PDA

View Full Version : Brug Vraag



Stitch
21 januari 2003, 18:02
Goedendag,
ik heb laatst ff een budget western gekocht en nou heb ik een vraag over de brug. Daar zit een verstelbaar stuk plastic (vergelijk baar met zadeltjes op een electrische, zie foto).

Dient die voor het intoneren of voor de actie? En waarom hebben veel andere het niet?

Bedankt Rich

http://home.student.utwente.nl/r.j.b.pieper/fotoarchief/kumiko/RIMG0003.JPG

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Stitch op 2003-01-21 18:03 ]</font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Stitch op 2003-01-21 18:03 ]</font>

willemw
21 januari 2003, 22:38
ik heb een ouwe duitse gitaar, klira red river, en die heeft ook zo'n verstelbare brug. je kan 'm dus heel mooi afstellen, zonder bijvoorbeeld steeds wat van je kam af te schuren en te kloten met papier als je weer teveel van je kam hebt afgehaald. ideaal systeem om je gitaar zelf af te stellen. het kan eigenlijk niet fout gaan.

gertdm
2 februari 2003, 23:16
de kammen met de schroefjes tref je aan op oudere gitaren, meestal low budget. Harmony gitaren bv hadden die ook. Inderdaad was de bedoeling om zo de kam te kunnen stellen.
Een combinatie van de hals (via de trussrod)
en de kam.
Een goede sound van een gitaar betekent dat alle elementen op elkaar afgestemd moeten worden. De kam transponeert ook vibraties van de snaren en het is dus belangrijk dat de kam rechtstreeks op het bovenblad rust om optimaal de trilling van de snaren te kunnen
overdragen op het bovenblad.
De verstelbare kam is daarom niet echt gewenst.
Kortom, het is en ouderwetse constructie.
Maar...dat wil niet zeggen dat je nu een 'slechte'gitaar hebt.
Ik weet wel dat Harmony's bv gewoon lekkere gitaartjes zijn/

Droffie
22 februari 2003, 14:49
Op 2003-01-21 22:38, schreef willemw:
ik heb een ouwe duitse gitaar, klira red river, en die heeft ook zo'n verstelbare brug. je kan 'm dus heel mooi afstellen, zonder bijvoorbeeld steeds wat van je kam af te schuren en te kloten met papier als je weer teveel van je kam hebt afgehaald. ideaal systeem om je gitaar zelf af te stellen. het kan eigenlijk niet fout gaan.

Hoi Willem,
Geinig te horen jij ook ene Klira hebt. Ik zelf heb er ook een hij is 30 jaar oud. Wat een geluid zit daar nog steeds in.
En verstelbare brug ideaal. Hij heeft zelfs een lagere actie dan mijn LP.

gr
D.