14:01
Heel erg bedankt allemaal hier heb ik veel aan! :D 'k ga er meteen mee aan de slag!

Sterik
30 augustus 2007, 19:31
Die site is niet gratis, maar je kan de tabs wel zien, je ziet alleen de instructievideo niet

Das Schaap
30 augustus 2007, 20:04
Doe ook gewoon eens gek, klooi wat rond met fraseringen, dit hoeft niet eens per se tijdens een backing track, gewoon wat pielen en kijken waar je op uitkomt. Het belangrijkste is dat je wel de ladders enigszins kent en ook kan concluderen waar je in speelt. Zo breid je snel je licktionary ook uit met allerlei licks die vaak doordat ze onconventioneel zijn juist ook prima kunnen overgaan in wat standaard opvolgingen met andere licks. Je speelt dan even eromheen en daar ben je weer met wat lekker klinkt.

Ibanez666
30 augustus 2007, 23:11
Ik speel alles vanuit de bekende toonladders (blues) en dan probeerde ik gewoon de noten die daarnaast, boven en onder zaten of die ook klonken in de akkoorden. Daarna probeerde ik het smeuiger te maken met slides, bends en andere technieken. Je ontdekt zo steeds meer passende noten en als die in je geheugen zitten kun je in elke toonsoort alle mogelijke noten spelen en heb je dus meer mogelijkheden om te improviseren.

The Lo Lands
31 augustus 2007, 10:01
Serendipity (is the effect by which one accidentally discovers something fortunate, especially while looking for something else entirely).

Dit was een tip die Joe Satriani gaf op één van zijn DVD's! Improviseren is je hoofd leeg maken en niet met je verstand maar met je gevoel spelen. Klinkt niet zo makkelijk maar het is een kweste van bewustwording en jezelf overgeven aan je emotie en je eventuele 'fouten' accepteren. John Frusciante zegt hierover; omarm je fouten. Speel je alleen maar in je welbekende scales ben je nog steeds verstandelijk bezig en zul je op weinig nieuwe ideeën komen. Technisch o.k. maar gevoelsmatig knudde.

Het is wat Das Schaap zegt, laat jezelf helemaal gaan.