PDA

View Full Version : Combo of Top + Cab



Rafke Pafke
25 augustus 2007, 18:25
Dag iedereen, even voorstellen want dit is mijn eerste post hier. Mijn naam is Raf en ik woon in het zuiden van Belgisch Limburg.

Ik heb een vraag i.v.m. versterkers, want ik ben een echte leek wat dat betreft. Ik ben al een jaar of 8 een echte slaapkamergitarist, met een klein merkloos prulleampje.

Nu ga ik dan toch de stap wagen om in een bandje te stappen. Nieuwe gitaar is besteld(http://www.michaelkellyguitars.com/patriot_custom.html). Het is de walnut! Nu nog een nieuwe amp! Na wat rondgekeken en uitgeprobeerd te hebben denk ik dat ik voor een Peavey Valveking ga. Die zit qua budget en sound zowat het dicht bij mijn wensen.

Ik dacht aan de 2x12 combo 100 watt. Tot mijn vriendin zei : "waarom neem je niet de top + een cab?".

Ja, daar weet ik dus eigenlijk geen antwoord op. Waarom zou ik de combo nemen ipv de top? Wat zijn de redenen waarom gitaristen al dan niet liever op een top + cab spelen (voor- en nadelen)? Zonder dan effe op de prijzen te letten.

Ik ken er zelf te weinig van om nu te beslissing te nemen, dus graag wat hulp van jullie. Alvast bedankt!

JorikDekkers
25 augustus 2007, 18:34
top+cab is duurder, maar de losse onderdelen zijn makkelijker te vervoeren, en je kan veel meer zelf bepalen wat voor speakers je wil en dat soort zaken

combo is goedkoper en 'makkelijker'(je bent in 1 keer klaar), maar zeker 2x12's (en groter) zijn een enorme biatch om te vervoeren, oa vanwege de omvang en het gewicht

Rafke Pafke
25 augustus 2007, 18:37
top+cab is duurder, maar de losse onderdelen zijn makkelijker te vervoeren, en je kan veel meer zelf bepalen wat voor speakers je wil en dat soort zaken

combo is goedkoper en 'makkelijker'(je bent in 1 keer klaar), maar zeker 2x12's (en groter) zijn een enorme biatch om te vervoeren, oa vanwege de omvang en het gewicht

Maar als je zou optreden met een top + cab of een combo met dezelfde specificaties, dan zal de kwaliteit van je geluid quasi hetzelfde zijn?

JorikDekkers
25 augustus 2007, 18:40
ligt eraan.

Als je een combo hebt met een matige constructie en een matige speaker dan zal eenzelfde top met een speakerkast+speaker van topkwaliteit beter klinken. Als er geen verschil is zal het hetzelfde klinken over het algemeen, maar in de praktijk vind je nergens precies dezelfde specificaties.

Als de combo klinkt zoals jij wil heeft het waarschijnlijk (nu nog) weinig meerwaarde om nog een speakerkast op te moeten zoeken.

En de meningen over vervoerbaarheid zijn wisselend op dit forum: de een loopt liever 1 keer met iets zwaars dan 2 keer met iets minder zwaars. Dat zal je dus even moeten proberen in de winkel: optillen, eventueel even rondlopen en dan voor jezelf nagaan of je dat elke repetitie wil.

Ritch
25 augustus 2007, 19:03
- Steekwagen.
- Afneembare wielen onder de amp zelf. (Bij Koch heb je dit.)
- Wielen onder flightcase.

Genoeg oplossingen om een hernia te voorkomen. Ik heb sinds 2 jaar een Koch Multitone 2x12 en er is geen probleem wanneer je van de ene begane grond naar de andere wilt. Wanneer je een trap op moet zul je wel moeten sjouwen, maar dat is meestal maar een klein stukje. Voor een top met cabinet geldt dat je 2x moet sjouwen + dat beide componenten ook redelijk wat kilo's wegen. (Om maar niet te spreken over een 4x12.)

the sure thing
25 augustus 2007, 20:51
... volgens mij is een losse top en kast beter, omdat de top op hoge volumes minder trillingen te verduren heeft, dan als de versterker in dezelfde behuizing als de speakers zit. Het scheelt niet alles, maar wel wat...

Baker
26 augustus 2007, 08:42
volgens mij is dat onzin.

Heb jaren een verschillende 2x12 combo's gehad (marshall, koch), en nooit last gehad van trillingen of iets dergelijks.

@TS

In principe maakt het dus niet zoveel uit. Het hangt wel van het type amp af.
Een koch top + 2x12 zal exact hetzelfde klinken als een 2x12 combo
Maar ene peavy 5150 combo is anders gevoiced dan de top.
Ook zijn de wattages soms lager.


en voor de rest, gebruik de search:
http://www.gitaarnet.nl/forum/search.php?searchid=1219571


succes!

peter_heijnen
26 augustus 2007, 09:08
Voordeel van losse kast is idd vervoer.

Een buizenversterker zal ik altijd willen dragen vanwege de gevoelige buizen die er in zitten. Een losse kast mag van mij wel op een steekwagen en dan kan op die kast ook nog eens alle andere zooi die je normaal bij je hebt.

Neemt niet weg dat ik zelf momenteel kies voor het gebruikersgemak van kleine combos die ik dan gewoon altijd draag.

Btw Rafke, 50 watt is altijd meer dan zat.

dr.distortion
26 augustus 2007, 09:46
Ik heb die vk112 combo, heb er een 212 cab onder en geloof me, dat is zat voor kroeg en rep.ruimte!

RolandT
26 augustus 2007, 10:06
... volgens mij is een losse top en kast beter, omdat de top op hoge volumes minder trillingen te verduren heeft, dan als de versterker in dezelfde behuizing als de speakers zit.Juist, dat is de ook de reden waarom ik ook voor top+cab heb gekozen. De kerel die mijn amp heeft gemaakt wil bijna geen combos maken.
Transport van een top+cab vind ik ook handiger. Maar ieder zijn mening :)

Rafke Pafke
26 augustus 2007, 18:32
Ik heb die vk112 combo, heb er een 212 cab onder en geloof me, dat is zat voor kroeg en rep.ruimte!

Die is 50 watt?

dr.distortion
26 augustus 2007, 19:30
Yep die is 50 watt