PDA

View Full Version : Snaren vervangen



gibson-strato
27 augustus 2007, 22:05
Ik ben bang om de snaren van mijn gitaar te vervangen. Bij andere gitaren van me doe ik het zo ff erop leggen maar deze gitaar is veel te duur om te vernaaien. Het betreft een Custom shop gibson les paul. Hier ben ik natuurlijk heel zuinig op. Ik ben vooral bang dat de hals dalijk iets te scheef gaat staan omdat het ding nu echt zooo fijn speelt. Weet iemand waar ik rekening mee moet houden ofdat je het ergens mee kunt meten ofzo.. er liggen 0.10 snaren op, werd in de winkel een 3 maanden geleden erop gelegd maar zijn nu aan vervanging toe. Ik ga er ook gewoon weer 0.10 opleggen maar mijn vraag is of ik dit gewoon kan doen?

Madcow
27 augustus 2007, 22:08
tuurlijk...

orreltak
27 augustus 2007, 22:13
gewoon een-voor-een

RolandT
27 augustus 2007, 22:13
Ik ben bang om de snaren van mijn gitaar te vervangen. Een tijdje geleden stond hier een post met een eenvoudige uitleg hoe snaren vervangen. Zoek even in dit forum.

gibson-strato
27 augustus 2007, 22:29
ja ik weet wel hoe ik snaren moet vervangen maar ik wil niet dat de hals scheef gaat staan.

Tho
27 augustus 2007, 22:31
ja ik weet wel hoe ik snaren moet vervangen maar ik wil niet dat de hals scheef gaat staan.

pffffffffff.... niet zo janken, ze die snaren erop, wat kan er nou gebeuren??

BlackSun
27 augustus 2007, 22:32
Die gaat niet scheef staan bij vervangen. Gewoon één voor één doen.

Tho
27 augustus 2007, 22:34
Die gaat niet scheef staan bij vervangen. Gewoon één voor één doen.

en ook al doe je het niet een voor een, zet je alleen de bassnaren er op, laat je hem 3 dagen staan en zet je daarna de rest er op, heb je nog nergens last van

glasbier
27 augustus 2007, 22:42
Volgens mij trekt de hele hals scheef als je snaren gaat vervangen. Elke keer mislukt het bij mij ook en dan moet ik weer een nieuwe gitaar kopen! Maar ff serieus;gewoon vervangen,gebeurt nix!

bass blom
27 augustus 2007, 22:50
als hij krom trekt doet hij het toch.
toen ik de mijne kocht zei de man dat ik hem na een maand of 3 even brengen moest, dan zouden ze hem afstellen.
er zat een soort bochel in toen :o torderen..
maar hij kwam perfect terug (31 jaar geleden)
:lp:

glasbier
27 augustus 2007, 22:52
als hij krom trekt doet hij het toch.
toen ik de mijne kocht zei de man dat ik hem na een maand of 3 even brengen moest, dan zouden ze hem afstellen.
er zat een soort bochel in toen :o torderen..
maar hij kwam perfect terug (31 jaar geleden)
:lp:

Wie? De man met de bochel? :o

bass blom
27 augustus 2007, 23:04
de hals.
hoge E kant, bij G en B zat een kuil.
lage kant, tussen A en D een berg.
vaag en wellicht andersom maar dat boeit niet.

wel horror, maar het kwam helemaal goed.

Kim Wilson
28 augustus 2007, 09:17
Een setneck (gelijmde hals) die scheef gaat staan als je er aan 1 kant snaren op hebt zitten!? :seriousf:


Oftewel, er gebeurt echt niks mee. Al knip je ze allemaal tegelijk af, het kan wel tegen een stootje. :)

cas121
28 augustus 2007, 10:12
Precies, ik ken ook iemand die het sowieso allemaal gezeik vind. die pakt zowel bij zn gitaren als bassen (vintage fenders!!) gewoon een tangetje en knipt de hele boel terwijl het nog op spanning staat door...

Elke keer als ik dat zie denk ik toch effe van AAAARRGGHHH, maar al zn instrumenten zijn toch nog perfect.

power_chord
28 augustus 2007, 10:59
ja dat kan gewoon.
ik heb wel een adnere gitaar. maar met floyd rose dat is lastiger. in het begin dee ik nieuwe en ook dikkere snaren derop. dat gaf even een probleem. maar dat is ook goed gekomen. ik die nu standaar van 0.10 t/m 0.52 derop zonder dat ik iets hoef bij te stellen. en met mijn andere gitaar. hebbik ook zonder iets aan te hoeven passen extra dikke snaren derop gelegd. alless bleef gewoon het zelfde. dat is btw een epiphone. die lijken wel op gibsons:P

Wiellem
28 augustus 2007, 17:32
Het lijkt mij zo dat stel dat je alle snaren eraf haald de hals pas na een week ofzo krom zal trekken?

Kim Wilson
28 augustus 2007, 17:33
Nee hoor, die hals trekt nooit en te nimmer krom. Gelukkig niet zeg.

Wiellem
28 augustus 2007, 17:40
Wanneer trekt een hals dan wel krom eigenlijk?

Zou wel handig zijn als dit soort dingen in een FAQ zouden staan :)

G.G.
28 augustus 2007, 17:48
Wanneer trekt een hals dan wel krom eigenlijk?

Zou wel handig zijn als dit soort dingen in een FAQ zouden staan :)

Als de nerven van het hout dat willen.

bass blom
28 augustus 2007, 17:56
als de trussrod los zit.
als er hele dikke kabels van snaren op gaan.
of hele dunnen.
als hij tegen een radiator staat een half jaar ofzo.
etc. etc.

Tin
28 augustus 2007, 18:09
Wanneer trekt een hals dan wel krom eigenlijk?

Zou wel handig zijn als dit soort dingen in een FAQ zouden staan :)

Als er verandering in luchtvochtigheid/temperatuur zijn (van zomer naar winter bijv) dan kan de hals ook krom gaan staan maar dat hoeft niet per se sommige halzen zijn namelijk stabieler dan andere.

De hals gaat dan of bol of hol staan.

Maar het zal niet gaan torderen tenzij er echt binnen een korte tijd de temperatuur of luchtvochtigheid omslaat of als de gitaar te lang op een te warme of vochte plaats heeft gestaan.

Maar dit hoeft ook niet perse te gebeuren aangezien sommige gitaarhalzen egt super stabiel zijn.

Buzzer
28 augustus 2007, 18:36
Je kunt ook naar de gitaarwinkel gaan, een beetje winkelier doet dat zo voor je. ;)

Wiellem
28 augustus 2007, 20:07
Ok hals zal dus niet zomaar krom geen nee toch altijd fijn om te horen.

Jeroen Petrucci
28 augustus 2007, 21:03
Dit gebeurt alleen als je een vreselijke k#t gitaar hebt, en weet ik veel allemaal. Aangezien je een gibson hebt zal het niet gebeuren