PDA

View Full Version : volume on stage



ben79
25 augustus 2007, 21:31
hoe gaan jullie hier eigenlijk mee om.
als we repeteren den gebruiken we best wat volume : mesa roadster: pream op 4 master op 5.
Maar als we met PA spelen moet het volume een pak omlaag.
Ik schakel de amp dan wel naar 50w ipv 100w maar zoals jullie weten gaat het volume hiet niet ontzettend veel mee omlaag.
Dus de volmue knoppen ook minder.
Nadeel is dan wel dat het geluid heel wat minder ballen heeft.
Hoe gaan jullie hier mee om?
Is dit de PA man zen probleem?
Ondergaan jullie een minder goed geluid?
of hebben jullie een powersoak?

vox
25 augustus 2007, 21:49
wij hebben als band 1 keer versterkt door p.a gespeeld en inderdaad volume moest omlaag en had voor mijn gevoel geen controle meer over het geluid van versterker en "mijn" geluid was weg.. toen hebben we besloten om alleen zang door p.a te spelen.

was een kroegie dus zagen wij ook het nut niet..

el loco
25 augustus 2007, 21:52
De beste oplossing die ik heb is onze eigen geluidsman meenemen. Hij weet goed om te gaan met hoge volumes van onze versterkers.

Als we het met de zaalgeluidsman moeten doen, dan is het kwestie van aanpassen. Gewoon zachter, anders wordt het algehele geluid alleen maar slechter. Het klopt dat je dan wat minder ballen in je sound hebt, maarja...

zjanke
25 augustus 2007, 22:00
Altijd aanpassen aan de geluidsman, hij kan er wel iets bijdraaien, maar hij kan er niets uitdraaien. Als je te hard staat op het podium heeft hij maar een keus, alles (te) hard zetten.

De beste oplossing die ik heb is onze eigen geluidsman meenemen. Hij weet goed om te gaan met hoge volumes van onze versterkers.
Maar ook hij kan het totaal volume alleen maar aanpassen aan het hardste geluid op het podium. Hard is niet altijd goed.

ben79
25 augustus 2007, 22:09
best wel lastig om het geluid te doen volgens mij.
Op een groot podia geen probleem, dan kan alles gemixed worden zonder dat we versterkers stil moeten zetten.
Maar als we op een klein podia spelen moeten we stiller zodat de geluidsman inderdaad niet alles TE hard hoeft te zetten en zodat hij niet overstemd wordt..
Maar als alles stiller staat missen we het echte gitaarluid..
Als ik dan zou kiezen om niet versterkt (via de PA) te spelen dan klinkt het weer niet bij het geheel..
En dan blijven we als gitaristen maar lastig doen ..

niet leuk om het geluid te doen dus, een hoop zorgen en dan nog zijn we niet tevreden..
Ik was al tot de conclusie gekomen dat ik een powersoak ofzo moet kopen maar ik vroeg me toch af of er geen andere oplossingen waren

future2future
25 augustus 2007, 23:19
Dude,

je 100 of 50 watt amp op 5? is hard man! Dat red ik nooit, ook nooit live. Ik heb mijn mark 4 nooit harder dan 2.5 of 3 en dan vaak nog op tweed power ook, maar ik speel dan ook geen matel of dat soort dingen...

DeiDRagonas
26 augustus 2007, 00:16
Leuk topic... Dit is een zeer veel voorkomend probleem en ik zie dit van meerdere kanten. Als ik met ons coverbandje repeteer of live speel staat t volume van mn combo's (een 30 en 50 watt amp) op 3 ofzo. Nooit volumeproblemen dus.

Daarentegen als ik met Finalground speel (hardcore metal) gaat het veeel harder. Dan heb ik een vijftig watt amp via een 4x12 kast over de helft staan te blazen (oordopjes verplicht!!). Een nachtmerrie voor geluidsmensen.

En ik kan het weten, want ik ben zelf ook zo'n geluidstechnieker! En vaak is het erg lastig om iedereen tevreden te stellen inderdaad. In kroegen en kleine zaaltjes is het totaal overbodig om de band in zn geheel uit te versterken. Op zo'n moment regel je het volume af aan de hand van het drumstel aangezien daar geen volumeknop op zit.

Als wel alles uitversterkt wordt moeten inderdaad de amps wat zachter. In zo'n geval ben ik van mening dat gitaristen hier zelf rekening mee moeten houden... maw als je vindt dat er dan niks meer van je geluid overblijft had je maar een powersoak moeten kopen. Vaak is het resultaat echter ook zonder powersoak in de zaal echt wel heel netjes hoor. Als een geluidsman hoort dat er wat bass mist ofzo draait ie daar wel een beetje van bij. Het probleem is vaak dat gitaristen "hun" geluid niet meer horen... Maar goed, zoals ik zei... had een powersoak gekocht..

Mn tip is wel: Ondanks dat je best je mening mag geven, luister altijd naar de geluidsmensen en ga niet irritant lopen doen. Goede geluidsmensen hebben echt het beste met je sound voor. En een goede geluidtech zal ook echt wel naar je luisteren als je echt een point hebt ofzo...

En ga na de soundcheck ook niet meer aan je volume lopen kloten! Dat is echt zooo iets voor bassisten. Die denken dat ik als geluidstech het niet door heb als ze er steeds maar volume bij blijven draaien... Wel dus. Als je jezelf niet goed hoort, zeg dit direct tijdens de soundcheck!

Roy.

stevie_vp
26 augustus 2007, 00:57
inderdaad gewoon wat zachter zetten.. ik heb me koch normaal ook op pre 7 en master op 7/8. errg hard dus... maar live zeker niet. wat ik wel doe is me cab gewoon omdraaien richting muur of richting drummer bijv. zodat het geluid nooit in de zaal terecht komt maar wel ballen heeft en flink rond circueerd op t podium...
(En zo staan de mics ook aan de achter/zijkant zodat je makkelijker op je cab kan springen zonder mics om te beuken... ;) )

vulvasonic
26 augustus 2007, 01:03
Eeuwige discussie tussen gitaristen en geluidstechnici, het gitaarvolume.
Zo ongelofelijk vaak gezeik mee gehad!

Gelukkig weet ik inmiddels uit ervaring dat een goede geluidstechnicus om weet te gaan met de wensen van de gitarist en dat ie met een hard signaal prima kan werken.

stevie_vp
26 augustus 2007, 01:04
ja.. alleen ben ik nog bijna nooit een ECHT goeie geluidsman tegen gekomen..

vulvasonic
26 augustus 2007, 01:10
ja.. alleen ben ik nog bijna nooit een ECHT goeie geluidsman tegen gekomen..

Hoop houden, ze bestaan ECHT!!!!!! :D

jerome
26 augustus 2007, 01:20
Dat is idd een eeuwig dilemma.
Vroegûh zette ik meestal de preamp van m'n Marshall JMP 100 watt top op 6 en de master op 3 en dan was het vaak nog te hard op het podium.
Sinds een aantal jaar heb ik een 2 x 12 inch cab (50 Watt !) i.p.v. een 260 watt 4 x 12 inch cab op dezelfde JMP staan.
Ik heb nu de pre nog steeds op 6 maar de master op 4 en het geluid is toch véél zachter maar wel véél voller en vetter.
Alleen in een kleine tent gaat vaak de master toch weer terug naar 3...
Ik vind persoonlijk die 4 x 12 inch cabs echt veel te hard gaan!

Baker
26 augustus 2007, 08:32
Ik vind persoonlijk die 4 x 12 inch cabs echt veel te hard gaan!


wat heeft dat er nou mee te maken.....
een 4x12 heeft juist wat meer spreiding...

peter_heijnen
26 augustus 2007, 08:54
Vaak is het ook helemaal niet je totale volume dat in de weg zit, maar zijn het vooral bepaalde frequentie zoals bijv laag of midlaag die het verpesten. Het is vaak al lastig genoeg om je lekkere geluid te krijgen in een andere ruimte dan je repetitiehok, laat staan dat je je geluid goed weet aan te passen aan die ruimte met zijn specifieke akoestiek.

Een goede referentie is altijd het AKOESTISCHE drumgeluid. Ik probeer mijn gitaargeluid altijd eerst hier op aan te passen. Als ik dan later -als de zangmonitors erbij zijn gekomen- ook nog eens weet te zorgen dat ik de zang ALTIJD kan horen terwijl ik speel, ben ik al heel goed bezig.

jerome
26 augustus 2007, 10:11
wat heeft dat er nou mee te maken.....
een 4x12 heeft juist wat meer spreiding...


Mss ff goed lezen?
Of heb je heb niet begrepen waar het topic overgaat?

Eko
26 augustus 2007, 10:18
Dit komt met grote regelmaat terug op het forum. Het heeft met de tik van gitaristen te maken. Die denken dat je geluid beter wordt als het meer wattage heeft. Het liefst 100 watt buizen met een 4 x 12 inch eronder. Anders heeft het geen spreiding ( nee, lekker in een volle kroeg!).
De keuze is eigenlijk :je speelt als gitarist eigenlijk voor jezelf of je speelt in een band. Dat laatste betekent dat je als geheel goed moet overkomen. Een geluidsman probeert dit laatste goed te doen, als jij het eerste wil heb je een probleem.
Als je geluid met ballen wil , probeer eens een amp met veel minder vermogen. Een Marshall met 30 watt openzetten in een kroeg geeft je 10 tegen 1 een beter geluid dan een 100 watter op 2 zetten. Als het geheel harder moet zet er dan eem microfoon voor en laat de technicus zijn werk doen.
Wij hebben er ook al eens plexiglas schermen voor gezet om het geluid op het podium te drukken en toch de amp open te kunnen zetten.

Nog een veel vergeten feit. Als je drinkt ( alcohol dus) dan neemt in een leuk tempo je gehoor af. Dat houdt in de praktijk in dat met enkele glazen al je gehoor een aantal db`s achteruit is gegaan. Je concentratievermogen gaat eveneens achteruit. Dit samen houdt in dat je waarneming op dat moment zegt dat je geluid kut is terwijl dit niet zo is. Je ontwikkeld dan de neiging om je volume aan te passen aan je waarneming. Tof! Dat is een wedstrijd op een podium met het publiek als verliezer. Ook heb je dan de neiging om het midgebied iets te ver op te krikken en dat is een drama voor je geluidstechnicus.
Dit is niet om te zeiken, maar als je langer meedraait leer je het een en ander of je wordt gefrustreerd.

Baker
26 augustus 2007, 10:53
Mss ff goed lezen?
Of heb je heb niet begrepen waar het topic overgaat?

Ik heb het wel goed gelezen.
Jij zegt: een 4x12 gaat veel te hard.
Maar dat heeft er niet zo heel veel mee te maken. Of je nou een 50 wat amp aan een 4x12 hangt of aan een 1x12. Het volume zal (bijna) niks uitmaken.
Vandaar dat ik zei: wat heeft dat er nou mee te maken.

Maar goed, dat is een andere discussie. Dus daar heb je gelijk in.

On topic:
Bekend probleem.
Wij proberen ook altijd zo zacht mogelijk te spelen.
De bottleneck is echter vaak: de drummer. Nou kan de drummer natuurlijk altijd zachter slaan. (ook al beweert ie van niet) het blijft de bottleneck.
Je amps zullen altijd een bepaald volume nodig hebben om daar boven uit te komen.

Voor wat betreft geluidmensen,
Die krijgen (te) vaak de schuld. Het is vaak ook een verdomd lastige klus die ze moeten klaren.

Aan de andere kant, willen ze vaak ook te veel. De amps moeten dan maar zachter omdat "ze er geen controle over hebben" dat soort dingen.

Wicked Willy
26 augustus 2007, 11:07
Wij werken al jaren met 2 vaste geluidsmensen en zowel podium als zaal geluid zijn daardoor dik voor elkaar. Voor jezelf is het misschien lekker loeihard te spelen, maar voor de balans is het voor geluidsmensen erg lastig. Ik stem alles gewoon af met de front-of-house man en heb daar nooit problemen mee. Mijn settings op mijn Multitone: clean op 8 uur, crunch op 9 uur, lead op 12 uur. En daar kan ik prima mee uit de voeten.

arjanb01
26 augustus 2007, 11:11
Altijd aanpassen aan de geluidsman, hij kan er wel iets bijdraaien, maar hij kan er niets uitdraaien. Als je te hard staat op het podium heeft hij maar een keus, alles (te) hard zetten.

Maar ook hij kan het totaal volume alleen maar aanpassen aan het hardste geluid op het podium. Hard is niet altijd goed.

Wanneer de gitaarversterker te hard staat op het podium, draait onze geluidsman gewoon het spoor van de gitaar een tandje terug, heb je toch balans in de zaal en je ballen in je geluid hou je. Alleen vraag ik me wel af of iedereen het op het podium zo cool vindt dat jij te hard staat :D
Toen ik nog over grotere versterkers speelde, draaide de geluidsman mij gewoon terug op de tafel, alleen had ik altijd commentaar op het podium van mijn collega muzikanten dat ik te hard stond, maar ja....

jerome
26 augustus 2007, 11:12
[QUOTE=mbakker75]Ik heb het wel goed gelezen.
Jij zegt: een 4x12 gaat veel te hard.
Maar dat heeft er niet zo heel veel mee te maken. Of je nou een 50 wat amp aan een 4x12 hangt of aan een 1x12. Het volume zal (bijna) niks uitmaken.
Vandaar dat ik zei: wat heeft dat er nou mee te maken.

QUOTE]


Heb je het eigenlijk wel eens uitgeprobeert?
Een 4 x 65 watt/12 inch cab is echt veel harder dan een 2 x 65watt/12inch cab met dezelfde speakers en op dezelfde amp.
Maar ik gebruik nu 2 x 25watt/12inch i.p.v. 4 x 65 watt/12 inch op dezelfde amp en dan is het verschil nog groter!

arjanb01
26 augustus 2007, 11:21
Ik denk gewoon dat de oplossing is om minder wattage amps te gebruiken (20/30 watt). Ik gebruik een 20 watter en mijn geluidsmannen (zowel podium als zaalmixer) kunnen lekker inregelen wanneer ze willen.
Mijn settings on stage: clean op 11 uur en mijn leadkanaal op 11 uur (heb een derde kanaal (OD+ voor de vette solo's). En nooit klachten gehad dat het te hard was, wanneer ik solo's heb gooit de geluidsman er wel een schepje bovenop.
Belangrijk is dat je zelf op het podium niet te hard staat, zodat je iedereen kan horen, zang, drum en bas vooral, want dan heb je pas controle over je spel. Als je te hard staat, dan ga je zelf niet meer letten op hoe het nummer loopt omdat je niks meekrijgt van de muziek als geheel.

Baker
26 augustus 2007, 11:22
[QUOTE=mbakker75]Ik heb het wel goed gelezen.
Jij zegt: een 4x12 gaat veel te hard.
Maar dat heeft er niet zo heel veel mee te maken. Of je nou een 50 wat amp aan een 4x12 hangt of aan een 1x12. Het volume zal (bijna) niks uitmaken.
Vandaar dat ik zei: wat heeft dat er nou mee te maken.

QUOTE]


Heb je het eigenlijk wel eens uitgeprobeert?
Een 4 x 65 watt/12 inch cab is echt veel harder dan een 2 x 65watt/12inch cab met dezelfde speakers en op dezelfde amp.
Maar ik gebruik nu 2 x 25watt/12inch i.p.v. 4 x 65 watt/12 inch op dezelfde amp en dan is het verschil nog groter!


En het ohmage is ook hetzelfde?

Ja duh!! natuurlijk heb ik het wel eens uitgeprobeerd. Ik brul potdomme niet zomaar wat. Heel vaak geprobeerd eigenlijk. Ik blijf erbij dat het weinig uitmaakt. Maar toe nou, dit is een andere discussie.

Bins
26 augustus 2007, 12:21
Wiuj staan altijd vrij hard op het podium... Vroeger idd veel gezeik, moest altijd zachter...
Gaandeweg zijn we erachter gekomen dat het niet zozeer het harde signaal is waar de geluidsman moeite mee heeft, maar het feit dat je kast recht het publiek in staat te blazen.
Oplossing: We zetten onze cabs nu haaks/dwars op het podium (dus niet de zaal in gericht) en we hebben nooit meer problemen. Daarbij komt nog dat je geen monitors nodig hebt voor de gitaar (behalve op een vet groot podium). Heerlijk, want ik vind monitorgeluid echt klote altijd.
Ik kom nog zo vaak bandjes tegen die hun 4x12's veel te hard het publiek in laten blazen. Dat kan je echt niet op een klein/laag podium. Je maakt dat een soort "laserstraal" van geluid die de totale mix niet ten goede komt.


Wat ik wel altijd doe is ff een praatje maken met de geluidsman. Zo van "dit en dat gaan we doen" en ik zeg ook altijd met nadruk dat als er iets is ze dat VOOR de show moeten zeggen... Niet achteraf van "dit en dat was niet goed". Communicatie tussen band en geluidsman is echt belangrijk.

StereoX
26 augustus 2007, 12:47
Wiuj staan altijd vrij hard op het podium... Vroeger idd veel gezeik, moest altijd zachter...
Gaandeweg zijn we erachter gekomen dat het niet zozeer het harde signaal is waar de geluidsman moeite mee heeft, maar het feit dat je kast recht het publiek in staat te blazen.
Oplossing: We zetten onze cabs nu haaks/dwars op het podium (dus niet de zaal in gericht) en we hebben nooit meer problemen. Daarbij komt nog dat je geen monitors nodig hebt voor de gitaar (behalve op een vet groot podium). Heerlijk, want ik vind monitorgeluid echt klote altijd.
Ik kom nog zo vaak bandjes tegen die hun 4x12's veel te hard het publiek in laten blazen. Dat kan je echt niet op een klein/laag podium. Je maakt dat een soort "laserstraal" van geluid die de totale mix niet ten goede komt.


Wat ik wel altijd doe is ff een praatje maken met de geluidsman. Zo van "dit en dat gaan we doen" en ik zeg ook altijd met nadruk dat als er iets is ze dat VOOR de show moeten zeggen... Niet achteraf van "dit en dat was niet goed". Communicatie tussen band en geluidsman is echt belangrijk.

+ 56234321321!!

gewoon je versterker 90 graden draaien. jij heb je perfecte gitaarmonitor waar je volledige controle over hebt, en de geluidsman kan nog iets met het totaal plaatje doen

bass blom
26 augustus 2007, 12:52
de geluidsman moet eigenlijk als een bandlid beschouwd worden en dat ook willen zijn.
maarja, met al die gasten die tegenwoordig in 3 of meer bandjes zitten is dat niet te doen :confused:

DeiDRagonas
26 augustus 2007, 12:57
Heb je het eigenlijk wel eens uitgeprobeert?
Een 4 x 65 watt/12 inch cab is echt veel harder dan een 2 x 65watt/12inch cab met dezelfde speakers en op dezelfde amp.
Maar ik gebruik nu 2 x 25watt/12inch i.p.v. 4 x 65 watt/12 inch op dezelfde amp en dan is het verschil nog groter!


Sorry Jerome maar hier zit je er echt ver naast. Met DEZELFDE speakers zal een amp even hard klinken. Of t nu 4x12 is of 1x12. Geloof dat nou maar, want het is 10000% zeker weten waar! Waarschijnlijk hebben je speakers een andere Ohmage, kan niet anders.

Mitch
26 augustus 2007, 12:59
Sorry mbakker, maar je snapt inderdaad niet hoe het bedoeld is. Maar jerome lijkt ook wat kort door de bocht te zitten met 2x12 = beter dan 4x12. Aantal speakers scheelt wel degelijk in de bak herrie die het publiek ingaat (en die dus moeilijk kan worden in de PA mix). Wat denk ik door iedereen over het hoofd gezien wordt is de effciëntie van speakers. Dat speelt een minstens zo grote rol. Het kan in smmige gevallen dus juist handiger zijn om wat ineffeciëntere speakers te hebben (let wel, ik bedoel dus het rendement, niet eens het vermogen). Amp moet wat harder om hetzelfde volume te bereiken en sommige amps komen dan lekkerder in hun werkgebied.
Als je dan ook nog eens speakers met een lager vermogen hebt en het vermogen van de amp en het totaal vermogen van de speakers komt dicht bij elkaar te liggen dan krijg je ook nog wat meer compressie, wat ook weer tot een veranderde beleving van het geluid en volume zorgt.

Algemene podiumtips voor het behersen van het volume"
-praat eens met je drummer ;)
-draag dopjes. In de eerste plaats hoor je de totaal mix vaak beter mét dan zonder dopjes en je verdooft jezelf niet tijdens een optreden (waardoor je gaande de gig steeds meer volume wil bijdraaien)
-evt. speakers wegdraaien (wat al gezegd is).
-praat eens met elkaar over volume en luister eens wat beter naar het totaalgeluid in plaats van alleen maar naar je eigen sound.
-neem eens genoegen met een iets mindere sound, speel goed en geniet gewoon van het optreden.
(o sorry, verkeerde opmerking voor gitaristen :D )

DeiDRagonas
26 augustus 2007, 13:02
Wat ik wel altijd doe is ff een praatje maken met de geluidsman. Zo van "dit en dat gaan we doen" en ik zeg ook altijd met nadruk dat als er iets is ze dat VOOR de show moeten zeggen... Niet achteraf van "dit en dat was niet goed". Communicatie tussen band en geluidsman is echt belangrijk.

+10 voor dat!

Communicatie en een goede soundcheck zijn erg belangrijk! Ik kom zelf als bandlid ook vaak halfgare geluidsmensen tegen. Daardoor weet ik dus precies hoe het NIET te doen... Als ik zelf werk als geluidstech in een live situatie ga ik ook altijd even kletsen met de band en spreek even door wat we gaan doen.

grt R.

Veekeren
26 augustus 2007, 13:23
Ik zeg bij voorbaat er niet veel verstand van te hebben, maar is het niet zo dat mics ook een soort van optimaal bereik hebben wat betreft volume? Ik kan me voorstellen dat microfoons een gigantisch geweld niet zuiver over zouden kunnen brengen of zo...

DeiDRagonas
26 augustus 2007, 13:32
Klopt! Maar dat is meer theoretisch geneuzel, want in de praktijk trekt elke degelijke dynamische mic die geluidsdruk wel. Dan moet je eerst zo enorm hard staan, dat trek je zelf niet eens. Bij condensator mics is t al iets meer oppassen trouwens.

zjanke
26 augustus 2007, 13:34
Niet iedere mic is overal geschikt voor, maar ook dat is makkelijk op te lossen: Andere mic gebruiken.

Het valt of staat met het volume wat je in de zaal wil sturen. Als "het podium" niet meewerkt en de geluidsman alles snoeihard moet zetten om balans in het geluid te krijgen, dan moet je achteraf niet klagen over de geluidsman als het publiek het nogal hard vond.

jerome
26 augustus 2007, 13:48
Sorry Jerome maar hier zit je er echt ver naast. Met DEZELFDE speakers zal een amp even hard klinken. Of t nu 4x12 is of 1x12. Geloof dat nou maar, want het is 10000% zeker weten waar! Waarschijnlijk hebben je speakers een andere Ohmage, kan niet anders.

Ik geloof dat we een beetje langs elkaar heen lullen...
En bovendien ben ik een praktijkman en geen theoreticus...
In beide Marshall cabs zaten dezelfde Celestion 65 watters, alleen of de ohmage van de speakers zelf hetzelfde waren weet ik niet meer.
Maar ik dacht van de 2 x 12 inch cab 8 ohm en van de 4 x 12 cab 16 ohm?
Beide cabs waren iig elk totaal 16 ohm.
Amp was/is een 100 watt Marshall top JMP 100 watt Master Volume
Iig zat er een behoorlijk verschil in, met de 2 x 12 cab klonk het minder hard.
De speakers werden ook beter "gevuld" en er was een soort compressie waardoor het geluid veel lekkerder, voller en smeuiger klonk.
Met een 100 watt top zal dit effect denk ik meer optreden dan met een 50 watt top.
De Vox cab die ik nu heb heeft 2 x 20 watt/8 ohm speakers en die box is nog iets zachter dan die Marshall 2 x 12 maar is zoals ik eerder zei wel nog vetter en voller, maar ook warmer en dynamischer.
De mastervolume van de top kan ik nu op 3 tot 4,5 zetten terwijl met die 4 x 12 cab standje 3 al véél te hard was. De mastervolume mag alleen niet meer boven de 5 uitkomen want dan krijgen de speakers teveel op hun flikker.
Mijn podiumgeluid is dus met dezelfde amp maar met een andere cab qua volume zachter maar wel voller en vetter geworden.

peter_heijnen
26 augustus 2007, 13:48
Ik kan me voorstellen dat microfoons een gigantisch geweld niet zuiver over zouden kunnen brengen of zo...
Geheel correct, het wordt er namelijk ietsjes smerig van, wat meer zou je nog te wensen kunnen hebben als je je versterker zo hard zet?

Bins
26 augustus 2007, 13:52
-praat eens met je drummer ;)


Iedereen weet toch dat er met drummers niet te praten valt :)

guitarnijboer
26 augustus 2007, 14:56
Tja, geluidsmannen..... 85% van die gasten hobbyen er maar een beetje op los en mixen het liefst bandjes die met in-ear spelen. Zo kunnen ze het geluid helemaal naar eigen inzicht vernaggelen.

Kijk het enige wat ze hoeven te doen is zorgen dat uit de PA het zelfde geluid komt als uit mijn gitaarspeaker, maar dan harder. (Dit geld ook voor de drums , bas etc. natuurlijk) Simpelweg het eigen geluid van de band versterken dus, dat is wat ze moeten doen en niet jou bandje laten klinken zoals zij het mooi vinden. Ga dan maar zelf in een bandje spelen toch?

Wat ik echter vaak meemaak is dat die hobbyisten net zolang aan je geluid gaan equalizen tot ze een geluid uit de PA horen wat zij mooi vinden. Laag eraf, highmid erbij, je kent het wel.... en before you know it klinkt je triple rectifier in de zaal opeens als een gorilla oefenversterkertje. Of nog mooier: Ze draaien zelf steeds de gitaar (of toetsen) harder en zachter al na gelang zij vinden of dat wel of niet in het nummer past. Tja, dan moet het wel volgas wil het nog een beetje overkomen

Zo speelde ik ooit in een bandje een nummer van Hazes met een scheurgitaar. De geluidsman vond dat maar niets en zette dan gewoon de gitaar uit. Zo kan het dan gebeuren dat je rockbandje gaat klinken als een bruiloftsorkestje. :nervous:

Natuurlijk zijn er ook erg goede geluidmannen die echt verstand van zaken hebben en nog belangrijker: goede oren. Vakmensen die begrijpen wat je wilt neerzetten en hun eigen muzikale voorkeur opzij kunnen zetten en jou als band zo goed mogelijk uit de verf lasten komen. Toevallig dat deze vakmannen nooit zeiken over te harde gitaren. En daarbij komt dat ik bij hen ook niet geneigd ben de versterker overdreven hard te zetten omdat je al een goed vet geluid terug krijgt van uit PA.

Nocki
26 augustus 2007, 15:07
Wat betreft de Roadster en ballen... Zelf speel ik ook op een Roadster en die meot inderdaad hard om geluid met ballen en om een beetje laag te krijgen. Ik heb het input en output volume van mn intellifex nu wat laag zodat de roadster wat harder kan en hiermee heb ik ballen in mn sounds en genoeg laag. geen powersoak nodig en toch een goed geluid!

Succes!

NOcki

casper innosence
26 augustus 2007, 15:15
ECHT goede geluidsmensen zijn inderdaad schaars. Ik heb ooit een geluidsman gesproken die van mening was dat de gitaren op het podium gewoon zo hard moesten staan dat ze kwa mix al goed klopten met de drums. Hij zei, dat als het in de zal dan nog niet genoeg was hij er nog wel wat mee kon doen. Maar dat ze in principe al niet uit versterkt hoefden te worden. Eigenlijk maar ooit 1 zo'n geluidsman tegen gekomen.

Wat al n aantal keren gezegd is, is dat sommige geluidsmannen te veel controle willen hebben. Een gitaar mag eigenlijk al kwa volume net zo hard staan als dat de drummer mept (de verhouding moet daar al aanwezig zijn), want het drumstel kan toch niet zachter gezet worden. Mocht dit allemaal nog te zacht zijn, dan kan de geluids dude nog genoeg doen (en sta je in een dergelijk grote zaal, dat het volume ook geod weg kan).

Ik las iets over oordoppen. Ik speel zelf al 3-4 jr met op maat gemaakte oordoppen die 21 of 22 db van het volume afhalen. Wat gezegd wordt over de mix en jezelf verdoven, helemaal mee eens. In principe hoor je alles beter. Maar ik vind ook dat het geluid van mn gitaar flink verklooid wordt door die doppen.

Nu sprak ik gister onze ex drummer en die vertelde weer dat er ook op maat gemaakte oordoppen van merken als Sennheiser te krijgen zijn, die dat dus eigenlijk weer niet (of minder) doen. Heeft iemand hier van die speciale muzikanten oordoppen? (schijnen wel gruwelijk duur te zijn)

JorikDekkers
26 augustus 2007, 15:43
+1

wij hebben met de band een paar keer op een heel amateuristisch podium gestaan (met bijbehorende geluidsman) maar ook een keer op een podium wat echt hele professionele geluidsmannen had.

Het is heel frustrerend om écht je best te doen op een goede sound als band, om vervolgens erachter te komen dat het niet overkomt op de zaal: ons podium geluid (alleen zang als monitor) was echt prima, we hebben dat podium geluid ook opgenomen, maar in de zaal was het drama: solo's werden weggedraaid, de basgitaar werd willekeurig harder of zachter gezet en de zang verdronk in de galm...

Het optreden met dat professionele bedrijf was een droom: we speelden bij lange na niet ons beste optreden maar het geluid in de zaal was ongelofelijk goed: niet te hard, niet te zacht, lekker vet op de juiste momenten...
En als je dan die reacties ziet in het publiek ga je zelf ook een stuk beter spelen!

Iceman
26 augustus 2007, 16:14
+ 56234321321!!

gewoon je versterker 90 graden draaien. jij heb je perfecte gitaarmonitor waar je volledige controle over hebt, en de geluidsman kan nog iets met het totaal plaatje doen


+ 1.568.908.000

Als bassist/zanger met 2 gitaristen smeek ik de jongens om hun cabinet 90 graden te draaien, dus naar mij toe.
Zo heb ik een perfect stereo podiumgeluid.
Plus dat de gitaren zachter kunnen omdat het gitaargeluid goed te horen is.

Als de Marshall cabs de zaal in gericht zijn is het vaak waardeloos, ook voor de gitaristen zelf als ze een beetje gaan wandelen over het podium.


En heren metalgitaristen, wees niet te zuinig met die midknop op je versterker. Ik weet dat die V-vorm qua eq zo lekker is, maar in het mid zit je TOON!!

future2future
26 augustus 2007, 16:36
Ten eertse is het denk ik belangrijk om het podium volume niet te hoog te laten komen, het moet natuurlijk wel lekker zijn, maar niet te, want dan hoor je gewoon nks meer, dan wordt het 1 grote brei waar ze in de zaal ook niet heel veel mee kunnen.

Als ik jullie verhalen zo lees dan heb ik denk ik geluk gehad want ik heb bijna nog nooit te maken gehad met van die slechte geluidsmensen, maar ik moet ook heel eerlijk zeggen dat ik bijna nog nooit in kroegen etc heb gespeelt...Met een paar projecte hebben we ook eigen geluidsmensen en dat is wel relaxed maar vaak zijn de mensen die gewoon van de venue zij ook wel competent, in mijn ervaring dan he ;)

Kim Wilson
26 augustus 2007, 17:19
Eeuwige discussie tussen gitaristen en geluidstechnici, het gitaarvolume.
Zo ongelofelijk vaak gezeik mee gehad!

Gelukkig weet ik inmiddels uit ervaring dat een goede geluidstechnicus om weet te gaan met de wensen van de gitarist en dat ie met een hard signaal prima kan werken.
In echt kleine kroegjes móet je toch echt omlaag met je volume, hoe goed je geluidsman ook is. Of je zet (Mooi Wark doet dat ook) je amps achterstevoren.

PeeVee
26 augustus 2007, 17:23
Speel gewoon op voor mij acceptabel volume en wat minder over PA. Kom overigens op open podia (tenten e.d.) vaak volume te kort en speel dan met Super Reverb en (50W) Twin Reverb.

zjanke
26 augustus 2007, 21:56
Natuurlijk zijn er ook erg goede geluidmannen die echt verstand van zaken hebben en nog belangrijker: goede oren. Vakmensen die begrijpen wat je wilt neerzetten en hun eigen muzikale voorkeur opzij kunnen zetten en jou als band zo goed mogelijk uit de verf lasten komen. Toevallig dat deze vakmannen nooit zeiken over te harde gitaren. En daarbij komt dat ik bij hen ook niet geneigd ben de versterker overdreven hard te zetten omdat je al een goed vet geluid terug krijgt van uit PA.

Erover zeiken en er iets van zeggen is een verschil, maar een goede geluidsman zegt het volgens mij wel als ie zoveel volume van het podium krijgt dat ie er niks meer mee kan.
Een 100 watt Marshall over een 4*12 en dan helemaal open op een podium in een gemiddeld kroegje waar niets van wordt gezegd door de geluidsman vertelt mij dat dit in ieder geval geen goede geluidsman is...(ook effe lekker chargeren, maar ik heb het dus echt een keer meegemaakt, ik weet alleen nu nog niet of er iemand in de zeik werd genomen door de gitarist in kwestie)

vulvasonic
26 augustus 2007, 22:36
Maar er speelt nog meer mee in dit hele vraagstuk. En dat punt is vaak net zo lastig als belangrijk. Ik zal proberen uit te leggen wat ik bedoel:

Ik sta nu inmiddels iets van 24 jaar op het podium met verschillende bands in de meest uiteenlopende omstandigheden. Ik heb superoptredens gedaan en ik heb verschrikkelijke optredens gedaan.
Na 24 jaar weet ik 1 ding zeker (voor mezelf dan - en eigenlijk weet ik dat al enige jaren, maar het gaat om het idee); 'het podiumgeluid is vele malen belangrijker dan het zaalgeluid'.

Dit kun je als een stelling beschouwen. Ik beweer in ieder geval dat het zo is.
Heb ik een goed podiumgeluid, alles lekker in balans, de power door de broekspijpen, duidelijkheid......., dan speel ik (en de rest van de band) op m'n best. En bovendien is er veel meer sprake van interactie op het podium met de overige bandleden. Zichtbaar plezier. Ziel en zaligheid. En DAT veroorzaakt een enorme lading energie dat makkelijk overslaat naar het publiek. Zelfs als het zaalgeluid minder goed is. Het publiek ziet een band waar het niet omheen kan.

Zou de focus zijn komen te liggen op het zaalgeluid (perfect uitgebalanceerd en dat soort dingen), maar op het podium hoor ik slechts een brij, dan zou de band, hoe kan het ook anders, spelen als een draak. Je gaat tegennatuurlijk spelen om dingen te horen die je niet hoort en enfin, je kunt het verder zelf wel invullen.......
Het publiek ziet een band dat klote speelt, geen uitstraling heeft en hoort dat allemaal aan, alsof het zo hoort. In mijn optiek wordt daar helemaal niemand vrolijk van.

Maar nogmaals; dit geldt voor MIJ. Misschien is het mijn zwakte, maar een slecht podiumgeluid is voor mij funest.

zjanke
26 augustus 2007, 22:44
Je verhaal klopt helemaal Mario, maar moet je geluid hard staan op het podium om goed te zijn?

Ik heb en rijtje Marshalls gehad, varierend van 50 tot 100 watt en de versterker die mij het beste gevoel geeft op het podium heb ik sinds kort. Een Mesa blue angel en die gebruik ik op de 15 watt stand. Mojo, perfect hoorbaar en echt hard zat.

Kim Wilson
26 augustus 2007, 22:47
...
Maar nogmaals; dit geldt voor MIJ. Misschien is het mijn zwakte, maar een slecht podiumgeluid is voor mij funest.
Ik ben het hier wel zeker mee eens, met het hele verhaal. Als het geluid op het podium goed is, speel je lekkerder. En de mensen in de zaal vinden het al eerder goed dan de muzikanten die staan te spelen.

MAAR, een goed podiumgeluid is geen kwestie van een hoop volume. Het moet goed in balans zijn, en je moet jezelf ook goed kunnen horen. En je moet een goed geluid hebben. Dat staat of valt IMO niet met een bak volume dat te hard is voor een kleine zaal. Alles in verhouding. Als alles zachter staat, kan het ook in balans zijn. We hebben laatst nog op bijna huiskamervolume geoefend. Ging prima.

bass blom
26 augustus 2007, 22:56
een goeie soundcheck is natuurlijk onmisbaar.

maar hoe vaak kan dat niet?

drap
26 augustus 2007, 23:02
Ik heb bij m'n eerste optreden meegemaakt dat ik van een geluidsman steeds zachter moest, maar dat die lullo vervolgens het volume van de monitor die naar me toe gericht stond ook zo zacht had gezet, dat ik alleen een drummer in m'n rug hoorde tetteren, mede omdat zijn monitir dus wel flink hard stond en vooral mijn rechteroor stond te teisteren. Naast 2 uur slaap na een feestje, het publiek dat ik niet kon zien maar zij mij wel en honger, was vooral het kutgeluid echt een ramp. Ik heb er wel een hoop van geleerd, en dat is vooral dat je best een beetje eigenwijs mag zijn en je versterker gewoon wat harder kan zetten daar waar nodig en dat je best wat assertiever richting een geluidsman mag zijn. Een slecht, te zacht podiumgeluid is echt dramatisch.

Kim Wilson
26 augustus 2007, 23:05
Ik heb bij m'n eerste optreden meegemaakt dat ik van een geluidsman steeds zachter moest, maar dat die lullo vervolgens het volume van de monitor die naar me toe gericht stond ook zo zacht had gezet, dat ik alleen een drummer in m'n rug hoorde tetteren, mede omdat zijn monitir dus wel flink hard stond en vooral mijn rechteroor stond te teisteren. Naast 2 uur slaap na een feestje, het publiek dat ik niet kon zien maar zij mij wel en honger, was vooral het kutgeluid echt een ramp. Ik heb er wel een hoop van geleerd, en dat is vooral dat je best een beetje eigenwijs mag zijn en je versterker gewoon wat harder kan zetten daar waar nodig en dat je best wat assertiever richting een geluidsman mag zijn. Een slecht, te zacht podiumgeluid is echt dramatisch.
Dat heet overleggen. Ik heb zelf ook geluid geschoven, en een amp die te hard staat is een ramp. Als je jezelf dan wil horen , moet je aangeven dat je meer op de monitor wil. Je overlegt dat je amp zo hard als kan staat, en de rest krijg je tterug op de monitor. Of je zet je amp dwars, dan heb je er in de zaal ook geen last meer van.

Pepe
26 augustus 2007, 23:07
Wat dat betreft vond ik het altijd een zegen om met amerikaanse muzikanten te werken, die passen gewoon hun gear aan de situatie aan; een paar 4x12's voor grote stages, een victoria of andere combo voor kleine clubs.

Je kan dan wel hangen aan die grote marshall die pas lekker klinkt op standje broekspijpen en dan de geluidsman de problemen laten oplossen... dat is op een bepaalde manier stuitend amateurisme. Een collega gitarist had voor dat doel naast de buikkasten ook een kleine 1x12 in de truck staan zodat ie met zijn favo head kon blijven werken. Ik zelf ken het probleem niet... een 40 watt vibrolux is hard genoeg voor kleine gigs en zacht genoeg voor een pa.

drap
26 augustus 2007, 23:11
Dat heet overleggen. Ik heb zelf ook geluid geschoven, en een amp die te hard staat is een ramp. Als je jezelf dan wil horen , moet je aangeven dat je meer op de monitor wil. Je overlegt dat je amp zo hard als kan staat, en de rest krijg je tterug op de monitor. Of je zet je amp dwars, dan heb je er in de zaal ook geen last meer van.

Ik had m'n combootje al schuin naar me toe staan middels een versterkerstandaard. En echt hard stond ie ook nog niet eens en toch moest ik maar zachter en zachter :confused: Drama was het, maar het overkomt me niet weer.

ColourofFire
26 augustus 2007, 23:52
Ik gebruik het clean kanaal van mijn Engl Thunder, das 50 watt, met een fuzz factory ervoor. Met optredens kan ik meestal tot 9/10 uur van het volume. Das vrij weinig, maar genoeg om goed te klinken. Ik wil echter wel downsizen qua versterker, zit te denken aan een Deluxe Reverb, met een goede overdrive en mijn fuzz ervoor. Geluidsmannen is tot nu toe altijd vrij klote, er is altijd wel minstens 1 bandlid wat je niet hoort, maarja, dat is ook nog wel te overleven, it's part of the job denk k :)

Het meest vervelende wat ik tot nu toe heb gehad was een geluidsman die constant met mijn monitorvolume liep te klooien, dan was het ineens zacht, dan halverwege een nummer kreeg ik ineens een keiharde bak teringherrie door mijn monitor, dan weer zachter, dan weer harder etc. Echt strontvervelend, dan liever gewoon zacht, maar niet de hele tijd dat gedraai, als je monitorvolume elke keer alle kanten op schiet is het echt moeilijk om je goed te blijven concentreren.

Kim Wilson
27 augustus 2007, 08:18
Ik had m'n combootje al schuin naar me toe staan middels een versterkerstandaard. En echt hard stond ie ook nog niet eens en toch moest ik maar zachter en zachter :confused: Drama was het, maar het overkomt me niet weer.
Dan had je idd een lul van een geluidsman met een ampfobie. Erg jammer als je met zulke mensen moet werken...

Baker
27 augustus 2007, 11:45
het laatste akkefietje wat hadden met betrekking tot dit probleem was dat het het geluidsbedrijf van een middelgrote kroeg er op stond dat het drumstel werd uitversterkt. Wij vonden dat helemaal niet nodig, want zo groot was die kroeg nou ook weer niet en het drumstel van onze drummer is echt zo'n luide ketelverzameling. Maar goed, geluidsman zijn zin doorgedreven.
Gevolg. De bas kick kwam als een echo terug vanuit de zaal. Hierdoor gingen wij A minder strak spelen en B konden we ons zelf minder goed horen, wardoor wij ook weer slechter gingen spelen.

Een drama dus..........

jerome
27 augustus 2007, 20:28
het laatste akkefietje wat hadden met betrekking tot dit probleem was dat het het geluidsbedrijf van een middelgrote kroeg er op stond dat het drumstel werd uitversterkt. Wij vonden dat helemaal niet nodig, want zo groot was die kroeg nou ook weer niet en het drumstel van onze drummer is echt zo'n luide ketelverzameling. Maar goed, geluidsman zijn zin doorgedreven.
Gevolg. De bas kick kwam als een echo terug vanuit de zaal. Hierdoor gingen wij A minder strak spelen en B konden we ons zelf minder goed horen, wardoor wij ook weer slechter gingen spelen.

Een drama dus..........

Ik denk dat die basdrum gewoon een beetje te hard in de mix gezet was.
Of mss de akoestiek niet helemaal jofelnootje...
Toch kan het echt wel zinvol zijn om in een kroeg of een klein zaaltje microfoons bij het drumstel te zetten.
Wij zetten toch altijd minimaal 1x bij de basedrum, 1x snare/hihat en 2 overheads.
Pas als de tent lekker vol zit komen we er achter of het nodig is of niet.
Vaak is het ook wel lekker om een beetje galm bij de snare te krijgen dus dan laten we de snaremic een heel klein beetje "meedoen" met wat extra galm. Dan krijg je samen met het acoustische drumgeluid toch een heel lekker ruimtelijke snaresound, iig niet zo droog.
Ook als de basedrummic hééél zachtjes meedoet krijg je toch net even een directer drumgeluid.
Als het echt te hard wordt dan kunnen we die schuiven alsnog helemaal dicht zetten.

Markmoos
27 augustus 2007, 22:31
Ik denk dat het algehele volume van een band ook genre-specifiek is. Een rustige jazz of blues band zal op een veel lager volume spelen dan een death metal band. Hoe blij geluidsmensen zijn met die laatste kun je zelf ook wel begrijpen. Het blijft een compromis tussen hoe hard de muzikanten willen en hoe hard het van de geluidsman "mag". Ik speel zelf metal en live zet ik hem "hard zonder dat het pijnlijk wordt", hoe hard dat is verschilt per zaal. Een belangrijke tip is sowieso de versterker meer op jezelf mikken dan recht de zaal in. Vinden jullie gitaar over een monitor vaak ook zo schel, omdat hij recht op je gezicht gemikt staat? Bleeh, niks voor mij..

ColourofFire
27 augustus 2007, 22:56
Ik denk dat het algehele volume van een band ook genre-specifiek is. Een rustige jazz of blues band zal op een veel lager volume spelen dan een death metal band. Hoe blij geluidsmensen zijn met die laatste kun je zelf ook wel begrijpen. Het blijft een compromis tussen hoe hard de muzikanten willen en hoe hard het van de geluidsman "mag". Ik speel zelf metal en live zet ik hem "hard zonder dat het pijnlijk wordt", hoe hard dat is verschilt per zaal. Een belangrijke tip is sowieso de versterker meer op jezelf mikken dan recht de zaal in. Vinden jullie gitaar over een monitor vaak ook zo schel, omdat hij recht op je gezicht gemikt staat? Bleeh, niks voor mij..

Mja ik ben er langzaam aan gewend geraakt dat het niet zo erg is om met een wat minder geluid te spelen, het gaat mij erom dat ik lekker speel. Een paar optredens geleden was mijn geluid kut, maar zat ik lekker in mijn vel, en speelde ik lekker, laatste keer was het geluid echt om te zoenen, maar had ik net oorontsteking gehad, en speelde ik zwaar kut. Het heeft er ook gewoon mee te maken hoe je zelf in je vel zit. Beide keren heeft het publiek er trouwens geen zak van gemerkt, en dat is het belangrijkste, je speelt voor jezelf, maar ook voor de mensen die komen kijken. Altijd goed geluid zou echt geweldig zijn, maarja zo werkt het nou eenmaal niet, daar kun je uren over zeuren (wat ook wel leuk is) maar je moet toch proberen gewoon lekker te spelen.

Saf
27 augustus 2007, 23:19
kleine kroegen en zaaltjes gaan gitaar en bas meestal via back line. een london city stack (zo'n nieuwe) en mijn bassman. Mandoliene en heel soms banjo gaan ook via back-line soms wel via pa de zal in. De rest gaat via di en terug over de monitor (viool, accordion, wasbord, mondharmonica)

Ik pas mijn volume vaker zo aan dat het geluid in de zaal het beste is ook als dat inhoud dat ik denk dat het eigenlijk net wat harder zou moeten op het podium. Het gaat ten slotte om hoe het publiek het ervaart. Komt ook bij dat doordat we zoveel instrumenten hebben ik bijna nooit alles hoor en dus meer getraind ben te spelen met wat minder geluid.)

hidde630
27 augustus 2007, 23:32
Nog een veel vergeten feit. Als je drinkt ( alcohol dus) dan neemt in een leuk tempo je gehoor af. Dat houdt in de praktijk in dat met enkele glazen al je gehoor een aantal db`s achteruit is gegaan. Je concentratievermogen gaat eveneens achteruit. Dit samen houdt in dat je waarneming op dat moment zegt dat je geluid kut is terwijl dit niet zo is. Je ontwikkeld dan de neiging om je volume aan te passen aan je waarneming. Tof! Dat is een wedstrijd op een podium met het publiek als verliezer. Ook heb je dan de neiging om het midgebied iets te ver op te krikken en dat is een drama voor je geluidstechnicus.
Dit is niet om te zeiken, maar als je langer meedraait leer je het een en ander of je wordt gefrustreerd.

aha dit verklaart erg veel :)

casper innosence
28 augustus 2007, 00:09
aha dit verklaart erg veel :)

voor mij minder.. ;) ik drink niet haha

casper innosence
28 augustus 2007, 00:19
...Een belangrijke tip is sowieso de versterker meer op jezelf mikken dan recht de zaal in. Vinden jullie gitaar over een monitor vaak ook zo schel, omdat hij recht op je gezicht gemikt staat? Bleeh, niks voor mij..

Ik vind het met 2 gitaren, zang, drums en bass eerder rommelig dan schel over de monitor. En ik heb meer dan eens dat een monitor gedurende een optreden erg modderig werd, gewoon omdat die krengen te licht waren voor waar ze voor nodig waren.

Verder ben ik het met degenen eens die zeggen de versterker (iets) dwars te plaatsen, maar wil hier ook graag aan toevoegen, dat ik mijn 4x12 ook graag een 40cm omhoog plaats. Hierbij geef ik wel de voorkeur aan een houten kist ipv bierkratjes (omdat ik dat toch DENK te horen in de sound), maar liever iets dan niets. Daarbij heb ik dat ding ook graag zo ver mogelijk naar achteren op n podium... geeft meer bewegings vrijheid, meer profijt van de spreiding en met wat geluk heeft t publiek er iets minder last van.

Kim Wilson
28 augustus 2007, 07:55
...
Ik speel zelf metal en live zet ik hem "hard zonder dat het pijnlijk wordt", ...
Weet je wel hoe hard het totaalgeluid dan wordt?

Ik neem aan dat jullie met twee gitaren spelen, en bas en drums. Als jij al tegen het pijn doen aan gaat zitten, moet de andere gitarist dat ook, en de bas en de drums moeten daar OOK nog overheen. Denk je niet dat dat heeeeeel erg hard gaat?

Dat is het vaak, de gitarist stelt zijn zaakje af, maar vergeet dat hij niet alleen is en dat er meer instrumenten zijn...

ben79
28 augustus 2007, 14:05
op het podium heb ik het liefst gewoon dat ik alles net hoor, na 10 jaar ga ik niet mee moeilijk doen over iets harder of iets zachter, het beste geluid is voor voor mij gewoon alles net hard genoeg zodat ik een mix hoor tussen de monitors en het eigenlijke geluid, zo weinig mogelijk drum in de monitors want die hoor je toch zowiezo .
Dat is wat ik vertel tegen de PA man betreffende de monitors, (en VOOR de show) alles staat dan na enkele tellen goed..
Belangrijker nog is dat je dan niet heel het optreden bezig bent met tegen degeluidsman te zitten vragen van iets meer dit en iets meer dat en nee das teveel, ik haat bands die dat doen en dat onderbreekt het optreden altijd vind ik..
Maar ik vraag me altijd af of er wel genoeg power in de zaal is, want soms moet ie toch wel heel erg zacht...
EN hoe gata het dan in zen werk de cabinetten draaien? het gaat er toch over wat het volume is dat de geluidsman binnenkrijgt?
Ik krijg ook altijd de kriebels van geluidsmensen die hun monitor tot tegen de speakerdoek rammen, als je dan zegt dat die trilt dan duwen ze de mic er nog wat harder tegen.. (en dan schrikken ze dat ze teveel binnenkrijgen)

Kim Wilson
28 augustus 2007, 14:11
...
EN hoe gata het dan in zen werk de cabinetten draaien? het gaat er toch over wat het volume is dat de geluidsman binnenkrijgt?
...
Nee, dat is het niet. Dat kun je wel terugdraaien. Het probleem is dat je je geluid van je amp direct de zaal in blaast. Als die maar hard genoeg staat, kun je als geluidsman niet meer zachter. Ik heb wel gehad dat ik de gitaar op de mengtafel helemaal uitgezet had, en dat het nog te hard was. Als je dan je amp 90 graden draait, dus haaks op het podium, heb je geen direct geluid meer de zaal in, en kun je je zaalgeluid veel beter neerzetten.

En over genoeg power, je bent als gitarist niet in je eentje verantwoordelijk voor de power. De drums en de bas zijn verantwoordelijk voor de meeste power.

Jeroen Petrucci
28 augustus 2007, 16:30
Ik heb een Fender Frontman 65r. 65 watt. Als ik die op 3 zet kan ik makkelijk mee. Alleen zelf wil/hoef ik niet zo hard, maar de drummer is het probleem. Die wilt niet zonder oordoppen spelen en gaat daardoor harder slaan. Hij slaat al idioot hard, en daarom moeten de versterkers van de gitaren weer omhoog. En dan zeg je speel is wat zachter, en dan zeggen ze: Dat kan ik niet. Maar ze horen zelf niet hoe hard ze spelen

Jasper K.
28 augustus 2007, 17:12
Ik gebruik voor m'n versterker (60 watt buizentop, master op 8!érg hard dus) een Palmer speaker simulator, welke rechtstreeks de multikabel ingaat en vervolgens naar FOH- en monitordesk.
Voor podiumgeluid gebruik ik 2 Bag End 1x12 kastjes (en in ear monitor).
Om het volume voor de geluidsman bruikbaar te houden en overige bandleden niet te irriteren met mijn volume heb ik er een Weber powerbreak tussenzitten, waarmee ik het podiumvolume zo in kan stellen dat ik wat druk van de kastjes heb zonder gigantisch hard te staan.

Grote voordeel van deze manier is dat de buizentop altijd op hetzelfde volume staat te blazen, dus vette buizensound. tevens is een soundcheck niet nodig aangezien ik altijd op hetzelfde volume op de tafels (foh/monitor) binnenkom, (en werken met eigen crew en daarbijbehorende apparatuur), slechts een kwestie van de Weber op het gewenste volume af te stellen voor een acceptabel podiumvolume. Aanrader!

Kim Wilson
28 augustus 2007, 17:14
Ik heb een mastervolume in laten bouwen. Dat is ook een hele mooie oplossing voor als je een randje wil op een minder knalhard volume.

DeiDRagonas
28 augustus 2007, 17:15
Maar dat is n standaard verhaaltje he... Drummers kunnen nooit zachter!

Maar nu moet ik wel zeggen dat ik ze enigszins gelijk geef. Tuurlijk kunnen sommige drummers best wat minder bouwvakker-achtig meppen, maar vaak spelen ze gewoon zoals ze spelen. En als ik in mn werk als geluidstech dan aan een drummer vraag of t ook ff zachter kan, lacht ie me uit hoor.

Toch vind ik t wel een geinige discussie, want behalve bij een enkele metalband, heb ik eigenlijk nooit gezeik omtrent t volume. Tis inderdaad gewoon elke keer een puzzeltje hoe de amps neer te zetten en dan kom je al een heel eind.

Het enige wat ik wel irritant vind is geluidsmensen die enorm aan de knoppen gaan lopen schuiven tijdens een show. Als je alles goed gezet hebt tijdens de soundcheck dan valt er niet heel erg veel meer te schuiven lijkt me. Tja, ik vat t niet hoor...

Grt Roy.

Kim Wilson
28 augustus 2007, 17:21
...
Het enige wat ik wel irritant vind is geluidsmensen die enorm aan de knoppen gaan lopen schuiven tijdens een show. Als je alles goed gezet hebt tijdens de soundcheck dan valt er niet heel erg veel meer te schuiven lijkt me. Tja, ik vat t niet hoor...

Grt Roy.
Mee eens. Tijdens een optreden moet je sommige dingen bijstellen, niet compleet verschuiven. Of je hebt tijdens de soundcheck niet op zitten letten.

crapton
28 augustus 2007, 17:52
Ik speel in een coverbandje, na veel aankloten geleerd mijn amp op redelijk bescheiden volume te zetten, tevens de amp goed te richten (dwz niet op de broekspijpen). Uiteraard in balans met mn drums en zorgen dat zang alle ruimte heeft.

Op die manier kan de geluidsman het zaalgeluid goed in balans brengen en houden. Tevens lange soundcheck doen. Geen eigen gitaar op de monitor, wel zang en evt de andere gitarist/toetsenist.

Overigens repeteren we iha niet hard en op hetzelfde niveau als tijdens optredens. Lijkt me logisch eigenlijk.

Ik speel verder op een modeller (PODxtl) dus zachter spelen is minder een probleem omdat de sound redelijk constant blijft (uiteraard niet helemaal).

Eko
28 augustus 2007, 17:59
Als dat laatste waar zou zijn , zou je maar eenmaal in je leven een mix maken en daarna nooit meer. Werkt dit ook zo? Nee dus.
De omstandigheden wijken af per optreden , maar ook tijdens het optreden. Als een kroeg of zaal voller wordt met mensen verandert het geluid in de zaal. Reflecties veranderen het totaal, absorbtie door kleding tasten het geluid aan. Bij ieder optreden zou je zelfs de setting van je amp moeten aanpassen aan de zaal. Daarom is een masterregeling op een amp een zegen in dit soort gevallen. Een verandering van instrument op een podium, bv tele voor een strat , kan ook de mix veranderen.
Het eenvoudige van : ik zet m`n amp altijd open , en dat gaat het altijd goed is veel te kort door de bocht.
Als je last hebt van een drummer bij kleinere gigs , zet er dan een plexi scherm omheen.
Een geluidsman kan wel eens last van je amp hebben als die open staat omdat die ook nog een keer via je zangmic door komt zodra je je kop voor die mic hebt weggehaald.

crapton
28 augustus 2007, 18:22
@Eko - Ik weet niet of je op mijn post reageert maar wat je zegt is natuurlijk waar. Elk podium is anders en je wordt af en toe gedwongen in een ongebruikelijke opstelling te gaan staan. Daar moet je je gitaaramp op aanpassen.

Ik bedoel dat je repetitie en optredens qua afstelling, opstelling en volume op elkaar moet laten lijken. Dus hoe sta je op de repetitie dan ook op een optreden zo. En het volume vergelijkbaar houden en niet te hard. Dan is het opstellen, soundcheck en inregelen veel makkelijker en zal je relaxter staan spelen omdat dit meer is wat je gewend bent.

Eko
28 augustus 2007, 22:48
Ik bedoelde er ook mee te zeggen dat, als je repeteerd, je waarschijnlijk in een lege ruimte staat. Geluid weerkaatst dan makkelijk en klinkt dan snel helder. Terwijl in een ruimte met: tafels ,kleden,mensen en geroezemoes, je een heel ander klankbeeld hebt. Ook je podium geluid verschilt per keer. Als je je amp afstelt op een geluid voor in een zaal vol mensen , zul je merken dat je podiumgeluid iets te schel lijkt. Echter een paar meter verderop is het dan perfect. Een hoog podiumvolume is een drama voor de microfoons , zeker als de ruimte tussen de amps en mics niet groot is.
Je bent als artiest gewoon beter aan het worden indien je je weet aan te passen aan je omgeving. Dat is geen afbreuk doen aan je talent maar een kwestie van je talent weten uit te nutten. Hier voor deed iemand al eens een opmerking over Amerikanen. Als je daar wat meer mee spreekt kom je veel te weten.
Deze boys vinden ons maar verwend. De meeste bluesartiesten die ik hier gezien en gesproken heb , hebben een harde leerschool achter de rug. Je speelt in elke situatie wat de klanten willen horen. Punt uit! Geen tevreden publiek , geen tevreden kroegeigenaar ,geen nieuwe optredens , geen geld! Deze boys kennen geen uitkering o.i.d. Je leert dan snel hoe je met weinig middelen zo goed mogelijk geluid krijgt en dat je als band een goed geluid krijgt.
natuurlijk weten deze mannen ook wel dat een amp vol open een mooi geluid geeft. Alleen , amp open/ kroeg leeg , geeft weinig inkomen.