PDA

View Full Version : Wat is het verschil tussen een preamp en een "head"?



NickG
29 augustus 2007, 11:24
Als ik het goed begrijp kleurt een preamp het signaal en trekt het naar line level. Een "head" doet dit ook maar is een daadwerkelijke versterker waar je dus een cab op kan aansluiten. Een preamp op zich kan je dus niet gebruiken voor het aansturen van een cab, daar zal je dus nog een amp er tussen moeten zetten. Is dit correct?

Franc
29 augustus 2007, 11:31
Bijna correct,

In een head zitten zowel preamp als poweramp, waardoor je deze direkt op een speakercab aan kunt sluiten.

Heb je al een preamp dan zul je in principe nog een poweramp nodig hebben om speakers aan te kunnen sturen.

NickG
29 augustus 2007, 12:51
Nu zie ik dat zowel preamps als poweramps zonder buizen komen. Wat heeft meer invloed op de sound, buizen in de preamp of in de poweramp? Een preamp wordt nooit overstuurd dus ik denk dat de buizen in de preamp toch een subtielere sound geven (ik had ooit een microfoon buizen preamp)?

Kim Wilson
29 augustus 2007, 12:59
Nu zie ik dat zowel preamps als poweramps zonder buizen komen. Wat heeft meer invloed op de sound, buizen in de preamp of in de poweramp? Een preamp wordt nooit overstuurd dus ik denk dat de buizen in de preamp toch een subtielere sound geven (ik had ooit een microfoon buizen preamp)?
De oversturende buizen die je hoort als je een gitaaramp flink hard zet, is 9 van de 10 keer de preamp die overstuurt. Heb ik van horen zeggen. Met een mastervolume zet je ook je preamp hard, en knijp je het totale volume, waardoor hij een lekker randje krijgt. Dus preamp-oversturing. :)

charlie45
29 augustus 2007, 13:15
Nu zie ik dat zowel preamps als poweramps zonder buizen komen. Wat heeft meer invloed op de sound, buizen in de preamp of in de poweramp? Een preamp wordt nooit overstuurd dus ik denk dat de buizen in de preamp toch een subtielere sound geven (ik had ooit een microfoon buizen preamp)?

als ik zou moeten kiezen tussen een buizenpreamp + solidstate poweramp of andersom dan zou ik kiezen voor andersom.

op bandvolume beginnen de buizen van een poweramp te zorgen dat je sound vet blijft. veel gitaristen gebruiken een cleane buizen poweramp met een paar (transistor) pedaaltjes ervoor.

ik zeg trouwens niet dat de preamp geen invloed heeft, maar mijns inziens is de invloed van de poweramp groter. op laag volume maakt het weinig uit, maar als je tegen een drummer opbokst helpt het een heel stuk.

NickG
29 augustus 2007, 13:42
Okee, maar geldt dit ook voor opnames (waar het mij vooral om gaat)?

bass blom
29 augustus 2007, 14:23
bij opnemen kun je een pre amp zo in de mengtafel prikken.

cas121
29 augustus 2007, 14:24
of de gast in de studio een beetje treiteren door te zeggen dat je mooie buizenbak toch echt niet zachter kan, gewoon vol open die hap.

bass blom
29 augustus 2007, 14:42
of de gast in de studio een beetje treiteren door te zeggen dat je mooie buizenbak toch echt niet zachter kan, gewoon vol open die hap.

wie betaalt bepaalt :D

charlie45
29 augustus 2007, 16:01
bij opnemen kun je een pre amp zo in de mengtafel prikken.

ja, maar dat wordt niet bij elke preamp heel mooi.

in de studio heb je ook baat bij een buizeneindtrap, zeker als je hem een beetje hard kan zetten.

bass blom
29 augustus 2007, 16:34
ja, maar dat wordt niet bij elke preamp heel mooi.

in de studio heb je ook baat bij een buizeneindtrap, zeker als je hem een beetje hard kan zetten.

tuurlijk en dan weer lekker door een microfoon persen :D

kenx
4 september 2007, 17:33
wees slim en gebruik het ZOEKVENSTERTJE :o :cooler:

Ravanelli
17 september 2007, 15:58
Ik lees hier en daar wel eens wat over een Lead Pre-Amps. Kan ik zo'n ding dan voor mijn head aansluiten ? Dan heb je toch eigenlijk twee Pre-Amps ? Kun je het dan vergelijken met een oversturingspedaal ? Ik heb namelijk geen idee. Alvast Bedankt.