PDA

View Full Version : EMG's of Dimarzio's?



ezechiel
28 augustus 2007, 18:53
Oké, ik heb dringend hulp nodig. Althans. Ja 't zal wel. Goed;
Ik heb dus een gitaarleraar, dope gast, (ben zelf 16, speel 2 jaar ofzo, bezit een japanse Jackson Kelly-2, prima ding op de elementen na) en ik had 't laatst over het wel of niet aanschaffen van nieuwe elementen, ik dacht meteen aan EMG's omdat ik verder niet veel merken ken, maar hij raadde mij Dimarzio paff pro's aan, omdat die beter zouden mixen met mijn body. Hij beweert dat EMG's zich meer hechten aan body's, en dat mijn body eigenlijk iets te mager is, en van het verkeerde hout is. Dat is ook wel zo, het is een vrij licht ding, best dun etc.
Maar bij de plaatselijke muziek winkel waar ik al wat nare voorgevoelens over heb beweren ze dat ik zelfs áchteruit zou gaan met dimarzio paff pro's. Ik weet niet precies wat er nu in zit, geen seymour's in ieder geval, gewoon 2 humbuckers met 'jackson' er op.
Maar die fuckers zijn gewoon 205 euro, en installatie kosten 50. Ik héb het wel, maar ik wil zeker weten of het het geld waard is, of dat ik toch voor de dimarzio's moet gaan, of 't gewoon zo laten.
Help anybody?

bass blom
28 augustus 2007, 18:57
OMG, elementen die aan de body hechten, hoe komt hij er op?

ja vuil wil dat goed.

Arvoitus
28 augustus 2007, 19:00
Je kan ook gewoon 1 element vervangen, je kan (normaal gesproken) maar op 1 element tegelijk spelen.

Op paff pro kan je eigenlijk niet achteruit gaan als je die met Jackson elementen vergelijkt. Het enigste is dat Paff pro niet echt pure-metal (high output) is.

glasbier
28 augustus 2007, 19:00
OMG, elementen die aan de body hechten, hoe komt hij er op?

ja vuil wil dat goed.

Ik begrijp het niet: hij heeft het steeds over 'mijn' body......

ezechiel
28 augustus 2007, 19:04
ouch, de gitaar z'n body dus :dontgeti:

ezechiel
28 augustus 2007, 19:04
Maar, nou dimarzio's of EMG's?

G.G.
28 augustus 2007, 19:06
Voor mij is het ook allemaal chinees.

Ff op een rijtje: Je hebt een Jackson Kelly nogwat.

Wat voor hout en constructie, wat voor versterker en wat voor effecten? Wat vind je niet lekker aan het geluid? Wat zou je wel willen?

G.G.
28 augustus 2007, 19:07
Maar, nou dimarzio's of EMG's?

Beide heb je in alle "kleuren van de regenboog". Is te algemeen.

EDIT: en waarom schieft iedereen paff ipv paf, wat de juiste afkorting is.

iwamoto
28 augustus 2007, 19:07
ik heb dikke tone van een dimarzio tone zone, en mijn body is ook niet echt dik
http://www.geocities.com/xcvxcv65/ibanez/540s-saber.jpg

gewoon lulkoek dus, elemten zijn trouwens sowieso best duur hoor, 90 euro per stuk ofzo, maar die inbouwkosten...zeg maar dat ze die in hun asnus mogen steken....

Wickerman
28 augustus 2007, 19:09
Hou je pickups en steek het geld in een andere gitaarleraar...

ezechiel
28 augustus 2007, 19:11
Oké, ik bezit een Jackson KE-2 ik zou je niet kunnen vertellen wat voor hout 't is, maar het is een japanner 2e hands voor 350.
Versterker line6 spider 2, daarmee klinkt hij wel best, maar dan heb je 't over distortions die eigenlijk niet meer leuk zijn.
Ik speel altijd via zo'n dual-draad met 1 versterker bij m'n gitaarleraar, en dan hoor je mijn elementen naast zijn EMG's en dat maakt me gewoon zo verdrietig :(
EMG's klinken harder, warmer, zuiverder, en minder dof dan mijn elementen.
Zo iets beter?

Wickerman
28 augustus 2007, 19:13
Zeg nu eens wat je missen vindt aan jou elementen ipv de positieve punten van andere pu's op te sommen.

ezechiel
28 augustus 2007, 19:17
Het lijkt alsof je te veel moeite moet doen voor een goeie zuivere toon, sustain kan ook beter, het klinkt te dof, akkoorden klinken niet zoals ze horen.
Ik wil gewoon elementen waarbij solo's helderder klinken, tonen lang aanhouden, en meer kan ik er niet echt over kwijt.. Maar ze vallen gewoon tegen, en ik kan 't moeilijk verwoorden wat ik er precies niet aan goed vind.

Wickerman
28 augustus 2007, 19:19
Misschien een beetje aan de afstand snaar-element sleutelen. Voor de rest weet ik niet echt welke elementen je nodig hebt. EMG's lijken me geschikt.

Ibanez666
28 augustus 2007, 19:20
Ik begrijp het niet: hij heeft het steeds over 'mijn' body......

Hmm, misschien vindt hij je aantrekkelijk? ;-)

ezechiel
28 augustus 2007, 19:22
Elementen omhoog gehaald ook al geprobeerd, helpt wat, maar lang niet het gewenste resultaat. Installatie kosten is ietwat bullshit inderdaad, en ik heb al iemand anders geregeld die 't gratis wil doen. Maar ik wil ook gewoon weten of hij me belazert met die uitspraak "Met dimarzio's zal je gitaar alleen maar slechter klinken" of niet.

G.G.
28 augustus 2007, 19:22
Het lijkt alsof je te veel moeite moet doen voor een goeie *zuivere toon, sustain kan ook beter, het klinkt te dof, akkoorden klinken niet zoals ze horen.
Ik wil gewoon elementen waarbij solo's helderder klinken, (* sustain)tonen lang aanhouden, en meer kan ik er niet echt over kwijt.. Maar ze vallen gewoon tegen, en ik kan 't moeilijk verwoorden wat ik er precies niet aan goed vind.

* Zuivere toon = niets te maken met elementen maar met afstelling.
* sustain, ook weinig met elementen te maken, meer met snaardikte en constructie.

EDIT: Moet jij niet gewoon een trebleboostertje hebben?

ezechiel
28 augustus 2007, 19:25
Jullie helpen niet echt :( Ik wil gewoon een keuze tussen die 2, en jullie raden steeds beide af.
Misschien maar gewoon geen doen dan. Treble heb ik altijd al open staan. Tot 't niveau waarop 't nog normaal klinkt dus, dat is 't ook niet.

G.G.
28 augustus 2007, 19:29
Jullie helpen niet echt :( Ik wil gewoon een keuze tussen die 2, en jullie raden steeds beide af.


Nee, jij luistert/leest gewoon niet. We kunnen niet zomaar een merk advieseren, dat is te algemeen. DiMarzio bijvoorbeeld heeft zoveel verschillende modellen, met zoveel verschillende klanken.


Misschien maar gewoon geen doen dan. Treble heb ik altijd al open staan. Tot 't niveau waarop 't nog normaal klinkt dus, dat is 't ook niet.

Ik heb het over een BOOSTER,

Dark_Tranquillity
28 augustus 2007, 19:37
EMG Als je metal speelt, mijn mening, aangezien ik zelf op 81/85 speel ;)

bass blom
28 augustus 2007, 20:10
Jullie helpen niet echt :( Ik wil gewoon een keuze tussen die 2, en jullie raden steeds beide af.

neem dan van elk 1

klaar ;)

Wheelie
29 augustus 2007, 07:52
Als je ook een goed clean geluid wil, moet je geen EMG's nemen.
Verder, ga gewoon eens rondneuzen op de sites van SD en Dimarzio. Bij veel elementen is er een sample beschikbaar zodat je kan luisteren of het geluid je bevalt. Het hout van de body, constructie e.d. zal alleen maar een subtiele variatie geven op het samplegeluid dat je beluisterd. Het karakter van het element blijft hetzelfde.
Oh ja, zoek ook svp een nieuwe gitaarleraar :D

AgileGhost
29 augustus 2007, 12:47
De knul wil gewoon meer output. Simpel toch? Neem emg's 81 of een SD distortion of een dimarzio met hoge output.

Vonk
29 augustus 2007, 12:57
Ik speel altijd via zo'n dual-draad met 1 versterker bij m'n gitaarleraar, en dan hoor je mijn elementen naast zijn EMG's en dat maakt me gewoon zo verdrietig :(
EMG's klinken harder, warmer, zuiverder, en minder dof dan mijn elementen.
Zo iets beter?

Het lijkt mij dat je je keuze al hebt gemaakt.
Punt is met elementen dat je niet al die elementen (emg, sd, dimarzio) kunt testen in je eigen opstelling. Je zult dus altijd een gok moeten wagen en zo ervaring opbouwen van wat jij het lekkerst vindt klinken.

Orpheo
29 augustus 2007, 13:18
slechter met dimarzio?! gelul. ik vind dimarzio waanzinnig goed. tis een van mijn favo pickup merken.

wat ik aanraad:

of dimarzio EVO's erin zetten (lekker veelzijdig). en wil je echt heftig: x2n in brug, air norton in hals (of evo nek in hals, of superDistortion in hals).

wil je goed, maar minder duur: www.guitarfetish.com (http://www.guitarfetish.com), en dan gfs elementen. kies dan een setje crunchy rails, en je zit gebakken.

ps: koop elementen via ebay. daar scheelt t je waanzinnig veel. het installeren doe je toch gewoon zelf? soldeerboutje kost 10 euro, multimetertje 10 euro, soldeer 50 cent. kan je stuk of 10 gitaren mee omsolderen. en solderen is echt een eitje.

Arvoitus
29 augustus 2007, 13:20
Met dimarzio's zal je gitaar alleen maar slechter klinken
Als je die Paff pro's hebt genaamd, dan zal je gitaar minder Metal worden. Het zijn medium output pickups. Met minder scheur dan je huidige.

Als jij metal wil dan moet je High output dimarzios hebben zoals een Super Distortion, x2n etc.
Als ik zie dat je alles duidelijker eruit wil laten komen dan moet je een tone zone pakken.
Of anders pak je de EMG's die kun je 100% zeker ook weer doorverkopen als je ze niet meer wil.

renier
29 augustus 2007, 13:44
Jullie helpen niet echt :( Ik wil gewoon een keuze tussen die 2, en jullie raden steeds beide af.
Misschien maar gewoon geen doen dan. Treble heb ik altijd al open staan. Tot 't niveau waarop 't nog normaal klinkt dus, dat is 't ook niet.

als jij persee je geld in de plomp wilt gooien, moet je dat lekker doen. niemand hier zal je tegenhouden.

als je echter een gedegen advies wil, zul je er zelf ook eens wat moeite in moeten steken, dus:

houtsoort van je gitaar, type huidige elementen, een betere beschrijving van je speelstijl, gewenste resultaat.

ik wordt zo moe van die lui die dit soort vragen komen stellen maar niet de moeite doen om zelf wat onderzoek te doen.


zowel EMG's als dimarzio als seymour duncan maken goeie spullen, net als 400 andere fabrikanten.

G.G.
29 augustus 2007, 14:47
Ik zie iedere keer paff in plaats van paf. Jongens, het is PAF. Patent Applied For.

Verder wil ik niet zeiken hoor (maar ik kan me voorstellen dat mensen google of ander zoekopties gebruiken en dat werkt niet echt met pafF.

Sten_Vampire
29 augustus 2007, 23:15
@ GG ik snap je punt;) elke keer dezelfde fout is vervelend
@ topicstarter, vergeet niet dat je emg actives batterijen nodig hebben, mocht je dat vervelend vinden. ik zou persoonlijk gewoon voor de emg 81/85 gaan;)

nevyn292
30 augustus 2007, 14:19
dimarzio of EMG?

moet je paar dingetjes in de gaten houden

EMG zijn ACTIEVE elementen, dit houd in dat ze in feite zelf stroom 'hebben' door een 9v batterij. de attack van een EMG is heel erg hoog en je kan er heel erg makkelijk harmonics mee oproepen en keihard scheuren. bovendien is de output van een EMG veel hoger, dit zie je dus als je naast je leraar zit;).EMG's zijn echt gemaakt voor metal. denk aan bands zoals metallica, slipknot, trivium en black label society. als je niet op dikke distorsion speelt, zul je teleurgesteld worden door een EMG element.

Dimarzio's zijn veelal PASSIEVE elementen, dit houd in feite in dat ze hun stroom krijgen via de versterker en ze zullen het dus ook nooit zonder versterker doen(niet dat een emg dat wel doet). een dimarzio element heeft dus geen batterij, let er dus wel op dat je plek moet hebben voor een batterijtje als je een EMG wilt installeren. vervolgens zijn er onder dimarzio's sounds in alle kleuren van de regenboog verkrijgbaar. ook hier zijn er echte scheurelementen te krijgen, kijk maar naar de super 2 en 3, de X2N, de superdistorion, dual tone en de tone zone. de Paf pro's zijn meer geschikt voor all-round, kunnen een klein beetje scheuren maar klinken clean vooral ook heel erg warm en rond, en dat heb je bij bijvoorbeeld de X2N al heel wat minder.

btw, bij GFS hebben ze voor spotprijzen halve EMG klonen, de crunchy rails. dit zijn wel passieve elementen maar ze klinken als EMG's. geen batterij nodig maar je kan wel dik scheuren. in Hapert bij Dicarmio muziek zijn deze te koop, dan hoef je ze niet uit amerika bestellen en daar zetten ze tegen een redelijke prijs de elementen er meteen in. ook hebben ze daar gitaren staan met deze elementen dus kan je ze meteen uitproberen;)

vraag is dus: wat wil je?, wil je scheuren of wil je ook clean kunnen spelen?

als je alleen een hogere output wil om mee te kunnen scheuren met je gitaarleraar kan ik je aanbevelen om een EMG afterburner te halen, dan gaat alleen je output omhog en kan je je elementen lekker laten zitten

zelf zou ik bij Dicarmio muziek gaan kijken voor die EMG a-likes, ben je lekker goedkoop uit(80 euro voor een set) en heb je een flinke upgrade aan je sound, beter dan 160 euro voor een setje betalen.

nu blij?

Orpheo
30 augustus 2007, 14:34
Dimarzio's zijn veelal PASSIEVE elementen, dit houd in feite in dat ze hun stroom krijgen via de versterker en ze zullen het dus ook nooit zonder versterker doen(niet dat een emg dat wel doet).
nu blij?

nee,niet blij. je verteld dingen die niet helemaal kloppen.

een emg EN dimarzio, eigenlijk ieder electromagnetisch element (dus al die 'blokjes' onder je snaren) leveren stroom op als je op je gitaar speelt. Bij een dimarzio is de output van het element alleen groter, omdat daar er meer windingen om de spoelen zitten.

Bij een EMG komt er ook een stroompje uit het element, maar dat is waanzinnig zwak, omdat het element erop gebouwd is om een zo'n clean mogelijk signaal te geven. zo min mogelijk kleuring van het signaal/geluid.

waarom een emg dan toch zo scheurt? om een bruikbare output te hebben, zit er een preamp achter het element, en die preamp heeft 9v nodig om a: zelf te werken en b: het signaal te bootsen. de normale echte output is dus ongeveer 1.5 volt. niet zo bijster hoog (nja, tis 3 maal hoger dan een normaal hot element zonder preamp).

Hoe meer windingen, hoe anders het geluid word. De emg is gebouwd, zoals ik al zei, om een zo'n clean mogelijk signaal te produceren. Het geluid dat de emg (met preamp) produceert, zit in een spectrum dat lekker makkelijk overstuurt, en lekker makkelijk in het (theoretische) gehoor ligt. Om dat effect voor elkaar te krijgen met passieve elementen, zijn een hoop factoren relevant; magneetsoort, dikte van de spoeldraad, vorm van de spoel, impendantie, grootte magneet...een EMG is en easy fix voor een redelijk goed, superstil, heel hot geluid.

EMG is niet PERSE metal. Die kerel van pink floyd, oh ja, gilmour, en lukather gebruiken ook emg's...

NielsW
30 augustus 2007, 14:46
Wie gaat er in vredesnaam clean spelen met EMGs. Jarenlang clean gespeeld met EMGs en als je een beetje dikke versterker heb (Powerball, ontzettend krachtige cleane channel) is het best te doen. Heb laatst toch maar een andere gitaar gekocht voor het echte cleane werk. Je kunt niet van elementen verwachten dat ze _alles_ kunnen.

MAAR! EMGs moeten scheuren, gillen, grommen, beuken en kraken. EMGs kunnen 1 ding, en kunnen dat ene ding het allerbest: scheuren. Al die mensen die beginnen over de negatieve dingen van de allerkrachtigste elementen op aarde: WEAK! Er zijn zo vreselijk veel bands (topbands) die op EMGs spelen en dat beukt als niks anders. Heb bijna alle SDs geprobeerd, Dimarzio ook een groot aantal en het is allemaal wel prima, maar niet zo hard en lekker (en makkelijk) als EMGs. Palm mutes die mn kamerdeur met brandbeveiligingslaag en al eruit trillen, treble tonen die zich geen reet aantrekken van hi hats en dwars door de mix heen jagen en mids die alles opvullen wat nog niet opgevuld is. Prachtig!

Ik ben me ervan bewust dat ik erg positief ben ten gunste van EMGs. Maar who can blame me na ruim 8 jaar 'probeerfase' waarin ik zo goed als elke concurrent onder ogen heb gezien. Once you go EMG....

Iceman
30 augustus 2007, 14:55
Wie gaat er in vredesnaam clean spelen met EMGs. Jarenlang clean gespeeld met EMGs en als je een beetje dikke versterker heb (Powerball, ontzettend krachtige cleane channel) is het best te doen. Heb laatst toch maar een andere gitaar gekocht voor het echte cleane werk. Je kunt niet van elementen verwachten dat ze _alles_ kunnen.

MAAR! EMGs moeten scheuren, gillen, grommen, beuken en kraken. EMGs kunnen 1 ding, en kunnen dat ene ding het allerbest: scheuren. Al die mensen die beginnen over de negatieve dingen van de allerkrachtigste elementen op aarde: WEAK! Er zijn zo vreselijk veel bands (topbands) die op EMGs spelen en dat beukt als niks anders. Heb bijna alle SDs geprobeerd, Dimarzio ook een groot aantal en het is allemaal wel prima, maar niet zo hard en lekker (en makkelijk) als EMGs. Palm mutes die mn kamerdeur met brandbeveiligingslaag en al eruit trilt, treble tonen die zich geen reet aantrekken van hi hats en dwars door de mix heen jagen en mids die alles opvullen wat nog niet opgevuld is. Prachtig!

Ik ben me ervan bewust dat ik erg positief ben ten gunste van EMGs. Maar who can blame me na ruim 8 jaar 'probeerfase' waarin ik zo goed als elke concurrent onder ogen heb gezien. Once you go EMG....

Ik ben jarenlang een pro-EMG man geweest vanwege de lage ruis (geen brom eigenlijk) en hoge output.
Nu weet ik beter.
Tegenwoordig op JB's en SuperDistortion, veel meer leven in het gitaargeluid.
Af en toe gooi ik een EMG 81 in m'n gitaar om er na een paar seconden weer achter te komen waarom ik niet meer van EMG's houd. Karakterloos!!


Ik zou dus voor DiMarzio SuperDistortion gaan (of Seymour Duncan Distortion). Goed alternatief is de Dimebucker, hoge output en superstrakke palmmute.

Ibanez RuleZ
30 augustus 2007, 15:24
topicstarter...

met je post roep je 2 discussies op omdat je met EMG en dimarzio appels en peren vergelijkt. er zijn grote verschillen tussen deze merken. het is al gezegd: EMGs zijn vaak actief, dimarzio altijd passief.

aktief-passief verschil is dat aktief een batterijtje nodig heeft en daardoor heeeeeeel veel output heeft en schijnt te scheuren als een idioot. passief heeft dat niet nodig, maar kunnen even goed scheuren als de ziekte.

Dimarzio maakt heeeeeeel veel verschillende soorten elementen en ze zijn allemaal kwalitatief beter dan hetgeen je nu in je Kelly hebt zitten. de bouwkwaliteit van een Audi zal altijd beter zijn dan die van een goedkope, eveneens goed werkende auto als een Subaru. dat wil niet zeggen dat je het geluid van elke dimarzio leuk vind, als je wil scheuren, wordt er veel gekeken naar elementen met veel output. ik ben daar zelf vanaf, omdat ik elementen met minder output veel beter vind klinken en met een goede amp kom je ook een heel end als het om scheuren gaat.

EMG kan zowel clean goed klinken als overstuurd goed scheuren. het is geen onetrick pony; ook steve lukather gebruikt EMGs. probleem met EMGs: tja, daar kan over worde gediscussiert, maar mijn eigen ervaring is dat ze erg schel zijn en nogal plasticachtig klinken. MAW: ik vind ze ruk klinken. Echter, ze zijn goed ontworpen en gebouwd. ook veeeeeel beter dan hetgeen je nu hebt.

Voor mezelf zeg ik: koop een setje dimarzio's; een tonezone doet het goed in de brug en een air norton klinkt supergoed in de hals. de tonezone klinkt zowel overstuurd super en heeft clean ook een heel goed geluid.
echter, gezien jouw wensen; als je je gitaarleraar zo super vind klinken; koop een setje EMGs, maar ik waarschuw je dan wel; je gaat nooit zo klinken als je gitaarleraar. die kan waarschijnlijk veeeeeeeeel beter spelen dan jij en dat heeft veel meer invloed op je geluid dan een setje elementen. als je voor EMGs gaat; kies dan alsjeblieft geen 81s, maar doe dan de warmer klinkende en dynamischer 85s.

Harrald

NielsW
30 augustus 2007, 15:32
Ik ben jarenlang een pro-EMG man geweest vanwege de lage ruis (geen brom eigenlijk) en hoge output.
Nu weet ik beter.
Tegenwoordig op JB's en SuperDistortion, veel meer leven in het gitaargeluid.
Af en toe gooi ik een EMG 81 in m'n gitaar om er na een paar seconden weer achter te komen waarom ik niet meer van EMG's houd. Karakterloos!!
Er wordt hier altijd een beetje gedaan alsof mensen die EMGs gebruiken later ineens het licht zien en andere elementen gaan gebruiken. Bij mij ging het precies andersom. Zo kan het dus ook! Juist dat strakke (in jou ogen karakterloze) vind ik echt heerlijk als ik metal speel. Ik vind jou JB's (om het even lekker te nuanceren) wild en te levendig. Laaang niet strak genoeg, kun je niet zo van op aan als EMGs.

JB/59 set is schitterend hoor, maar voor snoeiharde metal IS het gewoon moeilijker.

Ibanez RuleZ
30 augustus 2007, 15:50
waardoor essentially the same wordt gezegd, alleen de een vind dat leuk en de ander niet... tja..

harrald