PDA

View Full Version : Checklist d.i.y drums opnemen



Bins
29 augustus 2007, 02:16
Ons eerste album zit eindelijk serieus in de planning, maar we zitten nu nog een beetje met de vraag: zelf doen, of naar de studio?

We zijn het er over eens dat we liever dingen zelf doen. Gitaren en vocals tracken is geen probleem... maar we zitten echt met dat drumstel in onze maag. Nu kunnen we wel naar een "dure" (want relatief begrip) studio gaan, maar we kunnen die cash natuurlijk ook investeren in wat gear en het lekker zelf doen.
Ik vraag me dus eigenlijk een beetje af wat we dan e.v.t allemaal nodig hebben. Hier zitten nogal wat lui met verstand van zaken, dus ik gooi maar ff een balletje op.

Wat we hebben:
-Ruimte
-Pro-tools wizzard
-Pc met pro-tools
-Tijd

Wat we nodig hebben:
-De rest...

Het is wel belangrijk dat we echt alles op een apart spoor hebben en het liefst zouden we eigenlijk alles tegelijk erop knallen, en dan later nog wat overdubs etc doen, maar als dat niet lukt iig alleen de drums.

Het gaat trouwens om een kit met 2 toms, bas, snare, hihat, 2 cymbals, 2x gitaar en 1x basgitaar (duh). Vocalen komt later wel.

Enige input van mensen die dit ooit zelf gedaan hebben etc wordt op prijs gesteld :)

Roman
29 augustus 2007, 08:00
Hmm, het opnemen van je drumtracks in een bestaande studio hoeft echt niet duurder te zijn dan wanneer je eigen spul gaat kopen. Sterker nog, ik durf te wedden dat je voor de prijs van 2 SM57's al klaar kunt zijn.

Wat me meteen op je vraag brengt:
- Microfoons (ws je duurste aankopen, tenzij je rukzooi koopt en dito geluid wilt)
- Kabels (gebalanceerd)
- stands
- koptelefoon (+ amp) voor foldback/queue
- een goed klinkende ruimte (!)
- waarschijnlijk mic voeding (phantom)
- pre amps / interface voor pro-tools
- goed gehoor en een beetje verstand van zaken

... kortom, voor de drums zou ik de kortste weg zoeken en bij derden gaan opnemen.

yhcmarc
29 augustus 2007, 10:56
idd, ik ben nu ook mics enzo bij elkaar aan het sparen .. dure hobby :) .. maar aan de andere kant, als je zelf die spullen hebt, een eenmalige investering verdien je naargelang weer terug doordat je niet weer een studio inhoeft bij een volgende demo / cd.

Kim Wilson
29 augustus 2007, 11:00
idd, ik ben nu ook mics enzo bij elkaar aan het sparen .. dure hobby :) .. maar aan de andere kant, als je zelf die spullen hebt, een eenmalige investering verdien je naargelang weer terug doordat je niet weer een studio inhoeft bij een volgende demo / cd.
Ghehe... :D

Je bent toch gitarist? Dat weet je wel hoe dat werkt. :D

yhcmarc
29 augustus 2007, 11:02
owja shit :) .. hehe

Bins
29 augustus 2007, 11:08
Hehe :)

Maar dat is wel een beetje het idee erachter...

Mics en stands en snoeren enzo kan ik wel her en der lenen for the time being. Het gaat me meer om de geluidskaart/interface mic pre's en dat soort dingen.
Ik weet niet echt wat ik precies nodig heb.

bass blom
29 augustus 2007, 11:12
pro tools zit toch de interface bij altijd?

guhlenn
29 augustus 2007, 11:27
Studio is sneller en goedkoper. Tenzij je het leuk vnd en op de lange termijn denkt.

Han S
29 augustus 2007, 12:03
Als je een echt goed drumgeluid wilt (Tool Lateralus?) dan heb je het volgende nodig: twee oren die fasefoutjes onmiddelijk herkennen, een AKG D(1)12 of vergelijkbare microfoon voor in de kick, een neutraal klinkende groot membraan voor buiten de kick.

Een Beyer M201 of vergelijkbaar voor boven de snare en een goede microfoon (SDC) voor onder de snare.

Drie Sennheiser MD421's voor boven de toms en floortom, er zijn geen microfoons die beter klinken op toms dan 421's, ik heb alles geprobeerd omdat er op de pro forums regelmatig discussie is over alternatieven voor de 421 en de Audio Technica 3000 komt goed in de buurt, maar kost net zo veel. Een paar goede SDC's als overheads en twee SDC's als spotmic op de hi hat en het ride cymbal.

Twee neutraal klinkende LDC's of twee ribbons als room mics.

And most of all: een goed klinkende grotere ruimte, een garage klinkt als een garage en een slaapkamer klinkt als een slaapkamer.

Roman
29 augustus 2007, 13:06
pro tools zit toch de interface bij altijd?
Niet als je enkel de software download, wat waarschijnlijk het geval zijn zijn ;)
Dan nog niet trouwens, je mot wel alles los kopen. En het past ook alleen maar o p die pro-tools rotzooi..eh hardware.

Roman
29 augustus 2007, 13:09
Als je een echt goed drumgeluid wilt (Tool Lateralus?) Vergeet niet dat je hier met een wereld drummer te maken heeft die ook nog eens voor elke opname (en live show) nieuwe vellen opspant... maar het klinkt wel super idd.

Drie Sennheiser MD421's voor boven de toms en floortom, er zijn geen microfoons die beter klinken op toms dan 421's, ik heb alles geprobeerd omdat er op de pro forums regelmatig discussie is over alternatieven voor de 421 en de Audio Technica 3000 komt goed in de buurt, maar kost net zo veel. Ik nam ook eigenlijk altijd met MD421's de toms op maar gebruik nu regelmatig SM57's boven de toms (floor klink nog steeds best met md421). Ze hebben wat meer snap met die mics. Bij metal wel lekkerder.


And most of all: een goed klinkende grotere ruimte, een garage klinkt als een garage en een slaapkamer klinkt als een slaapkamer.
Ik kan dit ook niet anders dan heel erg benadrukken...

Han S
29 augustus 2007, 13:21
Er is een eeuwige discussie over microfoons op drums en dan lees je bizarre meningen. Ik ga het altijd uitproberen, zo was er van de week iemand die beweerde dat Beyer M88's erg goed klinken op toms, dus dat heb ik geprobeerd maar het haalt het niet bij de 421. Hetzelfde met de M201, geweldige microfoon maar niet op toms en zo lees je dan over de B1 die het zo geweldig zou doen, of de zoveelste microfoon die een drol kost maar net zo goed of beter zou klinken dan de 421, maar vergeet het maar, zelfs de 441 van €750 doet het minder op toms. Wat ik nog wel eens op een floor zet als hij erg laag gaat is een AKG D12E, de E klinkt feller dan de oude D12.

En dan lees je hier dat de mannen zelf drums op willen nemen, ik waardeer dat zeer, maar drums is wel ongeveer net zo moeilijk als een concertvleugel, of eigenlijk nog moeilijker omdat je altijd met een stuk of 10 a 12 of nog meer microfoons tegelijk opneemt. En je wilt niet weten wat voor een problemen dat kan geven, die je na eenmaal opgenomen te hebben ook niet meer oplost.

STW
29 augustus 2007, 13:39
een andere optie is het gebruik van computerdrums
het is wel valsspelen natuurlijk, maar t klinkt goed
zelf ben ik heel blij met mn addictive drums plugin

guhlenn
29 augustus 2007, 14:00
En je wilt niet weten wat voor een problemen dat kan geven, die je na eenmaal opgenomen te hebben ook niet meer oplost.

Ik wil dat zelfs heel graag weten. heb net een 22 sporen drumkit (opgenomen in een studio, dat dan weer wel) verwerkt nl. (eerste keer) en begrijp eigenlijk niet wat de problemen zijn, aangenomen dat je met internet overweg kan en de vriendelijke mensen zoals hier en over de grote plas je helpen.

Solidkick
29 augustus 2007, 14:04
Hehe :)

Het gaat me meer om de geluidskaart/interface mic pre's en dat soort dingen.
Ik weet niet echt wat ik precies nodig heb.

Voor wat het waard is:
Mijn setup bestaat uit een oude Tascam tafel en een Alesis HD24 (http://www.alesis.com/product.php?id=1).
De Alesis is super simpel in gebruik en heeft portabel HD's die je er zo uittrekt en mee neemt.
De tracks kun je middels een firewire adapter direct inladen in je comp voor verdere bewerking.
Voordeel: niks geen gekloot met tere computerzooi terwijl je lekker staat te spelen maar wel de mogelijkheid alle sporen na de sessie mee naar huis te nemen en verder te bewerken.
Beetje punker gaat voor DIY :D

Han S
29 augustus 2007, 14:53
Ik wil dat zelfs heel graag weten. heb net een 22 sporen drumkit (opgenomen in een studio, dat dan weer wel) verwerkt nl. (eerste keer) en begrijp eigenlijk niet wat de problemen zijn, aangenomen dat je met internet overweg kan en de vriendelijke mensen zoals hier en over de grote plas je helpen.

Als je 12 microfoons op een drumstel zet en je gaat opnemen, maar er blijken achteraf fasefoutjes in te zitten, doe je er nog maar weinig aan.

Het snare geluid komt behoorlijk hard binnen op de beide hangende toms en op de overheads. Je zet je overheads uit en ineens is je snaregeluid beter, fasefout. Je zet de overheads aan en ineens is het tomgeluid kut, fasefout, je ontkomt er niet aan maar je moet ze daar hebben waar je er geen last van hebt en dat kan een kwestie van een centimeter zijn. Je moet dat puur op je gehoor kunnen doen.

yhcmarc
29 augustus 2007, 15:01
Nu kan je dat met de pc nog enigszins verhelpen door tracks heen en weer te gaan schuiven, maar of je daar zo vrolijk van wordt ;) ..

Ik ga binnenkort weer een bandje opnemen, is het een idee om met de drums bv mics te plaatsen, alle tracks opnemen met alleen een kick en een snare en dan kijken hoe de fase staat en aan de hand daarvan microfoons te gaan schuiven en steeds wat meer elementen zoals toms / overheads te gaan toevoegen?

Ik heb een dergelijke truuk laatst gedaan met gitaar, 3 mics ervoor, sample opnemen en kijken hoe de wave golven lopen en op basis daarvan mics dichterbij of juist iets verder weg te zetten en dat werkte redelijk goed moet ik zeggen. Nu ben ik duidelijk nog in de experimenteer / oefen fase, maar heb je misschien handige tips voor dit soort dingen?

bass blom
29 augustus 2007, 15:05
op je oren vertrouwen lijkt me makkelijker.

en was het fase gedoe niet voornamelijk vroeger iets omdat het product ook op mono af te luisteren moest zijn?

guhlenn
29 augustus 2007, 15:22
Hmmm, akkoord, mogelijk heeft de studio daar rekening mee gehouden. Voor mijn gevoel niet trouwens, bovengenoemde dingetjes heb ik allemaal zitten 'aanpassen'... Maar ik heb dan ook meer tijd dan talent :)

bert k
29 augustus 2007, 15:31
Het moet goed klinken, niet goed eruit zien in een wavevorm. Alleen aan het beeld kan je zo goed als niets afleiden.


Het verschuiven van tracks is een gebed zonder eind. Ga er van uit dat alle trommels door alle microfoons binnenkomen, daar doe je niks aan, dat is een grondregel. Als je nou bijvoorbeeld met een tomtrack gaat schuiven kan je het tomgeluid verbeteren, maar tegelijkertijd kan je snaregeluid verslechteren! En hoe meer tracks, hoe meer overspraak op allerlei kanalen, dat krijg je nooit rechtgeschoven. Kan je hetzelfde schuifwerk beter met de mics doen tijdens de soundcheck.

Han S
29 augustus 2007, 15:36
Daarom moet je ook schuiven (met microfoons) voordat je op record drukt.

Bins
29 augustus 2007, 17:31
Kijk, wordt het toch nog een leuk topic :)

Het is heel normaal in onze scene om shit zelf "proberen" te doen... We zijn niet anders gewend. We zijn laatste keer in de bassment in den haag geweest voor drums... en die klinken echt 10x klote. Viel ook niets meer aan te mixen omdat er overal vet veel overspraak opzat. Onze fout... want we hadden er meteen mee terug moeten gaan.
We zijn al vaker een oor aangenaaid door studiodudes, dus het is niet gek dat we iig de d.i.y opties verkennen, toch? "Nee heb je, ja ken je krèghe". Zeggen ze hier.

Trouwens: naar mijn weten is de protools gewoon legaal, en heeft ie maar een interface met 2 inputs. Niet meteen van het ergste uitgaan ;)

Han S
29 augustus 2007, 18:26
Maar dat is nou de misvatting, bij het opnemen van drums heb je bakken met overspraak, daar is echt geen ontkomen aan. De kunst is om het voor je te laten werken. Hetzelfde zie je met het opnemen van een oude stijl jazzband, een stuk of vijf/zes mensen lekker dicht bij elkaar met een hoop lawaai.

Dan kun je ze van elkaar isoleren maar dan gebeuren er twee dingen: je krijgt geen muziek meer en je ziet ze nooit meer terug en dat is nog niet het ergste, ze gaan overal lopen vertellen dat jij er niets van kunt.

Hetzelfde doe jij nu met die studio in den Haag namelijk en ik weet als geen ander dat je drums alleen maar alles tegelijk kunt opnemen en daar hoort die overspraak dus gewoon bij. Daarom is het ook zo moeilijk, waren er maar microfoons die alleen het geluid van een tom of snare opppikken, dan kon iedereen het.

Maar je hebt te maken met richtinggevoeligheid, frequentieresponse van de microfoon, proximity, off axis response (=zeer belangrijk) en nog een aantal fenomenen.

De Sennheiser MD421 klinkt erg goed op drums, maar heeft nou niet echt een mooie off axis response, dus moet je dat voor lief nemen. Een microfoon een centimeter hoger boven de tom en hij klinkt anders, maar voor hetzelfde geld verneuk je daarmee het snare geluid of krijg je hele funny hi hat geluiden.

Het is echt niet makkelijk hoor, studio's hebben er ok al genoeg moeite mee terwijl ze beschikken over kasten vol met mooie microfoons. Een MD421 kost geloof ik al bijna 500 euro en een beetje studio heeft er zomaar 10 liggen.

Bins
29 augustus 2007, 19:07
Ik snap wel dat er altijd overspraak is... Maar dit was echt niet normaal meer. Die mics stonden waarschijnlijk gewoon niet goed.

Ik snap wel dat jij als pro denk van "guttegut... die sukkeltjes denken dat het allemaal een fluitje van een cent is..." Maar dat is helemaal niet zo. De d.i.y mentaliteit zit er nou eenmaal in bij ons, dus ik probeer alle opties (ja, zelfs triggers --> Dkfh) in ieder geval ff goed onder de loep te nemen.

Opnemen in een "pro studio" is imo niet gelijk aan "iets moois mee naar huis nemen". Die vorige tracks waren gewoon butt.. en dat lag echt niet aan de drummert.

bert k
29 augustus 2007, 19:14
Niet zo defensief, Bins, het zijn allemaal opbouwende adviezen.:)

Maar omdat het f**ing moeilijk is, moet je er ook de tijd voor nemen. Elke microfoonopstelling testen, posities opschrijven (tot op de centimeter!) en vergelijken maar.
Wat een goeie techniek zou kunnen zijn is werken met maar 4 microfoons. Kick, snare en twee overheads. Ten eerste kost het je minder, en ten tweede heb je veel minder faseproblemen. Je kan met 4 mics een bijzonder vet geluid krijgen. Zorg wel dat de andere instrumenten je niet teveel dwars gaan zitten op de overheads, en zorg dat de ruimte goed klinkt; die overheads luisteren (vanwege de grotere afstand ) wat meer naar de ruimte dan als je de toms gaat close-miken.

Solidkick
29 augustus 2007, 20:28
Opnemen in een "pro studio" is imo niet gelijk aan "iets moois mee naar huis nemen". Die vorige tracks waren gewoon butt.. en dat lag echt niet aan de drummert.

Mijn ervaring is dat veel studiotechs een kunstje beheersen en slechts weinigen de echte kunst.
Ik ben aap genoeg om dat kunstje ook te leren :D

Bins
29 augustus 2007, 20:36
Niet zo defensief, Bins, het zijn allemaal opbouwende adviezen.:)

Maar omdat het f**ing moeilijk is, moet je er ook de tijd voor nemen. Elke microfoonopstelling testen, posities opschrijven (tot op de centimeter!) en vergelijken maar.
Wat een goeie techniek zou kunnen zijn is werken met maar 4 microfoons. Kick, snare en twee overheads. Ten eerste kost het je minder, en ten tweede heb je veel minder faseproblemen. Je kan met 4 mics een bijzonder vet geluid krijgen. Zorg wel dat de andere instrumenten je niet teveel dwars gaan zitten op de overheads, en zorg dat de ruimte goed klinkt; die overheads luisteren (vanwege de grotere afstand ) wat meer naar de ruimte dan als je de toms gaat close-miken.

Voel me niet aangevallen hoor ;)

Ik denk dat aan de hand van dit topic het me raadzamer lijkt om eerst iets met triggers te gaan proberen... Misschien een combi van getriggerde kick/snare/tom en echte cymbals?

Han S
29 augustus 2007, 20:46
Ik snap wel dat er altijd overspraak is... Maar dit was echt niet normaal meer. Die mics stonden waarschijnlijk gewoon niet goed.

Ik snap wel dat jij als pro denk van "guttegut... die sukkeltjes denken dat het allemaal een fluitje van een cent is..." Maar dat is helemaal niet zo. De d.i.y mentaliteit zit er nou eenmaal in bij ons, dus ik probeer alle opties (ja, zelfs triggers --> Dkfh) in ieder geval ff goed onder de loep te nemen.

Opnemen in een "pro studio" is imo niet gelijk aan "iets moois mee naar huis nemen". Die vorige tracks waren gewoon butt.. en dat lag echt niet aan de drummert.

Je moet de mixerman diaries maar eens lezen, hoe die man in het begin aan het klooien is met het drumgeluid en niet te vergeten de drummer.

En ik denk nooit in termen als 'sukkeltjes', ik heb opgenomen met absolute wereldklasse drummers en met jongens die er totaal maar dan ook helemaal niets van konden en alles daar tussenin.

Met echt goede drummers heb je nooit problemen om een goed geluid te maken, met de drummers die het niet kunnen heb je de grootste moeite om er nog wat van te maken en dat ligt altijd aan de studio, nooit aan hen en dat is een probleem. Poep in is poep uit, weet je nog?

Ik kan je niet uitleggen hoe je een voetbalwedstrijd wint, met muziek is dat niet anders, het gaat om de essentie van dingen, om de bottom line. Zoals Peter Riebeek van studio 150 meer dan 10 jaar geleden schreef in de muziekbladen: iedere boerenlul met een paar honderd euro aan apparatuur noemt zich tegenwoordig 'studio'. De kunst voor de muzikant is om ook hier het kaf van het koren te scheiden en op die manier voor een redelijk budget een maximaal resultaat te behalen.

Bins
29 augustus 2007, 21:00
'sukkeltjes'

Dat was meer als "smiley" opmerking bedoelt hoor... Ik weet natuurlijk niet wat jij echt denkt ;)

bert k
29 augustus 2007, 21:48
Troost je, dat weet niemand...:)

Maar wat vond je nou van mijn idee om het met vier mics te doen? Het mag dan een kunstvorm zijn, maar het is best te leren, en nog leuk ook.

Han S
29 augustus 2007, 21:54
Nou Bert, ik heb even naar een fillumpie gekeken op hun website, maar die drummer gaat snel en hard en ik vrees dat ze een metal geluid willen.

Dan zijn samples nog niet zo'n slecht idee.

Martien
30 augustus 2007, 00:27
Wel mooi, wat Han zegt over de md421's,
ben t absoluut met hem eens, top microfoon's voor gitaar,tom,kick,bass, heb zelfs (dacht air traffic) ze als live zang microfoon's zien gebruiken.

Maar als je er 2ehands aan kan komen is het nog 200 euro minimaal.

Had toendertijd van iemand een versie 1 en een versie 2 (zwarte & een grijze) gekocht voor 250 euro. Ik heb geloof ik niet betere aan kopen gehad.

Bins
30 augustus 2007, 08:42
Nou Bert, ik heb even naar een fillumpie gekeken op hun website, maar die drummer gaat snel en hard en ik vrees dat ze een metal geluid willen.

Dan zijn samples nog niet zo'n slecht idee.

Inderdaad... en onze slagaap is helaas redelijk fan van zo'n enorme "click" in z'n kickgeluid.

Ik neig nu naar een combi van Bert's idee + getriggerde snare en kick. Dat moeten we met minimale uitgave wel kunnen regelen. En vrees niet, als het 10x bagger is, zitten we zo in de studio :) (en dat mag dan best wat kosten!)

Roman
30 augustus 2007, 08:54
Ik zou zeggen, begin lekker met 2 mics. Plaats ze beide boven de drummert z'n oren, met gelijke afstand naar bv snare en kick. (meten is weten)
Eventueel extra mic voor in de kick als je echt die snap wilt hebben.

Zo kun je lekker oefenen en toch een beregeil geluid krijgen. Ik heb zelf op deze manier taloze oefensessies opgenomen waarvan een paar zelfs op plaat zijn verschenen omdat ze zo lekker klonken. Go figure.

Ik heb zelf een jaartje of 10 geleden voor een prikkie (toen 200 gulden) 3 md421 overgekocht van iemand... beste aankoop ever. Die dingen waren nog in zeer goede staat. Wist je dat deze mic vooral voor de journalist was ontworpen? geinig...

Solidkick
30 augustus 2007, 10:21
Ik neig nu naar een combi van Bert's idee + getriggerde snare en kick. Dat moeten we met minimale uitgave wel kunnen regelen.

Ipv de snare en kick direct al te triggeren zou je de zaak ook gewoon kunnen miken om later (indien nodig) de sporen nog wat op te poetsen met een drum replacement plugin (bijv. Drumagog).
Met dergelijke plugins kun je de samples laten triggeren door een audio spoor.

Voordeel van die benadering is dat je de "live sound" achteraf kunt combineren met samples om zodoende het gewenste resultaat te bereiken.
Ik gebruik dit wel eens op de kick om extra punch te geven in rappe nummers.

guhlenn
30 augustus 2007, 10:41
Het verschuiven van tracks is een gebed zonder eind. Ga er van uit dat alle trommels door alle microfoons binnenkomen, daar doe je niks aan, dat is een grondregel.

...

En hoe meer tracks, hoe meer overspraak op allerlei kanalen, dat krijg je nooit rechtgeschoven.

Ik wel. Dus jij liegt :)

Maar even serieus; je hebt in principe wel gelijk, maar daar zijn wel oplossingen voor en het blijft natuurlijk shcipperen, maar dat vind ik net het leuke. in relaties tot de OH's was alleen de snare een probleem. Toms zijn gemute behalve bij tom klappen. Waar is dan nog de moeilijkheid?

Han S
30 augustus 2007, 11:06
Bij een mooi rustig nummertje is het inderdaad geen probleem om alles tussen de klappen door te muten of te verzwakken met een aantal deebeetjes, maar snelle metal drummers die echt goed zijn doen wel eens snelle breaks en fills met triolen op twee toms en dubbel bass, dan wordt het een stuk lastiger.

Je kunt alles gewoon met mics opnemen en tegelijk met triggers in Cubase oid, je kunt dan die samples precies boven op het origineel schuiven en dan haal je die felle click gewoon uit die sample, dat deden wij 15 jaar geleden al. :D

Die drummer in het bandje van Bins is nou niet meteen een rustig blues drummertje, meer het type animal en dat maakt het niet eenvoudiger.

guhlenn
30 augustus 2007, 11:14
t was prog metal :D. neemt niet weg dat het mogelijk nog veeel beter had kunnen zijn. I'll never know...

bert k
30 augustus 2007, 11:39
Ik wel. Dus jij liegt :)

Maar even serieus; je hebt in principe wel gelijk, maar daar zijn wel oplossingen voor en het blijft natuurlijk shcipperen, maar dat vind ik net het leuke. in relaties tot de OH's was alleen de snare een probleem. Toms zijn gemute behalve bij tom klappen. Waar is dan nog de moeilijkheid?
Ja, als je de toms mute, dan heb je idd veel minder problemen, dan werkt jouw aanpak goed.

Nog een puntje wat me te binnen schoot: de akoestiek van de ruimte is al genoemd, maar kijk je ook naar het plafond boven de drums? Dat zal best wel een mooi strak stucplafonnetje zijn, wat prachtig iedere klap weerkaatst, wat je op een delay van pakweg 10 milliseconden komt te staan... Beetje dempen kan geen kwaad lijkt me. Misschien dat de akoestiekdeskundigen een tip hebben? (Ja, een lappie tietenschuim, maar dat ligt voor de hand.)

guhlenn
30 augustus 2007, 13:02
Heb ooit de tip gelezen om een soort van plafond brede basstrap (maar dan dus geen bass trap) te maken. met idd als idee de reflecties te doven. Maar ook dat lijkt me een behoorlijke hoeveelheid werk. tis niet voor luie mensen, dat opnemen... jammer genoeg.

Roman
30 augustus 2007, 13:20
Een zogenaamde WOLK boven je kit is idd geen slecht idee, zeker bij kleine (lage!) ruimtes.

Makkelijkst is een frame met isolatie wol erin. (brandveilige, luchtdoorlatende) doek eromheen voor de esthetische normen ;)

Het plafond als "basstrap" gebruiken is idd een optie, letwel op het plafond moet een laag isowol liggen. een DIKKE laag wel te verstaan. Een gipswandje is eigenlijk ook een beetje een basstrap. Beste werk het toch als je het plafond verwijderd zodat de wol rechtstreeks zichtbaar is.

El Capitain
30 augustus 2007, 14:10
En als je een schuin plafond hebt?

Roman
30 augustus 2007, 16:07
een kleine verbetering, maar nog steeds geldt dat een absorberende wolk het beste werkt.

Solidkick
31 augustus 2007, 09:31
Wist je dat deze mic vooral voor de journalist was ontworpen? geinig...

Ik heb een paar jaar terug (via ebay) een hele serie Sennheiser Revues gekocht. Machtig leesvoer.
Je ziet de MD421 idd vooral in plaatjes waarbij een reporter of zanger de mic vasthoudt.