PDA

View Full Version : AB switch via relais



Magic Bean
24 augustus 2007, 15:40
Ik speel momenteel met mijn DSL 50 en een losse pre-amp.
Send out loopt van mijn DSL naar de rechter input van mijn intellifex en de pre-amp zit op de linker. Vervolgens gaat de mono output terug naar de return van de DSL.

Nu wil ik wisselen tussen de beide amps met een AB-switch, maar ik wil die switch in mijn rack, zodat ik patches kan maken met de verschillende amps.
Ik heb een midi-switcher die via jacks schakelt.
Nu was mijn idee dus om een ab-switch te maken die ipv met een knopje via een relaisjack schakelt?

Iemand hier evaring mee?
Welke onderdelen heb ik hiervoor nodig?
Andere tips/oplossingen?

Jimwoud
24 augustus 2007, 16:17
Hier ben ik ook wel erg benieuwd naar. Of dit ook een beetje zelf te maken is eventueel.

Zou dit graag willen hebben voor als ik een top met een preamp combineer. Alleen dan een loop switcher, dus of loop A(losse preamp) of loop B(preamp versterker).

Magic Bean
24 augustus 2007, 16:24
Ja, aan die oplossing zat ik ook te denken.
Maar aangezien ik mijn intellifex als mixer gebruik (en er nog al wat volume verschil tussen beide pre-amps zit) is een ab-box voor mij voldoende.

THW
24 augustus 2007, 16:46
Kan je misschien uitleggen waarom je precies een relais wil gebruiken?

Nogal lompe dingen voor zoiets simpels.

Wat je ook kan doen is bijv een Octo-coupler (of een ander soort solid state relais) gebruiken. Werkt ipc hetzelfde maar zonder bewegende delen.

EDIT: Zoek op google ook eens op "audio switch". Ik weet nog wel dat ik daar goeie bruikbare circuits eruit had gehaalt.

hadv
24 augustus 2007, 18:18
simpel, als je een relais wilt gebruiken, en dan natuurlijk true bypass, heb je in ieder geval een zgn 2xom relais nodig. vergelijk het maar met een DPDT stomp switch.
een relais is misschien wel lomp (maar je hebt ook hele mooie kleintjes), maar wel veel beter dan een opto-coupler want het is, net als een DPDT, een pure schakelaar. en dat is een opto-coupler niet, want die beinvloedt het signaal.

de aansturing is nu niet meer mechanisch, maar electrisch.
door middel van een rete-simpel stuurtrapje met daarin:
2 weerstanden
1 condensator
1 transistor
1 diode
en natuurlijk dat relais
maar ook een voedingsspanning, vergeet dat niet.
de lol hiervan is dat je de aansturing met het simpelste schakelaartje kunt doen, vanaf je gitaar, dmv een stompswitch, voor mijn part met licht, het werkt.

kosten (prijzen plusminus)
2 weerstanden: 0,20
1 condensator: 0,30
1 transistor: 0,10
1 diode: 0,10
1 relais: van 2,50 tot 10,00
1 voeding: tsja
1 schakelaar: tsja (ik heb nog wat stomps liggen, en een heleboel relais op 15-24 volt....(spaaaaaaaaaaam))
een beetje handigheid: onbetaalbaar

http://www.xs4all.nl/~hadv/images/small/relais.JPG

Jimwoud
24 augustus 2007, 20:00
Hey Hadv,

Bestaan er ook relais op 9 volt?

Misschien een domme vraag maar ik heb er ook helemaal geen verstand van.

En dat relais kun je dan weer op afstand schakelen met een SDPT?

SimonS
25 augustus 2007, 16:38
@Jim, jup bestaan.

Een erg simpel ontwerpje is dit:
http://www.tubefreak.com/customab.htm
bare-bones.