PDA

View Full Version : welk type jcm 800 moet ik nu kiezen? :confused:



robby-C.rock
27 augustus 2007, 17:32
ik ben op zoek naar een versterker, en ben erachter gekomen (door 1 van mijn eerdere posts) dat de jcm 800 het beste is voor mijn style.

ik speel het meest in de richting van: slash, jimi hendrix, jimmy page.
classic rock dus.

nu weet ik alleen niet welk type jcm 800 ik moet kiezen. :confused:
de 2203 en 2204 zijn mooi oud en dus ook een goede oude sound,
maar met de 2205 en 2210 kun je weer veel meer.

Toaster
27 augustus 2007, 17:35
zoek dan nog ff een paar jaar ouder een superlead of superbass.

Een mooi setje vintage g12 h's of m's eronder en je bent helemaal het mannetje.

robby-C.rock
27 augustus 2007, 17:39
welk merk?

Toaster
27 augustus 2007, 17:48
Marshall natuurlijk ;)

guitarguru
27 augustus 2007, 17:49
Oepsssssss :o


Lees anders dit ff, en andere artikelen op deze geweldige site!!


http://www.legendarytones.com/marshallshoppers1.html

robby-C.rock
27 augustus 2007, 17:50
hee bedankt:D

Toaster
27 augustus 2007, 17:53
De Amps die hier staan beschreven zijn makkelijker te vinden en beter binnen jouw bereik:

http://www.legendarytones.com/marshallshoppers2.html

robby-C.rock
27 augustus 2007, 17:57
hoe bedoel je binnen mijn bereik?

Lexvandoef
27 augustus 2007, 18:00
Ze zijn iets goedkoper en ze wat makkelijker te vinden, dus wat meer in jou bereik qua kopen van versterkers enzo.

robby-C.rock
27 augustus 2007, 18:05
ik heb het geld er wel voor over en ik weet ook wel wat ze kosten.
ook wil ik 1 die flink hard wil dus ga ik voor een 4x12 cabinet 1960a buikkast eronder.

Toaster
27 augustus 2007, 18:11
hoe bedoel je binnen mijn bereik?

no offense natuurlijk, maar de amps die daar staan beschreven, op mijn linkje, schommelen op dit moment rond de 1000,- en 1500,- euro.

De amps 10 jaar daarvoor gaan voor heel veel meer.

Wat betreft de "metalfaced" JMP Marshall versterkers zou ik gaan voor een versterker tussen 1968 en 1972.
Tot 1972 maakte ze nog handwired, deze lijken qua lurven en kladden erg veel op de perperdure legendarische amps van voor 68.

Na 1972 komen er printplaten in. Niet dat dit slecht was voor Marshall maar deze versterkers zijn veel aggressiever van klank. En hebben meer gain.

Als je er één gaat testen ooit. Schrik niet van het volume. Dit kan gemakkelijk worden verholpen met een mastervolume modificatie of met een hotplate.

Persoonlijk denk ik dat de periode 1968-1972 het beste bij je keuze past. Je moet wel zitvlees hebben hiervoor. Want ze worden op marktplaats gemiddeld 2 keer per jaar aangeboden.

De speakers moet je ook nog verzamelen. Die horen echt bij deze sound.

P.S let op er zijn een heleboel reïsues op de markt. Deze zijn door Marshall zelf gemaakt. Ze lijken erg veel op de oude Marshalls (natuurlijk) maar hebben het volgens heel veel kenners net niet. Ik persoonlijk vind ze net even anders maar niet slecht ofzo.

Je herkent deze van buiten in ieder geval aan de achterkant. Je ziet dan een streepjescode, effectsloop en waarschuwings tekentje voor hoge spanningen :D

Dat zat er vroeger allemaal niet op.

Succes met je zoektocht...

Toaster
27 augustus 2007, 18:12
je krijgt van mij een p.m.

Chris Winsemius
27 augustus 2007, 18:24
ik ben op zoek naar een versterker, en ben erachter gekomen (door 1 van mijn eerdere posts) dat de jcm 800 het beste is voor mijn style.

ik speel het meest in de richting van: slash, jimi hendrix, jimmy page.
classic rock dus.

nu weet ik alleen niet welk type jcm 800 ik moet kiezen. :confused:
de 2203 en 2204 zijn mooi oud en dus ook een goede oude sound,
maar met de 2205 en 2210 kun je weer veel meer.

Slash: gemodde SuperLead (naar 2203 + nog meer gain), Silver Jub.
Hendrix: '66 en '68/'69 SuperLead/SuperBass amps, etc.
Page: '69 SuperLead plexi, gemod met KT88s en later met meer gain en 'n mastervolume, etc.

Je bent (mijn inziens) op zoek naar 'n wat oudere Marshall sound. 'n Pre '84 JCM800 1959 (4 inputs, geen mastervolume) of JCM800 2203 (MasterVolume model) zal qua sound het dichts in de buurt komen qua JCM800s.

Vraag je zowiezo ook even af waar je die versterker gaat gebruiken; de meeste 50 en 100 Watters komen pas op hogere volumes in grotere zalen volledig tot hun recht.

2205s en 2210s zijn misschien leuk voor RATM maar voor de rest zou ik ze volledig links laten liggen.

De reïssues hebben beduidend mindere kwaliteit trouwens dan jaren 70 en 80 Marshalls, met 60s trafo's zijn ze helemaal niet te vergelijken qua sound.

robby-C.rock
27 augustus 2007, 18:35
heel erg bedankt voor de info... hier heb ik zeker wat aan... ik ga wel even flink op onderzoek uit;)

Negative K3 fan
28 augustus 2007, 18:24
geen van alle: 2203 mét vertical inputs :)

Chris Winsemius
28 augustus 2007, 18:29
geen van alle: 2203 mét vertical inputs :)

Prè '84 JCM800 2203 dus :)

the sure thing
28 augustus 2007, 22:18
Wat ik niet snap is het volgende. Ik heb alle JCM800 in mijn bezit gehad en de best klinkende is mijn 2210 exemplaar uit begin jaren '90. Echt: plug een Les Paul in en Slash komt uit de versterker gekropen. Clean stelt het allemaal niet zoveel voor. Maar: de meeste "kenners" vinden de 2210 maar niks. "die moet je links laten liggen". Ik vind dat onzin! Ik vind de 2210 de best klinkende JCM 800 die er is.

SLASH staat op 101 live-shows aan het begin van zijn carriere (appetite for destruction) met verschillende Marshalls op het podium, waaronder ALTIJD een 2210. De anniversery modellen kwamen pas later. Toen ze "appetite" opnamen, WAS de 25 year anniversery er nog niet eens!!!

Anyway: vaar niet blind op alle kritieken hier en luister goed verschillende JCM800 modellen.

EpiCenturiesAWAy
28 augustus 2007, 22:44
Pm Robby!!

Negative K3 fan
28 augustus 2007, 22:45
hey shure thing, in het andere topic impliceer je dat van weelden aan die 2210 heeft gezeten, geen wonder dat ie zo goed klinkt :)

the sure thing
29 augustus 2007, 23:48
hihi, dat klopt ook ! Maar... Volgens mij heeft Peter van Weelden m alleen goed afgesteld en volgens mij geen mods aangebracht...

EpiCenturiesAWAy
29 augustus 2007, 23:57
En je mag altijd terug PMmen ook ;)

Jan Buurman
30 augustus 2007, 10:52
De splitchannels worden inderdaad zwaar onderschat. Zorg dat je een eind tachtiger hebt, zet er goede buizen in en laat heb goed afstellen. Resultaat: Een wereld versterker!!!!!

DaveItUp
30 augustus 2007, 11:58
Ik zou zeggen mikken op de mid 70's superleads en niet omdat ik r zelf 1 heb. Nog redelijk goedkoop te krijgen. Met een ppimv erin heb je a) de cleanere crunch van oudere marshalls en b) redelijk veel gain als je wilt. Werkt echt perfect voor mij. Enige "nadeel" zijn de speakers die je bij zo'n ouwe bak moet gebruiken. Als je een gig hebt en er staat ineens een moderne cab dan ben je 9 van de 10x fucked...

Anyway probeer shit uit. Van Superlead tot 2205/2210. Iedereen heeft toch z'n eigen voorkeuren.

Mijn keus: Latere JMP's tot vroege 800s.

Toaster
30 augustus 2007, 15:16
He Dave de TS wil voornamelijk artiesten benaderen die meer clean dan scheur uit hun Marshall haalden...

Zouden de vroege 70 eind jaren 60 modellen dan niet beter zijn?

DaveItUp
30 augustus 2007, 16:29
Als je enorm veel geld uit wilt geven voor een amp die marginaal(althans in non-freak begrippen) beter(subjectief natuurlijk) klinkt, dan moet je t doen.

Qua vervorming ontloopt t elkaar niet zo enorm veel. Ja de latere modellen zijn iets aggressiever.

Een mid 70s nmv(of met de master vol open) is nog steeds erg clean tenzij je op geluidsniveaus speelt waar je in geen enkele zaal mee terecht kunt.

Dick Wolkendeck
31 augustus 2007, 09:43
Op welke Marshall speelde Andy Summers van The Police dan? Ik vind dat erg mooi clean.

Toaster
31 augustus 2007, 12:06
Ik heb toevallig wel eens een clipje gezien van de police van een live optreden.

Toen speelde hij volgens mij op een Marshall met het grotere logo en de witte piping.

Dat zegt nog niet veel maar dan lijkt het mij van na 1976 te zijn en voor de jcm 800.

Hij gebruikt ook erg veel chorus.

Toaster
31 augustus 2007, 12:12
Als je enorm veel geld uit wilt geven voor een amp die marginaal(althans in non-freak begrippen) beter(subjectief natuurlijk) klinkt, dan moet je t doen.

Qua vervorming ontloopt t elkaar niet zo enorm veel. Ja de latere modellen zijn iets aggressiever.

Een mid 70s nmv(of met de master vol open) is nog steeds erg clean tenzij je op geluidsniveaus speelt waar je in geen enkele zaal mee terecht kunt.


Qua prijs ontlopen deze jongens elkaar niet zoveel hoor. De handwireds gaan meestal rond de 1300 / 1400 en de printplaatjes vanaf 1000 euro.

Ik heb zelf een handwired superbass. Deze is veel cleaner en reageert erg goed op de toonregeling van de amp. Daarnaast is het bekende Marshall euvel (zeer gevoelige volume knoppen. 0 = 0 volume, 1 = een beetje volume maar geen ballen en 1,3 = erg hard) ook niet zo erg aanwezig.

Ik heb ook een 76 superlead en die reageert slechter op de toonregeling, daarnaast gaan humbuckers op deze amp al erg snel in de oversturing. Dat is ook te danken aan de geprezen dynamiek van deze versterkers. Een hard slag akkoord gaat al erg snel crunchen bij clean instellingen.

TimmU
4 september 2007, 14:41
Toch ben ik van mening dat je dan beter een jcm800 lead serie aan zou moeten schaffen, probeer er eentje met 2x12" ( ipv 1x12") te vinden,staat er geloof ik nog eentje op marktplaats,en schaf er een cabinet los bij aan , dat trekt die combo met gemak. reden waarom: voornamelijk prijsverschil man! een top is zoveel duurder dan een combo , komt door verschil tussen vraag- en aanbod.succes!

Nellyrocks
4 september 2007, 14:48
Ik heb toevallig wel eens een clipje gezien van de police van een live optreden.

Toen speelde hij volgens mij op een Marshall met het grotere logo en de witte piping.

Dat zegt nog niet veel maar dan lijkt het mij van na 1976 te zijn en voor de jcm 800.

Hij gebruikt ook erg veel chorus.

Naar mijn weten gebruikte zij ook roland jazz corussen. Uber clean en uber jaren 80. Ik heb nu al kippenvel op mijn rug.

B_2_the_a
4 september 2007, 15:27
Ik heb toevallig wel eens een clipje gezien van de police van een live optreden.

Toen speelde hij volgens mij op een Marshall met het grotere logo en de witte piping.

Dat zegt nog niet veel maar dan lijkt het mij van na 1976 te zijn en voor de jcm 800.

Hij gebruikt ook erg veel chorus.


hij gebruikte van alles!!
En naast chorus ook erg veel delay en de compressor is ook niet te missen!

Toaster
5 september 2007, 22:30
Toch ben ik van mening dat je dan beter een jcm800 lead serie aan zou moeten schaffen, probeer er eentje met 2x12" ( ipv 1x12") te vinden,staat er geloof ik nog eentje op marktplaats,en schaf er een cabinet los bij aan , dat trekt die combo met gemak. reden waarom: voornamelijk prijsverschil man! een top is zoveel duurder dan een combo , komt door verschil tussen vraag- en aanbod.succes!


prijsverschil... zucht

Koop je een versterker op de prijs of op het geluid.
zo'n combo plus kast is dan nog eens duurder ook.

Wel eens afgevraagd waar het prijsverschil in kan zitten ;)
Omdat Marshall beter klinken met een gesloten kast.

Lexvandoef
5 september 2007, 22:44
Hmm, kwestie van smaak. :sssh:

Kom maar eens naar mijn JMP 2203 combo luisteren, Marshall all the way :rockon:

TimmU
6 september 2007, 00:59
prijsverschil... zucht

Koop je een versterker op de prijs of op het geluid.
zo'n combo plus kast is dan nog eens duurder ook.

Wel eens afgevraagd waar het prijsverschil in kan zitten ;)
Omdat Marshall beter klinken met een gesloten kast.
als ik me niet vergis koop je een jcm800 50watt combo ,en een 1960A kast voor hetzelde geld als alleen een top..prijsverschil tussen verschillende versterkers mag nooit een reden zijn om niet voor die éne te kiezen,maar als je EXACT hetzelfde in een top of in een combo heb, zou ik nog steeds gewoon lekker een combo nemen,die maakt al herrie van zichzelf,toch?

Chris Winsemius
6 september 2007, 01:12
Qua circuits ben ik zelf nog geen verschillen tegengekomen tussen combo's en tops uit hetzelfde produktiejaar maar 'n cabinet zal altijd "meer ballen en druk" geven dan dezelfde speakers in 'n combo-kast met open achterkant.

Combootje met/op (extra) kast lijkt idd. 'n zeer betaalbare optie tegenwoordig.

Net als bij Lex zijn de oude (of Heritage) 65 Watters mijn favoriet voor de MV-modellen, stock circuit of met wat "subtiele" tweaks. T75s vereisen meer/duurdere tweaks en M70s zijn (imho) zeer "krasserig".

bass blom
6 september 2007, 01:17
70's krasserig, ja!
de 65's die lex heeft minder, maar beiden missen voor mij iets in mid.
wat ik nu met V30's volop heb :P
die gast van silver op de loting, greenbacks?
klonk voor mij als de V30 sound!

Chris Winsemius
6 september 2007, 01:29
De gitarist van Silver heeft volgens mij M25s in die kasten, 't hoog (en volume!) werd wel behoorlijk gedempt met 'n loadbox op 5%.

Lex en ik hadden zijn amp ook nog even op 'n V30 getest maar we vonden dat te modern/"nu-metal" klinken, de amp van Lex is oa. wat vetter in het middengebied dan 'n stock 2203 maar zelfs met stock 2203/224s is de 65 Watter favoriet bij het gros van m'n klanten en gitaristen die ik meemaak.

bass blom
6 september 2007, 01:43
prcies, de amp heeft meer waar de speaker minder heeft = perfect match.

almarvk
6 september 2007, 10:29
De gitarist van Silver heeft volgens mij M25s in die kasten, 't hoog (en volume!) werd wel behoorlijk gedempt met 'n loadbox op 5%.
Hij heeft toch die 100 year Marshall uitvoering?

Nielsje
6 september 2007, 10:38
Hij heeft toch die 100 year Marshall uitvoering?

Dat is wel heel erg lang he? :) Het zijn idd limited kasten, en 100 staat voor 100 watt.

bass blom
6 september 2007, 10:42
25, x 4 is 100
M25 is toch greenback?
klein zilver logodinkie zat in linkerbovenhoeken op front.

Luke-wannabe
6 september 2007, 10:50
Qua circuits ben ik zelf nog geen verschillen tegengekomen tussen combo's en tops uit hetzelfde produktiejaar maar 'n cabinet zal altijd "meer ballen en druk" geven dan dezelfde speakers in 'n combo-kast met open achterkant.

Combootje met/op (extra) kast lijkt idd. 'n zeer betaalbare optie tegenwoordig.

Net als bij Lex zijn de oude (of Heritage) 65 Watters mijn favoriet voor de MV-modellen, stock circuit of met wat "subtiele" tweaks. T75s vereisen meer/duurdere tweaks en M70s zijn (imho) zeer "krasserig".
Zijn die M70's waar je het nu over hebt de celestion g12m70's? (hopen dat ik het goed zeg) Want als ik maar iets meer dan 9 uur hoog erbij draai word het echt krasserig en scherp. Misschien zijn andere speakers dan de oplossing voor mij!

Chris Winsemius
6 september 2007, 13:26
Zijn die M70's waar je het nu over hebt de celestion g12m70's? (hopen dat ik het goed zeg) Want als ik maar iets meer dan 9 uur hoog erbij draai word het echt krasserig en scherp. Misschien zijn andere speakers dan de oplossing voor mij!

Yep, die bedoel ik.

Chris Winsemius
6 september 2007, 13:27
25, x 4 is 100
M25 is toch greenback?
klein zilver logodinkie zat in linkerbovenhoeken op front.

Idd, vroeger had je ook 20 en 30 Watt GBs.
De Heritage M20s en H30s hebben ook 'n groene kont.

bass blom
6 september 2007, 13:33
Zijn die M70's waar je het nu over hebt de celestion g12m70's? (hopen dat ik het goed zeg) Want als ik maar iets meer dan 9 uur hoog erbij draai word het echt krasserig en scherp. Misschien zijn andere speakers dan de oplossing voor mij!

ja die had ik er dus 2 van en die vond ik krasserig inderdaad.
minder dan de 2 65's die ik ook had en die lex nu heeft.
en beiden missen mid voor mijn moderne veel verfoeide TSL60 :D

V30's RULE! :cheerup:

Luke-wannabe
6 september 2007, 14:25
Juk, TSL :D
Okej dan moet ik maar eens gaan kijken naar andere 12 inchers. Thnx!

Lexvandoef
6 september 2007, 15:54
Hehe, ik zou zeggen, ga voor de G12-65's :satisfie:

Yamhammer_71
6 september 2007, 16:07
Zijn er tegenwoordig geen Marshalls meer te koop met STANDAARD goede speakers erin, zonder dat je de versterker dus hoeft up te graden??

Realeigo
6 september 2007, 16:09
Jawel, er zijn v30 en greenback cabs verkrijgbaar.

Mr.Bluesbreaker
6 september 2007, 16:51
Hey Luke!

De vetste cab die ik ooit onder mijn 2203 head heb gehoord is mijn Bogner 4*12 met Celestion Greenbacks. Recht model, supergoed gebouwd, en klinkt als geen ander. Te weinig laag heb ik geen last van, ik zeg er wel bij dat ik een setje Groove Tubes E34LS (geen schrijffout) erin heb zitten voor meer pompende onderkant. Heb het ding voor 800 euro incl. op maat gemaakte flightcase op te kop getikt, dat leg je ook al neer voor een crappy 1960 A van Marshall met G1275T's zowat.

Ik zou kijken naar een oversized 2*12 van bogner 2e hands als je even geduld hebt. (en budget of course) Niet echt compact of licht, maar wel bijna net zoveel druk als een gemiddelde 4*12.

jerome
7 september 2007, 00:29
Wel eens afgevraagd waar het prijsverschil in kan zitten ;)
Omdat Marshall beter klinken met een gesloten kast.

Kwestie van smaak en wat voor sound je wil...
Ik speel met een Marshall JMP 2203 MV op 2 halfopen VOX cabs met Silver Alnico's. Ik vind die cabs persoonlijk vééél mooier klinken dan de gesloten Marshall cabs die ik tot nu gehad heb (3 soorten 1960 buikkasten met de Greenbacks, de G12-65 en de 75 watters)
Voor mij nooit meer een gesloten cab!
Veel dynamischer geluid (i.c.m. die alnico's speakers dan...), lekker aanslaggevoelig en je hoort het hout van je gitaar nog, zelfs op de scheurstand!
Overigens klonk die cab met die G12-65 speakers ook wel lekker, beter dan die Greenbacks, en vééééééél beter dan die smerige vieze ranzige 75 watters!

Luke-wannabe
7 september 2007, 11:26
Hey Luke!

De vetste cab die ik ooit onder mijn 2203 head heb gehoord is mijn Bogner 4*12 met Celestion Greenbacks. Recht model, supergoed gebouwd, en klinkt als geen ander. Te weinig laag heb ik geen last van, ik zeg er wel bij dat ik een setje Groove Tubes E34LS (geen schrijffout) erin heb zitten voor meer pompende onderkant. Heb het ding voor 800 euro incl. op maat gemaakte flightcase op te kop getikt, dat leg je ook al neer voor een crappy 1960 A van Marshall met G1275T's zowat.

Ik zou kijken naar een oversized 2*12 van bogner 2e hands als je even geduld hebt. (en budget of course) Niet echt compact of licht, maar wel bijna net zoveel druk als een gemiddelde 4*12.
Hey thnx voor de info!! Ik heb alleen een combo, geen top ;).
Ik begrijp alleen niet waarom je eerst zo lyrisch bent over de greenbacks en dan mij V30's aanraad (deze zitten tog in de bogner?)!!

Mr.Bluesbreaker
7 september 2007, 11:41
Hey thnx voor de info!! Ik heb alleen een combo, geen top ;).
Ik begrijp alleen niet waarom je eerst zo lyrisch bent over de greenbacks en dan mij V30's aanraad (deze zitten tog in de bogner?)!!

Ok, ja die G12M70 speakers heb je er nu toch inzitten? Ik moet zeggen dat ik ze inderdaad ook net zo tof vind, heb ze wel eens gehoord in Kitty Hawk combo's.

V30? Wie heeft het over V30? Ikke niet hoor.... Bogner cabs zitten met vanalles volgepropt...

Luke-wannabe
7 september 2007, 15:26
Ooh sorry, ik dacht: Bogner = V30