PDA

View Full Version : audio slave / tom morello "soul power" gitaar



razor_harm78
21 januari 2003, 15:55
Hoi,

Ik ben gisteren bij Audioslave geweest in Tilburg. Daar zag ik Tom Morello (ex Rage against the Machine) met zijn 'Soul Power' stratocaster.

Het viel mij tijdens het optreden op dat hij een schakelaar heeft zitten waarmee hij een (niet nader te omschrijven) effect mee bereikt.
Met zijn linkerhand speelt hij een solo partij, en met zijn rechter schakelt hij heel snel die schakelaar aan en uit.

Ik heb het vermoeden dat hij hiermee de gitaaroutput aan en uit zet.

Weet iemand precies waar die schakelaar voor dient?

Bins
21 januari 2003, 16:07
Ik meen me te herinneren dat het idd gewoon een aan/uit schakelaar is. Als je een gibson achtig model hebt (2 vol, 2 tone, 3weg switch) kan je het nadoen. Draai bv, tone en volume van je neck element op 0 en zet de switch in het midden. Als je dan iets speelt en de schakelaar lichtjes naar bovendrukt, valt je signaal weg. Kan je hele coole dingen mee doen. Volgens mij is er ook een nummer van The Who met dit effect (zij het minder snel) op het eind.

crypticon
21 januari 2003, 16:32
dit effect heeft ie ook gebruikt volgens mij bij t woodstock optreden van RATM, volgens mij is dit om de pitch van de output te veranderen, hetzelfde wat je eigenlijk doet als je scratcht als dj en je loopt te schuiven met je pitchcontrol. Waarschijnlijk klonk het ook zo ongeveer. En anders geld dat voor een ander effect. Ik meen dat hij dit gebruikte bij Guerrila Radio van RATM maar dit weet ik niet zker

skanky
21 januari 2003, 16:57
Het is wat Bins zei een on/off-schakelaar, en de pitch veranderd hij met z'n Digitech Whammy

gerrekat
21 januari 2003, 17:25
AARRGGHHHH.......audioslave sux big time.

Maar dat pitch effect waar jullie het over hebben is gewoon zijn Digitech whammy 01, daar kun je waanzinnige effecten mee bereiken, hij gebruikt er een net als bijv. Dimebag.

vinni
22 januari 2003, 00:18
Tom Morello staat voor mij met stip op één!
Ik vind'm de beste gitarist. Waarom....zijn licks en altijd in dienst van de muziek spelend. Nummer twee is overigens Zack Wylde...weer heeeel wat anders...

Overigens dat effect deed-ie (vroeger bij RATM) gewoon met zn pickupswitch. Is dus niet iets nieuws....

Groet,
Vinni

A3
22 januari 2003, 01:20
als je een gitaar hebt met twee volumeknoppen, draai dan één element dicht en ga heel snel met je elementenschakelaar op en neer van werkend element naar niet werkend element. Dit heb ik eens ergens gelezen maar heb het nog nooit geprobeerd.

McCloud
22 januari 2003, 01:44
Luister maar eens naar het nummer 'Know Your Enemy' van RATM. De intro en het einde van de solo speelt hij o.a. met deze techniek.

Raffel
22 januari 2003, 09:00
en de solo van Bulls on Parade