PDA

View Full Version : lak droogt niet



JazzBass
24 augustus 2007, 14:45
hallo,

ik ben al een tijdje bezig om mijn cheapo jazz bass een beetje op te knappen. Nu heb ik de hals ook fretloos gemaakt, maar er zit nu een laklaag overheen die niet wil drogen. Het is een Pallisander toets, en er zit een hoogglans lak overheen. Ik heb de hals een tijdje buiten laten drogen, en hij ligt nu binnen. Kan iemand mij misschien vertellen wat ik kan doen of wat ik verkeerd heb gedaan?

groetjes

fred dons
24 augustus 2007, 14:48
wat voor lak heb je gebruikt ?

er zijn maar een paar laksoorten uberhaupt geschikt voor een fretloze neck (parketlak of een 2 componenten lak) dus zelfs al wordt de lak wel hard is de kans grote dat je hem snel beschadigt

zelf gebruikt een epoxy lijm voor een dergelijke toets omdat die superhard wordt en goed hoogglans te polijsten is

JazzBass
24 augustus 2007, 15:15
ik heb een gewone Flexa van de gamma gebruikt.. denk dat ik het er maar even voorzichtig afschuur, en epoxy er op doe. Maar waar kan ik dit ergens vinden? kan namelijk niks bij de gamma of de praxis vinden..

fred dons
24 augustus 2007, 15:20
je moet op de lijmafdeling van de praxis kijken daar ligt wel 2 componenten lijm (epoxy)
dun opsmeren gelijk uitwrijven (niet stil blijven staan met je vingers om de welbekende reden) nat schuren na het uitharden, herhalen en vervolgens polijsten

JazzBass
24 augustus 2007, 15:22
oke, ik ga strax maar eens even kijken bij de praxis. Alvast bedankt voor de hulp!

JazzBass
24 augustus 2007, 16:11
oke, ik heb bij mijn bezoek aan de praxis een doosje van Kombi Professional gevonden, dat is een epoxylijm. nu heb ik nog 3 kleine vraagjes:

1) er staat op dat het mengsel van hars en harder een homogene kleur krijgt.. ik heb een inlay op mijn hals gemaakt, en de fretten zijn van een lichtere kleur hout, kan ik deze dan nog wel goed zien door de epoxy hars?

2) als ik je uitleg goed begrijp, moet ik dan een dunne laag op de hals smeren dat de hele toets bedekt is, en dan gewoon laten drogen en weer nat schuren?

3) waarmee kan ik het beste de toets polijsten? ook met commandant of een ander product?

alvast bedankt!

fred dons
24 augustus 2007, 16:33
ik hoop dat je wel een transparante versie hebt genomen (normaal gesproken moet het transparant als water zijn)
kun je misschien testen ?

ik zelf doe zelf altijd stukje voor stukje (laten we zeggen +/- 20 cm per keer)
hij moet snel drogen en dan schuur je de "ribbels" eruit maar omdat je als het goed is de laag zo dun mogelijk opsmeert zul je tijdens het schuren wel door de laag heen gaan (daarvoor is dus die 2e laag)

polijsten doe je nadat je het met 1000 grit natgeschuurt en dat kan inderdaad met commandant 4

Mattia
24 augustus 2007, 17:24
..of je gaat bij een botenbouwer langs, en vraagt waar die z'n (sterkere, UV-resistente, doorzichtige, 30mintuen a enkele uren werktijd) epoxy haalt. Heb ergens een adres voor een Italiaanse firma gevonden die goede epoxies maakt, niet echt duur (30-40 euro voor een halve kilo UV resistente structurele epoxy is niks...).

Je hebt bij de betere modelbouwzaak ook 'Z-poxy finishing resin', is bijzonder geschikt om mee 'af te lakken' en laat zich ook goed schuren, in tegenstelling tot (bijvoorbeeld) Araldite.

JazzBass
24 augustus 2007, 17:26
oke, dat is ook nog een goed idee, aangezien onze drummer bij zijn vader op een botenwerf werkt. Ik ga ook even een proefplaatje maken van de epoxy die ik nu heb, laat ik na het weekend wel weten wat het is geworden.

Vorago
24 augustus 2007, 23:29
Mooie tutorial is hier te vinden:

http://www.talkbass.com/forum/showthread.php?t=231434&highlight=epoxy

JazzBass
27 augustus 2007, 18:30
ik heb nu 1 laag epoxy er op zitten, en het ziet er super uit, helemaal doorzichtig ( dus kan m'n inlay en m'n fret streepjes nog zien ) maar nu had ik nog 1 vraagje. Ik kan nergens Commandant vinden. ik heb al bij de Halfords gekeken, de Automat en de Gamma.. Weet iemand waar dit te vinden is?

groetjes

FC Spoiler
27 augustus 2007, 19:10
Ik heb het bij Halfords gekocht (in Drachten, er stonden nog meer :nervous: )

fred dons
28 augustus 2007, 08:08
inderdaad halfords moet het gewoon hebben (tis geloof ik hun meest verkochte product :D ) en anders de autospeciaal zaak

JazzBass
28 augustus 2007, 20:14
Ik heb het gevonden, en omdat de hals nog niet klaar is heb ik de body er eerst maar mee behandelt. Ik heb de body eerst met commandant 4 behandelt, en toen met commandant 7. Hij voelt nu echt superglad aan, en ziet er ook beter uit. Als hij helemaal klaar is volgen er natuurlijk foto's. :jam: