PDA

View Full Version : Stelling: stemapparaatjes zijn onnauwkeurig!



Blend
27 augustus 2007, 08:41
Stemapparaatjes zijn gebaseerd op een trilling in de lucht, genaamd herzen, zoals jullie allemaal ongetwijfeld weten. Maar als je een snaar van een gitaar aanslaat, dan 'trilt' het geluid als het ware, dus de frequentie is niet 1 rechte lijn, maar het gaat op en neer. Dus dan lijkt me dat stemapparaatjes niet nauwkeurig werken omdat ze maar zijn afgestemd op 1 bepaald aantal herz.(144 in A toch?) Dus vandaar mijn stelling :) EDIT: 440 Hz

En nee, ik heb geen flauw idee waar ik het over heb, dus lul me d'r maar uit ;)

Dick Wolkendeck
27 augustus 2007, 10:05
Een goede gitaar heeft niet zoveel last van "het op en neer gaan" van de toonhoogte. Dan zou een stamapparaat een goede referentie moeten geven. Vertrouw vooral op je oren, niet op je ogen.

Een A wordt meestal op 440 Hz gezet, klassiek ook wel in 438Hz (Dacht ik).

Terrance
2 september 2007, 02:36
Hallo

Ik wil hier wel graag even op reageren

Stemapparaatjes zijn gebaseerd op een trilling in de lucht, genaamd herzenEven een definitie:
Hertz is de eenheid van frequentie, 1 Hz staat gelijk aan 1 trilling per seconde Een trilling in de lucht is dus niets anders dan dat. De eenheid hertz geeft dus het aantal trillingen van de snaar per seconde weer.
Maar als je een snaar van een gitaar aanslaat, dan 'trilt' het geluid als het ware, dus de frequentie is niet 1 rechte lijn, maar het gaat op en neer. Om hier iets over te zeggen is het misschien handig om te bekijken van welke factoren de frequentie afhankelijk is:
- de lengte van de snaar
- de spanning op de snaar
- de massa van de snaar per lengte-eenheid.

Met andere woorden, als de frequentie zou variëren in de tijd zouden bovenstaande factoren niet constant moeten zijn. Als dit het geval zou zijn, is het onmogelijk om je gitaar op stemming te krijgen.

Het fenomeen dat jij ervaart zijn waarschijnlijk zwevingen in het geluid.


Dus dan lijkt me dat stemapparaatjes niet nauwkeurig werken omdat ze maar zijn afgestemd op 1 bepaald aantal hertz.(440 in A toch?)Akkoord, ik ben met je eens dat een stemapparaatje niet in staat is om met 100% zekerheid te zeggen dat de toon 440 Hz is. Maar zeker weten is hij nauwkeurig genoeg om ons dat niet door te laten hebben :jam:


En nee, ik heb geen flauw idee waar ik het over heb, dus lul me d'r maar uit ;)Dat je geen idee hebt is geen enkel punt, en eruit lullen klinkt zo negatief, het is geen wedstrijd :hippie:

Pais
2 september 2007, 10:40
Maar als je een snaar van een gitaar aanslaat, dan 'trilt' het geluid als het ware, dus de frequentie is niet 1 rechte lijn, maar het gaat op en neer.

Ik weet niet presies wat je hiermee bedoelt. Bedoel je de zweving in het geluid zoals Terrance ook al zegt (en die duidelijk hoorbaar is als een fluctuatie van toonhoogte), of bedoel je de sinus-achtige weergave van geluidsgolven die je in de natuurkunde boekjes tegenkomt om geluid te defineren?

bass blom
2 september 2007, 11:21
als je het apparaatje beweegt tijdens het stemmen, dan krijg je wellicht wat last van het doppler effect.

ik doe het gewoon met een stemvorkje, beginnen op de A
(alles open snaren)
dan de D en de A samen aanslaan, 'golf' moet eruit..
dan de G en de D
de E (lage) en de A
dan de B en de E (laag)
en dan de hoge E en de B

lekkerst werkt dat op een vervormd geluid dan hoor je het 'golven' makkelijker.

als ze goed op elkaar gestemd zijn lijkte het alsof ze elkaars trilling gaan versterken :P

nevyn292
2 september 2007, 11:32
ik steek altijd de kabel erin bij mijn stemapparaatje, geen last van trillingen door de lucht :hippie:

laat ik er wel bij zeggen dat als ik hem helemaal zuiver gestemd wil hebben liever mijn keyboard of piano pak en hem daarop afstem, dan op dat apparaatje, is echt het goedkoopste prul wat ik kon vinden

Jip
2 september 2007, 23:56
of bedoel je de sinus-achtige weergave van geluidsgolven die je in de natuurkunde boekjes tegenkomt om geluid te defineren?

Ja, die bedoelde ik.

Pais
3 september 2007, 08:28
Ja, die bedoelde ik.
Dan beredeneer je verkeerd. De sinusweergave is een schematische weergave en je zou het eigenlijk moeten zien als een grafiek met op de Y-as relatieve luchtdruk en op de X-as tijd. Dat betekent dat in de piek van de sinus de luchtdruk hoog is, en in het dal van de sinus de luchtdruk laag.

Net als bij een schokgolf bij explosies gaat het niet om een op/naar gaande beweging, maar om luchtdrukverschil.

De frequentie van een geluidsgolf wordt weergegeven in het aantal van deze luchtdruk verschillen per sec, Hertz dus.

Het microfoontje van het stemkastje wordt door deze luchtdruk verschil in beweging gebracht met dezelfde frequentie als de geluidsgolven.

Jip
3 september 2007, 11:01
Dan beredeneer je verkeerd. De sinusweergave is een schematische weergave en je zou het eigenlijk moeten zien als een grafiek met op de Y-as relatieve luchtdruk en op de X-as tijd. Dat betekent dat in de piek van de sinus de luchtdruk hoog is, en in het dal van de sinus de luchtdruk laag.

Net als bij een schokgolf bij explosies gaat het niet om een op/naar gaande beweging, maar om luchtdrukverschil.

De frequentie van een geluidsgolf wordt weergegeven in het aantal van deze luchtdruk verschillen per sec, Hertz dus.

Het microfoontje van het stemkastje wordt door deze luchtdruk verschil in beweging gebracht met dezelfde frequentie als de geluidsgolven.

Ja, dit volg ik, maar de trillingen zijn toch niet allemaal gelijk? Ik bedoel, als ik op m'n 12snaar de 2 gelijkgestemde hoge E - snaren aan sla, en er is er 1 kneitersvals, dan hoor je dat toch ook als het ware 'trillen'? Zo'n zeurderig geluid waar je hoofdpijn van krijgt?

Dick Wolkendeck
3 september 2007, 11:18
als je het apparaatje beweegt tijdens het stemmen, dan krijg je wellicht wat last van het doppler effect.

ik doe het gewoon met een stemvorkje, beginnen op de A
(alles open snaren)
dan de D en de A samen aanslaan, 'golf' moet eruit..
dan de G en de D
de E (lage) en de A
dan de B en de E (laag)
en dan de hoge E en de B

lekkerst werkt dat op een vervormd geluid dan hoor je het 'golven' makkelijker.

als ze goed op elkaar gestemd zijn lijkte het alsof ze elkaars trilling gaan versterken :P

Hoi Bass,

Dopplereffect? Dat is toch meer iets van toenemende (waargenomen) frequenties bij nadering op hoge snelheid van de bron en daling van de frequenties bij het zich op hoge snelheid verwijderen van de bron?

Ik dacht dat je interferentie bedoelde...

Groet!

bass blom
3 september 2007, 12:55
Hoi Bass,

Dopplereffect? Dat is toch meer iets van toenemende (waargenomen) frequenties bij nadering op hoge snelheid van de bron en daling van de frequenties bij het zich op hoge snelheid verwijderen van de bron?

Ik dacht dat je interferentie bedoelde...

Groet!

nee, ik bedoel doppler.
als ik mijn A perfect stem op de vork en ik beweeg dan de vork van en naar de snaar dan gaat het golven, de 440 van de vork gaat dan een heel klein beetje zwabberen ten opzichte van de 440 van de snaar, doordat hij beweegt.
je kan dat ook interferentie noemen, maar m.i. komt het door doppler effect.

Pais
3 september 2007, 16:33
Ja, dit volg ik, maar de trillingen zijn toch niet allemaal gelijk? Ik bedoel, als ik op m'n 12snaar de 2 gelijkgestemde hoge E - snaren aan sla, en er is er 1 kneitersvals, dan hoor je dat toch ook als het ware 'trillen'? Zo'n zeurderig geluid waar je hoofdpijn van krijgt?

Nee een snaar kan nooit op 1 frequentie geluid produceren en twee snaren perfect op elkaar stemmen is ook een vak apart, maar dit heeft dan weer niets met de sinusweergave te maken waarmee geluidsgolven worden gedefineerd

Gitaristje 18
4 september 2007, 11:45
Waarom stemmen ze bij klasiek op 438 Hz en normaal op 440Hz. Wat voor effect of nut heeft dat? Ja de gitaar wordt 2 Hz lager gestemd, maar dat hoor je toch niet?

Rutger
4 september 2007, 11:55
Ik heb ns een redenatie gehoord over dat gitaren àltijd vals zijn, vanwege het ontwerp van een gitaar an sich

Geen idee meer hoe die redenatie ging, maar natuurkundig klopte het wel

Dus wel, wat maken we ons dan nog druk om stemmen :D

El Capitain
4 september 2007, 13:45
Dat lager stemmen heeft volgens mij bij een orkest ook nog wel eens met de verschillende instrumenten te maken, die niet allemaal zuiver gestemd kunnen worden op een bepaalde frequentie. Als er zangers of zangeressen meedoen dan kan die 2 Hz wel degelijk verschil maken voor hen.

Overigens maak ik voornamelijk mee dat ze piano's op 442 hz stemmen. Als je vals wilt klinken moet je dan met een in 440 Hz gestemde gitaar gaan meespelen :).

Pepe
6 september 2007, 13:46
Ik heb ns een redenatie gehoord over dat gitaren àltijd vals zijn, vanwege het ontwerp van een gitaar an sich

Geen idee meer hoe die redenatie ging, maar natuurkundig klopte het wel

Dus wel, wat maken we ons dan nog druk om stemmen :D

Ja, het probleem is niet het stemapparaatje maar de gitaar zelf en zolang je oren niet beter zijn dan een apparaatje van een paar tientjes...

Er zijn een aantal uitvindingen gedaan wat betreft perfect pitch zoals een inspringende topkam en dan nog is een zuivere stemming een kwestie van afwijkingen over het totaal proberen uit te smeren. "Beatles stemming" zeiden we altijd, good enough for rock'n roll.

peter_heijnen
6 september 2007, 15:30
Hallo ......
Jij ook welkom.

Terrance
6 september 2007, 22:44
Jij ook welkom.
Hartelijk dank :cooler:

Dootch
11 september 2007, 09:41
Dat lager stemmen heeft volgens mij bij een orkest ook nog wel eens met de verschillende instrumenten te maken, die niet allemaal zuiver gestemd kunnen worden op een bepaalde frequentie. Als er zangers of zangeressen meedoen dan kan die 2 Hz wel degelijk verschil maken voor hen.

Overigens maak ik voornamelijk mee dat ze piano's op 442 hz stemmen. Als je vals wilt klinken moet je dan met een in 440 Hz gestemde gitaar gaan meespelen :).


Dat lager stemmen heeft een historische achtergrond. Ik zing in een koor en als we barokmuziek zingen die begeleid wordt op het orgel van de dirigent dan klinkt dat ongeveer een halve toon lager dan op een modern orgel of piano.
De reden is heel simpel dat men door de eeuwen heen de instrumenten steeds hoger en hoger is gaan stemmen. De reden daarvoor is dan weer dat een instrument (meestal) steeds mooier klinkt als het hoger wordt gestemd, omdat je meer hoorbare harmonischen gaat creëren (energie van een golf = constante vermenigvuldigd met frekwentie). Dus hogere frekwenties geven meer energie en zo worden meer harmonischen ook echt hoorbaar.

De zangers zijn de pineut natuurlijk want die kan je niet hoger stemmen. De tendens tot hoger stemmen gaat inderdaad nog door. Een piano van 442 zal mooier klinken dan 440. Zet je zo een piano bij een orkest dan kan iedereen herstemmen ;)

tegenwoordig kan je relatief goedkope stemapparaatjes kopen waar je kan instellen hoe hoog je de referentie- a wil hebben. Dus als je moet spelen met een ander instrument dat niet verstembaar is kan je eerst eens meten hoe veel ze afwijken van de 440. Dan dat getal instellen en dan je gitaar stemmen met die nieuwe A (la) als basis.

Probleem voor de toekomst: steeds hoger stemmen stelt steeds hogere eisen aan de structurele sterkte van een snaarinstrument! :(

FreeGee
11 september 2007, 11:07
Ja, dit volg ik, maar de trillingen zijn toch niet allemaal gelijk? Ik bedoel, als ik op m'n 12snaar de 2 gelijkgestemde hoge E - snaren aan sla, en er is er 1 kneitersvals, dan hoor je dat toch ook als het ware 'trillen'? Zo'n zeurderig geluid waar je hoofdpijn van krijgt?

In jouw voorbeeld zijn beide snaren in E gestemd. Maar doordat er een vals is wijkt de frequentie van die snaar een beetje af. Hierdoor krijg je zweving. Als je de geluidsgolven weer even als twee sinus vormen denkt, dan zie op het ene moment dat de golven samen vallen op één punt en elkaar versterken en even later juist tegengesteld zijn en elkaar afzwakken.

Han S
11 september 2007, 11:16
Hier heb je wat over stemmen: http://www.uk-piano.org/edfoote/well_tempered_piano.html