PDA

View Full Version : advies van een vakman



glasbier
23 augustus 2007, 22:06
De presencepotmeter van mijn London City DEA-70 ruist/kraakt als ik eraan draai. Is dit op te lossen met een spray? Graag advies van een vakman!

bass blom
23 augustus 2007, 22:28
flink heen en weer rossen al geprobeerd?
anders contactspray, maar dan heb je de verhalen dat je dat snel weer moet doen.
nieuwe pot is anders de oplossing.
hoef je geen hypotheek voor aan te vragen ;)

oeps, ik ben geen vakman :D

glasbier
23 augustus 2007, 22:31
Ik las zojuist ook ergens dat dit volkomen normaal is omdat er wat spanning op staat.......?

glasbier
23 augustus 2007, 22:37
Ik las zojuist ook ergens dat dit volkomen normaal is omdat er wat spanning op staat.......?

Thanks Chris! Is dus volkomen normaal!Misschien hebben anderen hier ook nog wat aan.....

Sjel
23 augustus 2007, 22:37
ben ook geen vakman, maar ik heb dat probleem zelf ook altijd met contactspray opgelost. Werkte altijd.
Ik meen wel ergens gelezen te hebben dat je nooit spray mag spuiten op een potmetertje... Zelf nooit problemen mee gehad.

Wat je zegt over dat het normaal is: nee, je mag normaal niks horen als je eraan draait. Nu ja, niks: er is een verschil tussen een zacht ruisje en een enorme kraak hé.

bass blom
23 augustus 2007, 22:38
Origineel gepost door glasbier
Ik las zojuist ook ergens dat dit volkomen normaal is omdat er wat spanning op staat.......?

ja precies zat ik ook aan te denken, volgens mij doen ze het allemaal.
ik zag pas het filmpje van de zvex super hardon.
als hij aan 1 van de knoppen draait hoor je een soort gebrom zonder lage tonen, de term negative feedback kwam daarbij langs... zoals ook bij presense in buizenamps zei hij volgens mij.

hehe

glasbier
23 augustus 2007, 22:40
was het nou een zij of een hij..... :listen:

Bass???????

Chris Winsemius
23 augustus 2007, 22:41
Je hebt dit "euvel" ook bij oude Marshalls en pre '60 tweed Bassman en Twin Fenders. Komt door de schakeling en is op zich op te lossen maar ik zou d'r zelf niet van wakker liggen.

Edit: gekraak bij de SHO is veel sterker dan bij de bovenstaande presence-regelaars...

bass blom
23 augustus 2007, 22:44
volgens mij doet zelfs mijn niet zo oude TSL het ook.

glasbier
23 augustus 2007, 22:53
volgens mij doet zelfs mijn niet zo oude TSL het ook.

Maar dat hoort toch niet???? Je hebt hem nog maar net toch?

bass blom
23 augustus 2007, 23:19
nee, heb hem sinds 2003 ofzo, was nieuw, demo, maar pas de laatse anderhalf jaar speel ik weer echt vaak :P
ik herinner me vaag dat een marshall combo die ik nieuw kocht in 79 het ook deed.
er loopt een stroompje ergens... terugkoppeling.
dat hoor je?

glasbier
23 augustus 2007, 23:25
nee, heb hem sinds 2003 ofzo, was nieuw, demo, maar pas de laatse anderhalf jaar speel ik weer echt vaak :P
ik herinner me vaag dat een marshall combo die ik nieuw kocht in 79 het ook deed.
er loopt een stroompje ergens... terugkoppeling.
dat hoor je?

Alleen als ik aan de presence-knop draai hoor ik het.
Ik denk,maar weet niet zeker,dat een buizenamp altijd wel wat bijgeluidjes heeft ook al draai je nergens aan. Ik heb vaak het idee dat er iets meetrilt ofzo in de amp of cabinet/speakers. Dit heb ik tenminste altijd al gehad met buizenamps. Misschien de buizen die ik hoor?

bass blom
23 augustus 2007, 23:30
ik zie nu een bizarre docu op ned 2 daarna zal ik m ff aanvonken
:lp:

glasbier
23 augustus 2007, 23:32
ik zie nu een bizarre docu op ned 2 daarna zal ik m ff aanvonken
:lp:

I'm waiting..... :punk:

bass blom
23 augustus 2007, 23:48
ja, zacht geruis dat op gekraak lijkt.
volgens mij is het zo dat doordat je er aan draait verandert er ergens anders iets en dan weer en dat geeft dat geluid.
je hoort de hele trein bijstellen ofzo.
niet hard, een krakende pot is een scherper en voller en harder geluid.
ik ga meteen weer rammen en opnemen :P

glasbier
23 augustus 2007, 23:53
ja, zacht geruis dat op gekraak lijkt.
volgens mij is het zo dat doordat je er aan draait verandert er ergens anders iets en dan weer en dat geeft dat geluid.
je hoort de hele trein bijstellen ofzo.
niet hard, een krakende pot is een scherper en voller en harder geluid.
ik ga meteen weer rammen en opnemen :P

Als ik je goed begrijp is jouw amp ook nooit vrij van bijgeluidjes ook al draai je nergens aan?

bass blom
24 augustus 2007, 00:37
hij maakt niet vanzelf zulke geluidjes.
zoals een rotte kabel ergens kan doen.

zompig weer, zweten als je staat te gillen :D

Nielsje
24 augustus 2007, 01:49
Mijn london city hoor je ook wel eens tijdens het draaien. Geen probleem, ik draai niet constant, meestal speel ik. Als je er echt last van hebt, kan je nieuwe potmeters installeren, die dingen kosten geen drol, en je kan goeie pot's krijgen bij Nico Verduin (http://www.verelec.com). Anders wel bij Tonefactory (http://www.tonefactory.nl). Contact spray zou ik bij vandaan blijven, ik vind het rotzooi. Het helpt nooit eeuwig, en het wordt een grote smeerboel.

Mr.Jay
24 augustus 2007, 10:58
Kraken van de PRESENCE pot is gevolg van het circuit, er staat een kleine gelijkspanning op die potmeter.
Het oorspronkelijke 5F6Bassman circuit had dit nu eenmaal. De klassieke Marshalls en diens clonen zijn van dit ontwerp afgeleid en hebben het dus ook allemaal.
De latere Fender R.I. Bassman heeft een afwijkend presence circuit dat er overigens ook al in 1960( de laatste Tweeds ) inzat, daar is de spanning op die pot tegengehouden. De klank is er wel iets anders door want het heeft ook invloed op de Negatieve Feedbackloop.

bass blom
24 augustus 2007, 11:09
precies..
kijk dit filmpje en je hoort het.
http://zvex.com/hardon.html

glasbier
24 augustus 2007, 13:24
hij maakt niet vanzelf zulke geluidjes.
zoals een rotte kabel ergens kan doen.

zompig weer, zweten als je staat te gillen :D

Heerlijk weer hè!
Dat gedraai met die presence-knop is me nu wel duidelijk.
Met die bijgeluiden bedoel ik als ik bijvoorbeeld de lage E-snaar neem en druk de A in,sla aan,dat er dan een bijgeluid is en ik bedoel geen resonantie van wat er in de kamer staat. Het is net alsof het uit de versterker komt.

bass blom
24 augustus 2007, 13:34
ah, ja ik hoor ook van alles meetrillen, de versterker zelf ook, de galm veren er in, dat kooi gaas achterop, dat heb je met vermogend jongens speelgoed :D
soms bromt ie ook wat, voordat ie van standby is, dan geef ik m een dreun met vuist.

glasbier
24 augustus 2007, 16:16
ah, ja ik hoor ook van alles meetrillen, de versterker zelf ook, de galm veren er in, dat kooi gaas achterop, dat heb je met vermogend jongens speelgoed :D
soms bromt ie ook wat, voordat ie van standby is, dan geef ik m een dreun met vuist.

Ooowh,zal ik ook eens proberen! (misschien ook goed voor vrouw en hond!) :dontgeti:

bass blom
24 augustus 2007, 16:32
tot vrouw en hond 1 front...

maar heb je dat filmpje gekeken? klinkt het bij jou ook zo?
bij mij wel anyway.

glasbier
24 augustus 2007, 16:39
Bij mij ook! Dus ik heb geen reden meer om vrouw en hond te slaan!!! :punk:

Negative K3 fan
24 augustus 2007, 16:45
wees blij, in mijn LC kraken alle potmeters gigantisch, die gaan zooo ontzettend hard vervangen worden door Alpha's :)

glasbier
24 augustus 2007, 16:50
Wat voor LC heb jij?

Negative K3 fan
24 augustus 2007, 16:54
een 130, ik ga hem helemaal ombouwen, ik wou deze week beginnen, maar het is er nog niet van gekomen.

glasbier
24 augustus 2007, 16:56
Wat voor pedaaltjes gebruik je(als je al pedaaltjes gebruikt)?

Negative K3 fan
24 augustus 2007, 17:02
ik heb die amp nog niet zo lang en maar 3 seconden aangehad om te kijken of er geluid uit kwam. Verder speel ik zonder pedalen, mijn 1 kanaals main amp kan niet goed overweg met het enige pedaal wat ik heb; HWA boozz fust. Ik ben ook al een ruime tijd bandloos, maar dat gaat hopelijk veranderen.

AART
25 augustus 2007, 20:39
Mijn DEA 70 heeft dat ook een klein beetje.

bass blom
25 augustus 2007, 20:40
ik was gister bij een andere marshall, ik geloof zo'n blauwe, die deed het niet.

glasbier
26 augustus 2007, 14:21
Die van mij is weer doodstil......het was een verrotte gitaarkabel! :noob: