PDA

View Full Version : waarde vintage gitaren



Letsgo21
28 augustus 2007, 14:03
Wegens het overlijden van haar man, wil een kennis van mij de verzameling gitaren verkopen. Ik wil dat voor haar doen, maar ben nu eigenlijk op zoek naar een reele waarde van de instrumenten. Kan iemand me hier bij helpen? Het gaat over een:

-1954 les paul custom
-1962? fender jaguar
-ashton les paul
-music man stingray2
-maya elec. bass

Ik heb hier enkele foto's liggen, maar ga er deze week zelf maken. Dan kan ik ook de juiste ouderdom en serienrs vastleggen.

G.G.
28 augustus 2007, 14:25
Denk dat de enige van echte waarde de les paul is. Er zit hier iemand op het forum die altijd op zoek is naar oude Lp's weet ff zijn naam niet, maar miss. gaat er bij iemand een lampje branden, die gast kan je waarschijnlijk meer vertellen.

Letsgo21
28 augustus 2007, 14:49
ok, thanks

G.G.
28 augustus 2007, 15:46
Ik weet het weer, dit lid:

http://www.gitaarnet.nl/forum/member.php?u=11802

Pun
28 augustus 2007, 17:37
Denk dat de enige van echte waarde de les paul is. Er zit hier iemand op het forum die altijd op zoek is naar oude Lp's weet ff zijn naam niet, maar miss. gaat er bij iemand een lampje branden, die gast kan je waarschijnlijk meer vertellen.

Die Jaguar zal toch ook wel aardig wat waard zijn? Ik zie in ieder geval vintage Jags nooit voor een goedkope prijs gaan.

Kaboemba
28 augustus 2007, 18:48
Nou die gibson en de fender zullen flinke waarde hebben, maar die anderen hoeven ook niet voor een paar tientjes weg. Zal eerder in de honderden lopen.


die maya is lastiger.

Letsgo21
28 augustus 2007, 19:49
ok, ik zal vanavond of morgen eens wat fotootjes posten, dat zal al veel verduidelijken.

Ibanez666
28 augustus 2007, 19:57
gewoon die modellen even googelen, dan krijg je vanzelf linkjes te zien met mogelijke prijzen.

je kunt ook de modellen invoeren bij www.ebay.com Als je dat met 1954 les paul custom doet zie je er een van 15.000 dollar. Maar het is wel de vraag of het de originele is of een reissue die jij bedoelt..

Daarnaast natuurlijk ook de staat (origineel/schade, enz) en natuurlijk wat de gek er voor geeft

Blend
28 augustus 2007, 21:33
Ik bied 100!

Letsgo21
28 augustus 2007, 23:53
LP custom:
http://users.telenet.be/davykustermans/PICT0001.JPG
Music man:
http://users.telenet.be/davykustermans/PICT0024.JPG
Hagstrom bas:
http://users.telenet.be/davykustermans/PICT0041.JPG
62 jaguar:
http://users.telenet.be/davykustermans/PICT0025.JPG
Ashton LP:
http://users.telenet.be/davykustermans/PICT0031.JPG
Maya bas:
http://users.telenet.be/davykustermans/PICT0027.JPG

Ibanez666
29 augustus 2007, 12:38
al enkele richtprijzen bekend?

Eko
29 augustus 2007, 16:17
Als je jezelf en de nabestaanden niet tekort wilt doen, laat dan een beedigd taxateur een schatting doen. Als hij/zij het zelf niet weet zal hij/zij je door verwijzen naar iemand, of een zaak , waar men dit wel weet.
Een Les Paul in originele staat of met modificaties kan tot 50% van de prijs verschil uitmaken. Met enkele tienduizenden gaat dit snel om een grote hoop geld.
Ga niet in op biedingen zonder je er van te vergewissen dat diegene ook de middelelen heeft tot kopen. Ga er van uit dat men controle wil uitvoeren op diefstal e.d. Geef geen instrumenten uit handen voor controle/foto`s e.d. zonder een kwitantie of getuigen. Doe dit alleen bij gerenomeerde zaken.
Een adres zou Kees Dee in Amersfoort kunnen zijn of American Guitarstore in Enschede. Beide bedrijven hebben een website en zijn per mail te bereiken. Zij zouden een gerede schatting moeten kunnen doen en bemiddelelen bij de verkoop van een kostbaar instrument.

-geert-
29 augustus 2007, 17:39
mooie gitaren zeg!! Ik heb niet zoveel kijk op oude customs of echt of nep is lijkt wel echt die stemmechanieken lijken mij alleen niet origineel, maar dat is het eind van de wereld niet. Die musicman& vooral de jaguar vind ik ook super. maar de waarde zou ik niet weten misschien kan je idd eerst ff door iemand laten checken of het echte zijn of namaak en dan die modellen op internet zoeken met een prijslijst erbij.

Luke-wannabe
29 augustus 2007, 19:30
Die Jag is sowieso geen 62er. Eerder 66.

Saf
29 augustus 2007, 20:58
die maya bas zal meer tientjes werk zijn. max denk ik rond de 100 euro en dat zal voor de copie les paul ook gelden hoewel ik dit merk niet ken. Zeker door de komst van al die el cheapo merkjes tegenwoordig is de markt voor dit soort gitaren een stuk minder.

Die hagstrom bas xal rond de 350 tot 450 gaan denk ik. moet wel een liefheber voor de vinden zijn.

De fender en gibson moet je even door een of meerdere kenners laten bekijken. Bij die twee is het erg belangrijk in welke mate ze orgineel zijn en uit welk jaar de specifiek komen.

Gun je zelf de tijd om alles goed uit te zoeken voordat je ze verkoopt, anders kun je er weleens achteraf achterkomen dat je ze te goedkoop ehbt weg gedaan.

alex1959
31 augustus 2007, 08:30
volgens mij is de Les paul Custom geen '54 er zitten humbucker elementen op die zijn pas in 1957 gekomen.
of de elementen zijn er later op gezet of de gitaar is op zijn vroegst van 1957.
Dit zijn wel de fijnste elementen op een custom.

Pas op met taxaties!!!!! als de eigenaar van een winkel er zelf iets in ziet zal hij bieden en het liefs zo laag mogenlijk.

Ik denk dat je de Jaguar en de Lespaul moet houden, dit is een goede belegging die niks meer kost.
De gitaren worden steeds meer waard.
De Jaguar is nu waard tussen de 3 en de 4 duizend Euro
De Les paul gaat over de 10.000 Euro mits hij orgineel is, en de waarde is stijgend.

Dus let op wat je doet, er zijn veel kapers en koper op de kust om hier een slaatje uit te slaan.

succes.

Dirkdewaard
31 augustus 2007, 10:27
volgens mij is de Les paul Custom geen '54 er zitten humbucker elementen op die zijn pas in 1957 gekomen.
of de elementen zijn er later op gezet of de gitaar is op zijn vroegst van 1957.
Dit zijn wel de fijnste elementen op een custom.

Pas op met taxaties!!!!! als de eigenaar van een winkel er zelf iets in ziet zal hij bieden en het liefs zo laag mogenlijk.

Ik denk dat je de Jaguar en de Lespaul moet houden, dit is een goede belegging die niks meer kost.
De gitaren worden steeds meer waard.
De Jaguar is nu waard tussen de 3 en de 4 duizend Euro
De Les paul gaat over de 10.000 Euro mits hij orgineel is, en de waarde is stijgend.

Dus let op wat je doet, er zijn veel kapers en koper op de kust om hier een slaatje uit te slaan.

succes.

Je bedoelt het goed, maar dit is ook een deel van het probleem.
Doe geen uitspraak over prijzen als je de gitaar in kwestie niet goed kan inschatten. Ik heb het over winkels, maar ook over posters op een gitaarforum waarbij slechts 1 foto bekend is van de gitaar.
De waarde van een gitaar is veel moeilijker dan mensen denken.

cas121
31 augustus 2007, 13:23
Is zo, omdat er zo veel factoren meespelen in de uiteindelijke waarde van een instrument... En dat zijn nou niet de meest objectieve dingen vaak.

Uit een ander topic bleek al wel dat die LP uit 70 - 72 is

Johnny V
1 september 2007, 10:56
voor de les paul kan je 2500-3000 krijgen, de jaguar ook ongeveer 3000 max.

zoon van Piet
1 september 2007, 13:33
De LP custom lijkt me een 70-er jaren exemplaar, gezien de humbuckers en de ( moeilijk te zien) machinale ronding van de top. 50-erjaren exemplaren hebben een meer golvende buikje, 70's een machinaal afgeronde meer egale top. Tel daarbij dat 50's Customs met humbuckers (vanaf 57 tot 60) in de regel drie humbuckers hadden - exemplaren met twee stuks zijn heel zeldzaam.
Het zou ook nog ene 90-erjaren RI kunnen zijn, maar die hadden volgens mij ook zo'n meer golvend buikje en standaard vergeelde switch en inleg, dat zieik hier niet terug.
De jag heeft blokinleg en binding, dat maakt m van 66 of later, meen ik zo uit mn hoofd. Aan de koffer te zien is het een originele ouwe, want een RI zou een mooiere kist hebben - of doen ze tegenwoordig ook aan kofferreliccen?

De Hagstrom is kaasje voor de liefheber, de gitaren gaan tegenwordig voor leuke bedragen weg. Maar of dat ook voor de bassen geldt is de vraag. het zal idd moeilijk zijn om juist die liefhebber te vinden.

De Music man is een echte ouwe uit de eerste series van het originele bedrijf, eind jaren zeventig. Persoonlijk bewaar ik er erg slechte herinneringen aan, je wordt bedankt voor het oprakelen van een jeugdtrauma! ;^)
Deze gitaren zijn leuk, maar zijn - terecht, haha- niet gewild. Een vergeten stuk gitaarhistorie..

De maya zal zeker meer dan tientjes opbrengen, want het is er een va echt hout, geen triplex. die Ashton is waarschijnlijk wel van triplex, en zal je niet rijk maken.

Letsgo21
2 september 2007, 20:44
De LP custom lijkt me een 70-er jaren exemplaar, gezien de humbuckers en de ( moeilijk te zien) machinale ronding van de top. 50-erjaren exemplaren hebben een meer golvende buikje, 70's een machinaal afgeronde meer egale top. Tel daarbij dat 50's Customs met humbuckers (vanaf 57 tot 60) in de regel drie humbuckers hadden - exemplaren met twee stuks zijn heel zeldzaam.
Het zou ook nog ene 90-erjaren RI kunnen zijn, maar die hadden volgens mij ook zo'n meer golvend buikje en standaard vergeelde switch en inleg, dat zieik hier niet terug.
De jag heeft blokinleg en binding, dat maakt m van 66 of later, meen ik zo uit mn hoofd. Aan de koffer te zien is het een originele ouwe, want een RI zou een mooiere kist hebben - of doen ze tegenwoordig ook aan kofferreliccen?

De Hagstrom is kaasje voor de liefheber, de gitaren gaan tegenwordig voor leuke bedragen weg. Maar of dat ook voor de bassen geldt is de vraag. het zal idd moeilijk zijn om juist die liefhebber te vinden.

De Music man is een echte ouwe uit de eerste series van het originele bedrijf, eind jaren zeventig. Persoonlijk bewaar ik er erg slechte herinneringen aan, je wordt bedankt voor het oprakelen van een jeugdtrauma! ;^)
Deze gitaren zijn leuk, maar zijn - terecht, haha- niet gewild. Een vergeten stuk gitaarhistorie..

De maya zal zeker meer dan tientjes opbrengen, want het is er een va echt hout, geen triplex. die Ashton is waarschijnlijk wel van triplex, en zal je niet rijk maken.

Bedankt voor de zeer nuttige info allemaal!
Toch raar, ik vond die musicman nu net goed spelen...

Op de hagstrom zit ik rond de 400 euro.
de Jag blijkt een '71 te zijn en heb ik na één dag al 1500 euro
de Lp, stta pas online en is na nader onderzoek eveneens een 71 te zijn.
de musicman is geen interesse in...( jeugdtrauma kan wel eens kloppen :-)
de ashton...is idd een cheapo, maarje...die gaan ook weg...
de maya bas heb ik ook al een verzamelaar voor... het gaat eigenlijk nog vlotter dan verwacht.

iig geval ga ik nog veel meer raad zoekn, want er zitten idd een paar beauties bij. En laat me duidelijk zijn er is geen haast bij!

nogmaals merci voor de nuttige info!

heavy-metal-thunder
2 september 2007, 21:26
zet ook eens een foto van de originele headstock bij jouw zoekertjes.

p604p603
9 september 2007, 19:11
De Jaguar is een cbs gitaar. Ik schat dat de Jaguar van 1966 of 1967 is en geen 1962. Ik zie dat aan de blocks in de hals, de brede headstock en de F-tuners. Pre cbs gitaren hebben dots in de hals, kluson tuners en een kleinere headstock. Wat is het serienummer want dan kan ik indicatief de leeftijd met een nauwkeurigheid van 2 a 3 maanden bepalen of schroef de neck eraf want op de kopse kant staat de maand en jaar van de Jaguar. Body kan best van 1962 zijn maar dan is de hals niet origineel.