PDA

View Full Version : Speakerkabel: Tip= -of tip = +?



Jan Buurman
28 augustus 2007, 14:57
Ik wil van mij 4210 combo het speakerkabeltje vervangen door een goeie. Ik weet niet zeker of de huidige goed is aangesloten dus is mijn vraag voor de zekerheid:
Is de tip van de jack nu plus (+) of istie min(-)?

bass blom
28 augustus 2007, 15:10
tip van jack is plus +

Jan Buurman
28 augustus 2007, 15:17
ThanX!!!!!

Jan Buurman
10 september 2007, 21:44
Nu ben ik ook mijn cab aan het herbekabelen. Op de speakers staan geen minnen en plussen maar rood en zwart.
Is min rood of zwart?
Is plus zwart of rood?
Wie kan mij helpen?

guitarnijboer
10 september 2007, 21:49
Plus is rood, min is zwart, net als bij de kabels van de accu in je auto.

Jan Buurman
10 september 2007, 21:55
Het vermoeden was er. Bedankt voor de bevestiging!!

chennie
10 september 2007, 22:17
Maar heel eerlijk gezegd boeit het geen ruk. We hebben hier te maken met wisselspanning signalen. Als je maar consequent bekabeld. Als je zwart voor + gebruikt of blauw, groen, geel, paars met witte stippen, het is nog steeds +.

Met dit gezegd, kan de fabrikant ook wel zwart voor + hebben gebruikt. En jah, het komt voor, in de praktijk ben ik bij verscheidene situaties rood en zwart voor - dan wel + tegengekomen. Consequent zijn is het steekwoord hier.

Kim Wilson
11 september 2007, 07:42
Klopt, als je bij beide (of alle vier) speakers alles consequent bedraad, maakt het niet uit welke kleur je gebruikt. Je moet het alleen wel altijd consequent doorvoeren. Als je een speakerkabel hebt met twee jackpluggen, verbind je de tips met elkaar en de sleeves ook. Het is voor het voorkomen van fouten wel beter om je aan de standaarden te houden. Dus rood = plus. Dat houdt het overzichtelijk. Maar als je het zelf weet, maakt het op zich niet uit.

jerome
11 september 2007, 08:43
Nu ben ik ook mijn cab aan het herbekabelen. Op de speakers staan geen minnen en plussen maar rood en zwart.
Is min rood of zwart?
Is plus zwart of rood?
Wie kan mij helpen?

In sommige caps moeten er speakers in serie staan.
Dan ga je met een draad van de tip(+) van de boxjack naar de rode aansluiting (+) van de eerste speaker, vervolgens met een andere draad van de zwarte (-) van de eerste speaker naar de rode (+) van de tweede speaker en vervolgens weer met een nieuwe draad van de zwarte (-) van de tweede speaker naar de schacht (-) van de boxjack.

Je moet wel altijd ff checken of je speakers in fase staan en de + en de -bij álle speakers goed is aangesloten.
Dan kan je een 9 voltsbatterij nemen en de schacht op de - doen en heel kort ff de tip op de + houden.
Dan moeten de conussen van álle speakers naar buiten komen en niet naar binnen.

Combinaties van serie en paralel aansluitingen komen ook voor bijvoorbeeld bij 4 x 12 cabs...

Jan Buurman
11 september 2007, 11:20
Klopt allemaal. Weet ik ook wel maar ik wilde het even "officieel" doen. Vind ik wat netter. Ik twijfelde even over +=rood/-=zwart en wat is dan makkelijker om de vraag even te posten? ThanX to all!!!