PDA

View Full Version : Schoonmaken



eveedee
25 augustus 2007, 22:44
Wie weet een goede methode om de hals schoon te maken (je weet wel, van de 'plak' die je na 2 a 3 jaar op je hals krijgt). Sommigen zeggen met schoonmaakmiddel (Ajax o.i.d.) met citroensap, maar of dat nou zo goed is? Ben in het bezit van een Gretsch Tennessean (begin jaren '60) en stratocaster. Voor de body, kop en achterkant van de hals bestaan er tal van goedjes.

Tips?

Erwin

jasper159
25 augustus 2007, 22:48
Ik gebruik staalwol (dikte 000!), wel voor je dat gebruikt even je pickups afplakken met tape.
Je pickups zijn nl magnetisch en anders komen er allemaal van die losse stukjes op, maar dat is nogal logisch.

Mr.Bluesbreaker
25 augustus 2007, 22:51
Plak je toets meteen ook maar even af...zeg anders maar dag tegen het mooie rosewood/ebben of wat dan ook.

Pais
25 augustus 2007, 22:54
Grappig, ik krijg nooit drap rond de frets. Ik speel genoeg en maak de toets eigenlijk nooit schoon. Ik vraag me af waar al die smegma dan vandaan komt :dontgeti:

RammerStein
26 augustus 2007, 00:49
mijn snaren worden altijd smerig ofzo,, ik kan dat spul dr zo afschrapen met m'n plectrum maar goed :D

nielsduursma
26 augustus 2007, 00:52
Grappig, ik krijg nooit drap rond de frets. Ik speel genoeg en maak de toets eigenlijk nooit schoon.

Jij speelt toch op nylonsnarigen???

Die wordt bij mij ook niet vies terwijl ik er net zo veel, waarschijnlijk zelfs vaker op speel als op m'n electrische....

wietse
26 augustus 2007, 05:18
glassex, en bij extreme gevallen dan gebruik ik een heet sopje, na de tijd het fretboard wel weer goed olieen.

Tin
26 augustus 2007, 11:22
fretboard maak ik schoon met de Dunlop guitar fingerboard kit.

werkt zeer goed.

Maar schoonmaken met heel klein beetje wasbenzine op een doekje en dan olieen met lijnzaadolie werkt ook prima.

arjanb01
26 augustus 2007, 11:28
Ik maak de toets altijd schoon met Gibson fretboard conditioner, en dan poetsen met een stukje keukenrol. Het vet wat op de toets zit schuur ik weg met het groene deel van een sponsje (huis tuin en keuken ding), klaar is kees, superschoon.

Wiellem
26 augustus 2007, 11:47
Gibson fretboard cleaner werkt inderdaad heel erg goed ja

Pais
26 augustus 2007, 12:27
Jij speelt toch op nylonsnarigen???

Die wordt bij mij ook niet vies terwijl ik er net zo veel, waarschijnlijk zelfs vaker op speel als op m'n electrische....

Oke grappig. Zo zie je maar weer, plastic is fantastic :D
Ik heb een klein tijdje een steelstring gehad maar daar heb ik te weinig op gespeeld om te zeggen dat ik daar ook geen drap op kreeg.

Nielsje
26 augustus 2007, 12:29
...maar daar heb ik te weinig op gespeeld om te zeggen dat ik daar ook geen drap op kreeg.

Je komt die beste kerel ook overal tegen!

pellingert
27 augustus 2007, 01:52
http://www.guitarpedia.net/wiki/Fingerboard_Onderhouden

jasper159
27 augustus 2007, 13:31
Plak je toets meteen ook maar even af...zeg anders maar dag tegen het mooie rosewood/ebben of wat dan ook.

Wat bedoel je daar nu mee?
Die tip heb ik gekregen tijdens een workshop gitaaronderhoud van Elixir :dontgeti:

Frankiefrank2
1 september 2007, 23:01
Wat bedoel je daar nu mee?
Die tip heb ik gekregen tijdens een workshop gitaaronderhoud van Elixir :dontgeti:

wie gebruikt er nou ook elixers !

jasper159
2 september 2007, 12:46
wie gebruikt er nou ook elixers !

Ik niet...

Laser
2 september 2007, 18:55
Na elk spel: snaren en klankbord even afvegen met oud katoenen doek.
Met elke snaarwissel: Fretbord even grondig vegen met droge doek.
Eens per jaar: alle snaren af, opvegen met oud doek, citroenboomolie op fretboard, laten inwerken, eventueel tweede beurt, en teveel afvegen. Gaat de smurrie tegelijk eraf.
Dan alles nog eens flink opvegen, snaren erop na inspectie binnenkant en hele gitaar, eventueel veegje WD40 op tuners.
Is gitaar weer klaar voor een volgend jaar...
Oud doek zit altijd in gitaarkist bij de hand.
Geen silicone-houdende producten, is niet mooi.