PDA

View Full Version : Jullie ontwikkeling van muziek



Gitaristje 18
25 augustus 2007, 00:15
Ik zat zo eens na te denken tijdens het maken van een nummer waar ik al een tijdje mee bezig ben.

Wat is jullie wijze van muziek bedenken en concretiseren?
Ik zelf heb namelijk dat ik in het begin een bepaald iets in mijn hoofd heb en dat dan "concretiseer" door het stuk te maken in Cubase. Naarmate de tijd voordert verzin ik er steeds weer stukken achterna, ik heb zelf wel in mn hoofd dat ik een stuk heb waar ik veel wil soleren en dat er een harder stuk moet komen bijvoorbeeld.

Maar echt elke detail en hoe bijvoorbeeld het refrein moet klinken en een instrumentaal tussenstuk en dan weer het refrein maar dan een octaaf of iets anders hoger. Zo werkt dat niet bij mij, als ik begin weet ik grotendeels niet hoe het nummer verder gaat klinken. Ik experimenteer dan veel en ontdek dan wat ik mooi vind en bij het nummer vind passen en zo werk ik dan naar een einde toe. Het gebeurd ook regelmatig dat bepaalde iedeeen die ik vantevoren heel graag in het nummer wil hebben, niet uit de verf komen in het echt en dus niet in het nummer komen
Werkt dat bij jullie ook zo, of hebben jullie het complete nummer in je hoofd en maken jullie die dan en veranderen jullie nauwelijk en dan klaar?

Ik doel dus niet naar het technische verhaal over muziektheorie, maar meer over de gevoels kant en muziek maken waar je tevreden mee bent.

Ik ben benieuwd:)

Paul Heetebrij
25 augustus 2007, 07:51
Voor mij werkt het verschillend.

De ene keer verzin ik een tekst en heb ik een idee hoe de zanglijn klinkt en verzin ik later de rest.

De andere keer heb ik een leuk riffje en komt de rest vanzelf.

Via Cubase kan ik gemakkelijk concretiseren en later stukjes er tussen plakken, maar het draagt ook het risico dat het te gekunsteld klinkt. Ook kun je iets door lekker inspelen heel wat laten klinken zonder dat het in basis veel is.

Ik probeer nu zo veel mogelijk iets op één instrument wat uit te werken. Acoustisch, basgitaar of toetsen. Een ander instument geeft ook een andere invalshoek en dus vaak andere liedjes.

Ik denk dat het in basis begint met een spontaan idee waarmee je stekt voelt dat je er iets mee "moet".

-=JEROEN=-
25 augustus 2007, 12:12
ik doe precies zoals jij, ik laat het ontstaan

in mn eentje schrijven ben ik trouwens niet zo'n held in, ik heb geloof ik nog nooit een nummer helemaal af gemaakt, 't zijn altijd maar ideetjes, ik concretiseer dus eigenlijk niet, 't nummer kan morgen weer totaal anders zijn

met mn oude band contretiseerde we wel vol op, iemand in de band kwam met een idee aan zetten; een riff, een akkoorden schema, een tekst, of een compleet nummer, en met de band jamde we dan een beetje, en dan werden er afspraken gemaakt over wat de toffe stukjes waren