PDA

View Full Version : Nieuwe elementen



Blaahaab
28 augustus 2007, 19:13
ik ben niet tevreden met het geluid van mijn Epiphone Les paul, dus ik ga er andere elementen voor kopen. Want het probleem is dat mijn elementen de hoge tonen niet goed pakken, als ik een effect zoals distortion aan zet, dan klinken de hoge tonen veel zachter dan de rest, en het klinkt ook alsof er minder effect op zit, minder distortion zeg maar.

Nu wil ik met mijn elementen dus solo'tjes kunnen spelen (geen metal), maar ik moet er ook nog wel mee kunnen begeleiden, aangezien ik met 2 gitaristen in de band speel en de andere speelt ook een paar solo's natuurlijk. Nu heb ik gehoord dat voor mij dus Seymour Duncan Pearly Gates goed zouden zijn, maar dat zijn toch vintage elementen? wat is eigenlijk het klankverschil met een "vintage element" en een moderne?

stijl: Pop/Rock

dire straits
red hot chili peppers
stairway to heaven (solo)
metallica
hotel california (arpegio en solo)
arctic monkeys
canon rock
rolling stones

etc

G.G.
28 augustus 2007, 19:15
ik ben niet tevreden met het geluid van mijn Epiphone Les paul, dus ik ga er andere elementen voor kopen. Want het probleem is dat mijn elementen de hoge tonen niet goed pakken, als ik een effect zoals distortion aan zet, dan klinken de hoge tonen veel zachter dan de rest, en het klinkt ook alsof er minder effect op zit, minder distortion zeg maar.


Misschien een domme vraag, maar heb je al aan de schroefjes gedraaid?

Blaahaab
28 augustus 2007, 22:16
Nee ik heb niet aan schroefjes gedraaid, ik zit liever daar niet aan, ik ben niet zo'n held met het rommelen met electronica, ik vind het al heel wat dat ik zelf de actie aangepast heb.

Danny Drug
28 augustus 2007, 22:21
actie aanpassen is moeilijker dan even de elementen hoger zetten :(

Blaahaab
28 augustus 2007, 22:25
die brug moet ik alleen de pinnen omhoog draaien, ik ga liever niet aan die elektronica dingen rommelen, dan zul je zien dat ik het verneuk :(

Sjel
28 augustus 2007, 22:40
je kan er niks mee verneuken hoor. Behalve als je de schroefjes er helemaal uitdraait. Probeer eens de schroefjes aan de twee onderste snaren (B en hoge E) een beetje hoger te zetten. Gewoon twee à drie slagen naar links draaien. Kan je niks mis mee doen. Als het je niet bevalt, draai je ze gewoon weer omlaag. Maar het zou kunnen dat je probleem hiermee is opgelost (bij mij was dit zo). Veel goedkoper dan nieuwe pickups ;)

Xufar
28 augustus 2007, 23:04
Met naar links draaien bedoeltie overigens met de klok mee ;)

Frankiefrank2
28 augustus 2007, 23:12
Hoe was je van plan die elementen er in te gaan zetten dan?

en als je ze naar rechts draait met de klok mee komen ze omhoog. Niet tever want dan verstoort het magnetisch veld van je elementen de trilling van je snaren.

Frank

wiltin
29 augustus 2007, 07:07
Dat soort dingetjes heb ik ook gebrobeert op mn Epi maar het resultaat was voor mij niet bevredigend. Ook ik zoek een setje goede elementen voor mn Epi. het huidige geluid is te modderig en ongedefineerd.
Mijn muziekstijl ligt meer in de richting van: Hardrock/prog-metal.

Waarom weet ik niet maar al een tijdje denk ik aan een setje SD's voor de brug een Jeff Beck en voor de Neck een Jazz.
Deze keuze is alleen gebasseerd op wat ik hier zo,n beetje uit de topics haal.

Kim Wilson
29 augustus 2007, 07:53
...
Waarom weet ik niet maar al een tijdje denk ik aan een setje SD's voor de brug een Jeff Beck en voor de Neck een Jazz.
Deze keuze is alleen gebasseerd op wat ik hier zo,n beetje uit de topics haal.
Ik heb ook een Epi gehad, en daar heb ik een JB/'59 set in gehad. Ik vond de JB te schel en de PAF te modderig. Het verschil tussen beide pups was te groot. Nu weet ik niet hoe een Jazz pu klinkt, maar in een Epi klinkt het nekelement gauw te modderig. Ik zou een setje zoeken die qua specs iets dichter bij elkaar liggen.

Sjel
29 augustus 2007, 10:35
Met naar links draaien bedoeltie overigens met de klok mee ;)
Nee, net niet. Als je met de klok meedraait, draai je ze er dieper in. Het is de bedoeling dat ze omhoog komen. :)

Kim Wilson
29 augustus 2007, 10:47
Als je met de klok meedraait, draai je de boel dichter naar elkaar toe. Aangezien je framepje stil blijft staan, komt je element dus omhoog.

Dus rechtsom, met de klok mee, vastdraaien etcetera. :)

Xufar
29 augustus 2007, 12:41
Als je dan toch andere elementen wilt, kun je ook eens kijken naar GFS Fat Pafs, zijn goed geprijst en ze hebben een heerlijke sound. Ik heb ze ook in mijn LP zitten, maar ik weet niet hoe ze in Epi's klinken.

Zie: Guitarfetish (http://www.guitarfetish.com)

Sjel
29 augustus 2007, 15:42
Als je dan toch andere elementen wilt, kun je ook eens kijken naar GFS Fat Pafs, zijn goed geprijst en ze hebben een heerlijke sound. Ik heb ze ook in mijn LP zitten, maar ik weet niet hoe ze in Epi's klinken.

Zie: Guitarfetish (http://www.guitarfetish.com)
Inderdaad GFS is heel goed, en belachelijk goedkoop. Met die Fat Pafs heb ik geen ervaring, maar van de GFS P90's ben ik heel tevreden.

Ibanez666
29 augustus 2007, 16:18
Nee, net niet. Als je met de klok meedraait, draai je ze er dieper in. Het is de bedoeling dat ze omhoog komen. :)


bij de mijne gaan ze dan omhoog en dat is ook logisch want je draait de schroef verder in het gaatje van het element naar beneden, dus dan komt het element automatisch omhoog want de schroef zit vast en kan dus niet omlaag dus het element moet wel omhoog....;-)

MDW54
29 augustus 2007, 19:15
Dat soort dingetjes heb ik ook gebrobeert op mn Epi maar het resultaat was voor mij niet bevredigend. Ook ik zoek een setje goede elementen voor mn Epi. het huidige geluid is te modderig en ongedefineerd.
Mijn muziekstijl ligt meer in de richting van: Hardrock/prog-metal.

Waarom weet ik niet maar al een tijdje denk ik aan een setje SD's voor de brug een Jeff Beck en voor de Neck een Jazz.
Deze keuze is alleen gebasseerd op wat ik hier zo,n beetje uit de topics haal.
Ik zou eens denken aan een SH-5 Duncan Custom. Die had ik in m'n Epi zitten en dat klonk redelijk bruut. Ik heb die gitaar afgelopen weekend aan Frankiefrank2 verkocht (van dit forum) en die is erg blij met het geluid.

Sjel
29 augustus 2007, 22:21
bij de mijne gaan ze dan omhoog en dat is ook logisch want je draait de schroef verder in het gaatje van het element naar beneden, dus dan komt het element automatisch omhoog want de schroef zit vast en kan dus niet omlaag dus het element moet wel omhoog....;-)
Klopt! Sorry, ik had het over de pooltjes onder elke snaar afzonderlijk. Daarom dat ik het ook over de schroefjes had onder de B en hoge E. ;)

provisus
29 augustus 2007, 22:25
Modderig worden van een element hangt er ook vanaf wat voor versterker je hebt, meestal bij High gain versterkers zetten ze het element vrij laag.

Dirkdewaard
29 augustus 2007, 22:53
Wat voor versterker en pedaal heb je?


Nieuwe elementen helpen niet veel als de rest niet goed is.

Kim Wilson
30 augustus 2007, 08:08
Goeie elementen helpen altijd. Je pedalen en versterker bepalen hoeveel je er uiteindelijk van terug hoort. Maar goeie elementen is nooit een verkeerde investering.

drap
30 augustus 2007, 08:30
Wat voor versterker en pedaal heb je?


Nieuwe elementen helpen niet veel als de rest niet goed is.

Ghehe, dit doet me ineens weer denken aan een niet nader te noemen persoon in het Bare Knuckles topic :D

bass blom
30 augustus 2007, 09:17
die ene die nu een stapje omlaag zo'n vaag verhaal over een akoestische stagg vertelt.. die? :D

drap
30 augustus 2007, 11:25
die ene die nu een stapje omlaag zo'n vaag verhaal over een akoestische stagg vertelt.. die? :D

Ghehe, die ja. Er ging weer een wereld voor me open :seriousf:

Dirkdewaard
30 augustus 2007, 11:49
Goeie elementen helpen altijd. Je pedalen en versterker bepalen hoeveel je er uiteindelijk van terug hoort. Maar goeie elementen is nooit een verkeerde investering.

Klopt, maar als je een goedkoop dist. pedaal of slechte versterker hebt blijft het kut klinken.
Ik zou de slechtste schakel in je ketting het eerste aanpakken.

bass blom
30 augustus 2007, 12:45
Ghehe, die ja. Er ging weer een wereld voor me open :seriousf:

je zou haast denken dat hij het verhaal vertelt om dat ding wat ie stiekum zelf heeft vervolgens even later ergens te koop te zetten.
maar ik mag niet zo slecht over mensen denken en niet zo offtopic doen :D

Blaahaab
30 augustus 2007, 19:01
Ik heb zelf een kutversterker en een Boss gt-3, maar ik heb met mijn gitaar ook over boss distortion pedaal en een goeie fender buizenamp gespeeld, en het was nog steeds niet echt mooi zeg maar, vandaar dat ik aan nieuwe elementen denk. Mijn geluid is niet echt gedefinieerd (woordenboek.nl?), het geluid "schommelt"zeg maar, net als gitaren stemmen, als je aanslaat hoor je het geluid uit je versterker zo zoemen en schommelen, en het geluid klinkt niet echt helder zeg maar, akkoorden klinken slecht, en mijn elementen vangen niet elke snaar evenhard op.
(versterker en effectenbak worden iig wel vervangen)

het lijkt mij dus wel een heel goed idee om de elementen te vervangen, aangezien ik die gitaar niet kwijt wil, want ik ben compleet verliefd op het uiterlijk van zo'n prachtgitaartje. (limited edition epi les paul standard)

Ash ketchum
30 augustus 2007, 19:17
Als het klinkt alsof er een doek over je versterker ligt, zou ik eens proberen je gitaar rechtstreeks in de amp te proberen en er dan een fatsoenlijk geluid uit proberen te halen. Het vinden van de juiste instelling van je amp kan namelijk ook een hoop schelen. Ikzelf heb er een hele poos over gedaan om een "lekker" geluid uit mijn fender deluxe te krijgen. Grappig genoeg vindt mijn geluid over mijn epi VJ head + 2x12 met een klein beetje slapback delay het lekkerst klinken.

Blaahaab
30 augustus 2007, 19:30
nou dat is het niet echt, maar gewoon, elke snaar afzonderlijk klinkt wel goed, en de gitaar speelt heel fijn, maar de snaren samen klinken modderig, beetje weinig evenwicht zeg maar, alsof de snaren niet echt op elkaar afgestemd zijn, dat hoop ik dus met goeie elementen te veranderen.

Ash ketchum
30 augustus 2007, 19:33
Gebruik je veel gain of geeft clean hetzelfde resultaat? Als dat zo is, kan j beter een andere manier proberen te vinden om een scheurgeluid te creeren.
Bij het afstellen van mijn gitaren doe ik alles in stappen. Bijvoorbeeld, als ik mij elementen naar beneden schroef doe ik dit 2 keer een kwartslag per schroef. Zo gaat het element gelijkmatig omlaag. Als het niet bevalt breng je het zo weer naar originele positie.

Blaahaab
30 augustus 2007, 19:44
gain klinkt echt rommelig, en bij clean schommelt het geluid vooral, dus is allebei wel een beetje erg. Maar ik heb de gitaar ar ruim 2 jaar, en toen heb ik hem ook een beetje in een opwelling gekocht, omdat ik gek was op het uiterlijk, heb hem destijds niet echt op een versterker getest omdat ik toen weinig op het geluid lette. nu wil ik het geluid dus verbeteren

drap
30 augustus 2007, 19:47
Ik heb zelf een kutversterker en een Boss gt-3, maar ik heb met mijn gitaar ook over boss distortion pedaal en een goeie fender buizenamp gespeeld, en het was nog steeds niet echt mooi zeg maar, vandaar dat ik aan nieuwe elementen denk. Mijn geluid is niet echt gedefinieerd (woordenboek.nl?), het geluid "schommelt"zeg maar, net als gitaren stemmen, als je aanslaat hoor je het geluid uit je versterker zo zoemen en schommelen, en het geluid klinkt niet echt helder zeg maar, akkoorden klinken slecht, en mijn elementen vangen niet elke snaar evenhard op.
(versterker en effectenbak worden iig wel vervangen)

het lijkt mij dus wel een heel goed idee om de elementen te vervangen, aangezien ik die gitaar niet kwijt wil, want ik ben compleet verliefd op het uiterlijk van zo'n prachtgitaartje. (limited edition epi les paul standard)

Maar ook lang niet elke buizenversterker is een garantie tot jouw ideale geluid, verre van zelfs. Om het over distortion pedalen nog maar niet te hebben en wat mij betreft in het bijzonder Boss pedalen. Je elementen laten vervangen zal deels wel helpen, maar ik geef anderen inderdaad gelijk als ze zeggen dat het nooit niet afdoende zal zijn naar jouw eisen als de rest niet toereikend genoeg is. En dat hoeft vaak helemaal niet de duurste oplossing te zijn.

Ash ketchum
30 augustus 2007, 19:53
Ik zou je gitaar eerst over meerdere amps proberen voor je een keuze maakt qua elementen. De ene amp is de andere niet. Amps en gitaren zijn net als man en vrouw. Ze zien er bloedmooi uit, maar het moet wel klikken qua combinatie. Soms klikt het wel en soms niet, het is dus vooral uitproberen.

Als elementen raad ik je Seymour Duncan Alnico II's aan. Deze zijn multi-inzetbaar. Ikzelf heb de tele varianten om mijn tele zitten en ik kan er alles uit halen behalve brute metal natuurlijk.

Blaahaab
30 augustus 2007, 20:13
Warm, moderate-output humbucker. Great for jazz, blues, classic rock and slide.

The Alnico 2 magnet and moderate windings yield a warm, sweet tone with more natural string vibration for great sustain. Classic rock players who get their distortion from the amp rather than the pickup love the APH-1. It allows them to back off the crunch and get beautiful clean tones with softer attack. Compared to the ’59, the Alnico II Pro has a rounder sound with a spongier bass response. Comes with four-conductor hookup cable and no logo.

For brighter toned instruments. Works especially well with maple and ebony fingerboards. Also works great with hollow and semi-hollow body guitars.


Dit lijkt mij wel wat, aangezien ik niet van die keiharde output dingen hoef, waarvan de elementen standaard distorted klinken, ik wilde ook al een amp voor me distortion, in combo met een pedaal ofzo (ik zit aan een JCM800 te denken, klinkt geweldig, 1 keer over gespeeld met een zelfde soort gitaar)
Maar, hoe zit dat met dat Maple of Ebony fingerboard, als ik een foto post, kan iemand hier mij dan vertellen watvoor soort hout de hals is?