PDA

View Full Version : Linkshandige gitaar kopen..



DavidGilmour
27 augustus 2007, 11:15
Hey allemaal..
Een vriend van me wil gitaar gaan spelen. Hij is echter linkshandig en dit maakt het wat moeilijker. Nu wil z'n pa een gitaar voor hem kopen en hij vraagt mij dus voor tips. Ik ben niet zo thuis in de linkshandige kant, dus heeft een van jullie tips voor een goeie (linkshandige) beginnersgitaar? Tot €500 ofzo.

Alvast vriendelijk bedankt mannen. (en vrouwen)

Kaïn
27 augustus 2007, 11:24
Sja, met deze informatie kan ik eigenlijk alleen zeggen, ga ens naar de feedback of andere grote muziekzaak en speel op een hoop verschillende lefties. Die grote zaken hebben er altijd een paar hangen.
Welke muziek wil het persoon in kwestie spelen? Blues, hard-rock, jazz, gregoriaanse death metal....dat is belangrijk bij je gitaarkeuze.

Edit:
Overigens....hoe weet de vriend van je zo zeker dat hij linkshandig is? Dat klinkt misschien vreemd maar het feit dat je met links schrijft of een hoop dingen doet betekend niet dat je linkshandig gitaar hoeft te gaan spelen. Ik ben zelf zo links als maar kan en ik speel "gewoon" op een rechtshandige gitaar. Als je nooit een gitaar intensief hebt bespeelt is het misschien een idee om dat toch maar jezelf aan te leren.

RammerStein
27 augustus 2007, 11:28
hmm... ik heb medelijden met die maat van je:P
ik ben zelf ook linshandig en toen ik een nieuwe gitaar kocht zijn we naar 2 zaken geweest big one in zwolle en een of andere zaak in wierden...big one had meer 2 linkshandige (elektrische) gitaren en die zaak in wierden had er volgens mij maar 1 of ook 2:D... bij mij is het uit eindelijk een richwoodje geworden :lp:

Blend
27 augustus 2007, 11:39
Blues, hard-rock, jazz, gregoriaanse death metal....

gregoriaanse death metal? het lijkt me wel 'n vet gezicht, een paar kale monniken die tijdens de mis in gothic-stijl 5stemmige metal aan het produceren zijn. :zz: wel een lekkere akoestiek in zo'n kerk lijkt me dan.

Maar goed, even off-topic dan: gewoon adviseren rechtshandig te beginnen. ik vond hier pas ergens een topic op dit forum waarom je beter gewoon rechtshandig kon gaan beginnen dan linkshandig, maar ik kan dat niet meer vinden, haha.

Tristan
27 augustus 2007, 12:08
Check deze winkel:
www.leftyguitars.be

Of anders deze:
Dirk Witte (Amsterdam)

Ga in ieder geval niet naar deze winkel:
Peter Verspuy
te duur, slechte gitaren en geen mooie/grote collectie zoals ze wel beweren...

Raffel
27 augustus 2007, 12:13
idd rechtshandig beginnen. Bespaar je de ellende...

RammerStein
27 augustus 2007, 13:43
idd rechtshandig beginnen. Bespaar je de ellende...

hoeft niet,, ik ben ook met een rechtshandige begonnen alleen ik had er helemaal geen gevoel bij enzo... kon moeilijk met een rechtshandige de grepen uitvoeren want niet alles werkte mee zoals gewenst.
maar je kunt hem beter wel eerst op een rechtshandige laten spelen, en maandje ofzo als hij het echt niet ziet zitten moet ie een linkshandige kopen :listen:

Kaïn
27 augustus 2007, 15:58
kon moeilijk met een rechtshandige de grepen uitvoeren :listen:
En toch vind ik dat vreemd. Als je links bent zou je fijne motoriek juist in je linkerhand moeten zitten wat het grepen pakken juist makkelijker zou moeten maken...

Kim Wilson
27 augustus 2007, 16:02
En toch vind ik dat vreemd. Als je links bent zou je fijne motoriek juist in je linkerhand moeten zitten wat het grepen pakken juist makkelijker zou moeten maken...
Dat zou voor een rechtshandig iemand dan precies andersom moeten zijn. En dat is dus niet zo.

Probeer links- én rechtshandige gitaren uit, en koop degene welke het meest natuurlijk aanvoelt. Alleen op die manier kun je erachter komen wat jouw voorkeur heeft.

Kaïn
27 augustus 2007, 17:55
Dat zou voor een rechtshandig iemand dan precies andersom moeten zijn. En dat is dus niet zo.

Ja dat zie ik ook wel, maar daar verbaas ik me net zo over. Compleet onlogisch.

ChristiaanT
27 augustus 2007, 18:09
maar je kunt hem beter wel eerst op een rechtshandige laten spelen, en maandje ofzo als hij het echt niet ziet zitten moet ie een linkshandige kopen :listen:

+1

Mijn neef en ik zijn beide links; hij speelt op een 'normale' gitaar, terwijl ik na een maand pielen de snaren van mijn spaanse gitaar heb omgedraaid en nu linkshandige speel.
Laat het hem eerst op een standaard gitaar proberen, scheelt je een hoop gekut als dat lukt.

Saf
27 augustus 2007, 19:22
ben zelf linkshandig pakte de allereerste keer een gitaar al op de kop vast. Heb geprobeerd om eht rechtshandig te leren (basgitaar dan) maar dat was een totale mislukking.

Maar laat hem zeker eens rechtshandig proberen op jouw gitaar of van iemand anders, mag eventueel zelfs nog wel een lefty van mij een tijdje proberen als hij hem komt halen. en kijk dan wat voor hem het natuurlijkste aan voelt.

Zonder een eindeloze al vele malen eerder gevoerde discusiie te beginnen zijn er mensen die linkshandig zijn en gewoon goed rechtshandig kunnen spelen maar er zijn ook linkshandige (zo als ik dus) Die het rechtshandig niet kunnen.

Het scheelt je in ieder geval een hoop extra tijd, geld en fustratie als je rechtshandig bent wat betreft uitzoeken van gitaren. Of net die gitaar te vinden die je mooi vind en graag wilt hebben.

RammerStein
27 augustus 2007, 20:19
Ja dat zie ik ook wel, maar daar verbaas ik me net zo over. Compleet onlogisch.

haha eigenlijk wel, volgens mij komt dat door t brein want dat werkt net zo,, je rechterhelft van je hersens zijn voor de linkerkant (dus arm en been enzo) en de linkerhelft van je hersens zijn weer voor de rechterkant van je lichaam

Kim Wilson
28 augustus 2007, 08:00
haha eigenlijk wel, volgens mij komt dat door t brein want dat werkt net zo,, je rechterhelft van je hersens zijn voor de linkerkant (dus arm en been enzo) en de linkerhelft van je hersens zijn weer voor de rechterkant van je lichaam
Huh? Die vergelijking ontgaat mij. Als je rechtshandig bent, heb je een betere motoriek aan je rechterkant. Dat kan idd betekenen dat je linker hersenhelft beter werkt. Maar je motoriek op rechts en je grepen pakken op links heeft hier geen hol mee te maken.

woutB
28 augustus 2007, 13:06
Als die linkshandige vriend een aantal dagelijkse handelingen ook gewoon rechtshandig kan uitvoeren ( vaak zonder dat hij het zelf doorheeft )
zoals knippen, zagen, hameren, reet afvegen weet ik wat.
Is de kans best groot dat hij gitaarspelen rechtshandig kan aanleren.
Doet hij alles maar dan ook alles linkshandig, bespaar m' de moeite en gewoon een linkshandige gitaar nemen.
Maar zoals gezegd, proberen kan nooit geen kwaad natuurlijk.

RammerStein
28 augustus 2007, 16:42
Als die linkshandige vriend een aantal dagelijkse handelingen ook gewoon rechtshandig kan uitvoeren ( vaak zonder dat hij het zelf doorheeft )
zoals knippen, zagen, hameren, reet afvegen weet ik wat.
Is de kans best groot dat hij gitaarspelen rechtshandig kan aanleren.
Doet hij alles maar dan ook alles linkshandig, bespaar m' de moeite en gewoon een linkshandige gitaar nemen.
Maar zoals gezegd, proberen kan nooit geen kwaad natuurlijk.

dat maakt ook geen ene reet uit hoor volgens mij;)
je kan hem natuurlijk altijd een rechtshandige gitaar laten uitproberen maar ik speel zelf ook linkshandige gitaar maar mijn computermuis is weer rechtshandig en die gebruik ik ook gewoon met mijn rechter hand en ik kan alleen maar met mijn rechterhand met mijn vingers klikken of hoe je dat ook alweer noemt(dat je met je middelvinger en duim zo'n knippend geluid maakt:P)
:o fuck wat ben ik weer vaag bezig :o