PDA

View Full Version : Hulp bij versterkerkeuze



ceddo
26 augustus 2007, 16:43
Hoi allemaal,

Ik ben Cedric (woonachtig te regio Antwerpen voor degenen die het interesseert), 21 jaar en speel nu een 12-tal jaar gitaar. Zij het via de muziekschool geleerd, dus heb gewoon een opleiding klassieke gitaar gevolgd aan de plaatselijke muziekschool en sindsdien een beetje proberen te onderhouden(ondertussen zijn alle rock en metalheads gevlucht... :p ).

Zoals elke zichzelf respecterende tiener heb ik destijds ook een elektrische (beginner) gitaar aangeschaft met een versterker (Marshall G215RCD, toen een promotie). Nu heb ik daar af en toe wel op gespeeld, maar eigenlijk liggen metalen snaren me toch niet zo. Vorig jaar heb ik me dan een nieuw gitaarspeeltje, nl. de Yamaha APX5NA aangekocht. Deze gitaar speelt echt superlekker, maar heeft natuurlijk versterking nodig. Versterking die een gitaar ook al zowiezo nodig heeft om in een groepje tegen oa een saxofoon uit te komen.
Nu de versterker die ik hier heb staan is daar echt niet voor geschikt vermits hij geen clean kanaal heeft. Nu ben ik dus op zoek naar een versterker waar ik vooral met mijn Yamaha (klassieke gitaar) over wil spelen (voor kleine optredens ook) en waar ik liefst ook nog m'n elektrische gitaar kan over versterken (niet dat ik ze zo vaak gebruik, maar ik wil de mogelijkheid liefst nog wel hebben).
Mijn kennis voor versterkers reikt helemaal niet ver en vandaar dat ik hier eens wou komen vragen wat zoal binnen het bereik van een student ligt met een budget van om en bij de 400 euro zoiets.
Moet ik mijn blik richten op combos of specifiek akoestische verterkers?? (deze laatste zijn, denk ik toch, wel iets duurder zeker)

grtz en alvast bedankt

Negative K3 fan
26 augustus 2007, 17:28
versterking van acoustische gitaren is (helaas voor jou) toch echt wat andere koek dan versterking van electrische gitaren. Bij electrische gitaren moet je de versterker zien als deel van het instrument, deze bepaalt voor een aanzienlijk deel de klank. Als je een acoustische gitaar wilt versterken wil je dat zo neutraal mogelijk doen.

Waar je ook goed naar moet kijken is wat voor signaal er uit jouw acoustische gitaar komt, want van een goedkoop piezo geluid wordt niemand vrolijk.

ceddo
27 augustus 2007, 11:21
Owkee, dan zal ik mijn heil dus moeten zoeken binnen de akoestische versterkers en de elektrische gitaar voorlopig ff vergeten.

M'n gitaar heeft een B-band pickup met dus best wel een aangenaam geluid (niet plasticachtig), maar natuurlijk niet zo fantastisch als hetgeen je kan bereiken met een goede micro. Het is een goede middenklasse gitaar dus het is ook dat soort versterker dat ik zoek. Ik ben geen professional, maar wil wel degelijke apparatuur voor een niet té hoge prijs.

Zijn er dan bepaalde modellen/merken die jullie mij kunnen aanraden?

Raffel
27 augustus 2007, 11:37
Roland JC-120? Heb je dan voor een evt. electrische ook nog iets aan. Beter wordt je clean imo niet.

Piekhaar
27 augustus 2007, 12:07
Een Roland AC-60 of AC-90. De akoestische gitaarversterkers van Roland.

Ik heb de AC-60 een paar keer in de winkel getest met verschillende (semi-)akoestische gitaren. Klinkt zeer goed vind ik.

Verder heeft de Roland Cube (20X en hoger) ook een akoestische stand. Deze haalt het uiteraard niet bij een versterker die alleen voor akoestische gitaren bedoeld is. Maar klink toch zeer aardig. En je hebt dat voor akoestisch en elektrisch 1 versterker. En hij valt ook nog eens binnen je budget.

ErikE
27 augustus 2007, 17:04
Mocht je hem op wonderlijke wijze zo goedkoop kunnen vinden;

Rivera Sedona

http://www.rivera.com/sedona.php