PDA

View Full Version : Welke Effecten?



Bernd Veenema
28 augustus 2007, 16:29
Hoi,
Ik ben sinds kort overgestapt op midi, vooral omdat ik een Engl Z11 en Z12 kreeg bij mijn powerball. Nu wil ik mijn Boss ME-50 verkopen en zoek ik ander spul voor in een rack. Nu dacht ik aan 4 apparaten.
Line6 Pod XT Pro (19")
Boss GT-Pro
TC Electronics Gmajor
Lexicon MPX G2

Wat ik niet perse nodig heb, zijn overdrives/distortions, omdat ik zeer blij ben met mijn laatste 3 kanalen van de Powerball.
Ook dat ampmodelling hoeft van mij niet.

Wat voor mij het meest belangrijk is, is dat het mijn prachtige buizengeluid niet aantast! Dat doet de Boss ME-50 nogal namelijk.
Wat is voor mij de beste keus? Ik heb ze geen van allen gehoord.

Di Stefano
28 augustus 2007, 16:42
De Line 6 en Boss zijn (modelling) voorversterkers dus met een amp als de jouwe heb je die niet nodig. In de G-major heb je leuke effecten zoals chorus, reverb, phaser, delay,... Ik gebruik hem zelf ook in combinatie met mijn Carvin Legacy. Ik ben er heel tevreden over. De lexicon ken ik niet.

peter_heijnen
28 augustus 2007, 16:45
De lexicon.

Je moet hem dan wel in "paralel loop" mode gebruiken, dan gaat je buizengeluid niet door de ad/da convertors en wordt je geluid minimaal aangetast.

Kaboemba
28 augustus 2007, 18:54
Ho ho niet zo snel er is meer.


De rocktron chameleon, intellifex en voodu valve b.v. en die zijn in mijn ogen beter dan de G-major.
Btw die G2 heeft ook een preamp (net als de voodu valve).

SimonS
28 augustus 2007, 19:14
Wat ik niet perse nodig heb,
wat heb je dan wél perse nodig?

Bernd Veenema
28 augustus 2007, 21:07
Wat is wel nodig heb is:

Delay
Flanger
Phase
Chorus
Reverb

minoin
28 augustus 2007, 21:27
Wat dacht je van verschil in prijs??
Volgens mij was de G2 (nieuw) een duizendje duurder dan de G-major.
De Chameleon (heb ik zelf) is niet geschikt omdat je de voorversterking niet uit kan zetten, dus heb je een te hoge output voor de return van je Powerball.
De intellifex is inderdaad een goeie keuze, maar wat is je budget?
De G2 is natuurlijk topkwaliteit, net als de G-force en G-system.
Voor wat jij nodig hebt, zou ik voor de G-major of Intellifex gaan.

peter_heijnen
29 augustus 2007, 11:19
Als tonesuck de issue is kom je toch weer terecht bij G2 en intellifex.

Om niet met je geluid totaal het digitale domein door te moeten mag je op de intellifex niet met je directe geluid door de hush. Op de G2 moet je dan zoals eerder gezegd in "paralel mode".

De andere apparaten hebben uiteraard alle door jou benodigde effecten, maar geven je geen mogelijkheid je buizengeluid niet te digitaliseren.

Als de reverb heel erg belangrijk voor je is, kun het wellicht eens goed luisteren naar de G2. En in het andere geval is de intellifex zeker ook nog steeds een uitstekend apparaat, ook met een goede reverb maar net effe anders, en zeker voor veel minder geld dan een G2.

SimonS
29 augustus 2007, 11:55
als je versterker ene parallele fx-loop heeft, hoef je je niet zorgen te maken over een analoog pad in de fxunit.

peter_heijnen
29 augustus 2007, 15:31
Heeft de powerbal een paralelle loop?

Nitefly7
30 augustus 2007, 14:28
Als tonesuck de issue is kom je toch weer terecht bij G2 en intellifex.

Om niet met je geluid totaal het digitale domein door te moeten mag je op de intellifex niet met je directe geluid door de hush. Op de G2 moet je dan zoals eerder gezegd in "paralel mode".

De andere apparaten hebben uiteraard alle door jou benodigde effecten, maar geven je geen mogelijkheid je buizengeluid niet te digitaliseren.

Als de reverb heel erg belangrijk voor je is, kun het wellicht eens goed luisteren naar de G2. En in het andere geval is de intellifex zeker ook nog steeds een uitstekend apparaat, ook met een goede reverb maar net effe anders, en zeker voor veel minder geld dan een G2.

of een Lexicon MPX1, wat in feite de MPX 1 -G2 is, maar zonder de -je raadt het al- de 'G2'..
ga ik waarschijnlijk ook halen bij terugkomst in Nederland.. prijs ligt 2ehands rond intellifex/gmajor; dan heb je wel 'n niet-discontinued (g2) model, dat goed klinkt (mpx1's zitten in studio's of bijv. de live rig van mensen als Mike Landau..) en absoluut niet duur is..

peter_heijnen
30 augustus 2007, 15:01
of een Lexicon MPX1
Ik mag wel zeggen dat deze goede raad helemaal niet duur is, supertip waar ik helemaal niet aan gedacht heb.

Nitefly7
30 augustus 2007, 15:40
Ik mag wel zeggen dat deze goede raad helemaal niet duur is, supertip waar ik helemaal niet aan gedacht heb.

:sssh:
...en dan nu maar hopen dat er niemand op dit hele forum komt...

peter_heijnen
30 augustus 2007, 16:34
:sssh:
...en dan nu maar hopen dat er niemand op dit hele forum komt...
Ach, zolang mijn G2 nog goed werkt....

Nitefly7
30 augustus 2007, 18:54
Ach, zolang mijn G2 nog goed werkt....

als ik 'n goeie deal voor 'n g2 kan krijgen, overweeg ik die ook..
maar ik wil 'm alleen voor lichte 'jazz/bigband' modulatie als verbs/chorus/phase/extra delay en heel af en toe een +1 oct. whammy
de rest haal ik uit een MI Audio Tube Zone + versterker..
.... evt. aangevuld met m'n kleine pedalboardje...

Ik combineer de MPX ook liever (nog) niet met 'n mpx-r1, maar met 'n Axess MFC-5..

De G2 is wel 'speciaal' voor gitaristen gemaakt en IMHO zonde dat we het nu 'alleen maar' met de Gforce moeten stellen.. (ligt eraan wat je zoekt natuurlijk...)

Bernd Veenema
30 augustus 2007, 20:58
Die Mpx1 ziet er zeker goed uit, maar heeft die wel een Flanger/Phaser/Wah?
Kon ik zo niet op internet vinden.
Delay en Reverb schijnen erg goed te zijn?

Nitefly7
31 augustus 2007, 12:16
Die Mpx1 ziet er zeker goed uit, maar heeft die wel een Flanger/Phaser/Wah?
Kon ik zo niet op internet vinden.
Delay en Reverb schijnen erg goed te zijn?
yup, manual is te downloaden op de Lexicon website (welgeteld 4 oer-Hollandse woorden...)
en flange/phase/wah staan erin..!

peter_heijnen
31 augustus 2007, 13:24
De wah in je loop?

Zou ik indien -of wanneer- de cash het toelaat toch even apart kopen. Btw, voor het geval het iets voor je kan betekenen: de mpx1 heeft digitale in/outs, de G2 heeft die niet.

Nitefly7
31 augustus 2007, 13:55
De wah in je loop?

Zou ik indien -of wanneer- de cash het toelaat toch even apart kopen. Btw, voor het geval het iets voor je kan betekenen: de mpx1 heeft digitale in/outs, de G2 heeft die niet.
een wah is idd het geld niet... (is dat goed A(B)N?)
that being said, als je 'n G2 hebt/kan kopen, kun je 't pre-amp/post-amp gedeelte scheiden en de effecten die voor je versterker komen, ook voor je versterker zetten..

Bernd Veenema
31 augustus 2007, 19:18
Hoi,
Ik was inderdaad ook wel van plan om op termijn nog een goed los Wahpedaal te kopen. Ik gebruikt de Engl Z12/Z11 en die heeft geen pedalen.
Autowah kan misschien nog wel eens van pas komen.
Heb ik naast de Z11 en de Z12 ook nog dingen nodig om goed met de MPX1 te werken?

Bernd Veenema
2 september 2007, 12:41
Bounce.
Weet iemand hoe ik precies te werk moet gaan met het aansluiten van een MPX-1 en een Powerball + Z11 en Z12?
Is de Z11 nu overbodig of heb ik die ook nog nodig of heb ik nog een aanvullend apparaat nodig?

Nitefly7
2 september 2007, 13:23
Bounce.
Weet iemand hoe ik precies te werk moet gaan met het aansluiten van een MPX-1 en een Powerball + Z11 en Z12?
Is de Z11 nu overbodig of heb ik die ook nog nodig of heb ik nog een aanvullend apparaat nodig?

signaal:
powerball fx-send -> mpx-1 input
mpx-1 output -> fx-return

midi:
z12-> mpx -1 midi-in
mpx-1 midi-out -> z-11 midi-in

switches;
x aantal switch loops van z-11 naar powerball

stroom;
naar z12,z11 en mpx1 en powerball..


de Powerball heeft geen midi-inputs, dus om kanalen te schakelen zul je die z11 moeten gebruiken..

Bernd Veenema
2 september 2007, 17:38
Hartelijk bedankt!
Nu weet ik genoeg!

paulusdeBKB
2 september 2007, 18:59
Post je een paar foto'tjes als je alles aan elkaar hebt geknoopt?

Bernd Veenema
3 september 2007, 00:03
Kan wel even, moet alleen de MPX 1 nog aanschaffen.

Bernd Veenema
24 september 2007, 23:33
Zo,

Ga waarschijnlijk deze week een MPX-1 ophalen!
Laatste kans om het me uit mijn hoofd te praten!

BeeJee
25 september 2007, 00:16
Uit je hoofd praten? No way, de mpx1 is echt een prima multi-effect. Heb hem zelf ook gehad. Later geswitched naar een G2, die ik nu nog heb. Die is nog wat meer op gitaar toegespitst en heeft een aantal handige features die de mpx1 niet heeft. Qua post-gain effecten bijna vergelijkbaar. Programmeert hetzelfde in ieder geval, maar de G2 heeft wel meer power: o.a. 20 sec.(!!!) delay, een JamMan-functie, meer keuze uit diverse modulatie-effecten, uitgebreidere midi-implementatie en 2 signaalpaden (pregain en postgain: vrij configureerbare fx-chain) en de mogelijkheid om je signaal te splitten en het analoog 'droog' te houden.
Toch heb ik hem te koop staan, omdat ik eigenlijk alleen nog reverb en delay gebruik en af en toe een beetje chorus. Daarvoor vind ik de G2 gewoon 'too much' en gebruik ik op dit moment te weinig van dat ding. Ik ga over naar Rocktron. Heb al een tijd een Intellifex als back-up en dat ding doet het voor mij ook. Kan er mee lezen en schrijven en klinkt gewoon (ook) goed. Wellicht een Xpression binnenkort, erbij of i.p.v. de Intellifex. Ik weet het nog niet... Nadeel van die Rocktrons vind ik wel dat er geen tuner in zit. Die zit als extraatje wel in de G2 (ook niet in de mpx1 by the way). Die tuner is trouwens echt goed/nauwkeurig in de G2.

Bernd Veenema
25 september 2007, 16:50
Ok, dankje

Heb je nog specifieke tips voor me?
Bijvoorbeeld hoe ik de hele boel moet instellen enzo?

Alvast bedankt!

BeeJee
26 september 2007, 01:02
Instellingen hangt heel erg af van je smaak en je set-up. Het is niet te doen om daar via hier echt nuttige tips in te geven. Als je qua bediening ergens niet uit komt of vragen over hebt, dan kan ik (en anderen ook hier) wel ondersteunen.

Bernd Veenema
28 september 2007, 21:56
Hoi Allemaal,

Ik heb vandaag mijn Lexicon opgehaald en als volgt aangesloten:

Powerball FX Send -> Input Lexicon
Powerball FX Return -> Output Lexicon

Als ik mijn versterker nu aan doe, hoor ik helemaal niks van het apparaat.
Ik hoor alleen de kanalen van de Powerball.

Hoe moet ik dit oplossen?

peter_heijnen
28 september 2007, 22:18
OP zich lijkt het dat je het goed hebt aangesloten, maar je hoort niets van de effecten en het droge versterker geluid wel begrijp ik uit je verhaal?

Staat de lexicon toevallig op standby?

Daarbij: als je een paralelle loop gebruikt, niet vergeten het directe signaal van de lexicon op nul te zetten.

Bernd Veenema
28 september 2007, 22:27
Ik gebruik de parallelle loop, hoe kan ik het signaal op nul zetten dan?

peter_heijnen
28 september 2007, 22:49
hoe kan ik het signaal op nul zetten dan?
Het droge signaal zet je op nul met de mixfunctie, daar zal de handleiding je vast alles over leren.

Voor de paralelle loop zet je het droge signaal altijd uit.

Bernd Veenema
28 september 2007, 23:16
Onder het mix-knopje kan ik de volgende parameters aanpassen:

Level, Master Mix, Pitch Mix, Chrs no effects, Mod Mix, Dly no effect, Rvb Mix

Heb er niet echt kaas van gegeten merk je wel.

peter_heijnen
29 september 2007, 07:34
Heb er niet echt kaas van gegeten merk je wel.
Vandaar ook mijn vorige korte antwoord, je moet echt even wat tijd met de handleiding en met het apparaat gaan doorbrengen.

Wat je zoekt zit waarschijnlijk onder de mastermix. Ik gebruik mijn G2 al een tijd niet meer, dus ik weet niet precies uit mijn hoofd wat en hoe, met het apparaat bij de hand wijst het zich vanzelf.

Bernd Veenema
29 september 2007, 11:06
Hoi,
In de handleiding kan ik het niet vinden.
Dat is het probleem dus ook. De uitleg van het 'mix' knopje is nog geen halve pagina.

Bernd Veenema
29 september 2007, 11:29
Trouwens,
Als ik gitaarspeel met de Powerball en de Lexicon geeft de MPX aan wel input te krijgen. Alleen geeft de headroommeter geen output aan.
Misschien is er een ander probleem?
Ik heb een gitaarkabel tussen de fx return en de output (L) gedaan.

peter_heijnen
29 september 2007, 12:33
Je moet echt even een handleiding op de kop tikken, mogelijk valt die te downloaden. Er zijn net teveel factoren die bepalen of/hoe je signaal het apparaat in en uit gaat, zonder de basiskennis daarvan doe je vrij weinig.

Aan de kabel ligt het iig niet, tenzij ie kapot is....

MSNL
29 september 2007, 12:58
Hoi,

De MstrMix moet op 100% staan om droge signaal uit te zetten.

Uit de handleiding van de MPX R1:
Press System and make the following adjustments.
• Set Pgm Bypass to Mute.
• Set System Bypass Mode to Input Mute (delay and reverbs will “ring out”
when Bypass is on) or All Mute (effects are muted when Bypass is on).
• Set Mix Mode to Global, press Mix and set Mstr Mix to 100%.

Als de output meter geen signaal geeft, maar de input wel, dan moet je de output hoger zetten of ergens bij de effecten de volumes hoger zetten.
Of zit er iets fout bij de bekabeling (heb je de lexicon input en output beide op links of rechts aangesloten?

Ik heb zelf een MPX in een parallele loop van mijn XTC zitten.

Succes

Msnl

Bernd Veenema
29 september 2007, 13:51
Dankje,

Het werkt nu wel inderdaad. Ik hoor de effecten nu goed, heb de dry/wet knop op mijn FX loop nu halverwege. Heb alleen nog steeds geen output op de headroommeter, terwijl ik het effect wel hoor en de output-knop op driekwart heb. Heb de input en de output in de linker in/uitgang staan en heb in de MPX de input ingesteld op Mono (L).
Nu nog proberen het apparaat met MIDI te schakelen. Zal ook nog wel een klus worden ben ik bang.

MSNL
29 september 2007, 13:58
Hoe staat de input level schakelaar (op de achterkant)? op -10 db of + 4 Db?
Probeer dit eens?
Hoe veel signaal komt er binnen? (je kunt kiezen wat de meters moeten tonen)

grt

msnl

Bernd Veenema
29 september 2007, 14:15
Ok, de situatie is als volgt:

Heb de Mpx nu ook met midi aangesloten en wel:
ENGL Z12 Midi Out --> ENGL Z11 Midi IN
ENGL Z11 Midi Thru --> MPX Midi IN

Nu schakelt mijn Footcontroller steeds de preset op mijn MPX aan met hetzelfde nummer als de Patch op mijn Footcontroller.

Ik kon bijvoorbeeld met Patch 1 op mijn Footcontroller mijn cleane kanaal inschakelen met Master volume A, nu pakt hij automatisch ook direct Preset 1 van de MPX 1 mee. Dit is natuurlijk niet de bedoeling. Hoe kan ik dit voorkomen? De midikanalen wijzigen ofzo?

Bernd Veenema
29 september 2007, 14:21
Oh ja,

De input switch staat nu op -10 DB. De Engl Z11 staat op Omni Mode.
Dit moet waarschijnlijk Poly Channel 1 worden?

peter_heijnen
29 september 2007, 15:51
Fijn dat je de boel aan de praat hebt. Voor het gewenste programma per preset moet je midimappen.

Ben je blij met de sound?

Bernd Veenema
29 september 2007, 16:10
Tot nu toe vind ik de effecten zeker erg goed.
Moet alleen nog even goed naar de Mod effecten kijken. Die hebben mij nog niet erg overtuigd. Vind de reverbs en delays wel erg goed. Ook van Tonesuck heb ik weinig last. Dus daar ben ik wel erg blij om.
Ik heb het apparaat ook al met midi aangesloten en dat werkt nu ook goed.
Kun je trouwens voor bepaalde PC's de lexicon ook gewoon bypassen? Bijvoorbeeld voor een PC met alleen overdrive uit de ENGL?
Of moet ik dan Preset 200 gebruiken (de 'kale' preset zeg maar)?

peter_heijnen
29 september 2007, 16:25
Tonesuck heb ik weinig last. Dus daar ben ik wel erg blij om.
Ik heb het apparaat ook al met midi aangesloten en dat werkt nu ook goed.
Kun je trouwens voor bepaalde PC's de lexicon ook gewoon bypassen?
Dat is nou het fijne van een goede paralelle loop, geen enkele toonsuck!

Voor geluiden zonder effect moet je zorgen dat er helemaal niets uit de lexicon komt. Als je de lexicon in bypass zet, zal deze waarschijnlijk hetzelfde signaal uitsturen als wat ie binnenkrijgt. In dat geval zul je een lelijk hol geluid krijgen door fasefouten, niet op die manier doen dus. Je kunt gewoon een preset maken waarbij geen enkel droog signaal noch effect signaal de lexicon verlaat.

Bernd Veenema
29 september 2007, 16:41
Die preset zit er standaard in. Dan houd ik die wel aan als ik alleen een overdrive wil.
Bedankt voor alle goede tips iedereen!
En als ik nog eens vragen heb, stel ik ze hier wel weer!
Nuttige tips en snelle antwoorden, perfect dus!