PDA

View Full Version : Vervanging humbuckers voor P90 elementen



telecastermaster
21 januari 2003, 18:08
Ik denk erover 2 HB elementen te vervangen voor P90's. Heeft iemand dit eens gedaan? Gaat dit eenvoudig? Ik heb begrepen dat P90's direct op de body geschroefd moeten worden. Het lijkt me dat de diepte van de ruimte voor de elementen wel van belang is. Zijn de P90 qua formaat ook niet kleiner dan de HB'ers? Maw is er geen spleet zichtbaar?

bedankt

Stitch
21 januari 2003, 18:19
Mooi spleet is niks mis mee toch...

LordRiffenstein
21 januari 2003, 19:08
Het kan maar er zijn ook merken die een P90 maken die even groot is als een humbucker. Gibson verkoopt ze maar er zijn nog andere merken, gewoon even zoeken op internet. Kijk ook eens bij http://www.rockinger.com , zij hebben er enkele.

HTH,

Yoeri

Negative K3 fan
21 januari 2003, 20:24
Er zijn een heel aantal merken die p90s in een humbucker vorm aanbieden. Onder andere riao grande en ... (ik kan nieut direct op die naam komen).

maestro_nl
21 januari 2003, 20:27
DiMarzio heeft een P90-achtige sound in de Bluesbucker zitten.
Dit is een fullsized humbucker.
Rio Grande maakt de Bastard en Fat Bastard (ruis).
Harmonic Design heeft ook een P90 in een humbuckerbehuizing.
En Harry Hauessel idem dito.
De Brug in Monnickendam kan je met de DM en HH verder helpen.
http://www.debrugvolendam.nl (is verhuisd)

dml
21 januari 2003, 20:37
En vergeet de P94 (of is het P100?) van Gibson niet, is een P90 in HB-formaat dus ook gewoon brom en ruis.

vulvasonic
21 januari 2003, 23:37
De P100 is een humbucker in het P90 formaat en met het geluid van een P90.
De P100 is dus een P90 zonder brom.

vulvasonic
21 januari 2003, 23:41
Voor ons aller duidelijkheid, telecastermaster, op wat voor een gitaar zitten de humbuckers die je vervangen wilt voor P90's?

Als het een tele of een strat is, dan heb je niet echt een probleem (ik dacht zo, vanwege je naam, dat het wel es om een telecaster kon gaan). Het enige wat je in dat geval nodig hebt is een nieuwe slagplaat.

telecastermaster
22 januari 2003, 13:00
bedankt allemaal. De gitaar in kwestie is een Spirit Steinberger GU Deluxe (een headless Steinberger kopie). Zie alhier:

http://www.musicyo.com/product_specs.asp?pf_id=045

Ik overweeg het midden element geheel te verwijderen omdat het met 'picken' erg in de weg zit en de 2 humbuckers te vervangen door P90's. Ik had hiervoor Seymour Duncans vintage series P90's voor in gedachte, maar ben door de opmerking over de P100's nu toch gaan twijfelen.

qwerty
22 januari 2003, 13:59
Op 2003-01-21 23:37, schreef vulvasonic:
De P100 is een humbucker in het P90 formaat en met het geluid van een P90.
De P100 is dus een P90 zonder brom.

DeP94 is idd een p90 in humbuckerformaat, die je gewoon in een standard humbucker-framepje, of -gat kan schroeven....

:B :B :B :B

Butcher
2 februari 2003, 03:07
Vergeet niet dat P90's alleen maar werken in een gitaar met een 24.75 inch mensuurlengte.
Dus niet op strats en tele's

Bas
2 februari 2003, 12:09
mensuurlengte? wat is dat?

Gearjunkie
2 februari 2003, 12:13
Mensuurlengte is de afstand tussen topkam en brug.

Maar waarom werken ze niet bij andere lengtes???

Kjiratsiekoedel
2 februari 2003, 13:33
dat lijkt me werkelijk onzin

neem maar eens een snaar in je handen en span deze over een pick-up, dan heb je een totaal vraamde mensuur, maar wel geluid.

technisch gezien lijkt het me ook onzin

Moonchild
2 februari 2003, 13:55
JAMAAR! NEGATIVE K3 FAN HEEFT TOCH OOK EEN P-90 OP ZN STRAT!!!!.....oh wacht....

Negative K3 fan
2 februari 2003, 15:41
Op 2003-02-02 03:07, schreef Butcher:
Vergeet niet dat P90's alleen maar werken in een gitaar met een 24.75 inch mensuurlengte.
Dus niet op strats en tele's


bullshit, het heeft niet met de mensuurlengte te maken maar met de spacing (hoever je snaren uit elkaar staan bij ded burg), en dan nog, ik heb een p90 in mn strat (dus verkeerde spacing) de pole pieces liggen helemaal niet precies onder de snaren maar het werkt goed.

ik heb zelf trouwens de seymour duncan custom soapbar brug positie in creme kleur.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Negative K3 fan op 2003-02-02 15:42 ]</font>

telecastermaster
2 februari 2003, 16:02
Hee K3 fan, hoe heb je die P90's erin gekregen??
Ik heb er inmiddels 2 aangeschaft, (2 seymour duncan vintage) maar voorzie al dat het hakken word in die body. Ik zou het wel fijn vinden als ik de gitaar weer in orginele toestand terug kan krijgen zonder gaten enzo.

Overigens kwamen ze zonder kapjes. Ik wist niet dat die erbij hoorde. Moet ik die weer los bestellen.... Zijn die kapjes echt nodig? Of kan het ook zonder?? (ziet er wel een beetje mallotig uit.

Je hebt verder gelijk van die spacing, maar dat maakt verder niet zo heel veel uit. Het magnetisch veld zal recht boven de poolstaafjes vast wel wat sterker zijn, maar als de snaren er een beetje naast lopen maakt dat niet zo heel veel uit.

doei

Kapitan Yonker
2 februari 2003, 20:36
Op 2003-02-02 03:07, schreef Butcher:
Vergeet niet dat P90's alleen maar werken in een gitaar met een 24.75 inch mensuurlengte.
Dus niet op strats en tele's


da' klopt niet... al heb je een mensuur van 15 dan werken ze nog...

trouwens Fender heeft net een nieuwe strat uitgebracht met 2 P90 elementen.. mensuur van 25,5

Negative K3 fan
2 februari 2003, 20:43
Op 2003-02-02 16:02, schreef telecastermaster:
Hee K3 fan, hoe heb je die P90's erin gekregen??
Ik heb er inmiddels 2 aangeschaft, (2 seymour duncan vintage) maar voorzie al dat het hakken word in die body. Ik zou het wel fijn vinden als ik de gitaar weer in orginele toestand terug kan krijgen zonder gaten enzo.

Overigens kwamen ze zonder kapjes. Ik wist niet dat die erbij hoorde. Moet ik die weer los bestellen.... Zijn die kapjes echt nodig? Of kan het ook zonder?? (ziet er wel een beetje mallotig uit.

Je hebt verder gelijk van die spacing, maar dat maakt verder niet zo heel veel uit. Het magnetisch veld zal recht boven de poolstaafjes vast wel wat sterker zijn, maar als de snaren er een beetje naast lopen maakt dat niet zo heel veel uit.

doei


Ik heb er maar 1 inzitten in de brug, mijn vader heeft daarvoor in de body gefreesd. Bij mij zaten er wel kapjes bij? Erg vreemd dat SD zomaar elementen zonder kapjes levert. En als je naar van die schemas kijkt van het magnetische veld van een element dan zie je die die een heel eind uitlopen aan het eind, dus het maakt echt niks uit of ze er wel goed odner liggen.

qwerty
2 februari 2003, 22:29
Op 2003-02-02 03:07, schreef Butcher:
Vergeet niet dat P90's alleen maar werken in een gitaar met een 24.75 inch mensuurlengte.
Dus niet op strats en tele's

Slaat echt werkelijk nergens op, he4b regelmatig gitaren gezien met p90 op stratbasis (fretking bv) een element is een element en de mensuurlengte heeft geen fuck invloed op welke elementen je wel en niet kan toepassen.

Gearjunkie
3 februari 2003, 11:26
Die spacing komt volgens mij niet zo heel nauw. Kijk maar eens naar een originele Fender strat. Meestal klopten alleen de pooltjes van het middelste element met de snaren.