PDA

View Full Version : London City is burning down



dahond
24 augustus 2007, 10:44
Goeiedag,
Mijn DEA70 mkIV (mk4) Heeft een el34 die lekker roodgloeiend heet wordt.
het probleem blijft bij het socketje van de lamp, dus als ik de buizen verwissel krijgt de andere lamp het op dezelfde plek.
Iemand een idee?

Chris Winsemius
24 augustus 2007, 10:51
Goeiedag,
Mijn DEA70 mkIV (mk4) Heeft een el34 die lekker roodgloeiend heet wordt.
het probleem blijft bij het socketje van de lamp, dus als ik de buizen verwissel krijgt de andere lamp het op dezelfde plek.
Iemand een idee?

Eerste dat me te binnenschiet:
- lekkende koppel-condensator
- slecht contact voor pinnetjes buis in buisvoet

dahond
24 augustus 2007, 10:56
De koppelcondensators zijn al vervangen (vorige week want toen was het probleem er al en nu is het terug). en gisteren heb ik de voetjes en pinnekens proper gemaakt.
Het probleem blijft.
Ik dacht eerst dat er ergens een weerstand kapot was op het grid (pin 5) maar die heb ik eruit gesoldeerd en ze meten juist uit.

Negative K3 fan
24 augustus 2007, 17:46
heb je de spanningen (op alle pinnen) gecontroleerd?

dahond
24 augustus 2007, 22:10
op pin 5 heb ik aan de ene kant 22 en de andere kant 31 volt (negatief, gemeten over de massa (ground)).
De kant met 22 is de te warme dus daar zal ergens het probleem liggen.
Hoe dat komt kan ik zo direct niet verzinnen.

Chris Winsemius
24 augustus 2007, 23:04
Is ie correct gebiased? Wat is de B+ of anode-spanning?

dahond
24 augustus 2007, 23:12
anode spanning = 450v, kan dat?
dan meet ik tussen massa en pin 3. Zonder lampen erin want anders smeulen ze op.
Ik heb ondertussen al gemeten tot na de fase splitter, daar krijg ik op de ene kant 208 en de ander 216 volt, dat klopt ook niet denk ik?
Ervoor (de PI) krijg ik een verschil van 2 volt.

dahond
24 augustus 2007, 23:48
Aan de ene koppelcondensator komt 210v en aan de andere komt 214 volt binnen. kant dit een verscil van 8 a 9 volt aan de andere kant van de condensatoren betekenen?

johnnyz
25 augustus 2007, 00:36
ik heb t zelfde probleem zelfde amp, maar dan met 2 eindbuizen die roodgloeiend worden als een terrraskachel. amp staat al 5 jaar defect op mn zolder. mischien toch n keer na laten kijken!

dahond
25 augustus 2007, 00:39
dat lijkt me een slechte bias.

johnnyz
25 augustus 2007, 00:42
2 van de 4 eindbuizen worden , is een dea130 in een 70 zitten er zeker maar 2 in totaal?

dahond
25 augustus 2007, 00:44
DEA70 is 50w, dus 2x el34

jerome
25 augustus 2007, 00:53
Ligt het mss aan het buisvoetje zelf?
Gescheurd, gesmolten, kortsluiting, lamme of slechte of gecorrodeerde contacten...
Ik heb het ook eens met een Sound of Power City gehad, nieuwe buisvoetje erin en brullen maar...

dahond
25 augustus 2007, 01:01
ik denk dat ik iets heb gevonden, ik heb de koppelcondensatoren aan een kant losgesoldeerd en gemeten. De ene geeft 8 volt positiever dan de andere. Ik denk dat dat het probleem is.
De vraag blijft dan wel hoe dat komt aangezien er vorige week nieuwe zijn ingezet.

Negative K3 fan
25 augustus 2007, 14:59
op pin 5 heb ik aan de ene kant 22 en de andere kant 31 volt (negatief, gemeten over de massa (ground)).
De kant met 22 is de te warme dus daar zal ergens het probleem liggen.
Hoe dat komt kan ik zo direct niet verzinnen.

jongens, waarom neemt ook maar niemand hier even de moeite om wat te lezen????

het probleem is gevonden, de negatieve voorspanning van de hard gloeiende buis is te hoog. de oorzaak voor het gloeien is dus gevonden.

die anode spanningen zijn op zich wel in orde. Kijk je bias circuit en de gridweerstanden eens goed na.

Negative K3 fan
25 augustus 2007, 15:00
ik denk dat ik iets heb gevonden, ik heb de koppelcondensatoren aan een kant losgesoldeerd en gemeten. De ene geeft 8 volt positiever dan de andere. Ik denk dat dat het probleem is.
De vraag blijft dan wel hoe dat komt aangezien er vorige week nieuwe zijn ingezet.

ik begrijp je eerste zin niet helemaal, wat heb je losgesoldeerd en wat meet je precies en waar komt die 8 volt vandaan?

Negative K3 fan
25 augustus 2007, 15:01
ik heb t zelfde probleem zelfde amp, maar dan met 2 eindbuizen die roodgloeiend worden als een terrraskachel. amp staat al 5 jaar defect op mn zolder. mischien toch n keer na laten kijken!

naar een tech brengen, nieuwe buizen erin laten zetten en de bias af laten stellen.

dahond
25 augustus 2007, 19:59
Als ik de weerstand die de koppelcon. met het biascircuit (origineel 470k, bij mij 220k) verbinden losmaak krijg ik een 8tal volt meer op de ene als ik meet tussen de massa en de + van diezelfde koppelcon.

Als ik de amp uitzet ontlaad de koppelcon. van de ene direct en die van de slechte kant blijft een spanning van ongeveer 39 volt meten over de massa.
Kan blijkbaar niet ontladen dus.

Negative K3 fan
25 augustus 2007, 20:10
beetje lastig uit te leggen in woorden, maar als ik het goed heb staat er dus 8 volt DC ná die condensator? Dat lijkt me niet helemaal de bedoeling.

dahond
25 augustus 2007, 20:20
inderdaad.
Maar ik ken er niet genoeg van om te weten hoe dat kan komen.

Negative K3 fan
25 augustus 2007, 21:11
dus die condensator die:
- zit aan de ene kant aangesloten op een anode/anode weerstand en
- aan de andere kant gaat hij via een weerstand naar 2 eindbuis sockets,
- de 220k grid weerstand die de bias toevoer regelt is los gesoldeerd
- er zitten geen eindbuizen in de sockets
- de versterker staat aan
- jij meet 8 volt op het punt tussen de koppelcondensator en richting eindbuis waar je 0 volt zou verwachten

dan is dat het probleem en ligt het aan de koppelcondensator of een buisvoet (al lijkt dat laatste me sterk).

godstering wat is dit lastig in woorden over te brengen haha

dahond
25 augustus 2007, 21:50
ongeveer ja.
Ik meet tussen de gezamelijke massa (dus helemaal over het circuit langs de PI) en de + van de condensator.

dahond
26 augustus 2007, 00:14
op de kant die niet te warm wordt zit ik met 50hz brom. ik heb de condensators van kant gewisseld en de brom blijft aan dezelfde kant.

dahond
2 september 2007, 15:08
Heel het bias circuit vernieuwd en opgelost!
Beter nog, ik heb 2 pots geinstalleerd en nu kan ik lampen gebruiken die niet gematched zijn!

Negative K3 fan
2 september 2007, 17:46
netjes, goede zaak, mijn london city heeft net nog staan branden :(