PDA

View Full Version : Mistige zweem in de lak



hanzeman
23 augustus 2007, 21:57
Na het lakken met nitro verschijnen er nu allemaal mistvlagen in de lak...

Een soort matte, witte zweem die op verschillende plekken over de lak heen hangt. Is dit iets dat nog wegtrekt, of iets wat nog is weg te schuren als de lak is uitgehard?

Kan het vocht zijn dat onder de lak zit (hoewel de body en de Clou waterbeits volgens mij kurkdroog was)...?

Antoon
23 augustus 2007, 22:04
Meestal water-mist wat in de lak is meegespoten volgens mij. Bijv. door bij een te hoge lucht-vochtigheid te spuiten. Afscheuren en opnieuw doen

hanzeman
23 augustus 2007, 22:06
Dampt dit uiteindelijk niet uit de lak?

Antoon
23 augustus 2007, 22:09
Je kunt natuurlijk altijd even wachten maar volgens mij gaat dit nooit meer helemaal weg en moet je het opnieuw doen. Hoge luchtvochtigheid (bijv. na regen) en nitro-lak gaan niet goed samen. Nitrolak hardt bij vochtig weer ook minder snel uit en droogt langzamer.

hanzeman
23 augustus 2007, 22:10
mmm, ik heb wel over de (bijna droge) lak geblazen om een haar weg te blazen, adem is natuurlijk vochtig... shit!

En het is een sunburst, als ik de lak ga schuren verkl**t ik waarschijnlijk ook de beitslaag... dubbelshit!!

Antoon
23 augustus 2007, 22:17
Nee, dit zit echt IN de lak en niet erop, is met de lak meegespoten. Het werd bij mij wel minder na een tijd maar ging niet helemaal weg. Pas met een laagje eraf schuren ging het bij mij weg. Volgens mij een bekend fenomeen:

"There is a whitish haze in the finish..."

The haze is caused by "blushing". You will see it mainly on black but darker reds show it sometimes as well. It is caused by moisture in the color or clear coat. The moisture gets into the paint when the paint is sprayed during periods of high humidity. Spraying during a rain shower, during the cooler part of a moist day and spraying a very heavy coat on a warm humid day increases the chances of blushing.

What to do? If you see blushing, Stop. The moisture is trapped in the very top coat of the finish. Take the body into a warm and dryer area and let it dry. Lacquer allows water to move slowly through the finish and most times the blushing will disappear as the finish dries. Blushing can also be removed through sanding. It can also be removed by spraying the finish with straight lacquer thinner. (Some finishers add a small amount of retarder to the thinner). If the moisture is trapped deeply in the finish you made need to use a product called "Blush Eraser". Blush Eraser reconstitutes the lacquer to allow the moisture to escape. Behlen makes the most popular eraser and provides it in an aerosol. "

orreltak
23 augustus 2007, 22:29
heb ik ook gehad met een banke motipspuitbus.heb je veel lagen achter elkaar gespoten ?want als je een dikke laag blanke lak heb slaat ie wittig uit.trekt ook weer weg geleidelijk aan.

maar het kan ook van een te hoge vochtigheidsgraad.
gewoon laten drogen en morgen kijken.

hanzeman
23 augustus 2007, 23:11
Ik heb de lak niet gespoten (veel te duur die Nitro spuitbussen bij Vox), maar gewoon met een kwast opgebracht. Inderdaad wel dik opgebracht, met het idee het na een weekje uitharden terug te schuren tot een heel dun laagje. Ik hoop dan dus, als de mist inderdaad in de toplaag zit, de mist er wel weer uit te kunnen schuren. Ik word een beetje moe van die hele nitro, heb het vorige keer ook al verpest door te snel te gaan schuren (gesmolten/gerulde lak als gevolg) en nu dit weer...

hassent
24 augustus 2007, 07:19
Lakken is vooral een kwestie van veel geduld en niet te veel ineens willen doen.Nitrocellulose is zeker zo makkelijk te spuiten als acryl. Als je lak gaat rullen, wacht dan wat langer of schuur met nat schuurpapier, dat houd de lak koel.

fred dons
24 augustus 2007, 08:21
bij mij is tot nu toe die witte zweem altijd weg gegaan bij de volgende lak laag er op te spuiten of uiteindelijk bij het polijsten.
tis een gevolg van de lak er te dik op aan te brengen en niet (perse) van te veel luchtvochtigheid, je krijgt die namelijk ook als de lucht kurkdroog is en je te dikke lagen opbrengt (maar inderdaad als de lucht vochtig is krijg je ook)

schuur de huidige lak even op met 600 grit nat, als de zweem verdwijnt hoef je niet de volledige lak weg te halen

fred dons
24 augustus 2007, 08:23
Ik heb de lak niet gespoten (veel te duur die Nitro spuitbussen bij Vox), maar gewoon met een kwast opgebracht. Inderdaad wel dik opgebracht, met het idee het na een weekje uitharden terug te schuren tot een heel dun laagje. Ik hoop dan dus, als de mist inderdaad in de toplaag zit, de mist er wel weer uit te kunnen schuren. Ik word een beetje moe van die hele nitro, heb het vorige keer ook al verpest door te snel te gaan schuren (gesmolten/gerulde lak als gevolg) en nu dit weer...

en oh ja, de cellulose van Nicolaas is de helft goedkoper van die van Vox (in spuitbus)

hanzeman
24 augustus 2007, 13:18
Bedankt voor de tips!

Ik heb het hele zaakje teruggeschuurd tot een heel dun laagje lak (op 1 punt zelfs iets door de lak) en laat het nu verder een week uitharden. Dan polijst ik het zaakje. Het zal wel een soort noodgedwongen relic worden, op de plaatsen waar ik al door de lak heen ben zal ik het a la relic verder maar een beete in goede banen proberen te leiden.