PDA

View Full Version : Alternatieve elementen voor Gibson SG?



jkeijner
27 augustus 2007, 17:19
hoi allemaal,

ik heb een Gibson SG (standaard) en wil graag wat verandering in mn sound.
t is eigenlijk te veel scheurbak voor mijn style. mijn muziek style ligt meer richting alternatieve rock(denk aan switchfoot, fountains of wayne, the sheer) heeft iemand nog tips wat voor elementen ik zou kunnen gebruiken? ik zat zelf te denken aan les paul elementen alleen welke...


gr,
Jurian

STW
27 augustus 2007, 17:36
volgens mij stopt gibson vaak (of altijd) dezelfde elementen in les pauls en sg's (correct me if i'm wrong)

wat dacht je van p90's in humbuckerformaat?

Kakihara
27 augustus 2007, 17:39
Ga eens op zoek naar Bill Lawrence's L500-serie. Ik denk niet dat het een forumfavoriet is, maar naar wat ik erover gelezen heb, lijkt me dat een van de meest veelzijdige dingen die je in een gitaar kan pleuren. Bovendien zijn ze een pak goedkoper dan Seymour Duncans, dus da's aardig meegenomen.
Hier (http://reviews.harmony-central.com/reviews/Electric+Guitar+Pickup/product/Bill+Lawrence/L-500/10/1) vind je reviews op Harmony Central

jkeijner
30 augustus 2007, 00:16
dank voor jullie adviezen.
ik heb nog eens gekeken en vergeleken op de gibson site.
de burstbucker series (pro) zouden mischien ook wel een goede keus zijn. alleen moeilijk te vinden. heeft iemand ervaring met deze pickups?

Squier4ever
30 augustus 2007, 00:28
dank voor jullie adviezen.
ik heb nog eens gekeken en vergeleken op de gibson site.
de burstbucker series (pro) zouden mischien ook wel een goede keus zijn. alleen moeilijk te vinden. heeft iemand ervaring met deze pickups?

ben over het algemeen niet echt gecharmeerd van gibsons elementen. doet zn ding en klinkt ok maar meer niet. is iig way overpriced. voor hetzelfde geld haal je een veel beter setje seymour duncans. bijv. een '59 in de nek en een JB oid in de brug

Kim Wilson
30 augustus 2007, 08:55
Als je het geluid van een Les Paul zoekt, moet je dat in de gitaar zoeken, en niet in de elementen. De SG ís een scheurbak, daar doen de pups weinig aan.

Rinze
30 augustus 2007, 09:31
Volgens mij is een SG niet meer of minder een scheurbak dan een Les Paul. Wat je er ook in zet, neem elementen met een gematigde output en een open karakter. Dus geen brulbakken. Burstbuckers zijn prima maar inderdaad duur. J kunt ook naar PAF-achtigen kijken van SD of Dimarzio, GFS maakt een stuk goedkoper ook prima elementen evanals Rockinger. Ik heb nog wel een PDF-je van een test van een hele lading PAF-klonen in de Gitarre & Bass, kan ik je wel even mailen als je daar belang bij hebt.

Kim Wilson
30 augustus 2007, 09:34
Een SG is doorgaans feller en rauwer dan een LP, zoals een Tele dat ook is t.o.v. een Strat. Dat is mijn ervaring iig.

Maar idd, met wat minder uitgesproken elementen met een niet zo hoge output moet je wel enigszins in de buurt komen.


EDIT>
Rinze, zou je die PDF ook naar mij willen sturen?

bass blom
30 augustus 2007, 09:35
een SG met P90's is een soort dikkere telestrat.

hubert
30 augustus 2007, 12:29
gibson classic 57 is ook een optie.
Zolang het maar Pafs zijn die niet te heet zijn, zal het goed moeten komen.

En een sg met p90 is inderdaad wel een soort van super telestrat. Hoewel het ook weer echt gibson blijft. Zowel clean als rocken geweldig!

Orpheo
30 augustus 2007, 12:56
ik zou gaan voor virtual pafs van dimarzio, of air nortons.

Rinze
30 augustus 2007, 12:56
EDIT>
Rinze, zou je die PDF ook naar mij willen sturen?

Moet je me even je emailadres PM-men, want met het berichtensysteem hier op de site kun je geen bijlagen versturen, zie ik nu...

Kim Wilson
30 augustus 2007, 13:04
Moet je me even je emailadres PM-men, want met het berichtensysteem hier op de site kun je geen bijlagen versturen, zie ik nu...
Gedaan. Alvast bedankt!

Rinze
30 augustus 2007, 13:09
Gedaan. Alvast bedankt!

Je zou het nu in je inbox moeten hebben...

Kim Wilson
30 augustus 2007, 13:15
Je zou het nu in je inbox moeten hebben...
Jeeeeeiii!!! Ik heb hem!! :cheerup:


Nogmaals mijn onmeetbare dank!

drap
30 augustus 2007, 14:25
Jeeeeeiii!!! Ik heb hem!! :cheerup:


Nogmaals mijn onmeetbare dank!

Mwah, met een centimetertje of 12 moet het toch wel gebeurd zijn... :roll:

drap
30 augustus 2007, 14:28
En nu weer ff on topic 8-) Dat er nog niemand Bare Knuckles heeft gezegd :???: Bij deze dus en wel de 'The Mule', Heb ik ook in m'n SG zitten en dat klinkt echt lekker. Redelijk middig en vrij dik, maar ook best rauw.

Kim Wilson
30 augustus 2007, 14:30
Hoe zijn die? Beetje helder ook? En duur zeker?

bass blom
30 augustus 2007, 14:38
ik heb onlangs nailbombs gehoord in een vrij nieuwe faded SG en ik vond het he-le-maal nix :(
de naam omschrijft het geluid wel goed, dat dan weer wel :D

Orpheo
30 augustus 2007, 14:44
ik heb onlangs nailbombs gehoord in een vrij nieuwe faded SG en ik vond het he-le-maal nix :(
de naam omschrijft het geluid wel goed, dat dan weer wel :D

? hoe bedoel je? de naam omschrijft t geluid goed?

bass blom
30 augustus 2007, 14:46
alsof er een hele hoop scherpe naaldjes inzitten :D

drap
30 augustus 2007, 14:49
Hoe zijn die? Beetje helder ook? En duur zeker?

Wel aan de prijzige kant, maar dat zijn Gibson of Seymour Duncan elementen eigenlijk ook wel. Ik vind humbuckers nooit echt helder, dus ik vind het moeilijk te omschrijven. Ik doe ook wel eens een poging tot cleane funk en dat gaat wel aardig met die elementen, dus in die zin vrij helder. Je krijgt ook een redelijk gedefinieerd geluid, zeker niet modderig in ieder geval. Maar goed, een SG is geen gitaar voor het cleane werk wat mij betreft, hoewel ik destijds met het vorige bandje ook veel clean werk deed met de SG.

Misschien geeft dit wel een aardig idee, ik heb ze wel eens eerder gepost:

http://www.youtube.com/watch?v=n_BiZpU3WHY
http://www.youtube.com/watch?v=88vNihb21BA

En voor het cleane werk misschien deze:

http://www.youtube.com/watch?v=P-almPqhvgE

Kim Wilson
30 augustus 2007, 15:05
Ik zoek nog steeds een setje voor in mijn Ibanez, maar ben er nog niet helemaal uit wat ik moet hebben. Probleem is dat ie unplugged al vrij dof klinkt. Dit is natuurlijk niet helemaal te verhelpen door nieuwe elementen, maar ik denk dat er wel winst te halen valt t.o.v. de stock pups. Vandaar mijn vraag.

Maar goed, het gaat hier niet om mijn gitaar. :)

Luke-wannabe
30 augustus 2007, 15:18
http://www.youtube.com/watch?v=n_BiZpU3WHY
http://www.youtube.com/watch?v=88vNihb21BA
Wel lekkere sound, drappie! Wat voor Overdrive gebruik je?

Orpheo
30 augustus 2007, 15:22
@ bass blom: oh,totaal geen last van :) in mijn LP klinkt ie juist waanzinnig dik en moddervet.

bass blom
30 augustus 2007, 15:26
@ bass blom: oh,totaal geen last van :) in mijn LP klinkt ie juist waanzinnig dik en moddervet.

kan wellicht ook aan de SG liggen, ik vond het een wat naar onpersoonlijk vlak agressief geluid.. oehf welk een mond vol :D

ik prikte mijn oude les paul erna in de amp en dat was wel een stuk mellower.
inmiddels heb ik gewaxt en kan ie weer een stuk harder, maar ik heb nog wel gas voor een setje rebel yells geloof ik.

maar nog ff geen poen :(

:lp:

drap
30 augustus 2007, 15:42
Wel lekkere sound, drappie! Wat voor Overdrive gebruik je?

Voor de overdrive gebruik ik een Digitech DF-7 op de tubescreamer stand en een MXR Micro Amp om m'n signaal te boosten. En voor de distortion gaat daar een Rat overheen en redelijk zuinig afgesteld.

Dude
30 augustus 2007, 17:19
Als je het geluid van een Les Paul zoekt, moet je dat in de gitaar zoeken, en niet in de elementen. De SG ís een scheurbak, daar doen de pups weinig aan.


onzin, wellicht dat er onder de epiphones sg modellen zitten waar geen andere sound uit te krijgen is dan 'scheuren' maar een goeie gibson SG kan veel meer dan dat.

hadv
30 augustus 2007, 17:59
SD Seth Lover, vond ik wel erg mooi klinken en niet zo scheurderig (maar wie ben ik...)

jkeijner
31 augustus 2007, 09:49
over de p90's, ik zie inderdaad hele volkstammen rondlopen die ze in een LP stoppen (LP custom?).
dit zijn overigens geen humbuckers en passen deze wel in een SG?

de p94 zou dan de humbucker versie zijn. iemand die daar ervaring mee heeft?

bass blom
31 augustus 2007, 09:51
in de eerste LPC zaten ze, 1954..
het is het oer element, ontworpen in 1946.
snijdend helder dikke toon, ook prima te vervormen.
wel wat brom e.d. gevoelig.

jkeijner
31 augustus 2007, 18:21
ja want die single coil elementen zoals de p90 hebben die 'hum' erin zitten.
is dat geen overweging om toch de p94 te nemen? of klinkt dat dan gelijk heel anders?

Mr.Fingers
1 september 2007, 17:17
Coiltappen van de humbuckers? gewoon twee DPDT push pull pots aanschaffen (7USD/stuk op ebay), en je kan je scheurhumbuckers met een trek aan de knop omvormen tot cleane enkelspoelselementjes