PDA

View Full Version : Schokken van snaren



power_chord
24 augustus 2007, 17:29
hallo allemaal.

ik heb dringend hulp nodig
ik krijg hier en daar af en toe een schok. behalve als hij uit staat.
het ligt alvast niet een 1 van mijn gitaren want ik krijg schokken op beide.

verder is er nog een pedaal en me versterker uiteraard.

bass blom
24 augustus 2007, 17:32
versterker wel in een geaard stopcontact?

Piekhaar
24 augustus 2007, 17:33
Lijkt me inderdaad een aardingprobleempje. Zeer waarschijnlijk doordat de versterker niet in een geaard stopcontact zit (je versterker heeft niet voor niks een geaarde stekker, deze dient gebruikt te worden).

power_chord
24 augustus 2007, 17:34
ja dat weet ik dus niet.
maar ik had het in het begin nooit. en der is ook niks veranderd kwa stopcontact.
waar kan je aan zien of hij geaard is?

SkinnySweatyMan
24 augustus 2007, 17:35
He, waarschijnlijk, tenminste voor zover ik aan het nadenken ben nu :listen: klinkt dat als opgebouwde statische spanning (althans dit heb ik wel eens gehad).. kan aan alle drie de dingen liggen; gitaar, versterker of pedaal... gitaar valt dan volgens jou af; probeer het eens zonder pedaal, heb je het dan niet ligt het aan je versterker;)


:jam:

bass blom
24 augustus 2007, 17:36
ja dat weet ik dus niet.
maar ik had het in het begin nooit. en der is ook niks veranderd kwa stopcontact.
waar kan je aan zien of hij geaard is?

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/nl/thumb/3/31/Stopcontactgeaard.jpg/200px-Stopcontactgeaard.jpg

power_chord
24 augustus 2007, 17:40
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/nl/thumb/3/31/Stopcontactgeaard.jpg/200px-Stopcontactgeaard.jpg
er zitten wel van die ijzere plaatje aan de binnen kant enzo. het is overigens een
verlengsnoer met meerdere stopcontacten maar daar hij hij dus de hele tijd in gezeten.

Roro92
24 augustus 2007, 17:42
Zit er nog een rare mikmak op die bas? Lampjes met batterijen? Of is ie actief?

bass blom
24 augustus 2007, 17:45
komt alle voeding uit die zelfde doos?
zit die doos wel in geaard stopkontakt?
als het eerst niet was en nu wel dan toch ff ernaar laten kijken, linke soep!

power_chord
24 augustus 2007, 17:51
komt alle voeding uit die zelfde doos?
zit die doos wel in geaard stopkontakt?
als het eerst niet was en nu wel dan toch ff ernaar laten kijken, linke soep!
het probleem is ook dat ik me been gebroken heb. en niet meer zo mobiel ben om
naar gitaarwinkel te reizen

bass blom
24 augustus 2007, 17:54
het probleem is ook dat ik me been gebroken heb. en niet meer zo mobiel ben om
naar gitaarwinkel te reizen

ah en heeft dan niet toevallig een lieve nachtzuster je spullen op andere plek gezet ofzo? :D
en daarmee die doos in een niet aarde gedaan?

no 1 hops
24 augustus 2007, 18:06
als die verlengkabel ook van die metalen lipjes heeft hoort hij dus ook weer aangesloten te worden ergens in de muur op een stopcontact zoals op de foto.
beste test, alleen jij bent nu niet zo mobiel, is naar de keuken gaan en de versterker daar aansluiten.
je mag er bijna vanuit gaan dat elke keuken met geaarde stopcontacten gevuld is.
ook het stopcontact van een CV is vaak geaard bij zgn combiketels.

mocht dat nogproblemen geven, en de stekker aan de versterker is niet een aangegoten, maar 1 die je los kunt halen, dan de stekker opendraaien en zien of daar de boel nog wel vast zit.
had laatst bij mijn eigen versterker die ik tweedekans gekocht had hetzelfde verhaal, aarde zat los

power_chord
24 augustus 2007, 18:22
ik hbe net ff gegraaid in mijn snoerenberg. en de geaardercontactdoos zit weer in een niet geaard contact doos. en die zit gewoon in me geaarde stopconcact?

is het dan niet beter als ik de geaarde contactdoos in de geaarde stopcontact doet. en de ongeaarde in de geaarde conctact doos ofso? en dan me versterker in de geaarde contact doos? :P

bass blom
24 augustus 2007, 18:24
ik hbe net ff gegraaid in mijn snoerenberg. en de geaardercontactdoos zit weer in een niet geaard contact doos. en die zit gewoon in me geaarde stopconcact?

is het dan niet beter als ik de geaarde contactdoos in de geaarde stopcontact doet. en de ongeaarde in de geaarde conctact doos ofso? en dan me versterker in de geaarde contact doos? :P


een geaarde stekker in een geaarde doos die in een niet geaarde zit die in een geaard stonkontakt zit..
wat denk je zelf.. heb je dan aarde?
niet dus :D
die ongeaarde dus er tussenuit halen.

power_chord
24 augustus 2007, 18:31
ik weet voorlopig genoeg
dankjulliewel ^^

power_chord
24 augustus 2007, 20:45
ik heb nu alles geaard. maar ik denk niet dat het nu over is. ik voelde nog wel een schokkie, of bennik nou gewoon gek?

bass blom
24 augustus 2007, 20:50
wieweet ben je wel super extra gevoelig geworden door die beenbreuk.
ik las eens van iemand die na een blikseminslag helderziend werd :D

power_chord
24 augustus 2007, 20:58
wieweet ben je wel super extra gevoelig geworden door die beenbreuk.
ik las eens van iemand die na een blikseminslag helderziend werd :D
ja ik heb nu wel metaal in me poot zitte natuurlijk

drap
24 augustus 2007, 20:59
Da's best handig, helderder gaan zien, onieda.

EricSw
24 augustus 2007, 23:29
Wat natuurlijk ook nog kan is dat jij zelf statisch bent geladen en dit wordt afgevoerd via de (geaarde) gitaar.
Hetzelfde schokje zou je dan krijgen als je een ander geaard voorwerp vastpakt.(bv waterleiding of cv leiding)

Xufar
25 augustus 2007, 00:37
Had ik ook op mijn Line 6 Spider, toen hij nog niet in een geaard stopcontact zat, als je he snaren dan bijv licht aanraakt met je pols oid voelde je een schokje. Wat ik nog wel steeds heb (zelfs met een geaarde versterker) is wanneer ik een stuk metaal oid. (uitgeprobeerd met mijn equaliser, uit en ongeaard) dat ik een flinke stroom voel lopen. Dus daarom mijn vraag, heb je het alleen als je aan je pedaal oid zit?

Ps. weet iemand wat ik eraan kan doen?

Slevin
25 augustus 2007, 01:28
Paar keer gehad ook. Ongeaarde stekkerdoos -denk- ik. Maar heb het verder nooit eigenlijk, maar paar keer gehad toen ik me voeten op de verwarming lag :P

Riky
25 augustus 2007, 10:38
Ik heb 2 maand geleden speciaal voor mijn versterker een stopcontact aangelegd met aarde, omdat ik ook last had van gebrom enz als ik mijn gitaar los liet... ook kon ik niet spelen met mijn crybaby, want die veroorzaak zo veel ruis dat je helemaal geen gitaar meer hoorde...
Dus ik aan de slag.. Mijn kamer zit precies boven de meterkast dus moeilijk was het niet... Ik had nog een nieuwe group in de kast... Dus gewoon 3 draden... Ik heb zeker weten alles goed aan gesloten, maar ik heb nog steeds last van gezoem wel een heeeel stuk minder... raak ik iets van metaal op mn gitaar aan... is het helemaal over... het is dus nog steeds de aarde...
Als ik mijn versterker in onze nieuwe aangebouwde keuken ook met aarde aansluit... stoort er niks en heb ik perfect geluid net als in onze oefenruimte...
Maar op mijn kamer blijft hij zoemen.. Ik kan dus niet spelen met mijn cry baby..
Ding aangeschaft en nog nooit fatsoenlijk mee kunnen spelen:S:S

Ik heb het gevraagd aan een hobby geluidsman.. die zegt dat het gewoon kan komen door andere apparaten in huis die storen...

Maar ja... wat er nu aan de hand is weet ik ook niet... Vind maar rare zaak..

Lennert
25 augustus 2007, 11:46
Ik heb 2 maand geleden speciaal voor mijn versterker een stopcontact aangelegd met aarde, omdat ik ook last had van gebrom enz als ik mijn gitaar los liet... ook kon ik niet spelen met mijn crybaby, want die veroorzaak zo veel ruis dat je helemaal geen gitaar meer hoorde...
Dus ik aan de slag.. Mijn kamer zit precies boven de meterkast dus moeilijk was het niet... Ik had nog een nieuwe group in de kast... Dus gewoon 3 draden... Ik heb zeker weten alles goed aan gesloten, maar ik heb nog steeds last van gezoem wel een heeeel stuk minder... raak ik iets van metaal op mn gitaar aan... is het helemaal over... het is dus nog steeds de aarde...
Als ik mijn versterker in onze nieuwe aangebouwde keuken ook met aarde aansluit... stoort er niks en heb ik perfect geluid net als in onze oefenruimte...
Maar op mijn kamer blijft hij zoemen.. Ik kan dus niet spelen met mijn cry baby..
Ding aangeschaft en nog nooit fatsoenlijk mee kunnen spelen:S:S

Ik heb het gevraagd aan een hobby geluidsman.. die zegt dat het gewoon kan komen door andere apparaten in huis die storen...

Maar ja... wat er nu aan de hand is weet ik ook niet... Vind maar rare zaak..


Wat die man zegt kan kloppen, als bijvoorbeeld de adapter van m'n laptop vlakbij m'n versterker ligt krijg ik brom. Het mooiste voorbeeld is nog dat geluid wat je krijgt als je mobieltje op het moment van afgaan bovenop je poweramp ligt die op 100% staat... :D Kan liggen aan het feit dat er andere apparaten op dezelfde stroomgroep aangesloten liggen, zoals adapters/ongeaarde effecten, enz maar dus ook gewoon aan elektromagnetische straling.

David1223
25 augustus 2007, 20:50
Mischien niet het juiste subforum maar ik heb ditzelfde probleem met mijn microfoon.
Shure PG58.
Het is niet zo'n zware schok maar ik wil tijden het zingen nog wel eens de microfoon aanraken met men mond en is niet zoon fijn gevoel.
het gebeurt gek genoeg soms en niet elke keer en het gebeurd dan het meest als de mic aanstaat.
Mijn MicVersterker met geaarde stekker zit in een ongeaarde stekkerdoos en die zit in een ongeaard stopcontact.

:strat:

no 1 hops
25 augustus 2007, 20:54
Mischien niet het juiste subforum maar ik heb ditzelfde probleem met mijn microfoon.
Shure PG58.
Het is niet zo'n zware schok maar ik wil tijden het zingen nog wel eens de microfoon aanraken met men mond en is niet zoon fijn gevoel.
het gebeurt gek genoeg soms en niet elke keer en het gebeurd dan het meest als de mic aanstaat.
Mijn MicVersterker met geaarde stekker zit in een ongeaarde stekkerdoos en die zit in een ongeaard stopcontact.

:strat:
dus gewoon testen in de keuken met geaard stopcontact en je weet waar je aan toe bent.
(hebben die microfoons ook niet een voedings spanning van de versterker ?)