PDA

View Full Version : Ibanez RG321MH vs ARC100



Aeonis
26 augustus 2007, 20:30
Ik speel nu ongeveer een maand op een geleende Cort Strat (G210) om te bekijken of ik gitaar spelen uberhaupt wel leuk vind, omdat het toch een hele investering is voor een arme student zoals mij :) haha.

Ik was eigenlijk al verkocht toen ik voor het eerst een elektrische gitaar in mn handen had en nu weet ik het dus helemaal zeker. Ik ga een gitaar aanschaffen en ga daarmee ook meteen op gitaarles, omdat ik er nu ook het beste van wil maken.

Ik heb hier al eerder een topic aangemaakt over een paar Ibanez modellen, waarbij de Ibanez RG321MH mijn eindconclusie was. Deze heb ik ook al bespeeld en hij is super degelijk, voelt goed en speelt ook erg fijn naar mijn mening. Vooral de hals vind ik prettig en bovendien past hij ook goed in mijn budget.. (+ hij heeft een vaste brug, wat voor mij een must is, ik hoef niet zo'n tremolo hendel of een goedkope floyd rose :) dat zal ik weinig gebruiken en hij ontstemt er alleen maar sneller door)

Wat ik vooral belangrijk vind is de veelzijdigheid van de gitaar en het geluid gaat voor mij dus ook de doorslag geven. Ik wil er voornamelijk (Clean)Rock/Punkrock op gaan spelen. Denk hierbij aan de Red Hot Chili Peppers/Live/John Petrucci/Three Doors Down/Nickelback en Green Day/Good Charlotte/Sum 41 etc..

Wat ik wat minder vind en ook niet echt ga spelen is (heavy)metal aka scheuren, headbangen en geschreeuw :) .. Metallica en Iron Maiden vind ik overigens wel mooi en zou ik wel willen spelen, maar hun vallen bij mij ook nog binnen de "subtiele grens" :) haha

-----------------------------

Maargoed.. Om nu ff naar de reden van deze topic te gaan..
Ik stuitte laatst op de ARC100, een Ibanez gitaar met een Les Paul uiterlijk die 1 euro duurder is dan de RG :). Ik weet nog betrekkelijk weinig van deze gitaar en heb hem ook nog niet bespeeld, maar hij ziet er wel goed uit. Ik hoop dat ze deze in de showroom hebben bij de gitaarzaak, zodat ik deze ook ff kan bespelen binnenkort.

Ik heb overigens ook epiphones geprobeerd (de g400 en les paul studio). Ik vond deze in vergelijking met een aantal Ibanez gitaren minder lekker spelen en vond ze ook erg licht.. Had niet het gevoel dat ik echt iets degelijks in de hand had.

Ik zal hieronder ff de RG321MH en de ARC100 naast elkaar zetten:

-----------------------------

Ibanez RG321MH - RG Fixed Series

http://www.oulunsoitinjatarvike.fi/kauppa/kuvat/kitarat/ibanez/RG321MH_WK.jpg

3pc Wizard II neck
Mahogany Body
Jumbo Frets
Fixed Bridge
Thru-Body Stringing
INF3 Humbucker Neck Pickup
INF4 Humbucker Neck Pickup
5-way Pickup Switch
Volume: Master
Tone: Total
Hardware: Black Chrome

Pickup switching:

http://www.ibanez.co.jp/products/images/eg_pickup_sw/3.jpg

-----------------------------

Ibanez ARC100 - Artist Series

http://img255.imageshack.us/img255/1521/ibanezarc100ea3.jpg

ARC Mahogany set-in neck
Maple top/Mahogany body
Medium Frets
Gibraltar III bridge
Quik Change Ultra tailpiece w. fine tuners
ACH1 Humbucker Neck Pickup
ACH2 Humbucker Neck Pickup
3-way Pickup Toggle
Recessed Knobs
Volume: Total
Tone: Total
Hardware: Chrome

Pickup switching:

http://www.ibanez.co.jp/products/images/eg_pickup_sw/2.jpg

-----------------------------

Wat weten jullie over de ARC100 te vertellen? Is de degelijkheid van deze gitaar net zo goed als die van de RG321MH en krijg je net zoveel "gitaar voor het geld"? Welke gitaar zal langer mee gaan en is het meer waard om later nieuwe pickups in te stoppen?

En welke gitaar sluit volgens jullie het beste aan op mijn muziekstijl? Ik denk dat de ARC100 veel cleaner geluid kan produceren, maar dit weet ik nie cker.

Als hij net zo degelijk is als de RG321MH en ook net zo fijn speelt, dan word de keuze lastig. Tenzij het geluid en de veelzijdigheid overduidelijk de doorslag geeft voor 1 van de 2. Qua uiterlijk maakt het me niet zo veel uit. :)

De RG heeft een "standaard" uiterlijk maar het weathered black is wel erg mooi en het hout voelt goed aan.. (voelt niet aan als plastic of iets dergelijks). De ARC100 heeft een les paul uiterlijk en dat heeft wel iets vind ik, heb hem alleen nog niet in het echt gezien. (Hoop hem morgen/overmorgen te bespelen als de gitaarzaak hem in de showroom heeft)

Ik ga ze trouwens i.c.m. een Roland Cube 30X bespelen.

Zo.. nu heb ik wel genoeg getypt! (srry voor de vele tekst haha)

Alvast bedankt
Groeten v. Aeonis

Tin
26 augustus 2007, 22:30
Het grootste verschil zit em in de hals vindt ik.

De wizard II hals is dunner en heeft een platter fretboard (lagere actie)

Dus ik denk dat qua bespeelbaarheid de RG beter is.

Maarjah van een dunne hals moet je maar houden (ik vindt het iniedergeval geweldig vooral met me kleine handen)

Dus ik zou gewoon proberen en kijken welke je het beste ligt.

Maar beide gitaren kan je wel een tijdje mee vooruit en na een tijdje de pickups vervangen heb je gewoon een prima gitaar.

Aeonis
27 augustus 2007, 00:52
Ik heb zelf juist behoorlijk grote handen, maar de dunne hals vind ik ook erg fijn. Ik ben alleen ff geinterreseerd in de ARC100 omdat hij misschien beter aansluit bij mijn muzieksmaak, maar dat weet ik niet hoor, ik heb hem nog niet gehoord.

Ik heb gelezen dat de RG meer een metalgitaar is en de ARC met metal ook wel goed klinkt, maar daarnaast ook zeer goed clean kan spelen en dat de RG clean iets minder klinkt. Klopt dit?

Als de ARC100 inderdaad veelzijdiger is in het geluid en net zo lekker speelt en net zo degelijk is als de RG321MH.. dan word het voor mij, zoals eerder gezegd, moeilijk kiezen :)
Als de ARC minder lekker speelt, of minder degelijk aanvoelt/is, dan staat mijn keuze vast bij de RG321MH.. Ik zal dus sowieso de ARC100 ff moeten bespelen in een winkel, dan kan ik het pas echt goed beoordelen.

Ik kan het geluid van de RG helaas ook nog niet echt beoordelen/plaatsen.. Mijn kameraad heeft sindskort een nieuwe RG321MH, maar we hebben de versterker nog nie zo goed door ;)

Tin
27 augustus 2007, 11:30
Het klopt wel dat de RG meer een metal gitaar is jah maar clean klinkt ie ook prima vindt ik dan. (geluid is echt iets persoonlijks vindt ik dan)

En de RG is volgens mij ook een stuk veelzijdiger door de 5 way switch. (heb ik vorige keer helemaal overheen gekeken :S)

Maar de keuze is aan jou gewoon kijken welke je het beste ligt qua geluid en bespeelbaarheid. (bespeelbaarheid zal de RG stuk beter zijn denk ik)

vester86
27 augustus 2007, 12:17
de RG is misschien "qua uiterlijk" meer metalgitaar, maar qua pickups en vooral qua schakeling véél veelzijdiger. hij heeft dezelfde standen als de ARC100 en DAARBIJ nog de standen paralel en single coil (gesplit). deze gesplitte geluiden komen veel van pas bij cleane stukken en lichte rock, en klinken daar over het algemeen zelfs beter bij.

de ARC heeft enkel 3 humbucker-standen *hals, brug+hals, Brug) en daar kun je op zich al best veel geluiden uit halen maar juist die 2 extra opties op de RG maken de gitaar zo veelzijdig

Aeonis
27 augustus 2007, 16:04
Bedankt voor de reacties tot dusver!

Het ligt inderdaad het meeste voor de hand dat het de RG gaat worden. Hij speelt gewoon erg lekker en ziet er ook cker nie verkeerd uit.. Toch ben ik ook nog ff benieuwd hoe de ARC speelt en klinkt. Ik hoop deze morgen te bespelen want vandaag is de gitaarzaak gesloten :/ ..

Ik laat jullie in ieder geval weten hoe ik em vond en welke het nou uiteindelijk gaat worden :)

En wat de RG betreft, hij lijkt me idd veelzijdiger qua geluid omdat je ook een "single coil" en parallel stand extra hebt.. Maar het is ook erg afhankelijk van de pickups toch? De RG heeft Infinity pickups, welke geloof ik "replica's" zijn van DiMarzio Evolutions.. Of die clean goed kunnen klinken heb ik nog niet echt uitgevonden :)

Maar zoals ik er nu tegenaan kijk.. als ik later mn pickups ga verwisselen, dan ben ik op lange termijn denk ik beter af met de RG.. Ik vind deze sowieso al heerlijk spelen en hij is ook superdegelijk.. Dus als ik daar een beetje goeie pickups in stop wat dicht bij "mijn geluid" liggen heb ik toch een heel leuk gitaartje :)

Als je dit allemaal leest heb ik eigenlijk mn keuze al gemaakt haha :P - De ARC moet wel heel bijzonder zijn wil hij het voor mij van de RG winnen :)

crrrN
27 augustus 2007, 16:54
Ik zou voor de RG gaan omdat hij veelzijdiger is. Verder klinkt hij niet zoals andere RG's in die prijsklasse omdat hij van mahonie is gemaakt en een vaste brug heeft.

minoin
27 augustus 2007, 19:35
Ik zou voor de RG gaan omdat hij veelzijdiger is. Verder klinkt hij niet zoals andere RG's in die prijsklasse omdat hij van mahonie is gemaakt en een vaste brug heeft.

+1

De RG klinkt inderdaad veeeel warmer dan andere RG's, omdat het niet uit Basswood is gemaakt. Verder is de RG321 volgens RG-standaards gemaakt en er is bespaard op uiterlijke flair en rotte tremolo's.

Aeonis
28 augustus 2007, 17:05
Ik ben net terug van de gitaarzaak en heb de ARC100 ff uitgeprobeerd.. Leuk gitaartje, voelt ook wel degelijk aan en komt een leuk geluidje uit.

Toch wint hij het niet van de RG. Ik vind de nek van de RG beduidend fijner en hij speelt in het algemeen gewoon wat fijner naar mijn mening. Ook heeft ie dus 5 standen ipv 3 en als ik hier later andere pickups in zet heb ik toch een heel leuk gitaartje dacht ik zo..

Verder heb ik nog ff de SZ320 en SZ520 geprobeerd. Die zijn ook zeer mooi, hebben een gibraltar III neck (RG heeft II) en daar kwam ook een zeer leuk geluidje uit via de seymour duncans.. Ze zitten net een stapje boven de RG, maar ze zijn ook zo'n 150 en 200 euro duurder en dat prijsverschil is het me nie waard.

Het word dus de RG321MH voor mij :D

Tin
28 augustus 2007, 18:16
een goede keuze als je het mij vraagt.

Wel pics posten als je em gekocht heb he

Aeonis
28 augustus 2007, 18:18
Wel pics posten als je em gekocht heb he
Zal ik doen :) maar ik moet nog ff op mn loon wachten haha ;)
dan kan ik de gitaar halen.. hoop dat ik dan ook nog genoeg heb voor de versterker/standaard/strap en tas :P

Tin
28 augustus 2007, 22:50
Je moet gewoon een gratis strap en wat plectrums erbij lullen :P

Maargoed als k mijn Gibson heb verkocht en me Dean ga ik ook aan de Ibanez rg.

Dunne hals is tog een stuk fijner als je je bezighoud met arpeggio's en sweeps en dat soort spul.

Aeonis
29 augustus 2007, 00:07
Je moet gewoon een gratis strap en wat plectrums erbij lullen :P

Maargoed als k mijn Gibson heb verkocht en me Dean ga ik ook aan de Ibanez rg.

Dunne hals is tog een stuk fijner als je je bezighoud met arpeggio's en sweeps en dat soort spul.

Ook de 321MH? Lijkt me wel een stapje terug gezien je Gibson, alhoewel het wel een leuk gitaartje is natuurlijk :P

Maareh.. plectrum en strap lul ik dr inderdaad wel bij.. plectrums/strap en kabel.. dan nog een tas en een standaard aanschaffen en dan kan ik wel een tijdje vooruit :)

Tin
29 augustus 2007, 08:32
Ook de 321MH? Lijkt me wel een stapje terug gezien je Gibson, alhoewel het wel een leuk gitaartje is natuurlijk :P

Nee geen RG 321.

Ik ga voor een RGA 121

Raffel
29 augustus 2007, 10:49
ligt het aan mij of lijkt die brug op de Ibbi eigenlijk helemaal niet op een vaste brug? Is dat niet gewoon een zwevende 'fender'-brug die de body diep is ingeschroefd?

G.G.
29 augustus 2007, 11:00
ligt het aan mij of lijkt die brug op de Ibbi eigenlijk helemaal niet op een vaste brug? Is dat niet gewoon een zwevende 'fender'-brug die de body diep is ingeschroefd?

Nee, ik zie duidelijk de schroeven op de hoeken zitten en geen mogelijkheid om een armpje te bevestigen. Is echt een vaste brug.

EDIT, we kijken toch naar het zelfde plaatje in de eerste post, of niet.