PDA

View Full Version : Booster verzwakt i.p.v. te versterken



Robin.ke
24 augustus 2007, 14:00
Ik heb een onboard preamp/booster gebouwd volgens dit schema: http://www.diyguitarist.com/PDF_Files/OpampGuitarPreamp.pdf
Alleen word het signaal niet versterkt maar verzwakt. Zelfs met de potmeter op maximaal komt hij nog net niet aan de output zonder de pre-amp.
Ik heb de potmeter al vergroot naar 100K en waarde van R3 verhoogt, maar de maximale output blijft gelijk. Zou de batterijspanning van 9V niet voldoende zijn ?
Heeft iemand hier ervaring met de bouw van een dergelijke opamp booster.

sebastiaan88
24 augustus 2007, 14:07
Kortsluiting?:P

Maar dat zal het wel niet zijn, ik check je schema ff

Robin.ke
24 augustus 2007, 14:33
Kortsluiting is het niet, ik heb alle verbindingen meermaals gecontroleerd/nagemeten. Misschien is het wel belangrijk om te melden dat hij wordt aangestuurd door een high output humbucker.

Jimwoud
24 augustus 2007, 15:00
Kortsluiting is het niet, ik heb alle verbindingen meermaals gecontroleerd/nagemeten. Misschien is het wel belangrijk om te melden dat hij wordt aangestuurd door een high output humbucker.
Ik zou alle waardes van de elementen even nameten met MM.

THW
24 augustus 2007, 16:54
Hoe heb je die op-amp aangesloten?

Als je pinnen open heb gelaten kan die als een floating point gedragen en rare dingen doen. Als dit idd zo is moet je deze ff aan je ground maken.

9V is meer dan genoeg voor zo'n booster.

Een losse verbinding of een open weerstand geeft ook nog wel eens problemen. Meet idd de dingen nog ff na.

Robin.ke
24 augustus 2007, 17:13
De open pinnen heb ik niet aan ground liggen, zo is de orginele print ook niet ontworpen. Dat betekend dus dat ik offset N1, offset N2 en NC aan ground zou moeten leggen ? Ik zal het in ieder geval eens proberen. Het rare is dat alles verder normaal lijkt te werken; met de potmeter kan ik de gain varieren. Volgens mij zou ook een verhoging van de weerstands waarde van R4/pot en R3 een grotere versterkingsfactor moeten opleveren, echter hoger als zo'n 90% van de input krijg ik hem niet.

THW
24 augustus 2007, 19:48
De open pinnen heb ik niet aan ground liggen, zo is de orginele print ook niet ontworpen. Dat betekend dus dat ik offset N1, offset N2 en NC aan ground zou moeten leggen ? Ik zal het in ieder geval eens proberen. Het rare is dat alles verder normaal lijkt te werken; met de potmeter kan ik de gain varieren. Volgens mij zou ook een verhoging van de weerstands waarde van R4/pot en R3 een grotere versterkingsfactor moeten opleveren, echter hoger als zo'n 90% van de input krijg ik hem niet.
NC, betekend Not Connect, en hoeft niet persé niet aangesloten worden.

Het liefst moeten de offsets wel aan de ground want als je deze wel zou gebruiken zouden ze ook invloed hebben, dus het kan wel eens voorkomen dat als je ze open laat je vage resultaten krijgt. (hoeft niet persé).

Idd wel raar dat ie dan niets doet als je R4 en en de 50k pot veranderd. Zijn r1 en r2 wel goed op hun plaats? Zonder die 2 zou je idd soortgelijke resultaten kunnen krijgen.

Miss een domme vraag maar zijn de inverterende en niet-inventerende input goed aangesloten?


EDIT: Wat voor op-amp heb je eigenlijk gebruikt?

Robin.ke
25 augustus 2007, 23:36
@thajan

Je had helemaal gelijk; het bruggetje tussen R1 en + was niet gemaakt. Stom dat je er 100x overheen zit te kijken en het bij de 101e maal wel ziet.
Ik heb wat foto's gemaakt van het inbouw proces, die zal ik binnenkort even posten.

THW
26 augustus 2007, 10:31
@thajan

Je had helemaal gelijk; het bruggetje tussen R1 en + was niet gemaakt. Stom dat je er 100x overheen zit te kijken en het bij de 101e maal wel ziet.
Ik heb wat foto's gemaakt van het inbouw proces, die zal ik binnenkort even posten.
Nou, ben allang blij dat het gelukt is.

Ik w8 de foto's af! :punk: