PDA

View Full Version : Rack(je) samenstellen?



Rene Rijpma
27 augustus 2007, 22:55
Heren,

Ik wil graag een rack(je) samenstellen, en zie wel wat in deze componenten.
Engl E570
Engl E580
TC Elec. G-major
TC Elec. G-force

Kan iemand mij vertellen:
-Waar de grote prijsverschillen vandaan komen?
-Welke prijs/kwaliteit verhouding het gunstigst ligt?

B.v.d.

René

Ibanez RuleZ
27 augustus 2007, 23:31
wat dacht je van verschil in kwaliteit en opties die een unit levert?

geef toe, het is een inkopper, maar what you get is what you pay for.

Harrald

Rene Rijpma
27 augustus 2007, 23:36
Ja, je hebt gelijk....
Hier kan ik wat mee.
Zo kom ik echt een stuk verder.

Raffel
28 augustus 2007, 09:35
zo is het nu eenmaal. De respectievelijke units die jij opnoemt en hun 'broertjes' zijn duurder vanwege meer opties e.d. De opties zelf kun je het beste in de manual opzoeken van die units. Wat betreft kwaliteit, daar valt vooral bij de Engl's over te twisten.

ME.
28 augustus 2007, 22:14
De ENGL 580 is compleet midi bestuurbaar. Dus ook de EQ, gain en master instellingen.

De ENGL 570 is gedeelte lijk midi bestuurbaar. Je kunt de kanalen schakelen en de verschillende druk knopjes, zoals de boost functie en modern/vintage en nog veel meer.

Ik heb de head versie van de 570 (de 670) en dat is echt een beest. Ontzettend veel mogelijkheden. Tenzij je tig verschillende geluiden wilt kunnen voorprogrammeren heb je aan de 570 meer dan genoeg. Wil je wel veel voorprogammeren dan zou je de 580 kunnen overwegen.

Kwalitatief gezien zal er weinig verschil zijn tussen de 570 en de 580. Soundwise weet ik niet.

Verschil tussen de g-major en g-force. G-force schijnt veel uitgebreider te zijn. Je kunt meer parameters programmeren. Onthou wel dat dit waarschijnlijk ook meer werk is. Er zijn meer routering opties. En uiteraard is de kwaliteit van de componenten een stuk hoger.

Colin

Rene Rijpma
28 augustus 2007, 22:42
Hé Colin,

Bedankt voor je reactie.

Quote: Tenzij je tig verschillende geluiden.... /Quote

In de e570 kun je toch ook 128 presets opslaan?

ME.
28 augustus 2007, 22:48
Ja zeker. Maar met de 580 kun je ook de instellingen van alle potmeters/draaiknoppen opslaan. Dus hoeveel gian, bass, mid, treble etc, etc.

Dat kan bij de 570 niet. Daar kun je "alleen" maar de druk knoppen: de boost funties, kanalen, vintage/modern etc etc. bij opslaan.

Colin

Rene Rijpma
28 augustus 2007, 22:55
Aahhhh, op die manier. Ik heb nu met een kenner te maken, volgens mij.
Dan denk ik dat de e580 toch iets geschikter is jammer genoeg. ($€$€$€)

Volgende vraag:

Is het een doodzonde als je deze (e570 of e 580) rechtstreeks een PA in stuurt, of maakt dit niet echt veel uit?

Ik wil nl. in grote (of kleine) feesttenten wel met speakers op het podium werken, maar bij bruiloften niet. (Coverband)

Daemon
29 augustus 2007, 00:10
Misschien een cab simulator van bv palmer er dan tussen hangen. Is vaak beter als de cab simulators/red boxes die bij sommige amps/preamps in zijn gebouwd i.m.o. (ik geloof dat de e580 er ook 1 heeft ingebouwd).
Is anders als je bv bij bruiloften speelt een 1x12 cube geen optie?

ME.
29 augustus 2007, 01:21
Ik denk dat je dan wel zoals Daemon zegt met cab sims/ red boxes moet gaan expirimenteren.

Ik gebruik de XLR uitgang op m'n E670 wel eens. Werkt voor mij het beste op het 3e en 4e kanaal. Op het clean en crunch kanaal krijg ik een veel scherper geluid uit de XLR dan ik uit de speakers (V30) hoor. Maar misschien is dit dus op te lossen met een cab sim.

Wat ik je aanraad is echter om er een 2x12 onder te zetten wanneer je het klein wilt houden. Je hebt zelfs vertikale 2x12's van ENGL. Deze nemen vrij weinig ruimte in op het podium. (www.engl-amps.com en dan onder products, 2 x 12" PRO Cabinet E 212 V)

Wat voor eindtrap wil je gaan gebruiken, en wat voor midi setup?

Colin

Rene Rijpma
29 augustus 2007, 20:05
Ik heb nog een 2x12 combo staan van marshall die ik in tenten wil proberen, via de effect return. Voor bruiloften en andere kleine dingen het liefst direct naar de PA. Wat betreft midi ben ik een nieuweling, ik zal me dus nog flink in moeten lezen en experimenteren. Tips zijn uiteraard welkom!

Daemon
30 augustus 2007, 00:05
Dan kan ik je aan raden om te beginnen met 't lezen van de rack & midi faq op dit forum. Zeer leerzaam ;)

Rene Rijpma
30 augustus 2007, 09:53
Heb ik al in zijn geheel uitgeprint, om door te spitten.
Nog tips waar ik speciaal op moet letten?

boss
30 augustus 2007, 17:29
Nog tips waar ik speciaal op moet letten?
Vooral zorgen dat je het verschil begrijpt tussen CC's en PC's.
Dat is in het begin nogal verwarrend, maar kan van belang zijn bij de keuze van je midi spullen!

Daemon
30 augustus 2007, 18:12
Inderdaad. Let heel goed op als je iets gaat aanschaffen dat met midi werkt of het met pc's, cc's of beiden werkt & of je een midi pedaal hebt die ze ook beiden goed verstuurt. Verder moet ik bekennen dat ik ook niet veel verstand van midi heb.

Rene Rijpma
31 augustus 2007, 18:36
Heren, bedankt voor de tips.

Ben vanmiddag bij Wim Heins geweest, en heb mezelf getrakteerd op:

1 maal Engl > e580
1 maal TCE > G-Force
1 maal Roland > FC300

Nu lekker een tijdje stoeien met het hele midi gebeuren.

i.i.g. Bedankt.

Daemon
31 augustus 2007, 20:14
Heel veel plezier ermee :) Neem flink de tijd voor het programmeren van de sounds+midi instellingen. Ik weet zeker dat je tevreden zult zijn over je aankoop!
Stond het nog in je planning een poweramp ooit gaat kopen? Kan makkelijk zijn.
En nog 1 vraag: heb je de mogelijkheid om samples van de e580 te posten? Daar ben ik namelijk zeer benieuwd naar ;)

dml
31 augustus 2007, 21:07
Waarom heb je voor de FC300 gekozen?

morris
31 augustus 2007, 23:31
proficiat.
de 580 is een mooie preamp. je zult alleen merken dat de sim out niet bruikbaar is, dus daar zou ik even wat anders voor verzinnen...

Daemon
1 september 2007, 00:37
Misschien dit:
-Palmer pga04 (http://www.musik-produktiv.com/shop2/shop04.asp/artnr/3406010/sid/!x03nlnlc/quelle/listen) of;
-Palmer pga05 (http://http://www.musik-produktiv.com/shop2/shop04.asp/artnr/100013494/sid/!x03nlnlc/quelle/listen)
Geen idee welke andere merken gode cab sims leveren + kijken waar ze aan moeten voldoen als je ermee wilt werken.

Daemon
1 september 2007, 12:46
O ja, ik was 't even vergeten: Gefeliciteerd Rene! Je was de 1e die de correcte oplossing had ;) Leuk dat je op onze website hebt gekeken :)

Rene Rijpma
2 september 2007, 20:26
@Daemon:
De poweramp koop ik eerst nog niet. Dit setje heeft flink wat gekost en mijn auto is ook bijna aan vervanging toe dus... Ik ga het eerst proberen met mijn marshall combo 2X12". Samples van e580 posten? Ik kan het in ieder geval proberen. <Prijsvraag>: Je zou me een promo cd'tje sturen toch?

@dml:
Ik heb voor de FC300 gekozen om zijn metalen behuizing.
Ik heb ook een GT6 en volgens mij is de FC300 behuizing soortgelijk.
Laatst heb ik een Behringer gebruikt, maar ik hou niet zo van dat plastic gebeuren.

@morris:
Dank je...ik zal eens wat experimenteren. Ik speel nu over een PODxt, dus minder zal het niet worden denk ik.

Daemon
2 september 2007, 23:53
1) Inderdaad, een goede poweramp is ook een zeer duur geintje, en met wat je al hebt uitgegeven begrijp ik goed dat je nog even wacht.
2) Prijsvraag: Klopt, ik zal hem as soon as possible opsturen, echter is hij nog net niet helemaal af. 't zal denk ik een week of 2-4 duren voordat hij helemaal klaar is & geperst, maar je kunt alvast me je adresgegevens pmen, dan sturen we hem op zodra hij af is.