PDA

View Full Version : tele



laurence
26 augustus 2007, 23:32
hey,
Ik heb laatst wat onderdelen besteld bij guitarfetish.com om dan echt te gaan starten aan mijn allereerste bouwproject. Het wordt een tele waarvan ik de nek niet zelf bouw. De body ga ik dus zelf maken. Enige probleem is dat ik geen frees heb. Zou je deze kunnen huren of het ergens kunnen laten doen? Of zijn er misschien mensen waarbij ik dit tegen een kleine vergoeding kan laten doen?

Ook ben ik nog opzoek naar een goed schakelschema. Niets ingewikkelds, dus geen push/pull pots en dat soort dingetjes. ik had deze gevonden: http://www.seymourduncan.com/support/schematics/tele_2hum.html waarbij de elementen 5-aderig zijn. Ik heb zelf de lil-killers van GFS en die zijn volgens mij 4-aderig. Weet iemand hoe dit zit of heeft iemand een beter schema?

groeten, laurence

oknarb180
27 augustus 2007, 00:16
Hey Laurens,

Voor nog geen 50 euri's heb je een goedkope bovenfrees. Koop er een setje freesje bij en je kunt zelf aan de slag. Misschien heb je wel iemand in de fam die er 1 heeft of een buurman, kun je die lenen?! Hoe verder de bovenfrees te gebruiken, dat kun je wel een beetje uit het forum hier afleiden.

wat betreft de goedkope bovenfrees, kijk de bouw van mijn gitaar maar eens, daar zie je echt niet aan dat de frezingen gedaan zijn met een Ferm bovenfrees van 45 euro. Zat er ook nog een gratis setje freesjes bij!!! Wel kan ik je adviseren om een knappe kwaliteit freesjes aan te schaffen, die zijn scherper en werken gewoon beter, ook in een goedkope bovenfrees. Ik vertel je dit uit eigen ervaring, dus...

vr.gr.

Branko

G.G.
27 augustus 2007, 08:44
Ik heb zelf een "dure" Bosch uit de POF serie, en een €45 frees van Einheill (meestal gebruik ik de goedkope).

Begin gerust met met een goedkope, als je er na een paar gitaren nog steeds plezioer in hebt, in het bouwen, dan kan het misschien de moeite waard zijn een dure te kopen. Maar ook die goedkope dingen doen het erg goed (kan ik zeggen na een aantal bodys en halsen ermee gemaakt te hebben).

laurence
27 augustus 2007, 15:23
bedankt voor de reacties. Die goedkope bovenfrezen zijn waarschijnlijk gewoon te halen bij de gamma enzo toch? Hoeduur is zo'n setje bitjes waar iig een bitje inzit waarmee ik langs een template kan frezen?

cas121
27 augustus 2007, 15:27
Die zitten meestal niet in zo'n setje helaas. Voor zo'n template bit ben je meestal wel een euro of 25 kwijt, maar das dan wel meteen de handigste.

Gamma/Makro/Aldi hebben allemaal wel een budgetfrees of regelmatig iets in de aanbieding.

laurence
27 augustus 2007, 15:39
dat template bitje heb je eigenlijk overal wel voor nodig toch of zijn er andere manieren?

-geert-
27 augustus 2007, 18:05
kopieer ring zit standaard bij een frees. Dat is een ring als stootrand voor je template naast je frees. En dan moet je ff opmeten hoeveel ruimte er tussen het freesje en de kopieerring zit( of ff testen op een plaatje hout), en dan je mal zoveel groter maken alsdat het gat moet worden. maar meestal zit er wel een freesje bij met de zelfde diameter als het gedeelte wat de frees ingaat, en dan werkt dus het gladde gedeelte zonder mesje als stootrand tegen je template. Succes ermee in ieder geval!! Gr Geert

laurence
27 augustus 2007, 18:30
dan ga ik maar eens op zoek naar een mooi bovenfreesje ;)

laurence
30 augustus 2007, 18:02
heeft iemand nog een antwoord op de vraag of het uitmaakt dat mijn elementen 4 draadjes hebben ipv 5 wat hier op het schema is: http://www.seymourduncan.com/support/schematics/tele_2hum.html

laurence
30 augustus 2007, 18:05
o nu ik wat beter kijk zie ik dat hier wel 5 draden heeft maar de zwarte komt niet uit het uiteinde van de mantel :satisfie:

kan ik dit schema ook toepassen op die hot rails van GFS?

no 1 hops
31 augustus 2007, 08:28
o nu ik wat beter kijk zie ik dat hier wel 5 draden heeft maar de zwarte komt niet uit het uiteinde van de mantel :satisfie:

kan ik dit schema ook toepassen op die hot rails van GFS?als het goed is heb je een schema gekregen van GFS.

dan moet je even een vertaalslag maken welke kleur bij GFS hot en ground is en welke kleuren dat zijn op het schema dat je gebruiken wilt