PDA

View Full Version : Lastig dilemma



G.G.
27 augustus 2007, 10:14
Eigenlijk wist ik het al: Ik wil alleen een strat.

Na wat "uitstapjes" gebouwd te hebben, een neckthrough strat en een PRS-achtige toch maar weer een strat gebouwd. Dat ding is werkelijk alles wat ik ooit heb willen hebben.

Sterker nog..... ik heb al mijn "fabrieks-gitaren" al de deur uit gedaan.

Nu gaat het zelfbouwvirus weer een beetje jeuken, maar het grote probleem is: wat te bouwen? Eigenlijk weet ik dat ik al heb wat ik wil hebben, en dat hoogstwaarschijnlijk alles minder zal zijn dan wat ik heb. Kennen jullie dit? Wat te doen? Gewoon een identieke #2 bouwen, om maar wat te bouwen te hebben?

Nielsje
27 augustus 2007, 10:18
Nee, ik heb het niet, maar ik kan het me wel voostellen. Misschien moet je een paar versterkers gaan clonen :)

Je kan natuurlijk ook al je zelfbouwgitaren verkopen, en dan bij gebrek aan, weer nieuwe bouwen. Sorry dat ik geen zinnige reactie kan geven, het bier zit nog een beetje in m'n lichaam..

G.G.
27 augustus 2007, 10:22
Nee, ik heb het niet, maar ik kan het me wel voostellen. Misschien moet je een paar versterkers gaan clonen :)


Van de week komt mijn Madamp A15MK2 kit binnen, en de behuizing van de combo is al gebouwd, maar er gaat niets boven het werken met hout, en het maken van een mooie gitaar.



Je kan natuurlijk ook al je zelfbouwgitaren verkopen, en dan bij gebrek aan, weer nieuwe bouwen.

raak je echt niet kwijt voor een fatsoenlijk bedrag (kijk naar de superstrat van Glacius bijv. daar zit voor een kapitaal aan materiaal in)

Mensen kopen liever een fender, en als ze dat niet kunnen betalen een squier, liefst met fender decal eropgeplakt. Mensen willen een logootje, geen zelfbouw.

marc_olly
27 augustus 2007, 10:30
waarom bouw je niet eens iets voor iemand anders ?
Dus een opdracht?

Dan weet je van tevoren dat hij verkocht is, jij kunt lekker bouwen en er misschien nog iets aan over houden.

BTW A15MKII ???

Ik zie alleen nog maar de 'oude' bij Madamp en musikding ?
Waar heb je de jouwe vandaan ?

Thanks,

M

Nielsje
27 augustus 2007, 10:32
Van de week komt mijn Madamp A15MK2 kit binnen, en de behuizing van de combo is al gebouwd, maar er gaat niets boven het werken met hout, en het maken van een mooie gitaar.


Ah, Ja het werken met hout heeft wel wat, maar electronica is ook wel leuk. Zelf heb ik wel eens als werktuigbouwer wilde plannen gehad om een gitaar te maken van glasvezel en schuim, zou wel een extreem stijf geheel worden, maar door gebrek aan massa volgens erg kil. Plannetje staat dan ook in de koelkast. Is trouwens wel het makkelijkste wat er is; Lamineren, kan je leren! Succes met je kit!



Mensen kopen liever een fender, en als ze dat niet kunnen betalen een squier, liefst met fender decal eropgeplakt. Mensen willen een logootje, geen zelfbouw.

Jammer is dat eigenlijk. Zelf wil ik ook wat gitaren gaan assembleren/bouwen, juist omdat ik de prijs/kwaliteit van de grote merken niet leuk meer vind. Ik heb een redelijk goed klinkende en spelende squier, maar er zijn zat mensen die hem per definitie niets vinden wegens het squier logo. Daarentegen vind een vriend van me zijn american standard echt superieur aan mijn japanse, puur alleen omdat het een american is volgens mij. Ik zou wel een handbuild stratje van je kopen hoor :hippie:

madman
27 augustus 2007, 10:41
marc heeft wel een goed punt, een zelfbouw gitaar krijg je nauwelijks verkocht, maar met een custom-built gitaar ligt dat weer net anders....
wat zou jij liever tegen je maten zeggen; 'deze gitaar heeft iemand in z'n garage in elkaar geschroefd', of 'deze gitaar is speciaal voor mij gemaakt'

G.G.
27 augustus 2007, 10:55
wat zou jij liever tegen je maten zeggen; 'deze gitaar heeft iemand in z'n garage in elkaar geschroefd', of 'deze gitaar is speciaal voor mij gemaakt'

Is wel grappig, want in feite is het precies hetzelfde.

G.G.
27 augustus 2007, 10:57
waarom bouw je niet eens iets voor iemand anders ?
Dus een opdracht?

Dan weet je van tevoren dat hij verkocht is, jij kunt lekker bouwen en er misschien nog iets aan over houden.

BTW A15MKII ???

Ik zie alleen nog maar de 'oude' bij Madamp en musikding ?
Waar heb je de jouwe vandaan ?

Thanks,

M

Gewoon Klaus mailen, hij heeft hem wel al, maar hij staat alleen nog niet op de site te koop.

niekb
27 augustus 2007, 11:14
Ik denk dat bouwen voor anderen idd een goede optie is. Zo kan je wel bouwen maar niet voor niets zeg maar. Ik ben nu ook voor vrienden bezig en zij hebben zometeen dus een uniek instrument.

Het is ook jammer om tig dezelfde gitaren te bouwen die dan maar hangen te hangen.

madman
27 augustus 2007, 11:15
Is wel grappig, want in feite is het precies hetzelfde.
het is maar net hoe je het verkoopt;)

Keesz
27 augustus 2007, 12:59
G.G. ik kom er langzamerhand zelf ook steeds meer achter dat ik ook een 'strat man' ben, of eerder gezegd, 25.5'' scale length..


Probeer gewoon eens een andere body te bouwen, andere headstock, maar zolang de basis maar strat-ig blijft kun je er bijna niet op stuk gaan lijkt mij

oknarb180
27 augustus 2007, 13:06
Hey G.G.

Ik zou als uitdaging denk ik voor anderen gaan bouwen. Wat voor geluid wil men, wat voor model, wat voor looks, hardware, Pup's en alles wat erbij komt kijken. Misschien wat reparaties, refret, vlakken, noem het maar op. Genoeg mensen die van zulke diensten gebruik willen maken. Je kan het als ervaren hobbyist voor ze uitvoeren.

Of... misschien ben je een geboren leraar en kun je geïnteresseerden een workshoppie geven of op weg helpen met zelfbouw.

Mogelijkheden genoeg.

vr.gr.

Branko

oknarb180
27 augustus 2007, 13:08
G.G. ik kom er langzamerhand zelf ook steeds meer achter dat ik ook een 'strat man' ben, of eerder gezegd, 25.5'' scale length..


Probeer gewoon eens een andere body te bouwen, andere headstock, maar zolang de basis maar strat-ig blijft kun je er bijna niet op stuk gaan lijkt mij

Da's grappig, dat heb ik gedaan voor m'n eerste project en daar is de PRS die ik nu aan het bouwen ben uit ontwikkeld.

vr.gr.

Branko

marc_olly
27 augustus 2007, 15:50
Je zou natuurlijk voor mij een gitaar kunnen bouwen!!!
Prijs komen we vast wel uit en ik heb hele specifieke wensen die in de basis niet ver af wijken van wat jij gebouwd hebt als ik kijk naar je neck-through !

Interesse ??

Mail me maar even op marc apendingetje hoeishet.nl

Marc

no 1 hops
27 augustus 2007, 17:44
als je voor een ander gaat bouwen is het denk ik belangrijk dat je de kennis hebt om die wens te vertalen naar een product.
en dan kan het zelfs zijn dat je iets maakt waaraan jij je twijfels hebt.

vond je PRS op zich mooi, alleen die FLRS en de vreemde plaatst van de switch.
(en toch verrekte jammer dat die niet gebruikt word waarvoor die gemaakt is)

persoonlijk loop ik altijd nog met de gedachte hoe zich een electrische gitaar zou houden met een scale van een spaanse gitaar.
mooie brede nek en dan reversed head vanwege de snaarspanning van vooral de omwonden snaren, twaalfde fret met cutaway.
want op een of ander manier hebben die spaanse gitaren best wel dynamiek

hassent
27 augustus 2007, 21:06
Hey G.G. volgens mij heb je al eens eerder met dit dilemma gezeten, toch? Ik kan me een eerder topicje herinneren. Toen kwam er een PRS achtige uit.

Waarom bouw je niet "strat maar dan anders". Een soort superstrat met hollowbody of zo? Of gewoon een fantasie gitaar met de feel van een strat?
Laat je fantasie eens werken. Niet blijven hangen in een ontwerp wat al geperfectioneerd is :D .

Of inderdaad wat Branko oppert, Probeer eens voor een ander te bouwen. Da kan je best!

pasqual
27 augustus 2007, 22:42
Ha die GG,

misschien moet je helemaal niet een ander model als een strat willen maken als je deze zo goed bevalt en kun je het meer zoeken in een andere houtsoort of manier van lakken ( transparant op essen ofzo ). of eens minder traditioneel met een wilkinson of floyd rose proberen. is in ieder geval weer een uitdaging wat uitsparingen betreft en toch een goeie sustain voor elkaar zien te krijgen. mijn tweede project is ook een strat met een floyd rose ( lic. ) en heeft toch een goede sustain. ik heb daar een stalen plaat op maat gemaakt en ingeklemt gemonteerd op de body tussen de studs. maakt echt wel wat uit. ik ben nu bezig met mijn eerste zelfgemaakte body van essen, die ik gelakt heb met blanke beits die ik gekleurd heb met blauwe printer-inkt.
na drogen heb ik de body weer helemaal blank geschuurd zodat de blauwe kleur alleen nog maar in de nerf zit. is erg mooi dankzij de grove nerf van essen. waarschijnlijk doe ik dit nog een keer met rood/paars en dan veel verdund met water zodat ik na het opschuren een paars/ rode waas tussen de nerven krijg en dan blanke lak erover.
misschien ook een ideetje voor jouw? je kan nog alle kanten op met je projecten.

veel succes en groeten Pasqual.

superfly
28 augustus 2007, 08:59
Denk eens aan een akoustische, ook een hele leuke uitdaging.

Wim

Meneer I.
28 augustus 2007, 10:32
Anders maak je een soort gitaar met strathals en telebody net als ik heb. Staat erg cool!
Nu ben ik zelf niet zo'n fan van de stratbodyvorm, en ook niet van de plastic look (door de knoppen) en hou ik zelf niet van een tremelo, maar de kop van een strat ziet er weer beter uit dan die van een tele.
Hier een kisekae voorbeeldje van mijn gitaar zoals die nu is: P90 (nu met zwarte kap) en een rail humbucker, ideale combi.

http://home.casema.nl/iwanvanree/Telecaster/teleP90Humb2.jpg

Kakihara
28 augustus 2007, 11:57
Een plexistrat ? Lijkt me wel een uitdaging :D

G.G.
28 augustus 2007, 12:02
Anders maak je een soort gitaar met strathals en telebody net als ik heb. Staat erg cool!
Nu ben ik zelf niet zo'n fan van de stratbodyvorm, en ook niet van de plastic look (door de knoppen) en hou ik zelf niet van een tremelo, maar de kop van een strat ziet er weer beter uit dan die van een tele.
Hier een kisekae voorbeeldje van mijn gitaar zoals die nu is: P90 (nu met zwarte kap) en een rail humbucker, ideale combi.

http://home.casema.nl/iwanvanree/Telecaster/teleP90Humb2.jpg

Zit ik ook stiekum aan te denken. Heb vroeger twee teles gehad, en daar heb ik ook veel plezier aan beleeft.

Zelfde ontwerp, maar dan met een normale tele kop of een reversed stratkop.

Luke-wannabe
28 augustus 2007, 13:02
Of misschien een gitaar van je Idool maken. Je bent geloof ik wel een beetje gek van Hendrix? Maak dan de Monterey strat eens na! Tof ding, maar de echte Fender RI is uiteraard veel te duur. Of de bekende woodstock strat bijv.

Minda
28 augustus 2007, 13:03
Bouw eens een leuke basgitaar, voor de afwisseling. Ga ik ook doen, gewoon om eens te proberen. Lijkt zo op het oog niet veel anders dan een gewone gitaar, maar je weet maar nooit.

Maar, uh, wat je ook doet, wel plaatjes blijven posten, he?

G.G.
28 augustus 2007, 13:05
Of misschien een gitaar van je Idool maken. Je bent geloof ik wel een beetje gek van Hendrix? Maak dan de Monterey strat eens na! Tof ding, maar de echte Fender RI is uiteraard veel te duur. Of de bekende woodstock strat bijv.

Ik heb nog steeds wel een "woodstockstrat" in mijn hoofd (reverse brugelement, reverse trem, en reverse neck) en misschien ga ik ook maar weer eens een tele bouwen, dat ligt niet zo ver van een strat vandaan)

Luke-wannabe
28 augustus 2007, 13:07
+ 1 Tele's zijn ook te gek!

Kim Wilson
28 augustus 2007, 13:12
Of een Tele met Strat-elektronica. Dus 3 pups. Of een Strat met een Tele-setup.

G.G.
28 augustus 2007, 13:14
Of een Tele met Strat-elektronica. Dus 3 pups. Of een Strat met een Tele-setup.

Ik ben nogal een conservatieve oude zak. Een tele met een rails op de brug en een P90 op de hals is al heel wild voor mij. Wel een leuke scheurcombinatie als aanvulling op singlecoil strats.

Kim Wilson
28 augustus 2007, 13:19
Ik ben nogal een conservatieve oude zak. Een tele met een rails op de brug en een P90 op de hals is al heel wild voor mij. Wel een leuke scheurcombinatie als aanvulling op singlecoil strats.
Ja, ik weet exact wat je bedoelt. Maar met zelfbouw kun je ook eens gek doen. :)

G.G.
28 augustus 2007, 13:22
Maar met zelfbouw kun je ook eens gek doen. :)

ja, met papieren vleigtuigjes kan je ook gek doen, en dan ben je niet in een klap een kapitaal kwijt als blijkt dat het niets voor je is, vandaar mijn voorzichtigheid.

Maar eigenlijk was mijn vraag in de eerste post of ik de enige ben met een dergelijk "writersblock".

madman
28 augustus 2007, 13:32
denk het haast wel, zie hier genoeg ideeen voorbij komen...
ik ben nog niet zo lang bezig met m'n firebird, maar weet nu al dat ik hierna waarschijnlijk een Jazz-Bass ga bouwen...

maar ik blijf erbij, je kunt best in opdracht gitaren gaan bouwen, zolang je het een custom-built-speciaal-voor-jou gitaar noemt krijg je er denk ik best opdrachten voor...
denk als een makelaar; een appartementje boven een frietkraam is; appartement met voorzieningen nabij...
het hangt er allemaal maar vanaf hoe je het verkoopt

Luke-wannabe
28 augustus 2007, 13:35
Zou ik wel tof vinden!

Minda
28 augustus 2007, 15:35
Lessen bij bouw voor anderen:
1) Vraag stevige aanbetaling. Als er dan niet afgenomen wordt, heb je nog iets.
2) Doe je best, maar wees duidelijk dat je geen klankresultaten en zo kan garanderen.
3) Leg alle besproken details op schift (e-mail) vast, voordat je begint en, indien van toepassing, tijdens de bouw.
4) Bouw er niet te veel, anders heb ik minder te doen...

Succes!

Lord Abortion
28 augustus 2007, 16:19
Gewoon een superstrat bouwen met een Floyd en een humbucker aan de brug. En dan in een flashy finish steken, helemaal eighties!