PDA

View Full Version : plaatsing humbuckers in zelfbouw



espike
26 augustus 2007, 10:44
Nu heb ik begrepen dat de nek humbucker vaak op het punt van de 24e fret wordt geplaatst, i.v.m. harmonisch punt etc.
Wat ik alleen mis, is: wat zijn de voordelen, en nadelen hiervan.
Het enige wat ik tegen kwam, was iemand met een lichte 'haat' voor alles gibson, wat meestal niet een erg objectief beeld geeft.
Maar er werd aangegeven dat het plaatsen van een neck humbucker op de 24e fret er voor zorgt dat je accoorden nogal vlak, en brij achtig klinken.
Heeft iemand hier ervaring mee? is het verschil aanwezig, merkbaar, en is het voor een meer jazz/funk achtig geluid, en accoorden, practisch om dit net iets uit het harmonisch punt te zetten?

fred dons
26 augustus 2007, 19:59
naar mijn bescheiden mening is het verhaal van harmonischen en 24 fret positie voornamelijk een fabel, de positie van de harmonische verschuift namelijk op het moment dat de een snaar wordt gefret (de octaaf flagolet schuift dan met een zelfde positie op)
wat wel zo is, is dat naarmat de pickups dichter bij elkaar zitten (zoals gebeurd bij een 24 frets nek) de nek pickup minder romig klinkt en de tussenstanden minder gedefinieerd, maar ik denk dat de plaatsing van de pickups oorspronkelijk meer een kwestie van geluk dan zuivere wetenschap was

Xufar
26 augustus 2007, 23:02
Ik denk inderdaad ook dat Fred gelijk heeft, bij elke fret is het anders of er een buik of knoop in de snaar zit of ertussenin, en bij mij klinken akkoorden op mijn LP en mij Yamaha (24 frets) even lekker...