PDA

View Full Version : Aart aan de oude meuk



AART
25 augustus 2007, 15:38
Ik heb net een ouwe london city Mark IV DEA 70 opgepikt voor 200 euro.
Stond hier 20 km vandaan en kon het niet laten.
Alles werkt perfect en hij klinkt erg goed.

Beetje goede deal voor zo'n amp? ik ben er normaal niet zo in thuis, die oude bakken. Foto's volgen nog. Hij is echt bijna mint en volgens de verkoper nog gebruikt door Skik in de studio.

Ik ga em zo nog openschroeven om te kijken wat voor buizen er in zitten.
Hij is btw groen, erg koel.

kan iemand me meer over de amp vertellen? heb ik iets leuk in huis?

Edit:

Foto's!

Voorkant:
http://img509.imageshack.us/img509/8039/afbeelding001kr3.jpg

Controls:
http://img508.imageshack.us/img508/4509/afbeelding003ih3.jpg

Achterkant:
http://img508.imageshack.us/img508/5281/afbeelding005zj0.jpg

Power trafo:
http://img259.imageshack.us/img259/3055/afbeelding007qw3.jpg

AART
25 augustus 2007, 15:44
Edit, nog meer pics:

Output Trafo:
http://img524.imageshack.us/img524/7710/afbeelding010tf1.jpg

Philips EL34's:
http://img208.imageshack.us/img208/5990/afbeelding009su3.jpg

Er zitten Philips EL 34 eindbuizen (4 stuks) in en Philips, Haltron en Teonex ecc83 voorbuizen(3 stuks).

Welke inputs moet ik btw patchen voor de extra brute sound(voor zover dat mogelijk is voor je oren bloeden)?

yhcmarc
25 augustus 2007, 15:47
crap, dat ding in Dinxperloo? damn .. daar had ik ook meteen voor gemailed toen ik het zag een paar uur geleden, kreeg helaas geen antwoord op mijn mail .. naja, volgende keer beter .. veel plezier ermee.

Over het doorlussen, ik doe bij mijn marshall de gitaar in de bovenste input van het bright kanaal, de onderste van bright lus ik door naar de bovenste van low.

gitaar linksboven, linksonder -> rechtsboven

bass blom
25 augustus 2007, 15:49
das een koopje man :D

AART
25 augustus 2007, 15:54
crap, dat ding in Dinxperloo? damn .. daar had ik ook meteen voor gemailed toen ik het zag een paar uur geleden, kreeg helaas geen antwoord op mijn mail .. naja, volgende keer beter .. veel plezier ermee.

Over het doorlussen, ik doe bij mijn marshall de gitaar in de bovenste input van het bright kanaal, de onderste van bright lus ik door naar de bovenste van low.

gitaar linksboven, linksonder -> rechtsboven

Jep, die.

hadden al 3 lui gereageerd, ik, iemand uit belgie en jij dus. Maar die belg wilde opsturen en dat wilden ze niet dus kon ik er direct langs.

De amp is trouwens zo mint, dat de resten van het prijskaartje er nog op zitten....

AART
25 augustus 2007, 15:57
Btw, is er hier een hobbyist die het ding eens zou willen doorkijken voor een paar biertjes?

Liefst in de buurt ofcourse.

AART
25 augustus 2007, 16:04
btw, voor de 70 zit nog een extra zilveren 7, niet gedrukt maar geplakt, is een DEA 770 Mark IV ook een model?


Excuses voor alle vragen maar ik ben nogal nieuwsgierig over wat ik nou precies heb :chicken:

yhcmarc
25 augustus 2007, 16:06
Jep, die.

hadden al 3 lui gereageerd, ik, iemand uit belgie en jij dus. Maar die belg wilde opsturen en dat wilden ze niet dus kon ik er direct langs.

De amp is trouwens zo mint, dat de resten van het prijskaartje er nog op zitten....

mazzelaar, ik had ook gemailed dat ik meteen langs wilde komen, maar je was me voor ... trouwens wel irritant dat ze niet replied .. zeg dan dat ie al weg is ofzo ipv niks .. anyhoo, veel plezier ermee dude.

AART
25 augustus 2007, 16:18
Sorry dude. Ik was van de week al een Mesa studio .22 combo voor 250 misgelopen en gisteren de eerste keer gezakt voor mijn rijexamen, dus ik vond dat ik mezelf wel eens mocht verwennen vandaag :D

Franc
25 augustus 2007, 16:47
Over het doorlussen, ik doe bij mijn marshall de gitaar in de bovenste input van het bright kanaal, de onderste van bright lus ik door naar de bovenste van low.

gitaar linksboven, linksonder -> rechtsboven

Let op dat die dingen gespiegeld zijn opgebouwd tov een Marshall :D
Dus waarschijnlijk wordt het dan rechtsonder naar linksboven en rechtsboven gitaar.

AART
25 augustus 2007, 16:47
Dankje franc.

Btw, wat zou de waarde van dit ding incl die philips buisjes zijn?

Negative K3 fan
25 augustus 2007, 18:35
Btw, is er hier een hobbyist die het ding eens zou willen doorkijken voor een paar biertjes?

Liefst in de buurt ofcourse.

waar moet naar gekeken worden? kijken kan wel gedaan worden voor biertjes, maar complete cap jobs wordt wat lastiger lijkt me.

over de waarde, geen idee, hangt ook van die phillipsjes af

AART
25 augustus 2007, 18:39
Neuh, ik wil alleen even weten of ie helemaal in orde is.
En ik kom er net achter dat de 3 voorbuisjes niet allemaal philips zijn maar 1 philips, 1 haltron en 1 teonex(oid).Ik ga straks eens kijken hoe hij klinkt met EH12ax7's.

Maandag mijn cab stereo maken en dan mijn mark IV eens mengen met de LC.
Denk wel dat ik een overdrive moet gaan aanschaffen als booster.

AART
25 augustus 2007, 19:03
Bump:

Foto's in eerste post!

bass blom
25 augustus 2007, 19:07
Bump:

Foto's in eerste post!

gaaf!
van oud dametje geweest?
alleen voor boodschappen? :D

:lp:

Nielsje
25 augustus 2007, 19:19
Mooie bak man!

ik zou het patch kabeltje precies andersom doen :)

Typisch vind ik wel dat iedereen een LC amp heeft met op de faceplate die streepjes bij de potmeters, de mijne heeft het niet.

kijken of ik foto erbij kan fixen...

edit: foto's

http://img513.imageshack.us/img513/882/lcvoorwe7.jpg

http://img513.imageshack.us/img513/7081/londoncity2zd4.jpg

Tegenwoordig ziet ie er wel wat mooier uit, logo wat opgepoetst. De mijne draait op Groove Tubes dacht ik..

AART
25 augustus 2007, 19:28
Idd geen streepjes.

En mijne lijkt echt van een oud dametje te zijn geweest, serieus geen tears & rips. Alleen een klein deukje in het achterpaneel boven de 'super amplifier' tekst.

AART
25 augustus 2007, 21:20
ik moet btw echt een master volume hebben en een booster.

Dit ding gaat HARD!

beide volumes op een kwart is hier thuis al te hard(en dit is een vrijstaand huis en mijn ouders zijn redeleijk tolerant).

dr.distortion
25 augustus 2007, 22:29
Gefeliciteerd man! Dat is echt een gave bak. Scheurpedaal is echt wel nodig, als die uit zichzelf moet gaan crunchen zal dat het laatste zijn wat je ooit gehoord hebt :D Ik heb er ook een gehad, een DEA100, qua pedalen vreet hij zowat alles. Ik had er een Zoom 5000 Driver voor, vette metalscheur! Als je hem echt wil gaan gebruiken voor thuis/band whatever, zou ik idd een master vm + evt. scheurtweaks laten inbouwen. Volgens de amptechs hier is dat met deze LC's prima te doen.

Nielsje
25 augustus 2007, 23:56
Ik snap het absoluut niet. Diegenen die een standaard LC niet kunnen laten scheuren moeten echt hun snoer eens inpluggen....

Zo'n ding wil maar al te graag...

EpiCenturiesAWAy
26 augustus 2007, 00:15
Ik snap het absoluut niet. Diegenen die een standaard LC niet kunnen laten scheuren moeten echt hun snoer eens inpluggen....

Zo'n ding wil maar al te graag...

NO WAY!! In de verste verte gaat dit ding niet over z'n kop!

Nielsje
26 augustus 2007, 00:23
NO WAY!! In de verste verte gaat dit ding niet over z'n kop!

Dan vraag ik me serieus af of ie wel goed is.... Je mag de mijne eens proberen met een stratje hoor, instant hendrix :)

dr.distortion
26 augustus 2007, 00:24
Dan vraag ik me serieus af of ie wel goed is.... Je mag de mijne eens proberen met een stratje hoor, instant hendrix :)

Is dat een 100% originele LC? Kan ik me echt niet voorstellen! Juist de London Cities staan er bekend om dat ze wel heel erg lang (veel te lang) clean blijven!

Nielsje
26 augustus 2007, 00:26
Is dat een 100% originele LC? Kan ik me echt niet voorstellen!

Voor zover ik weet wel, op de buizen, pots en elco's na dan.

Ik zal binnenkort wat foto's maken en posten. However, ik heb wel m'n twijfels bij de trafo's. De meeste LC's die ik heb gezien waren voorzien van niet afgeschermde trafo's, terwijl de mijne wel kapjes hebben. Maar ik kan me niet indenken dat deze apparaten zo'n invloed hebben op de sound.

dr.distortion
26 augustus 2007, 00:30
Geen idee, ik ben helaas geen techneut op het gebied van buizenversterkers. Wat ik wel weet, is dat de circuits van de LC's een erg clean signaal hebben. Ik heb er twee gehad, waarvan er 1 bij Epicenturiesaway terecht is gekomen. Verhalen over de LC's bevestigen ook mijn twee exemplaren...clean all the way!

AART
26 augustus 2007, 02:17
Mijne is ook erg clean. Ik denk dat ik twee eindbuizen eruit haal, maar dan zit ik met een impedantie probleem(8 ohm cab en dan alleen 16 ohm en 32 ohm outputs...).

dr.distortion
26 augustus 2007, 09:49
Haalt niks uit Aart, is bij de mijne ook gebeurd, blijft clean.

AART
26 augustus 2007, 09:50
Haha, ok, dan maar aan de booster :)

Misschien moet ik eens een mastervolume laten inbouwen, is dat een goed idee of kan ik hem beter zo laten?

dr.distortion
26 augustus 2007, 09:53
Zou ik zeker doen, met scheurtweaks (aantal weerstanden vervangen). Dan heb je een prima rockbak!

AART
26 augustus 2007, 09:54
Wie zou dat kunnen doen en hoeveel gaat zoiets kosten? (ik blijf een arme student).

bass blom
26 augustus 2007, 09:56
is iemand 1 a 2 uur zoet mee?
verzin een uurtarief en wat erbij voor wat dinkies :D

dr.distortion
26 augustus 2007, 09:57
Er zijn hier in het verleden mods voor gepost, ik kan ze je evt. toemailen als je het zelf aandurft (en er handig mee bent). Laat even weten per pm.

AART
26 augustus 2007, 10:07
mail ze maar toe, misschien weet ik wel iemand.

Franc
26 augustus 2007, 10:13
Als het circuit echt zo plexi is als men altijd zegt, heb je in principe niets nodig voor een mooie scheur, alleen moet je dan de volumes opendraaien.

Weinig buren zijn daar tegen bestand :D

Een goeie master volume kan dan wonderen doen. Preamp volume open en master dicht: scheur op 'huiskamerniveau'.

AART
26 augustus 2007, 10:22
ik zit nu te twijfelen.
Ding origineel houden en booster ervoor of een master volume laten inbouwen...

omdat ik nog wel eens spul verkoop is het denk ik handiger het ding origineel te houden, oniedan?

dr.distortion
26 augustus 2007, 10:29
Als je van plan bent om evt. weer door te verkopen, zou ik hem origineel houden ja! (ff aan 't zoeken naar die mods)

AART
26 augustus 2007, 10:34
Ok, dan laat ik hem ook origineel(dus mods niet meer nodig dan ;) ).

Btw, net even beide volumeknoppen op 10 gezet en dan zit er een soort (mid-hoge)brom in. Niet heel hard, maar hij is er toch, is dat normaal of is er een cap kaduuk?

guitaraddict
26 augustus 2007, 11:06
Nielsje,

Zo'n LC zoals jij hebt is mij ook helemaal onbekend. Dat zijn zeker geen Prova trafo's zoals ze gebruikten. En die Choke is erg groot !
Misschien een type van recentere datum ??

Ik repareer regelmatig oude versterkers en meet altijd de spanningen .
Tegenwoordig , met 230 volt op het net is het wel zo dat dit hogere spanningen oplevert dan waarvoor de versterkers bedoeld zijn . Vaak boven de 500 volt ( de electrolyten kunnen hierdoor kapot gaan ) en de gloeispanning is vaak 7 volt.
Dit geeft meer slijtage aan buizen.
Wat ik zelf dus doe met mijn omgebouwde Guyatone 100 watt is een variac ervoor hangen : alle spanningen weer prima .


Alf

PeeVee
26 augustus 2007, 12:08
Typisch vind ik wel dat iedereen een LC amp heeft met op de faceplate die streepjes bij de potmeters, de mijne heeft het niet.
Dat is zie te zien ook geen London City (op de kast na) maar iets anders. Dat verklaart ook het verschil in klank / karakter.

Nielsje
26 augustus 2007, 12:13
Nu wordt het interessant :)

ik zal ff een oude foto uploaden van het board. Moet nog even nieuwe foto's maken..

edit: foto

http://img168.imageshack.us/img168/5042/londoncitybinnennj4.jpg
http://img172.imageshack.us/img172/2636/londoncityachteraz3.jpg

interessander
26 augustus 2007, 12:15
Aart, lus je Mark IV anders eens door op de LC, ik heb dat laatst gedaan met mn mark III op een JMP 2203 en dat klonk geweldig, omdat hij zo clean blijft kun je hem prima als slave amp gebruiken.

EpiCenturiesAWAy
26 augustus 2007, 14:11
Hoe lus je door ? Wil m'n soldano ook wel eens door m'n 2205 horen..

Negative K3 fan
26 augustus 2007, 15:44
Nu wordt het interessant :)

ik zal ff een oude foto uploaden van het board. Moet nog even nieuwe foto's maken..

edit: foto

http://img168.imageshack.us/img168/5042/londoncitybinnennj4.jpg

bijna precies hetzelfde als wat er hier voor mn neus ligt... lijkt ook nog redelijk origineel op het eerste oog, de inputs zijn alleen wel anders (beter). Mijn LC heeft ook geen streepjes.

OT en PT zijn ook hetzelfde, die choke van jou is alleen wel vreemd, past ook niet bij de andere 2.

Nu maar hopen dat die vna mij zo gaat klinken als de jouwe haha.

Maargoed, als die inputs zijn vervangen, dan heeft diegene hoogstwaarschijnlijk ook die lelijk 220k gridweerstanden eruit gesloopt en vervangen, dat zou al een verklaring kunnen zijn van waarom jouw amp wél wil scheuren.

Jimwoud
26 augustus 2007, 15:48
Hoe lus je door ? Wil m'n soldano ook wel eens door m'n 2205 horen..
Zitten er fx-loops op beide amps, Hot Rod 50 volgens mij niet dacht ik, alleen de + versie.

Dan kan het niet.

EpiCenturiesAWAy
26 augustus 2007, 15:49
Jawel, jawel, allebei een FX-loop..

Jimwoud
26 augustus 2007, 15:55
Jawel, jawel, allebei een FX-loop..
fx send van de Soldano naar fx return van de JCM800. Wel eerst alle volumes dicht en daarna rustig opendraaien om te kijken welke effectief is.

PeeVee
26 augustus 2007, 17:16
My mistake, toch LC (althans, het achterpaneeltje)

Negative K3 fan
26 augustus 2007, 17:30
Als het circuit echt zo plexi is als men altijd zegt, heb je in principe niets nodig voor een mooie scheur, alleen moet je dan de volumes opendraaien.

het is grotendeels een plexi superbass, maar ik geloof dat ze wat minder gain hebben en dat komt vooral door de grid stoppers van 220k bij de input.

Nielsje
26 augustus 2007, 18:44
bijna precies hetzelfde als wat er hier voor mn neus ligt... lijkt ook nog redelijk origineel op het eerste oog, de inputs zijn alleen wel anders (beter). Mijn LC heeft ook geen streepjes.

OT en PT zijn ook hetzelfde, die choke van jou is alleen wel vreemd, past ook niet bij de andere 2.

Nu maar hopen dat die vna mij zo gaat klinken als de jouwe haha.

Maargoed, als die inputs zijn vervangen, dan heeft diegene hoogstwaarschijnlijk ook die lelijk 220k gridweerstanden eruit gesloopt en vervangen, dat zou al een verklaring kunnen zijn van waarom jouw amp wél wil scheuren.

Ga ik voor je uitzoeken, weerstanden 'lezen' kan ik nog wel, en bij de inputs, dat is een locatie die ik wel weet te vinden. Post het van de week even. Maar ik wil weer andere inputs, de lamlul heeft ze vervangen door van die zwarte kunstof marshall exemplaren, boe! Dus wil vier nieuwe 'metalen'. Iemand een idee? En wat voor pots moeten er nu in, CTS, of alpha? Ik meende dat cts voor gitaren is, en aplha het meest gebruikt in versterkers, of haal ik nou wat door elkaar.

Negative K3 fan
26 augustus 2007, 19:40
inputs van plastic zijn juist goed!! Hooguit vervangen door neutriks als je het idee hebt dat de kwaliteit niet zo best is.

ik gebruik zelf het liefst alpha's in amps, die voelen lekkerder aan als je eraan draait :D (serieus), maar eigenlijk maakt het niet zo veel uit.

Nielsje
26 augustus 2007, 21:33
inputs van plastic zijn juist goed!! Hooguit vervangen door neutriks als je het idee hebt dat de kwaliteit niet zo best is.

ik gebruik zelf het liefst alpha's in amps, die voelen lekkerder aan als je eraan draait :D (serieus), maar eigenlijk maakt het niet zo veel uit.

Nee, tis niet zo dat die inputs niet goed zijn, ze zien er niet uit! Man, zo'n oude bak, en dan van die kunstofapparaten erin..

AART
26 augustus 2007, 22:31
Mee eens.

Ik ga btw de SD-1 van SimonS kopen als booster voor mijn LC. Mocht het dan nog niet genoeg scheuren naar mijn mening dan ga ik de weerstanden vervangen waar lennart het over had.

Mijn oom heeft aangeboden om de amp na te kijken en de buizen door te meten dus daar heb ik ook al een adresje voor.

AART
26 augustus 2007, 22:40
Aart, lus je Mark IV anders eens door op de LC, ik heb dat laatst gedaan met mn mark III op een JMP 2203 en dat klonk geweldig, omdat hij zo clean blijft kun je hem prima als slave amp gebruiken.


In welke input moet ik hem gooien dan? En ik moet mijn kast nog stereo maken, anders heb ik geen load voor de Mark IV.

Ton_R
26 augustus 2007, 23:35
Ik heb net een ouwe london city Mark IV DEA 70 opgepikt ...
Volgens mij is het een DEA130, want er zitten 4 EL34's in. De DEA70 heeft er "maar" twee.

Gr Ton

EpiCenturiesAWAy
26 augustus 2007, 23:41
Mee eens.

Ik ga btw de SD-1 van SimonS kopen als booster voor mijn LC. Mocht het dan nog niet genoeg scheuren naar mijn mening dan ga ik de weerstanden vervangen waar lennart het over had.

Mijn oom heeft aangeboden om de amp na te kijken en de buizen door te meten dus daar heb ik ook al een adresje voor.

Heb dat setje ook nog eventjes gehad, een LC met een SD-1..
Klinkt wel wat dun, weinig bas.. Daar heb ik een EHX LPB-1 voor gehaald en toen klonk het lekker dik en goed!

AART
27 augustus 2007, 07:59
ok, dank voor de tip.

AART
27 augustus 2007, 08:00
Volgens mij is het een DEA130, want er zitten 4 EL34's in. De DEA70 heeft er "maar" twee.

Gr Ton

Er staat DEA (7)70 op..

Nielsje
27 augustus 2007, 10:11
Toch is het een 130, wellicht verkeerde faceplate?
Denk niet dat ze er voor de lol twee buizen extra in zetten :)

Negative K3 fan
27 augustus 2007, 11:37
Nee, tis niet zo dat die inputs niet goed zijn, ze zien er niet uit! Man, zo'n oude bak, en dan van die kunstofapparaten erin..

voor inputs op versterkers moet je juist die plastic dingen gebruiken en geen metalen vanwege de aarding, met metalen heb je de kans op bijgeluiden (zoem brom noise geen idee) omdat je signaal dan viahet chassis geaard wordt.

Dus plastic gebruiken, ook al ziet het er volgens jou goedkoop uit.

Nielsje
27 augustus 2007, 11:58
voor inputs op versterkers moet je juist die plastic dingen gebruiken en geen metalen vanwege de aarding, met metalen heb je de kans op bijgeluiden (zoem brom noise geen idee) omdat je signaal dan viahet chassis geaard wordt.

Dus plastic gebruiken, ook al ziet het er volgens jou goedkoop uit.

Nog 1 keer uitleggen :) Ik snap je punt, maar mijn 'metalen' inputs, zijn wel voorzien van zo'n kunstof inzetbusje/ringetje/dinggeval. Check m'n foto's maar es goed. Die zien er echt beter uit dan die zwarte kunstof monsters.
Ik bedoelde niet de standaard switchcraft jacks die ook in je gitaar zitten.

Negative K3 fan
27 augustus 2007, 13:19
welke foto's bedoel je dan?? nu ben ik nieuwsgierig geworden

Franc
27 augustus 2007, 13:21
Op die foto's zie ik toch de Marshall achtige inputs...?

Nielsje
27 augustus 2007, 13:59
Sorry, mijn fout.

Op de foto's zijn de oude inputs nog te zien, dergelijke inputs wil ik er weer inhebben.

op het moment zitten deze erin, en daarvan ben ik niet gecharmeerd:

http://www.studiosoundelectronics.com/S-H502.gif

en deze wil ik weer:

http://www.studiosoundelectronics.com/S-H601C.gif

Franc
27 augustus 2007, 14:01
Nee dat ziet er niet uit inderdaad :(

AART
27 augustus 2007, 16:42
@Negk3/Franc: Ik heb de amp ff opengehaald, en ik zie de 220k weerstanden zitten, waardoor zou ik deze moeten vervangen voor meer gain? Zoiets kan ik zelf nog wel namelijk en is gemakkelijk ongedaan te maken.

PS: foto's van de binnekant komen zo.

AART
27 augustus 2007, 19:00
Foto's binnenkant(Hi Res):

http://img251.imageshack.us/img251/2692/afbeelding014qf4.jpg
http://img262.imageshack.us/img262/2993/afbeelding015cc9.jpg
http://img524.imageshack.us/img524/7361/afbeelding016tc0.jpg
http://img406.imageshack.us/img406/7835/afbeelding017bk6.jpg

Chris Winsemius
27 augustus 2007, 19:07
Bekijk even 'n een gemiddeld Marshall 1959/1987 schema; twee 68k-tjes en 'n 1M weerstand.

AART
27 augustus 2007, 19:15
Die 2 68k's in plaats van de 220 en waar moet de 1 m? Vanaf de high input maar ik weet niet welke dat is in mijn amp.

Franc
27 augustus 2007, 19:16
Het is op die schema's alleen altijd lastig te zien hoe het schakelen werkt rond de inputs.

Zo zou je ze moeten bedraden:

http://www.vernetamps.com/pics/jacks.gif

Alleen is dit wel voor de bekende Marshall jacks en die zijn stereo en dubbel schakelend. Moet je even aanpassen aan de jacks die jij hebt of ze vervangen, maar dat moet wel lukken denk ik. De 68k weerstanden zitten bij Marshall op het board, maar je zou er aan kunnen hangen net als de 220k's

AART
27 augustus 2007, 19:21
Hmm, voor zover ik kan zien zit dat heel anders geschakeld dan in mij LC, zie:
http://img251.imageshack.us/img251/2692/afbeelding014qf4.jpg

Franc
27 augustus 2007, 19:26
Ja het lijkt alsof het hele schakelmechanisme daar teniet wordt gedaan door een doorverbinding waardoor je nooit het effect krijgt als bij een Marshall bij doorlussen... maar ik kan het niet erg goed zien.

AART
27 augustus 2007, 19:44
http://www.drtube.com/schematics/londoncity/dea70.gif
Das het schema van de dea 70(dank Simon).
http://schematicheaven.com/marshallamps/jcm800_superlead_100w_1959.pdf
Das 1959.

Ik heb nu even met Simon geluld erover en ik ga de 220 door een 68 k veranderen en dan zijn ze al een stuk dichter richting elkaar. De 1 m zit anders aangesloten maar dat verschilt waarschijnlijk alleen in brightness.

Hopelijk heeft ie met een 68k een tikkie meer(en eerder) gain.

SimonS
27 augustus 2007, 20:04
De 1 m zit anders aangesloten maar dat verschilt waarschijnlijk alleen in brightness.
Ik weet niet of dat (merkbaar) invloed heeft.


Hopelijk heeft ie met een 68k een tikkie meer(en eerder) gain.
Ik heb de waarde van die weerstand in mn epiphone valve junior verlaagd, qua hoeveelheid gain viel 't wel mee (tegen). Wat eerder oversturing maar geen overgang Plexi-SLO ;)

Chris Winsemius
27 augustus 2007, 20:04
Het is op die schema's alleen altijd lastig te zien hoe het schakelen werkt rond de inputs.

Zo zou je ze moeten bedraden:

http://www.vernetamps.com/pics/jacks.gif

Alleen is dit wel voor de bekende Marshall jacks en die zijn stereo en dubbel schakelend. Moet je even aanpassen aan de jacks die jij hebt of ze vervangen, maar dat moet wel lukken denk ik. De 68k weerstanden zitten bij Marshall op het board, maar je zou er aan kunnen hangen net als de 220k's

Deze jacks zijn niet stereo (dan hebben ze 6 contacten), de 68k weerstanden zijn op de jacks te monteren en dan hun gezamelijke aansluitpunt via 'n draadje naar de pinnen 2 en 7 v/d eerste ECC83 te bedraden.

Voor de volledigheid: kijk ook even naar de ingangen van blackface Fenders (afgezien v/d aarding aldaar).

Franc
27 augustus 2007, 20:07
Ik weet niet of dat (merkbaar) invloed heeft.

Nou ja, je hebt geen hi en lo input meer, ze zijn dan allebei hetzelfde.

AART
27 augustus 2007, 20:08
Nou ja, je hebt geen hi en lo input meer, ze zijn dan allebei hetzelfde.

Moet ik de 1m weerstand dus ook zetten zoals in het marshall schema?

SimonS
27 augustus 2007, 20:10
Nou ja, je hebt geen hi en lo input meer, ze zijn dan allebei hetzelfde.
huh? tientekens

Franc
27 augustus 2007, 20:25
Ja je brengt beide inputs bij elkaar met een 68k weerstand en dan een 1M naar aarde en naar het rooster van de buis.
Er is dus geen verschil meer tussen de 2.

SimonS
27 augustus 2007, 20:49
ooow oke ja dat snap ik, ik dacht dat je bedoelde dat er geen verschil meer zit tussen hi en low wanneer je de 1M verplaatst van tussen input jack - roosterweerstanden naar tussen roosterweerstanden-roosters V1.

AART
27 augustus 2007, 20:58
ik snap hem. Hoe zit dat verschil er dan in bij de 1959?

AART
27 augustus 2007, 21:14
Hoeveel Watt moeten die 68K weerstanden btw zijn?

Franc
27 augustus 2007, 21:19
1/2 Watt is goed

AART
27 augustus 2007, 21:51
ok.

10tekens.

AART
27 augustus 2007, 21:57
ik snap hem. Hoe zit dat verschil er dan in bij de 1959?

Deze vraag heb ik dus nog.

Franc
27 augustus 2007, 21:58
ooow oke ja dat snap ik, ik dacht dat je bedoelde dat er geen verschil meer zit tussen hi en low wanneer je de 1M verplaatst van tussen input jack - roosterweerstanden naar tussen roosterweerstanden-roosters V1.

Dat is ook zo, als je de 1M voor de roosterweerstanden zet zit hij automatisch bij 1 vd twee inputs.
Kijk even goed naar het schema van de 1987 (1959 is hetzelfde)

http://www.vernetamps.com/pics/layouts/1987pljp.gif

De 1M weerstand zit tussen de onderste input (in de tekening onderste - in de amp de bovenste) en ground. Daarboven zit een doorverbinding van de andere input die verbroken wordt als je er wat insteekt.
Vandaar dat ik het eerdere plaatje liet zien omdat het in het schema nogal verwarrend kan zijn.

Franc
27 augustus 2007, 21:59
Deze vraag heb ik dus nog.

Hierboven heb je je antwoord :)

AART
27 augustus 2007, 22:15
Ik moet dus de 1 m van na de 68k en 220k weerstanden naar voor de 220k(die ik vervang door 68k) weerstand halen(het andere uiteinde blijft op de aarde zitten)?

Franc
27 augustus 2007, 22:36
Ja en dat wordt dan de HI input.
Je moet alleen ff kijken of alles schakelt zoals op mijn eerste plaatje.

De HI input zit nl aan aarde als er geen plug inzit, de LO zit doorverbonden naar de HI zolang er niets in de LO zit.

Prik de wat de LO dan is dat een zelfstandige verbinding naar het rooster, prik je alleen wat in de HI dan heb je via de LO ook een verbinding naar het rooster en zet je dus eigenlijk de 2 68k weerstanden parallel.

Daarom werkt het doorlussen op een Marshall zoals het werkt en ik kan niet zien op jouw foto's of dat zo al zit, maar afgaande op het schema is dat dus niet zo. Beide inputs zijn onafhankelijk. De een met een 68k roosterweerstand en de andere met een 220k weerstand, daarna 1M naar aarde. Voor elke input geldt: niets ingeplugd is input aan aarde.

Dus wezenlijk anders.

AART
28 augustus 2007, 15:36
Ok, ik denk dat ik het doorheb.

Ik heb hier het LC schema aangepast zodat het hetzelfde is als de marshall 1987, alle aanpassingen in rood ofcourse.

http://img267.imageshack.us/img267/4263/dea70py6.jpg

Hier is een foto van de LC input sectie waar ik de 2 weerstanden en 1 verbinding waar het omgaat omcirckeld heb. Ik heb het maar bij een van de twee input paren gedaan.

http://img267.imageshack.us/img267/6079/lcinputsdingenop7.jpg

Als het goed is schakeld hij hetzelfde als de marshall als ik die verbinding (nummer 2) weghaal en de aarde verbind met de aarde van de anddere input.

Chris Winsemius
28 augustus 2007, 16:08
Ok, ik denk dat ik het doorheb.

Ik heb hier het LC schema aangepast zodat het hetzelfde is als de marshall 1987, alle aanpassingen in rood ofcourse.

http://img267.imageshack.us/img267/4263/dea70py6.jpg

Hier is een foto van de LC input sectie waar ik de 2 weerstanden en 1 verbinding waar het omgaat omcirckeld heb. Ik heb het maar bij een van de twee input paren gedaan.

http://img267.imageshack.us/img267/6079/lcinputsdingenop7.jpg

Als het goed is schakeld hij hetzelfde als de marshall als ik die verbinding (nummer 2) weghaal en de aarde verbind met de aarde van de anddere input.

Bovenste tekening klopt, pas ook gelijk de andere ingang aan als je toch bezig bent.

AART
28 augustus 2007, 16:15
mooi.

Ik pas ze ook beiden aan hoor, maar ik heb geen zin in dubbel tekenen ;)

Ga zo even kijken of ik die onderdelen hier in het dorp kan krijgen, anders moet ik morgen even naar radio piet.

AART
28 augustus 2007, 22:08
Zijn er nog meer (simpele) mods om m eer gain uit zo'n bakbeest te krijgen?

Ik denk dat een mastervolume flink kan helpen, maar dnek niet dat ik dat zelf kan inbouwen(of is dat goed te doen?).

Negative K3 fan
28 augustus 2007, 22:14
Zelf een PPIMV master in bouwen is niet zo heel erg ingewikkeld, zoals je in mijn amp kunt zien heb ik daar een speakeroutput voor opgeofferd. Er zijn verschillende varianten die je kunt gebruiken voor een PPIMV, ik heb een redelijk ingewikkelde gebruikt (deze keer), zoals in het volgende schema:

http://www.blueguitar.org/new/schem/misc_mod/pi-m-vol.pdf

wat je ook zou kunnen doen, is de preamp helemaal ombouwen naar een jcm800 idee, dan heb je 3 ipv 2 gain stages waar je dus ook een bult meer overdrive uit kunt halen. Maar dat is alweer wat ingewikkelder.

AART
28 augustus 2007, 22:22
Aan die beiden ga ik niet beginnen, voor mij wat te hoog gegrepen denk ik.
Misschien moet ik het maar laten doen of gewoon laten.

Ik kijk eerst eens of de resultaten met verlaagde inputweerstanden en booster ervoor een beetje leuk effect hebben.

Al nodigt deze amp toch wel uit tot grondig verbouwen. :blast:

Ton_R
29 augustus 2007, 01:16
Een master volume vind ik heel prettig. Je kunt (i.p.v. de meer ingewikkelde PPIMV master volume) ook een simpeler type toepassen. Dat is dan een 1M potmeter, en die zit direct NA de toonregeling en VOOR de fasedraaier (PI). Heb helaas zo geen schema bij de hand, maar ik heb dat wel vaker gezien in Marshalls met MV. Probleem is, dat je een plek moet vinden voor die extra potmeter. Ikzelf heb die potmeter op de plaats van het Power lampje gezet. Je kunt em ook aan de achterkant monteren (daar is meer plaats) , maar je kunt er dan ook niet makkelijk bij.
Nadeel van deze oplossing is dat je de gain/distortion van de fasedraaier niet "meepakt".
Voordeel is, dat je de terugkoppeling in de eindtrap niet beinvloedt (dat doet een PPIMV wel). Een PPIMV heeft het nadeel dat de Presence-potmeter het niet meer (minder) doet als je de PPIMV lager zet.
Wil je (nog) meer distortion in de voorversterker, dan kun je de 820 ohm kathodeweerstand van de tweede buis overbruggen met een condensator van circa 25uF.

Gr Ton

AART
2 september 2007, 22:16
Ik heb de bak nu een week en sinds vrijdag ook met booster kunnen testen, en om eerlijk te zijn denk ik dat deze bak bij mij niet echt thuishoort.

Het is een leuke bak, maar hij moet loeihard om de vette sound eruit te krijgen en ik vind het zonde om deze amp, nu in perfecte staat, grondig te modden in de hoop er iets bruibaars uit te krijgen op normaal volume.

Met de booster komt er wel een randje aan maar nog lang niet bruikbaar voor wat ik wil, te middig en niet erg 'dik' of 'vet'. Daarnaast snoept de booster een hele hoop laag weg, en als ik het goed lees/luister doen bijna alle (betaalbare) boosters dat.

Ik zit dus een beetje in dubio.
Wat denken jullie, verkopen of houden?

En stel ik wil em wegdoen, wat is de waarde van dit ding? Dat weegt natuurlijk mee in mijn beslissing.

Franc
2 september 2007, 22:18
Moeten we het nou echt nog een keer zeggen? :)

Gewoon een master volume erin. Dat kun je toch moeilijk 'grondig modden' noemen..... 1 potmeter

AART
2 september 2007, 22:22
Tja, maar geeft dat echt een 'vette' sound?
Ik ben bang dat zelfs met master het ding niet mijn sound heeft, en dan heb ik wel aan de amp zitten sleutelen(nouja, een ander).

De amp is zo ontzettend mint dat ik het eigenlijk gewoon zonde vind om erin te gaan zitten rommelen.

Nielsje
3 september 2007, 01:32
Tja, maar geeft dat echt een 'vette' sound?
Ik ben bang dat zelfs met master het ding niet mijn sound heeft, en dan heb ik wel aan de amp zitten sleutelen(nouja, een ander).

De amp is zo ontzettend mint dat ik het eigenlijk gewoon zonde vind om erin te gaan zitten rommelen.

Nou moet je ophouden hè? :) Wat verwacht je er eigenlijk van? Mesa? Nee, gaat je ook niet lukken. Ik vind een LC uitermate geschikt om classic Marshall sounds mee te benaderen (duh), en zo'n master volume in bouwen is niet 'rommelen'. Gewoon een beetje solderen. als het niet bevalt, kan je het altijd nog terug bouwen! Gewoon de master pot in een van je speakeroutputgaten stoppen, je hebt er toch 4.

Mint bij een LC is altijd iets met een hoop korrels zout. Die dingen zijn altijd volgens een bepaalde richtlijn gebouwd, niet exacte specificaties. En dan heb ik het over weerstandswaardes enzo.

Heb je al eens het vermogen verminderd? (buizen trekken?)

Chris Winsemius
3 september 2007, 01:49
Heb diverse LCs gemod voor klanten, altijd met oa. zo'n post pi mv.
Ik doe dan ook wat tweaks voor gain en strakheid.

De hier voorgestelde 25u bij de 1e cathode van V2 zorgt voor "blubber in het laag".

Qua gain/sound kun je zonder al te ingewikkelde aanpassingen/halve ombouw uitgaan van classic 70s rocksounds op elk volume.

2 Buizen d'r uittrekken: 3 dB minder volume, nauwelijks de moeite waard.

pimmetje
3 september 2007, 08:03
En als je niet wilt (laten) sleutelen aan je versterker, kan je kijken of je ergens een attenuator (webermass/loadbox/powerbrake/...) op de kop kunt tikken.

Webermass lijkt me dan de minst kostbare - en zeker niet de slechtste - oplossing.

AART
3 september 2007, 08:09
Mmm, ok. Ik ga het even aankijken en kijken of ik ergens zo'n attenuator vandaan kan halen om even te kijken hoe het klinkt. Ik verwacht geen mesa, maar ik ben bang dat hij een beetje te losjes blijft.

Ik zal het wel even aanzien en mocht ik het niet zo mijn ding vinden dan doe ik em wel weg en zoek ik iets anders.

Luke-wannabe
3 september 2007, 08:18
Tof, Aart! Vette amp!

Ibanez RuleZ
3 september 2007, 11:02
Mmm, ok. Ik ga het even aankijken en kijken of ik ergens zo'n attenuator vandaan kan halen om even te kijken hoe het klinkt. Ik verwacht geen mesa, maar ik ben bang dat hij een beetje te losjes blijft.

Ik zal het wel even aanzien en mocht ik het niet zo mijn ding vinden dan doe ik em wel weg en zoek ik iets anders.

wat was dan in s hemelsnaam jouw overweging om die amp te kopen? als je van een modernere sound bent, is dat ding niets voor je, plain and simple.

misschien een idee om m weer voor 200 te koop te zetten, ben je m zo kwijt.

Harrald

Negative K3 fan
3 september 2007, 14:02
gewoon verkopen aart, gewoon niet jouw ding klaar.

AART
3 september 2007, 16:00
Ik wacht ff tot ik em met een attenuator kan proberen.

@ Harald: Ik hbe hem gekocht omdat het in de buurt was en een koopje. leuk om eens zo'n amp te proberen. Mocht het niet bevallen verkoop ik em weer, en misschien doe ik dat nu ook. Er zijn wel meer mensen die dat doen dacht ik zo?
Beetje handelen hier en daar doe ik al sinds ik gitaar speel dus eigenlijk niks raars aan, nockiïsme of iemeritis heet het toch?

Edit: morgen kan ik hem misschien met attenuator testen. Mocht dat ok klinken dan denk ik er nog over.

treblemaster
4 september 2007, 22:27
Heb je al wat overdrive pedaaltjes geprobeerd? (gain laag, volume hoog....soort boost dus, maar niet clean). Ik heb verschillende oude buizen versterkers gehad zonder mastervolume (Fender bassman, Soundcity, Laney supergroup)....werken allemaal super met pedaaltjes (itt veel moderne versterkers). Geweldig rauw, maar toch warme rocksound (van Stooges tot Minor Threat). Beter dan die moderne zooi met plastic en teveel knoppen en gain ;).

AART
4 september 2007, 23:49
Ik hbe van Simon een SD-1 gekocht en die ervoor gezet. Leuke overdrive maar ik ben toch meer een high(er) gainer.
Ik doe hem toch maar weg, er is best veel interesse voor, dus ik zie wel wat ik er voor geboden krijg.

Ik koop denk ik een leuke high gain top terug, dat is meer iets voor mij.
Maar het is toch leuk om hem even gehad te hebben, je leert toch wel weer een hoop zo van een weekje of wat zo'n ding hebben ;) .

treblemaster
5 september 2007, 13:35
Ik zou 'm toch nog even iets langer houden ;). Ik was vroeger ook meer van de 'high gain', maar als je eenmaal weet hoe je met low gain om moet gaan en hoeveel power dat kan geven wil je niet meer anders ;). Meer dynamiek, rauwer, meer definitie (vooral in een band setting erg fijn).
Daarbij kun je met het juiste pedaal een uitstekend high gain geluid uit een oude buizenbak halen. Onze gitarist gebruikte een oude Orange met een metalzone (jaja, eigenlijk zonde) maar toch een heerlijk high gain geluid. Zelf heb ik goeie ervaringen met een Turbo Rat en DS-1. Vaak werken die oude buizenversterkers zonder master volume veel beter met pedaaltjes....niet blikkerig, schel etc. wat ze met modernere versterkers eerder doen (althans dat is mijn ervaring).

AART
5 september 2007, 13:54
Ik zou 'm toch nog even iets langer houden ;). Ik was vroeger ook meer van de 'high gain', maar als je eenmaal weet hoe je met low gain om moet gaan en hoeveel power dat kan geven wil je niet meer anders ;). Meer dynamiek, rauwer, meer definitie (vooral in een band setting erg fijn).
Daarbij kun je met het juiste pedaal een uitstekend high gain geluid uit een oude buizenbak halen. Onze gitarist gebruikte een oude Orange met een metalzone (jaja, eigenlijk zonde) maar toch een heerlijk high gain geluid. Zelf heb ik goeie ervaringen met een Turbo Rat en DS-1. Vaak werken die oude buizenversterkers zonder master volume veel beter met pedaaltjes....niet blikkerig, schel etc. wat ze met modernere versterkers eerder doen (althans dat is mijn ervaring).


Tja, hij kan wel rocken, maar tegen mijn boogie mark IV kan ie nog lang niet op, en ik hou toch wel van een lekker gesatureerde sound, en dat doet de LC niet.

Maar ik heb nog plenty of uitprobeertime, want ik kijk gewoon wie er over een week of 2 weken het meeste voor geeft, allemaal extra budget voor een volgende aankoop(misschien weer een 5150, gehad, weggedaan, maar was toch een erg goede amp).