PDA

View Full Version : PRS Se Custom



cobbe007
28 augustus 2007, 12:10
Hallo,

Ik speel momenteel met een Gibson Les Paul Classic en een Cort, tevens Gibson les paul model.
Om toch eens een andere klank te hebben zoek ik een nieuwe gitaar.
Probleem is echter dat ik een arm gewoon ben met 22 frets en daardoor is de keuze nogal beperkt. Op diverse sites heb ik al wat informatie ingewonnen en zo kwam ik terecht bij de PRS SE Custom. Ondertussen heb ik al op deze gitaar kunnen spelen en de sound ligt zoals men zegt tussen een gibson en een fender. Voordat ik echter tot aankoop over ga vroeg ik me af wat jullie bevindingen zijn met deze gitaar of als er andere gitaren bestaan die beter zouden zijn in de prijsklasse van +-800 €.

Laat het mij weten.

greetz

Rinze
28 augustus 2007, 12:32
Goeie gitaar, zeker voor dat geld. Ik weet niet of ie tegen je LP op kan, maar het is zeker niet verkeerd en voor dat geld krijg je denk ik niet veel beter.

Quadrifoglio
28 augustus 2007, 12:32
Er zullen ongetwijfeld ook andere, goede gitaren in deze prijsklasse te vinden zijn. De PRS SE's zijn in elk geval hele goede gitaren, zowel afwerking als bespeelbaarheid en geluid. Gewoon een goed pakket voor z'n geld

Hendriks
28 augustus 2007, 12:53
Ik zou dan zeker de Swing Classic DC gaan proberen , in diverse kleuren leverbaar en ligt wat de specs betreft dichter bij het origineel dan de SE.

http://www.tonefactory.nl/shop2/product_info.php?cPath=176_174&products_id=2766

matty
28 augustus 2007, 13:01
de prs se custom kost toch 590 euro :s
www.llmusiccenter.com (in belgisch limburg is dat)

verder is de custom een heerlijke gitaar, zo zou ik er ook wel eentje willen.
je moet eens zoeken, er is hier een paar maand geleden een hele draad geweest over de prs custom dacht ik

cobbe007
28 augustus 2007, 13:31
Bedankt voor de tips.
Die swing heb ik eens bekeken. Clipje klinkt alleszins niet slecht maar die gast kan er ook wat van.
LL Music Center kende ik niet. Ga me nog eens verder informeren en eens die thread opzoeken. Mocht ik beslissen bij de prs te blijven ga ik hem zeker daar gaan halen want elders vragen ze rond de 800 €.
Enige puntjes die ik tijdens het spelen op de prs gemerkt had waren de positie van de pickup-schakelaar en het feit dat de voorzijde van de body volledig rechts is.
Het eerste kun je oplossen door de switch in plaats van de volumepot te plaatsen, maar het 2de puntje is niet zo simpel op te lossen. Ik heb gezien dat die Swing een gecarvde body heeft. Enfin, we zijn er nog niet uit, maar ik ben niet gehaast...

Hendriks
28 augustus 2007, 13:46
DE Swing heeft inderdaad een carved body en heeft zeer goede hardware en pups ,deze zijn bij de PRS beduidend minder , mischien laat je je afschrikken door de naam Swing , maar als je hem een keer geprobeerd hebt , wil je niet meer anders. Ik heb zelf een T-thru van Swing en was voordat ik hem kocht ook sceptisch , maar was na 5 minuten om , zeer goede prijs/kwaliteits verhouding.

Elixir
28 augustus 2007, 14:29
DE Swing heeft inderdaad een carved body en heeft zeer goede hardware en pups ,deze zijn bij de PRS beduidend minder , mischien laat je je afschrikken door de naam Swing , maar als je hem een keer geprobeerd hebt , wil je niet meer anders. Ik heb zelf een T-thru van Swing en was voordat ik hem kocht ook sceptisch , maar was na 5 minuten om , zeer goede prijs/kwaliteits verhouding.

Helemaal niet mee eens.

Ik heb een SE en de hardware is echt wel super, het enige wat minder is zijn de tuners, maar die zijn makkelijk te vervangen. En ik vind de pickups die erin zitten geweldig.

Ik zou voor een PRS SE gaan. Echt kwalitatief geweldige gitaren voor het geld.

Hendriks
28 augustus 2007, 14:38
Ik heb hier al veel gelezen over problemen met de pups van de SE , maar dit kan ook gewoon pech zijn . Ik zeg ook niet dat de SE slecht is , maar dat er ook alternatieven zijn , de DC Classic heeft net als het "origineel" een esdoorn top van 2 cm , bij de SE is dit een laagje fineer , dit zal wel degelijk effect hebben op het geluid.
Het prijsverschil is ongeveer €150 , hier koop je toch al gauw een leuk effect voor om maar iets te noemen.

Rinze
28 augustus 2007, 15:03
De PRS SE heeft een vlakke laag esdoorn van 5 mm als ik het goed heb.

Hendriks
28 augustus 2007, 15:11
De PRS SE heeft een vlakke laag esdoorn van 5 mm als ik het goed heb.

Tijdje geleden stond in Gitarist een test van de Custom , hierin stond dat het om fineer ging , maarja daar kom je alleen achter als je hem uit elkaar haalt.

Danny Drug
28 augustus 2007, 15:27
Ik zou voor een PRS SE gaan. Echt kwalitatief geweldige gitaren voor het geld.

mee eens! PRS SE custom kan je je geen buil aan vallen

Fatal Fairytale
28 augustus 2007, 15:30
Tijdje geleden stond in Gitarist een test van de Custom , hierin stond dat het om fineer ging , maarja daar kom je alleen achter als je hem uit elkaar haalt.

als je die goed had gelezen had je gezien dat het gaat om een laag fineer (voor de flame) op een laag esdoorn van +/- 5mm

ik zou voor die prs gaan, zit je eigenlijk altijd goed mee

cobbe007
28 augustus 2007, 15:37
Bedankt voor de vele reacties iedereen.
Over de kwaliteit van de prs zijn we het alleszins al eens. Problemen met de pu's had ik nog niet van gehoord.
Iemand die me kan vertellen of het niet lastig spelen is na lange tijd omdat de top plat is ipv carved? Da's namelijk het enige punt waarover ik momenteel nog twijfel. Vrees een beetje dat dat lastig is voor je arm na een tijdje.
Voor de rest had ik bij het model dat ik getest heb, niet de indruk dat de gitaar snel ontstemt en vond ik de pickups die er standaard inzitten wel van goede kwaliteit. Ik zou ze wel eventueel willen aanpassen zodat ik ze ook als single coil kan gebruiken. Weet iemand of dit mogelijk is met de standaard pickups die erin zitten? Mits gebruik te maken van een push-pull pot welliswaar.

greetz

Hendriks
28 augustus 2007, 15:58
[QUOTE=Fatal Fairytale]als je die goed had gelezen had je gezien dat het gaat om een laag fineer (voor de flame) op een laag esdoorn van +/- 5mm

Je hebt gelijk 4,5 mm esdoorn , de Soapbar in dezelfde test heeft alleen fineer.

Elixir
28 augustus 2007, 16:46
Iemand die me kan vertellen of het niet lastig spelen is na lange tijd omdat de top plat is ipv carved?

Ikzelf heb totaal geen last van het feit dat het een flat top is, maar ik zou me voor kunnen stellen dat, als je jaren op carved tops hebt gespeeld het kan gaan irriteren.


Weet iemand of dit mogelijk is met de standaard pickups die erin zitten?

Als ik mij niet vergis is de tussenstand een combinatie van de binnenste "coils" van de 2 humbuckers, dus die zou je gewoon met push-pull moeten kunnen schakelen.

cobbe007
28 augustus 2007, 17:32
ok, ik ga alvast beginnen uitkijken voor een prs :)
Ik voelde al toen ik de gitaar bespeelde dat de arm me lag maar wilde toch nog een paar ervaringen van jullie. Nu ben ik echter overtuigd.

bedankt iedereen!

Foto's volgen wanneer ik er één heb kunnen scoren, maar m'n voorkeur gaat naar de Gray/black finish.

glasbier
28 augustus 2007, 17:41
Hoi Cobbe007! Na jaren op Gibsons Les Pauls+SG's en Ibanezzen en hoofdzakelijk Fenders gespeelt te hebben kreeg ik de PRS SE Custom in handen;Wauw, wat een gitaar! Ik kon mijn draai nooit echt vinden,maar ben heel erg blij dat ik nu de SE Custom heb!Het is een vrij snelle hals die super speelt! De platte body is ook erg comfortabel;ik vind het lekkerder tegen je lijf aanliggen dan een Fender of een Gibson. De originele stemmechanieken ben ik best wel tevreden mee;die van mij ontstemmen niet snel. Toen ik hem had gekocht bleek, 2 weken later in de oefenruimte op hoger volume-niveau,dat de elementen rondfloten! Dit was gewoon pech hebben en was ook exemplarisch. Er zitten nu Dimarzio's Airzones in en klinkt èrg goed. De standaard elementen vond ik ook al erg goed. Als ik weer de keuze had,zou ik zo weer voor de PRS Custom gaan!Andere gitaristen die op erg dure gitaren spelen en die van mij in handen hebben gehad, waren zeer onder de indruk!Voor mij geen Fender,Gibson of Ibanez meer! Héél misschien nog eens een PRS erbij! Ik hoop dat je hier iets aan hebt en anders vraag je me maar hoor!

Rinze
28 augustus 2007, 17:48
Gisteren stond er een zwarte SE Custom op MP voor 300 euro omdat er geen tremhendel meer bij was (kosten 10 euro?) en er drie schroefgaatjes in de kop zaten voor andere tuners.Is nu al weg volgens mij.

Elixir
28 augustus 2007, 17:50
ok, ik ga alvast beginnen uitkijken voor een prs :)
Ik voelde al toen ik de gitaar bespeelde dat de arm me lag maar wilde toch nog een paar ervaringen van jullie. Nu ben ik echter overtuigd.

bedankt iedereen!

Foto's volgen wanneer ik er één heb kunnen scoren, maar m'n voorkeur gaat naar de Gray/black finish.

Grey/Black heb ik ook. Machtig mooie kleur.
Ga je voor trem of stoptail?

Herman
28 augustus 2007, 17:51
Bedankt voor de tips.
Die swing heb ik eens bekeken. Clipje klinkt alleszins niet slecht maar die gast kan er ook wat van.
LL Music Center kende ik niet. Ga me nog eens verder informeren en eens die thread opzoeken. Mocht ik beslissen bij de prs te blijven ga ik hem zeker daar gaan halen want elders vragen ze rond de 800 €.
Enige puntjes die ik tijdens het spelen op de prs gemerkt had waren de positie van de pickup-schakelaar en het feit dat de voorzijde van de body volledig rechts is.
Het eerste kun je oplossen door de switch in plaats van de volumepot te plaatsen, maar het 2de puntje is niet zo simpel op te lossen. Ik heb gezien dat die Swing een gecarvde body heeft. Enfin, we zijn er nog niet uit, maar ik ben niet gehaast...

hey...hier ben ik wel benieuwd na of dat kan. Want dat zou ik eventueel bij een SE Singlecut willen doen dan. Kost dat veel? (ik wil ook tegelijekrtijd dan de pots om laten solderen tot volume per element). Kan iemand info geven?:)

cobbe007
28 augustus 2007, 18:39
Rinze: Ja, die zwarte PRS heb ik zien staan maar op ebay dan. Is ondertussen al verwijderd. Ik was een nieuwe aan het volgen in mat blauw, die te koop aangeboden wordt in Duitsland. Hij is voor 401 € verkocht. Voor die 100 € meer heb ik toch liever een nieuwe gitaar zonder gaten in de kop.

Elixir: Ja, idd, machtige kleur dat gray-black é. Ik zou voor de tremolo versie willen gaan. Beide Les Paul modellen waarop ik momenteel speel hebben een stoptail en ik wil wel eens iets anders. Verandering van spijs doet eten é.

Glasbier: Ik heb zoals reeds gezegd een echte Les Paul en een kopij van het merk Cort. Heb al verschillende gitaristen gehad die op die Cort gespeeld hebben en het een schitterende hals vonden. Persoonlijk speel ik ook liever op die Cort omdat bij m'n Gibson de hals nogal snel durft te 'plakken' waardoor het spelen stroef wordt. Vind ik wel raar voor een gitaar van die prijs, maar de klank mag er natuurlijk wel wezen!
In die Cort waren de standaardelementen niet om over naar huis te schrijven. Heb er seymour duncan Alnico Pro II's ingestoken en nu klinkt deze super.

Herman: De enige kost is voor de push-pull knoppen, mits je zelf wat handig bent met een soldeerbout. Indien je per element het volume wilt regelen ga je wel je pot voor de tone-regeling moeten afstaan. Het is maar wat je zelf wilt.
Ikzelf ga gewoon alles 1 opschuiven: tone pot op plaats van pickup switch, volume op de plaats van de tone en de switch in plaats van de volume pot. Ik verander nogal graag van elementen tijdens solo of slagwerk daarmee dat de standaard positionering niet echt handig is voor mij.

greetz

Danny Drug
28 augustus 2007, 18:48
Rinze: Ja, die zwarte PRS heb ik zien staan maar op ebay dan. Is ondertussen al verwijderd. Ik was een nieuwe aan het volgen in mat blauw, die te koop aangeboden wordt in Duitsland. Hij is voor 401 € verkocht. Voor die 100 € meer heb ik toch liever een nieuwe gitaar zonder gaten in de kop.

hahah dat was die van mij. Hebben helaas verkeerde stemechanieken ingezeten ja..

veiling is afgelopen zonder bod.. :)


EDIT: die gitaar is trouwens vanavond verkocht :)

Dreamer
28 augustus 2007, 21:36
Ik zou ze wel eventueel willen aanpassen zodat ik ze ook als single coil kan gebruiken. Weet iemand of dit mogelijk is met de standaard pickups die erin zitten? Mits gebruik te maken van een push-pull pot welliswaar.

greetz

dat is geen enkel probleem, ik heb ook gekeken voor de prs se custom en ze hebben toen de gitaar opengeschroefd.
Ze zijden dat het geen enkel probleem was. (Ik geloof 5 draden per element)