PDA

View Full Version : Bas bouwen



Sikiri93
21 januari 2003, 10:34
Hey, in ben van plan een bas te bouwen. Ik kan een cursus volgen, maar in de prijs zit alleen het hout inbegrepen. Elementen, pick-upps, bridge, knoppen etc. moet ik wel zelf aanschaffen. Weet er iemand soms (internet)winkels in Nederland/België (of de rest van Europa)waar ik dat kan vinden? Er zijn genoeg Amerikaanse sites, maar de portkosten worden daardoor wel erg hoog.

Dan nog iets, ik heb voor mijn elektrische gitaar een Line6 Spider 210 versterker(2*25W). Kan ik die ook als versterker voor mijn bas gebruiken, of is hij daar niet sterk genoeg voor?

pimmetje
21 januari 2003, 10:41
Vox Humana in Vlaardingen.
http://www.voxhumana.nl
http://cgi.voxhumana.nl/vox_store/vox_store.cgi

SiNiSTRaL
21 januari 2003, 10:59
van mij mag je die amp voor je bass gebruiken :lol:

Venomer
21 januari 2003, 11:27
[quote: "Kan ik die ook als versterker voor mijn bas gebruiken, of is hij daar niet sterk genoeg voor?"]

Er is een goede kans dat de speakers beschadigd raken als je te hard speelt. Liever niet dus, of anders op lage volumes en niet te veel slappen!

skabouter
21 januari 2003, 13:33
ik heb het ook een tijd gedaan. maar het is niet goed voor je amp.

andersom is trouwens geen probleem, klinkt ook wel goed ! gitaar in je bassamp

heej, hoe kom je aan zo`n cursus ? lijkt mij ook wel wat !!!

en wat is de prijs ?

Dandelion
22 januari 2003, 09:23
Op 2003-01-21 13:33, schreef skabouter:
heej, hoe kom je aan zo`n cursus ? lijkt mij ook wel wat !!!

en wat is de prijs ?

Me wants to know too!!! :smile:

skabouter
22 januari 2003, 09:42
no response. wil het zeker voorzichzelf houden.............

Sikiri93
22 januari 2003, 09:52
Je mogen het best weten hoor, maar kheb tentamens, dus zit niet elk moment op de compu. Bij de tudelft kun je in het cultureel centrum instrumentenbouw volgen. Alleen weet ik niet of je student bij de TU Delft moet zijn. De prijs kan ik je op dit moment niet zeggen, want op de internetsite staat alleen dat ze met een nieuwe folder bezig zijn. Als ik met goed herriner was het iets van €150 voor een jaar. Dus de prijs hangt dan af van hoe snel je kunt bouwen :wink:
Dit is het adres: http://www.cc.tudelft.nl

Manusdr
22 januari 2003, 11:31
WERKPLAATSEN EN ATELIERS

Als (oud-)cursist kun je buiten de lesuren zelfstandig werken in de werkplaatsen en ateliers: instrumentenbouw, tekenen/schilderen/grafische technieken, zeefdruk, keramiek, plastisch vormen.

dagelijks 10:00 17:00
Zondag 14:00 23:30

hele jaar € 49 studenten € 99 overigen
10 keer afschrijven € 23 studenten € 47 overigen

Personen of groepen die incidenteel de ateliers willen gebruiken, betalen een huurprijs. Nadere informatie hierover is aan de balie verkrijgbaar.


!! Hier gaan we zekers ff kijken...

bassopotmus
22 januari 2003, 15:31
damn me eigen axe bouwen, lijkt me mooie ervaring zekers!!!!

eerst me maar een wat inlezen

wimpie
22 januari 2003, 15:54
Ben nu ook 2 basjes aan t bouwen :smile::-)

skabouter
22 januari 2003, 16:04
vet cool !!

alleeen ff dit:
-ik ben geen student
-ik zit niet op de TU delft
-ik heb nog nooit iets gedaan met houtbewerking
-ik kan niets...:smile:
-maar geld is even niet het probleem (eigenlijk wel, maar we doen even van niet)

KAN/MAG IK DIE CURSUS OOK DOEN ???

AntY
22 januari 2003, 22:58
nee alleen als je (oud)cursist bent

skabouter
22 januari 2003, 23:44
hmzzzz jammer.......

maarja, was toch niets voor mij. het idee wel, meer dan wat dan ook, maar ik heb er nooit eerder iets aan gedaan. kan niet eens echt mijn eigen gear afstellen. :smile:
weet ieg niet hoe....

Venomer
24 januari 2003, 14:24
Ik heb eens wat prijzen van basonderdelen (body, neck, pickups, hardware...) opgeteld op de site van Vox Humana. Mijn conclusie: ga alleen zelf bouwen omdat je het *leuk* vindt om zelf te bouwen. Het is veel goedkoper om een kant en klare bas te kopen!

Of je moet al echt handig zijn met houtbewerking en beginnen met een stuk hout, i.p.v. "prefab" onderdelen.

bathmutz
24 januari 2003, 20:58
als je alles pre-fab. koopt zoals je dat noemt, is er dan nog wel sprake van "zelf bouwen" ik denk dat het dan gewoon een soort duplo-speelgoed-activiteit wordt. :grin:

ik wil er ook een gaan bouwen maar dan maak ik zelf i.i.g. de body zelf :wink:

succes ermee!

BathmutZ

bassopotmus
24 januari 2003, 22:02
Daar zit zeker wat in, helaas heb je veel tools nodif, fresen bv doe je niet zomaar ff je moet ECHT weten waarmee je bezig bent anders wordt het echt zwaar een dure hobby

basbeest
25 januari 2003, 00:23
Een advies vanuit de interieurbouw hoek (JAJA!!). Zoek een interieurbouw bedrijf in de buurt op die een CNC frees hebben. Als je dan een Autocad tekening maakt en een stuk hout meebrengt kunnen zij dit voor je frezen. Ik weet zo niet hoe duur dit is.

basswasp
25 januari 2003, 09:07
Da's dus eerst AutoCAD leren... da's moeilijk....

bathmutz
25 januari 2003, 12:30
Ik zit op de haagse hoge school en daar staan zat freesmachines. en er lopen ook aardig wat mensen rond die het kunnen. :grin:

volgens mij moe je gewoon een beetje in je vrienden/bekenden-kring vragen of er iemand kan frezen, er is altijd wel iemand te vinden hoor. als je naar een bedrijf gaat, kost het weer geld en zo... :sad:

wel gaaf dat er zoveel bouwers hier zitten.

BathmutZ

bassopotmus
25 januari 2003, 13:11
damn maar heeft iemand al eens wat geprobeert, ben benieuwd. We kunnen zelf een bedrijf gaan beginnen..als we de koppen bij elkaar steken :smile:

bathmutz
25 januari 2003, 13:43
ja, best een goed idee. is er trouwens iemand die even een paar EMG's/Bartolinni's voor me kan maken? :grin:
ja, nee even serieus koppen bij elkaar is altijd wel een goed idee natuurlijk. weet er iemand welke pick up's goed zijn, die je voor weinig geld kan kopen, emg/bartolinni beetje duur zegmaar.

ik ga van de week kijken voor een warmoth hals gelijnd fretloos, en dan een berekeningetje maken voor de prijs van alles bij elkaar.

hebben jullie ook al een beetje schetsen gemaakt van je bouw bas? ik heb iets van 4 of 5 technisch achtige tekeningen op mn eigen manier zegmaar. :smile:

BathMutZ

wimpie
25 januari 2003, 16:16
aloha, kijk maar eens op deze site http://www.mimf.com/cgi-bin/WebX ben zelf 2 bassen aan t bouwen en heb er veel aan gehad.Veel handige tips van mede bouwers.

bathmutz
25 januari 2003, 17:29
Is er trouwens geen Nederlands forum voor basbouwers? of zijn er daar te weinig van in dit kikkerlandje?

we kunnen er ook zelf eentje oprichten natuurlijk, maar goed weet ik veel? (die laatste vraag hoeven jullie niet te beantwoorden hoor.) :wink:

BathmutZ

wimpie
25 januari 2003, 17:48
Begin eerst met een goed boek :smile:http://www.buildyourguitar.com/

basbeest
26 januari 2003, 22:08
Op 2003-01-25 16:16, schreef wimpie:
aloha, kijk maar eens op deze site http://www.mimf.com/cgi-bin/WebX ben zelf 2 bassen aan t bouwen en heb er veel aan gehad.Veel handige tips van mede bouwers.


heel goede tip thanx zijn daar trouwens wel een vette bas aan het bouwen

Sikiri93
27 januari 2003, 08:15
Het gaat me niet echt om de prijs, het gaat me er meer om dat ik mijn gitaar beter leer kennen. Wat ik bedoel is, ik wil meer kunnen dan snaren vervangen (bij wijze van spreken).