PDA

View Full Version : triggeren drumstel versus dfhs



caelin
23 augustus 2007, 20:40
mensen

ik zit met een vraag nogal dubieus maar goed

ik zou graag een drumstel helemaal triggeren dus alles toms bekkens bass enz
en mbv die triggers mijn drumkit from hell superior gaan aansturen
zodat ik dus de feel van een echte drummer krijg
nu begrijp ik dat ik dan een patchbay moet hebben ?
ik wou dus max 16 triggers doorlussen naar mijn m-audio midi in poort
iemand enig idee hoe dit gaat ?

m-audio 24/96 met een midi-in en een midi-out
nuendo 3
dat is wat ik heb zal het daarmee lukken ?

alvast bedankt

Roman
24 augustus 2007, 09:59
De m-audio 24/96 is een 2 kanaals recorder, dat wordt dus moeilijk....
Althans om alle sporen los op te nemen.

Wat je daarvoor nodig hebt is een mengtafel oid VOOR de m-audio die uiteindelijk een stereo spoor gemixed brengt. W.s. heb je al zoiets bij je trigger setje ;)

bert k
24 augustus 2007, 10:01
Roman, het gaat niet om audio, maar om Midi, wat een 16 kanaals systeem is. Het gaat dus prima met de M-audio.

bass blom
24 augustus 2007, 10:08
maar wil je dan triggers aan bestaande bekkens en trommels vastmaken?
of ben je gewoon op zoek naar een goedkoop digitaal drumstel?
daar zit dan gewoon midi out op die je aan je m-audio hangt.

Han S
24 augustus 2007, 10:19
De oude Alesis D4 heeft twaalf trigger ingangen waavan je alles kunt afstellen en aan elke noot toewijzen. Daarnaast heeft hij 99 kicks, 99 snares, 76 toms, 76 cymbals en een hele berg percussiegeluiden.

D-Drum maakt van die mooie triggers die je op je trommelrand kunt klemmen, maar die zijn ook als goedkope namaak te koop. Het piezo elementje dat er in zit kost namelijk nog geen hele euro. Ik kocht vroeger deze elementjes los en zette ze met kit vast op de vellen.

Roman
24 augustus 2007, 10:24
Roman, het gaat niet om audio, maar om Midi, wat een 16 kanaals systeem is. Het gaat dus prima met de M-audio.
Ah, verkeerd begrepen.. mijn fout

guhlenn
24 augustus 2007, 12:06
Heeft iemand daar voorbeelden van? Ik heb ooit een opname gehoord met een digitaal drumstel, samples waren goed, maar het klonk ingeprogrammeerd. Naar ik aanneem speel je het via triggers om net de 'feel' van een echte drummer te vangen?

bert k
24 augustus 2007, 13:09
+1 voor de Alesis D4. Ik ken hem, goeie triggerfunctie, dat werkt als een tierelier. En een hoop lekkere geluiden als bonus.

Net wat Han zegt, je koopt er een handvol piezotriggertjes bij en je bent klaar.
Het enige waar ik me zorgen om maak is het triggeren van de bekkens.

Han S
24 augustus 2007, 13:15
Vaak worden voor de bekkens gewoon pads gebruikt en die kun je ook zelf maken van een plankje met een laagje rubber er op. Echte bekkens triggeren is wat tricky, je hebt ook van die plastic cymbals, misschien werkt dat met een piezo'tje er op.

caelin
24 augustus 2007, 18:25
Roman, het gaat niet om audio, maar om Midi, wat een 16 kanaals systeem is. Het gaat dus prima met de M-audio.

precies dat is wat ik in gedachten heb !

caelin
24 augustus 2007, 18:26
Heeft iemand daar voorbeelden van? Ik heb ooit een opname gehoord met een digitaal drumstel, samples waren goed, maar het klonk ingeprogrammeerd. Naar ik aanneem speel je het via triggers om net de 'feel' van een echte drummer te vangen?

en dit was het grote idee om de aanslaggevoeligheid/velocity van een echte drummer te creeren

caelin
24 augustus 2007, 18:27
maar wil je dan triggers aan bestaande bekkens en trommels vastmaken?
of ben je gewoon op zoek naar een goedkoop digitaal drumstel?
daar zit dan gewoon midi out op die je aan je m-audio hangt.

de triggers komen dan aan de bestaande trommels aleen de bekkens worden vervangen door een pad meerdere dan natuurlijk

caelin
24 augustus 2007, 18:33
De oude Alesis D4 heeft twaalf trigger ingangen waavan je alles kunt afstellen en aan elke noot toewijzen. Daarnaast heeft hij 99 kicks, 99 snares, 76 toms, 76 cymbals en een hele berg percussiegeluiden.

D-Drum maakt van die mooie triggers die je op je trommelrand kunt klemmen, maar die zijn ook als goedkope namaak te koop. Het piezo elementje dat er in zit kost namelijk nog geen hele euro. Ik kocht vroeger deze elementjes los en zette ze met kit vast op de vellen.

han ik geloof dat onze drummert zon ding heeft aleen ...hij denkt niet genoeg aan 12 te hebben ....

1-basdrum
2-snare
3-tom1
4-tom2
5-tom3
6-floortom
7-hi-hat (hoe gaat deze werken als een open hihat en moet je er dan ook 1 voor closed hihat ?
8-ride
9-crash 1
10-crash 2
11-china
12 - dan die closed hihat ?

volgens mij moet het dan kunnen toch ?
en die alesis heeft die geen midi vertraging ?
oftewel als je een padje aanslaat dat ie dan te laat komt ten opzichte van de snare bv ?

de handleiding zal wel te downen zijn hoop ik :D
en dan zal het werken met cc,s ?

caelin
24 augustus 2007, 18:34
in ieder geval iedereen hardstikke bedankt voor het meedenken ...
als we ermee gaan prutsen hou ik jullie zeker op de hoogte
blijft een leuk projectje :)

grtn c.

ACSlater
24 augustus 2007, 19:02
Ik heb een Traps drumstel met gaasvellen waar ik andere, Rolandstijl, triggers op heb gezet. Deze triggers sturen een Roland TD3 module aan die via een midi-usb adapter van Edirol, Drumcore 2 aanstuurt. Dit werkt echt super.
Voor de hihat heb je eigenlijk op alle drummodules een hihat-input, voor de slagen op het hihatbekken, en een hihatpedaal-input, de naam zegt het al. Waar je bij een drummodule op moet letten is of de hihatpedaal-input traploos is of alleen open/close of open/halfclosed/closed heeft. Traploos is wat je wilt; zo realistisch mogelijk drumgevoel.

http://i91.photobucket.com/albums/k298/ACSlaterRocks/Traps%20drums/Traps2.jpg

Dat is de mijne dus. Er zaten eerst ook van die randtriggers op maar die voldeden niet; mindere dynamiek en gemiste hits. Vandaar dus de Rolandstijl triggers.

caelin
26 augustus 2007, 21:38
Ik heb een Traps drumstel met gaasvellen waar ik andere, Rolandstijl, triggers op heb gezet. Deze triggers sturen een Roland TD3 module aan die via een midi-usb adapter van Edirol, Drumcore 2 aanstuurt. Dit werkt echt super.
Voor de hihat heb je eigenlijk op alle drummodules een hihat-input, voor de slagen op het hihatbekken, en een hihatpedaal-input, de naam zegt het al. Waar je bij een drummodule op moet letten is of de hihatpedaal-input traploos is of alleen open/close of open/halfclosed/closed heeft. Traploos is wat je wilt; zo realistisch mogelijk drumgevoel.

http://i91.photobucket.com/albums/k298/ACSlaterRocks/Traps%20drums/Traps2.jpg

Dat is de mijne dus. Er zaten eerst ook van die randtriggers op maar die voldeden niet; mindere dynamiek en gemiste hits. Vandaar dus de Rolandstijl triggers.

dat ziet er aardig vet uit !
rolandstijl triggers hoe werkt dat ?
in het midden van het vel triggeren ?


dat traploos hoe regel je dat dan tijdens het drummen ?
ik bedoel closed/open ?

caelin
26 augustus 2007, 21:39
han zou je iets dieper kunnen ingaan op hoe je zelf triggers maakt ?
hoe/wat benodigheden enz enz

trouwens hoest met mn etherial winds cdtjuh ? :)

ACSlater
27 augustus 2007, 18:30
dat ziet er aardig vet uit !
rolandstijl triggers hoe werkt dat ?
in het midden van het vel triggeren ?

Kijk eens op het forum van vdrums.com. Hier vind je alles over het zelf bouwen van e-drums en triggers in het DIY subforum. Ik raad je wel aan om Roland Cushion's te gebruiken. Dit is een stuk schuimrubber dat tussen het vel en de piëzo moet en de trillingen over brengt.


dat traploos hoe regel je dat dan tijdens het drummen ?
ik bedoel closed/open ?

Dat gaat middels een schuifpotmeter o.i.d. deze geeft steeds de stand van het hihatpedaal door aan de module en die regelt het geluid dat bij die stand hoort.

Han S
27 augustus 2007, 19:48
han zou je iets dieper kunnen ingaan op hoe je zelf triggers maakt ?
hoe/wat benodigheden enz enz

trouwens hoest met mn etherial winds cdtjuh ? :)

Het DATje ligt op de mengtafel en binnenkort gaat hij in de computer en brand ik er een CDtje van, komt goed.

Die trigger elementjes kocht ik bij een muziekwinkel, zijn gewoon piezo'tjes net zoals ze in die originele triggers zitten. Als dat een beetje beweegt geeft het een spanninkje, een gasaansteker heeft ook zo'n piezo. Ik denk dat het buzzertjes waren, klein plastic dinnetje met twee schroefgaatjes en twee draadjes er aan.

Ik zette die dingetjes gewoon met siliconekit op de onderkant van het vel vast, er zitten twee draadjes aan en die verbond ik aan een jack chassisdeel dat in een gat in de shell van de trommel zat, er zitten meestal een paar luchtgaatjes in.

Een multikabeltje naar de Alesis D4 en ik nam de drums gewoon op met tape, maar ook in Cubase en zo heb ik heel wat metal drummers het leven gered.
Ik kreeg een keer een dames metalband die een CD hadden gehoord welke ik had opgenomen en waarvan ze de kickdrum zo te gek vonden klinken, daarom kwamen ze naar mij. Die kick was dus kick nummer 11 uit de D4, dat is lachen toch? oniedan?

ACSlater
27 augustus 2007, 23:53
Ik heb mijn piëzo's ook uit van die zoemers gesloopt. Sommige geluiden zijn echt fout uit modules maar er zitten een paar leuke geluidjes in. Typisch dat ze dat bassdrumgeluid uit die Alesis zo geweldig vinden :)
Han, heb jij nooit problemen met dynamiek als je de piëzo's direct op het vel plakt? Of maakt dit niet veel uit omdat het om het midi-signaal op het juiste tijdstip gaat en je het volume later nog kan aanpassen?

bass blom
27 augustus 2007, 23:58
heb je wel velocity met een simpele piezo?

Han S
28 augustus 2007, 00:05
Ik heb mijn piëzo's ook uit van die zoemers gesloopt. Sommige geluiden zijn echt fout uit modules maar er zitten een paar leuke geluidjes in. Typisch dat ze dat bassdrumgeluid uit die Alesis zo geweldig vinden :)
Han, heb jij nooit problemen met dynamiek als je de piëzo's direct op het vel plakt? Of maakt dit niet veel uit omdat het om het midi-signaal op het juiste tijdstip gaat en je het volume later nog kan aanpassen?

Je kunt in die D4 veel afstellen en dat gaat meestal goed. De enkele mistrigger plak je er bij en af en toe triggered hij er een te veel en die delete je gewoon in Cubase. Nu gebruik ik het nog maar zelden, maar in half jaren 90 brulde het van de metalbands bij me en die wilden graag dat soort geluiden. Bovendien is drummen in metal bepaald niet simpel en het gaat ook niet altijd even goed en consistent. Bovendien waren al die drumprogs er nog niet. Ik heb ook wel drumgeluiden gehaald uit de Ensoniq TS12, een keyboard waar verdomd goede drumsamples in zitten.

Ik moest wel altijd de hele partij in Cubase een klein stukkie verschuiven om een sample ook boven op het origineel te krijgen, maar dat is ook een fluitje van €0.01.

Han S
28 augustus 2007, 00:06
heb je wel velocity met een simpele piezo?

Velocity is in midi toch een lachertje vergeleken met echte drums en metaldrummers moeten zo hard mogelijk, dus velocity op 127.

bass blom
28 augustus 2007, 00:10
ja dat is ook weer zo :D

bert k
28 augustus 2007, 00:21
En het zijn uiteindelijk microfoons. Er komt wel degelijk een volumeverschil uit, en dat is voldoende om je velocity op in te stellen.

guhlenn
28 augustus 2007, 08:16
Velocity is in midi toch een lachertje vergeleken met echte drums en metaldrummers moeten zo hard mogelijk, dus velocity op 127.

:D

Duidelijk

caelin
29 augustus 2007, 18:33
:D

Duidelijk

maar het zou wel zo leuk zijn als je tijdens een blast-beat verschil hoort in aanslagen ....velocity dus ;)

bert k
29 augustus 2007, 19:07
Ik ben geen drummer, wat is een blast-beat?

bass blom
29 augustus 2007, 19:18
Ik ben geen drummer, wat is een blast-beat?

volgens mij is dat een prrr drrdrrdrr prrprrprr trrtrr en dan allemaal op velocity 127

caelin
29 augustus 2007, 21:43
volgens mij is dat een prrr drrdrrdrr prrprrprr trrtrr en dan allemaal op velocity 127

nee dus ...
een blast-beat is een enorm snel stuk drummen prrrrrrrrrrrr indeed ;)
maar dan wel verschil in velocity ...lijkt mij niet dat een drummer met zon snelheid steeds even hard slaat , toch ?
mocht je er 1 weten die het wel kan even bellen :)

bert k
29 augustus 2007, 21:46
Dat gaat wel met zo'n trigger. Hij registreert ook de zachtere tikken, hoor. Op een doos zoals die Alesis A4 zit een gainknop per ingang, en daar kan je het netjes mee regelen.

caelin
2 september 2007, 16:25
han welk piezo elementje moet ik hebben ?

http://www1.nl2.conrad.com

damn ze hebben er daar bij conrad wel tig soorten ...zie door de bomen het bos niet meer ....

Han S
2 september 2007, 16:33
http://www.order.conrad.com/m/7000_7999/7100/7120/7129/712918_BB_00_FB.EPS.jpg


Dit soort elementjes zitten in al die drumtriggers, bij mij zaten er twee draadjes aan gesoldeerd, maar dat kun je makkelijk zelf. Die dingen kosten geen euro.

caelin
2 september 2007, 18:20
http://www.order.conrad.com/m/7000_7999/7100/7120/7129/712918_BB_00_FB.EPS.jpg


Dit soort elementjes zitten in al die drumtriggers, bij mij zaten er twee draadjes aan gesoldeerd, maar dat kun je makkelijk zelf. Die dingen kosten geen euro.

dat van die draadjes snap ik ....plus is tip en min is aarde klopt ?

maaruh staat dat op die piezo elementjes wat de plus en de min is ?

Han S
2 september 2007, 19:09
dat van die draadjes snap ik ....plus is tip en min is aarde klopt ?

maaruh staat dat op die piezo elementjes wat de plus en de min is ?

Maakt geen flikker uit wat plus en min is, een trigger ingang reageert op een spanninkje en genereert een noot in midi. Een piezo geeft een spanninkje af als het beweegt en dat is alles kleine beweging=klein spanninkje.

Als ik een ritme ga maken in midi zet ik twee piezo'tjes op de rand van de mengtafel vast met gaffatape en sla gewoon dat ritme wat ik opneem in Cubase als midi. Met conga's gaat dat hardstikke goed en er zitten mooie percussie instrumenten in de oude D4.

caelin
2 september 2007, 19:25
Maakt geen flikker uit wat plus en min is, een trigger ingang reageert op een spanninkje en genereert een noot in midi. Een piezo geeft een spanninkje af als het beweegt en dat is alles kleine beweging=klein spanninkje.

Als ik een ritme ga maken in midi zet ik twee piezo'tjes op de rand van de mengtafel vast met gaffatape en sla gewoon dat ritme wat ik opneem in Cubase als midi. Met conga's gaat dat hardstikke goed en er zitten mooie percussie instrumenten in de oude D4.

han werkelijk je bent geweldig !
leuk trouwens dat je dat zo doet met die piezo,s ben je wel lekker snel met je double bass zeker ;)

iig hardstikke bedankt man ! u hoort nog van mij ;)

caelin
13 september 2007, 00:47
Maakt geen flikker uit wat plus en min is, een trigger ingang reageert op een spanninkje en genereert een noot in midi. Een piezo geeft een spanninkje af als het beweegt en dat is alles kleine beweging=klein spanninkje.

Als ik een ritme ga maken in midi zet ik twee piezo'tjes op de rand van de mengtafel vast met gaffatape en sla gewoon dat ritme wat ik opneem in Cubase als midi. Met conga's gaat dat hardstikke goed en er zitten mooie percussie instrumenten in de oude D4.

ok die piezo,s zijn gelukt werkt allemaal perfect aleen .....

als ik opneem met die alesis dm5 module neemt hij de midi wel strak op met de metronoom
maar hij speelt het niet gelijk af ...

huh moeilijk uit te leggen als de drummer speelt speelt hij met vertraging ..
terwijl de midi wel goed binnenkomt !
raar probleem al van alles geprobeert latency verlagen enz enz
het is dus playback latency is hier iets aan te doen ?

bass blom
13 september 2007, 00:58
staat quantize aan?

caelin
13 september 2007, 12:31
staat quantize aan?

verklaar uw nader ?

quantize zorgt toch ervoor dat het opgenomen midi kanaal strak loopt?

bass blom
13 september 2007, 12:37
verklaar uw nader ?

quantize zorgt toch ervoor dat het opgenomen midi kanaal strak loopt?

quantize zet niet strak ingeslagen noten strak.
en afhankelijk van hoe strak ;) het ingesteld staat kan dat onvoorspelbare resultaten geven.
vertraging zeg je.. de drum komt er achteraan en is dan weer wel strak?
of hobbelt het er omheen?

caelin
13 september 2007, 14:04
quantize zet niet strak ingeslagen noten strak.
en afhankelijk van hoe strak ;) het ingesteld staat kan dat onvoorspelbare resultaten geven.
vertraging zeg je.. de drum komt er achteraan en is dan weer wel strak?
of hobbelt het er omheen?

nee het midi gedeelte is perfect opgenomen met de metronoom
dus 1 2 3 snare 1 2 3 snare
aleen als je bv de snare aanslaat komt het geluid later van dfhs
je kan dus niet met de metronoom meespelen omdat de audio later komt
verwarrend allemaal en moeilijk uit te leggen ook :S

snap jij het ?

guhlenn
13 september 2007, 17:25
da's toch gewoon de latency?

bass blom
13 september 2007, 18:00
ah, ja dat lijkt gewoon latency.
proberen, kleinere buffers instellen?

ACSlater
13 september 2007, 21:00
Wat voor geluidskaart of midi-interface gebruik je? Met mijn Soundblaster Audigy 4 heb ik maar 2ms ofzo icm met een Edirol midi-interface. Deze kaart presteert beter dan mijn Toneport.

caelin
13 september 2007, 22:17
Wat voor geluidskaart of midi-interface gebruik je? Met mijn Soundblaster Audigy 4 heb ik maar 2ms ofzo icm met een Edirol midi-interface. Deze kaart presteert beter dan mijn Toneport.

dank voor het meedenken eerst ....

ik heb een m-audio 24/96 normaal echt geen last van latency
dus ook geprobeert om de latency zo laag mogelijk te zetten maar niets veranderde ookniet dat het beter werd ....

nu las ik iets over midi clock en in nuendo het mtc protocol laden ?

de latency wat er is ,is nog geen 2 m/s dus dat kan het niet zijn lijkt mij ?

de midi die opgenomen word is dan ook strak op de maat ...

bass blom
13 september 2007, 22:25
dus je hoort een click,
je speelt mee..
maar dat wat je speelt hoor je veel later?

caelin
13 september 2007, 23:00
dus je hoort een click,
je speelt mee..
maar dat wat je speelt hoor je veel later?

ja precies ....de aanslagen hoor je later maar zijn in midi wel op tijd ...

bass blom
13 september 2007, 23:07
heb je dat metertje VST performance? aanstaan?
hoeveer staat die?

caelin
13 september 2007, 23:09
heb je dat metertje VST performance? aanstaan?
hoeveer staat die?

maar een klein stukje in het blauw net als cpu load ...
kan nog veel verder dus ....

zou het de vertraging zijn tussen midi = dfhs = audio ?

bass blom
13 september 2007, 23:13
de 'gewone' midi, van de standaard geluidskaart, voorzover aanwezig, staat die aan/uit?
ofwel kan het zijn dat die op enige manier de boel in de soep gooit?

caelin
13 september 2007, 23:19
de 'gewone' midi, van de standaard geluidskaart, voorzover aanwezig, staat die aan/uit?
ofwel kan het zijn dat die op enige manier de boel in de soep gooit?

nee die staat aan je bedoelt de midi van mn m-audio ....
de rest staat uit

Maiden Michiel
20 september 2007, 10:57
Alle latency is inmiddels opgelost.
Enige probleem is nu dat de piezodraadjes soms loslaten.
Toch hebben we al hele vette opnames gemaakt.
Verwacht binnenkort het eerste studioreport.

caelin
20 september 2007, 19:53
Alle latency is inmiddels opgelost.
Enige probleem is nu dat de piezodraadjes soms loslaten.
Toch hebben we al hele vette opnames gemaakt.
Verwacht binnenkort het eerste studioreport.

wel even bij vertellen hoe het opgelost is michiel ;)

nou ik moest de samplerate van mijn m-audio op 64 zetten en in nuendo een project aanmaken op 96000 hz ..en zo kwam ik aan een latency van nog geen 1 ms (amd athlon 64 3000 met 2 gieg geheugen)
vreemd trouwens bij 44100 hz zou ik een latency van 2 ms hebben ...
terwijl ik juist andersom dacht maar goed dit werkt prima :)

Maiden Michiel
21 september 2007, 10:46
wel even bij vertellen hoe het opgelost is michiel ;)


Dat laat ik aan de pro's over.

Han S
21 september 2007, 12:06
Ik heb zo'n trigger dingetje die ik al jaren heb liggen en ooit gekocht voor een paar gulden van de week in de brug van een contrabas geklemd en verdomd, dat klinkt nog helemaal niet zo verkeerd.

Er zijn van die pickups voor de bas te koop voor een bak geld en die klinken niet eens beter dan dit barreltje van een euro. Ik denk dat als je zo'n naakt piezo'tje op de brug plakt van een bas, dan ben je voor een schijntje gewoon klaar.

Ik was echt verrast over het geluid, niet dat het nou geweldig klinkt, maar niet veel minder dan de meeste bas pickups van een paar honderd euro.

caelin
21 september 2007, 12:53
Ik heb zo'n trigger dingetje die ik al jaren heb liggen en ooit gekocht voor een paar gulden van de week in de brug van een contrabas geklemd en verdomd, dat klinkt nog helemaal niet zo verkeerd.

Er zijn van die pickups voor de bas te koop voor een bak geld en die klinken niet eens beter dan dit barreltje van een euro. Ik denk dat als je zo'n naakt piezo'tje op de brug plakt van een bas, dan ben je voor een schijntje gewoon klaar.

Ik was echt verrast over het geluid, niet dat het nou geweldig klinkt, maar niet veel minder dan de meeste bas pickups van een paar honderd euro.

haha gewoon 6 piezo,s in je gitaar en je hebt een super x2n ;)

Han S
21 september 2007, 13:27
En dan naar zes kanalen en de lage E uiterst links pannen en de hoge E uiterst rechts en de rest met gelijke intervallen er tussenin. Dat moet een kamerbreed geluid opleveren.

caelin
21 september 2007, 14:18
Dat laat ik aan de pro's over.

hmm jammer dat die niet in onze gelederen zitten :P

caelin
21 september 2007, 14:19
En dan naar zes kanalen en de lage E uiterst links pannen en de hoge E uiterst rechts en de rest met gelijke intervallen er tussenin. Dat moet een kamerbreed geluid opleveren.

haha echtwel
en lekker geen ruimte meer voor overbodige instrumenten (lees alles wat geen gitaar is :P )

bert k
21 september 2007, 14:43
hmm jammer dat die niet in onze gelederen zitten :P
Hm, spreek voor jezelf....:)

Han S
21 september 2007, 15:54
Ik heb heel wat metaldrummers die er weinig van bakten retestrak laten klinken met de D4, Cubase 3.0 en de Atari ST. Ben je dan een pro?

Solidkick
21 september 2007, 16:04
Ik heb heel wat metaldrummers die er weinig van bakten retestrak laten klinken met de D4, Cubase 3.0 en de Atari ST. Ben je dan een pro?

Wat een k*t klus. :stop:

bass blom
21 september 2007, 16:08
Ik heb heel wat metaldrummers die er weinig van bakten retestrak laten klinken met de D4, Cubase 3.0 en de Atari ST. Ben je dan een pro?

zo'n atari met floppies nog? :D

ja dan ben je vet pro!

Han S
21 september 2007, 16:20
Ik heb een Atari 1040 ST en een TT met een harde schijf van 4 megabite, jawel vier megabite en dat is zat voor drummers. En een floppie is zo handig, want je doet het gewoon samen met de tracksheets in de doos bij de tape en het raakt nooit meer zoek.

Ik heb ook een PC met 360 gig en die gebruik ik niet voor midi, de Atari nog steeds en wel omdat hij het altijd doet en ook blijft doen en omdat cubase op dat ding loopt als een naaimacheintje.

Als je nou zo'n drummer hebt die op een click kan spelen, dan is het simpel, je drukt op het knoppie quantise en je bent klaar. Heb je een drummer die dat niet kan dan moet je elke basdrum, snare en de andere dingens als toms met de hand op zijn plek schuiven en dan ben je even zoet hoewel je dat vrij snel onder de knie hebt en dan gaat het redelijk vlug.

En voor en dubbele baspartij wis je gewoon de linker voet, copieert de rechter voet en schuift die er precies tussen, klario.

Man man, ik heb wel buitengewoon ingewikkelde breaks en fills voor die gasten gemaakt en dat meer dan 10 jaar geleden, toen al die progjes er nog niet waren.

Solidkick
21 september 2007, 16:27
Man man, ik heb wel buitengewoon ingewikkelde breaks en fills voor die gasten gemaakt en dat meer dan 10 jaar geleden, toen al die progjes er nog niet waren.

Daar heb ik Berthus W. destijds ook wel eens over horen zuchten.

Han S
21 september 2007, 17:49
Zie je Berthus nog wel eens? Goeie vent, wat zeg ik? Uitstekende vent.

Solidkick
21 september 2007, 19:08
Nee, ik kwam hem op Terschelling nog wel eens tegen maar da's ook al weer eeuwen terug.

caelin
21 september 2007, 19:40
Ik heb heel wat metaldrummers die er weinig van bakten retestrak laten klinken met de D4, Cubase 3.0 en de Atari ST. Ben je dan een pro?

huh han jij bent toch een pro ? :)

caelin
21 september 2007, 19:41
Zie je Berthus nog wel eens? Goeie vent, wat zeg ik? Uitstekende vent.

inderdaad berthus is een erg fijne vent
heb er ook een paar keer gelopen ,kerel heeft anders ook een erg leuke verzameling gitaren ;)

bass blom
21 september 2007, 20:06
huh han jij bent toch een pro ? :)

hij wil dat af en toe door ons bevestigd hebben :satisfie:

caelin
21 september 2007, 20:10
hij wil dat af en toe door ons bevestigd hebben :satisfie:

haha ok han jij bent de pro :)

bert k
21 september 2007, 22:38
Han is hartstikke pro, maar ook hartstikke vintage.

bass blom
21 september 2007, 22:56
Han is hartstikke pro, maar ook hartstikke vintage.

en vast ook niet zoals ik een ras amsterdams pubermeisje eens hoorde zeggen..
(na een vakantie in benidorm in september)
tussen 60 en schijndood!

bert k
21 september 2007, 23:13
Ik denk dat het bij Han eerder omgekeerd gaat. Die gaat op zijn eigen begrafenis vanuit de kist liggen schreeuwen of het wat harder kan...

bass blom
21 september 2007, 23:17
Ik denk dat het bij Han eerder omgekeerd gaat. Die gaat op zijn eigen begrafenis vanuit de kist liggen schreeuwen of het wat harder kan...

zo'n soort beeld krijg ik dan, een kist met surround sound :D

http://www.joe-ks.com/archives_nov2003/CoffinComputer.jpg

Han S
21 september 2007, 23:39
Ik word over een half jaar 65, maar maak je borst maar nat want mijn familie wordt aan beide kanten stokoud. Ik ga dus gewoon lekker door met muziek maken en muziek opnemen, ik verdom het om met onzin bezig te gaan, de muziek is numero uno en muziek maken doe je met elkaar du moment.

Ik specialiseer me dus in het opnemen van muziek waarbij alles zoveel mogelijk tegelijk gebeurt, dus soul, blues, jazz, rock, metal, orkesten en koren. Dat is de moeilijke manier van muziekregistratie want je moet verdomd goed weten wat je doet en waarom. (ik zit nu in spam mode) Daarom heb ik een grote opnameruimte met daarnaast een ruimte van 12 m2 welke van de opnameruimte is gescheiden middels een glazen wand. Achter deze ruimte is de 'lounge' van 120 m2 waar ook ruimte is om bijvoorbeeld een hele blazerssectie neer te planten indien het nodig is om dit akoestisch gescheiden op te nemen. Door een klein raam kunnen deze mensen dwars door de controlroom heen naar de andere muzikanten kijken die in de opnameruimte bezig zijn.

Op deze manier kun je alle kanten op, alles tegelijk in dezelfde ruimte, alles tegelijk maar akoestisch gescheiden van elkaar en allemaal in dezelfde ruimte, maar de versterker(s) in een andere ruimte zodat je wel met elkaar speelt, maar de geluiden schoon van elkaar. Je hebt dan uiteraard een koptelefoon nodig en je kunt dan met je eigen mengpaneel je eigen mix maken mocht he dat willen. Maar dat kan ook vanuit de controlroom worden geregeld.

Uiteraard kan ook worden opgenomen waarbij eerst de drums wordt opgenomen, al dan niet met gitaar en bas, keyboards en vocalen als tijdelijke partij, om de drummer een lekker bandgevoel te geven. En uiteraard worden deze patijen wel opgenomen want stel je voor dat een nummer helemaal te gek gaat, dan is het wel mooi als het er op staat. Ik ga dus van meet af aan voor een optimaal geluid en alles kan opnieuw worden gedaan, maar die scratch partij blijft staan tot er een betere partij op staat.

Welnu, een microfoon voor een gitaaramp neerzetten kan elke boerenlul wel, maar een band in één ruimte opnemen kan niet iedereen op een zodanige manier dat het ook goed klinkt. Je krijgt te maken met een berg overspraak en de kunst is om daar gebruik van te maken.

Waar ik voor ga is die vonk, het heilige vuur, die opname waarin alles bij elkaar komt en je bij wijze van spreken brokken moet wegslikken, of een beetje dood gaat, of een muzikaal orgasme beleeft. Dat is mijn opvatting van pro zijn, ik lul liever niet over specs van apparatuur, voor mij is een mengtafel gereedschap.

En ja, ik neem alles op met twee inch tape omdat het in mijn beleving nog steeds beter klinkt, muzikaler en organischer. Ik werk wel met de PC en als het moet wordt er geknipt en geplakt, maar ik verdom het om met mensen te werken die niet kunnen spelen en niet door een nummer kunnen komen van drie/vier minuten. Ik weiger om een uur op te nemen en drie uur te editen, daar zij andere studio's voor. Bij mij wordt muziek gemaakt en opgenomen, door bands en orkesten die dat ook op een podium prima kunnen waarmaken.

Ik heb Nuendo, Logic en meer van die zooi, maar gebruik het nooit. :D De mix gaat naar Adobe in 24/96 en ik master zelf omdat ik geen vertrouwen meer heb in masterend Nederland nadat een aantal opnamen naar de kloten waren geholpen. Er zijn in Nederland een stuk of wat mensen die het goed doen, maar ik ben zo arrogant om te denken dat ik dat zelf ook wel kan.

Ik draaf een beetje door zeker? Anyway, music first, everyting else is of minor importance. And don't you guys forget about that.

Heb je nu enig idee wat de kwalificatie 'pro' inhoudt of niet? Want dan leg ik het graag nog een keer uit.

Reel music makes the world go round, oniedan?

bass blom
21 september 2007, 23:43
kunnen we ook ergens iets horen wat jij zelf maakt han?

Makor1966
21 september 2007, 23:46
Waar ik voor ga is die vonk, het heilige vuur, die opname waarin alles bij elkaar komt en je bij wijze van spreken brokken moet wegslikken, of een beetje dood gaat, of een muzikaal orgasme beleeft. Dat is mijn opvatting van pro zijn, ik lul liever niet over specs van apparatuur, voor mij is een mengtafel gereedschap.
Er zijn in Nederland een stuk of wat mensen die het goed doen, maar ik ben zo arrogant om te denken dat ik dat zelf ook wel kan.

Ik draaf een beetje door zeker? Anyway, music first, everyting else is of minor importance. And don't you guys forget about that.

Heb je nu enig idee wat de kwalificatie 'pro' inhoudt of niet? Want dan leg ik het graag nog een keer uit.

Reel music makes the world go round, oniedan?
Mooi gesproken Han :cooler:

bass blom
21 september 2007, 23:48
Reel music makes the world go round, oniedan?

and women and whisky (BB king)

ja almar, geen berenburg :sneaky:

Han S
21 september 2007, 23:59
kunnen we ook ergens iets horen wat jij zelf maakt han?

Bas, ik zou graag een keer met je willen samenwerken, samen een te gekke band opnemen, isdawa?

Wat je vraag betreft: ik ben toevallig vanmiddag aan het opruimen en ik vind een zooi tapes waarvan ik niet meer wist dat ik ze had. Ik heb een demo op CD gezet welke ik in 1984 opnam in mijn kleine huiskamer, met een Teac 3440. De hele band tegelijk in een klein kamertje en ik vind het helemaal niet zo verkeerd. Ik kom er alleen nu achter wat er allemaal niet zo goed was aan die band en waarom we niet wereldwijd doorbraken. :D

Ik heb ongeveer elk optreden opgenomen en allemaal op tape en alles heb ik nog. Ik heb ongeveer elke repetitie opgenomen met twee microfoons en een casettedeckje en alles heb ik nog. Ik ben zo'n bewaarfreak weet je wel.

bass blom
22 september 2007, 00:27
Bas, ik zou graag een keer met je willen samenwerken, samen een te gekke band opnemen, isdawa?

Wat je vraag betreft: ik ben toevallig vanmiddag aan het opruimen en ik vind een zooi tapes waarvan ik niet meer wist dat ik ze had. Ik heb een demo op CD gezet welke ik in 1984 opnam in mijn kleine huiskamer, met een Teac 3440. De hele band tegelijk in een klein kamertje en ik vind het helemaal niet zo verkeerd. Ik kom er alleen nu achter wat er allemaal niet zo goed was aan die band en waarom we niet wereldwijd doorbraken. :D

Ik heb ongeveer elk optreden opgenomen en allemaal op tape en alles heb ik nog. Ik heb ongeveer elke repetitie opgenomen met twee microfoons en een casettedeckje en alles heb ik nog. Ik ben zo'n bewaarfreak weet je wel.

ja, da is wel wa :D
geef een gil als er iets interessants zich aandient.

maar dus recent heb je geen muziek gemaakt?

ja, ik heb ook allemaal ouwe tapes en ik hoop nog eens ergens een 3440 te scoren voor weinagh!
en binnen kort krijg ik een volspoor B77 en dan kan er weer een verhuisdoos vol afgeluisterd worden :D

die 3440 was super, ik werkte in een platen/tv/stereo/wasmachine winkel, 3 jaar lang de enige vaste baan die ik ooit had.. en kocht hem vlak voor kerst, inkoop, harman kardon had toen marges voor winkeliers van 45%+ en omdat het kerst was kreeg ik hem zonder btw voor 2000 gulden :P
geweldige machine. een 3300SX 2T had ik ook :P

bass blom
22 september 2007, 00:39
een leuke anekdote uit die tijd.
ik deed met een vriend (die nu ook een oude 2 inch studio runt) mee aan een talentenjacht.
twee hepie en hepie nummers, zang met vette gitaar spelen, vette lol.

afijn, later hebben diverse vriendinnen, zussen etc die nummers ook eens voor de lol ingezongen.
zo ook de hartsvriendin van mijn oude zus, rita.. RIP
mijn zus had dus een tekst ingezongen die over rita ging..
over hoe ze zoop, snoof, slikte en jatte bij de bijenkorf en meer.
dat had zus op een cassete meegekregen en aan rita gegeven.
rita komt thuis en wil het in haar recorder gooien maar die was net kapot gegaan.

die middag ging ze voor het eerst naar de ouders van haar nieuwe vriendje..
vader van vriendje een generaal ofzo in het leger..
en dan zien ze voor het eerst zoon's vriendin en horen ze dat lied :seriousf:
zus en rita hebben elkaar toen een jaar lang niet gesproken geloof ik :D

en dan vorig jaar rita dood, kanker.. zus vraagt, heb je dat bandje nog ergens?
ze wil het aan het vriendje, inmiddels rita's weduwnaar laten horen.
maar dan moet ik eerst een volspoor 38 cm machine hebben of zelfs nog die 3340..

Han S
22 september 2007, 00:40
De 3440 was wel een ruisbak en zonder DBX was het bijna niet te doen, maar ik heb dan weer de schurft aan DBX NR, dus ik had zelf wat in elkaar gefabriekt met DNL, een ruisonderdrukking van Philips. Ik heb ook nog een paar van die Telefunken compander modules ergens liggen.

Ik ruilde mijn 3440 met een Tascam 38 en die klonk super, maar ruiste ook als de golf van Mexico. Rond 1990 kocht ik een Fostex B16 die ik nog steeds heb staan en in 1992 kocht ik een nieuwe Tascam MSR24 S, een 1" machine met 24 sporen en Dolby S, een afgeleide van SR en dat klinkt hardstikke goed. Die MSR loopt nog steeds als een naaimachine. In 1998 kocht ik een Otari MX80 van een project studio welke weinig was gebruikt, een 2" 24 sporen machine die ook 30 inch kan draaien. Ik kocht hem omdat ik voor de zoveelste keer een ProTools demonstratiedag had bezocht en zwaar teleurgesteld was in het geluid.

Een standalone machine als RADAR, MX2424 of zelfs de Alesis HD klinkt gewoon beter dan de op PC gebaseerde DAW's en dat valt me vies tegen. Ik heb verderop access to a studio met PT HD en de ICON controller/mengtafel en ook dat is gewoon niet mijn geluid.

Vandaar dat ik voor tape ga en met mij doen nog behoorlijk veel mensen dat.
Ik denk dat ik binnenkort maar eens zo'n ding van Alesis koop, zo'n apparaat waarmee Frits ook werkt dus.

Han S
22 september 2007, 00:45
maar dan moet ik eerst een volspoor 38 cm machine hebben of zelfs nog die 3340..

Is dat 4 sporen of 2 sporen op 15 ips? Ik kan elk formaat ongeveer overzetten behalve 4 sporen 1/4"van de 3440, wel 2 sporen van 1/4" 2 maal 2 sporen zoals op consumenten machines gebruikelijk was , dus kwartspoor.

Neem maar mee die handel dan zetten we het op een CD voor die gast.

bass blom
22 september 2007, 01:09
volspoor masters 15''
en ongemixte 3340 opnames 15''
alleen een 3340 zou ik mee uit de voeten kunnen, ik gooide toen toch ook al mixen van de 3340 naar de 3300 daarna die tape weer op de 3340 om er 3 sporen bij te kunnen dubben en dan weer naar de 3300 eindmixen :D
maar meenemen.. 2 verhuisdozen vol tapes? beter van niet.
ik schreef niet alles, lees bijna nix, op de dozen..

Solidkick
22 september 2007, 09:33
het heilige vuur
Abso-f*ckin'-lutely :rockon:

caelin
23 september 2007, 12:59
ok eerste test
wat vinden jullie ?

http://www.sneapforum.celtiaproductions.co.uk/irmin/impulse%20test%203.mp3

bass blom
23 september 2007, 13:24
ok eerste test
wat vinden jullie ?

http://www.sneapforum.celtiaproductions.co.uk/irmin/impulse%20test%203.mp3

whoei! vet :p gadoor :D

caelin
23 september 2007, 14:03
whoei! vet :p gadoor :D

haha thankzzz
maar goed te horen of het een echte drummer is of niet ?

bass blom
23 september 2007, 14:14
haha thankzzz
maar goed te horen of het een echte drummer is of niet ?

dat wordt steeds moeilijker tegenwoordig.
net als bij film, daar zie je haast ook meer wat uit de computer komt dan wat 'echt' is.

caelin
23 september 2007, 14:36
hmz mischien heb je daar wel een punt ....
maar je kan toch wel het verschil horen tussen een geprogameerde drummer of een echte ?>
feeling zweven enzo ?

bass blom
23 september 2007, 17:26
hmz mischien heb je daar wel een punt ....
maar je kan toch wel het verschil horen tussen een geprogameerde drummer of een echte ?>
feeling zweven enzo ?

een goeie drumprogrammeur programmeert het zweven mee :D

guhlenn
24 september 2007, 09:40
Reel music makes the world go round, oniedan?

Bedoelde of freudiaanse spelfout?

Han S
24 september 2007, 09:59
Bedoelde of freudiaanse spelfout?

Heb je wel eens gehoord: nothing smells better than a fresh reel of tape?

guhlenn
24 september 2007, 13:52
:d

1234567890

Han S
24 september 2007, 13:56
A reel is an object around which lengths of another material (usually long and flexible) are wound for storage. Generally a reel has a cylindrical core and walls on the sides to retain the material wound around the core. In some cases the core is hollow, although other items may be mounted on it, and grips may exist for mechanically turning the reel.

guhlenn
24 september 2007, 15:22
mis ik iets of ben je de grap uit aan het leggen waarvan ik aan jou vroeg of het een bedoeld of onbedoeld grappig spelfoutje was ? :)

Han S
24 september 2007, 15:25
Is er iets grappig dan? :D Er was nergens een bedoeld of onbedoeld spellingfoutje. Reel is een normale Engelse term met meerdere betekenissen.

Als ik zeg: reel music, dan heeft dat alles te maken met die reel.

Toch?

Makor1966
24 september 2007, 15:37
Denk: twee inch tape...

Azrael
24 september 2007, 15:44
ok eerste test
wat vinden jullie ?

http://www.sneapforum.celtiaproductions.co.uk/irmin/impulse%20test%203.mp3

Veel te strak en te weinig dynamiek. Beetje humanizen die hap en wat volumes aanpassen zou ik zeggen dan kom je al een heel eind. Het is nu nog te nep maar dat is heel makkelijk te fixen dus.

guhlenn
24 september 2007, 16:43
Is er iets grappig dan? :D Er was nergens een bedoeld of onbedoeld spellingfoutje. Reel is een normale Engelse term met meerdere betekenissen.

Als ik zeg: reel music, dan heeft dat alles te maken met die reel.

Toch?

Zekers, maar niks met real music natuurlijk.

Ik zie weer dingen die er niet zijn. Het word tijd dat k die fles laat staan

...

Fles; Nee G, neem nog een slokje, nog eentje maar...

...

G; Nog eentje dan, maar da's echt de laatste, nee, echt...

...

Han S
24 september 2007, 17:21
Veel te strak en te weinig dynamiek. Beetje humanizen die hap en wat volumes aanpassen zou ik zeggen dan kom je al een heel eind. Het is nu nog te nep maar dat is heel makkelijk te fixen dus.

Luisteren we naar hetzelfde stukkie snoeiharde metal van 26 seconden?

caelin
24 september 2007, 18:03
Luisteren we naar hetzelfde stukkie snoeiharde metal van 26 seconden?

hmz ja hoezo nep ????

Azrael
24 september 2007, 18:32
hmz ja hoezo nep ????

De vraag was. Klinken deze drums als een echte drummer. Vervolgens gaf ik mijn mening met twee kleine argumenten waarom ik dat vond. Lijkt me duidelijk toch?

Han S
24 september 2007, 18:40
De vraag was. Klinken deze drums als een echte drummer. Vervolgens gaf ik mijn mening met twee kleine argumenten waarom ik dat vond. Lijkt me duidelijk toch?

Je kwam op mij over als een echte ervaringsdeskundige, ik hoor de onstrakheden namelijk wel, het is bepaald geen 'computerstrak'.

Buiten dat, de Engelsen zeggen 'It ain't what you do, it's the way you do it'.

armageddon
24 september 2007, 18:43
Je kwam op mij over als een echte ervaringsdeskundige, ik hoor de onstrakheden namelijk wel, het is bepaald geen 'computerstrak'.

Buiten dat, de Engelsen zeggen 'It ain't what you do, it's the way you do it'.

Hmmz...ik vind het ook erg machine-geweer effecten hebben, maar ik luister dit soort muziek nooit echt. Het is wel minder machine-geweer dan dat ik vaker hoor.

Azrael
24 september 2007, 18:44
Je kwam op mij over als een echte ervaringsdeskundige, ik hoor de onstrakheden namelijk wel, het is bepaald geen 'computerstrak'.

Buiten dat, de Engelsen zeggen 'It ain't what you do, it's the way you do it'.

Deskundig ben ik zeker niet maar ik heb de vraag naar eerlijkheid beantwoord en ik vind dit dus persoonlijk niet echt klinken. Als tipje gaf ik dan wisselen in dynamiek en iets meer humanizen. Ik zie dus het probleem niet echt.

Han S
24 september 2007, 18:57
Mooie discussie, ik vind dat hij het wel knap gedaan heeft, het zou van mij nog wat strakker mogen en dynamiek is in deze soort muziek iets wat weinig voorkomt.

Het mooie is dat mensen op een heel andere manier strak spelen als dat een machine dat doet.

Azrael
24 september 2007, 19:14
Mooie discussie, ik vind dat hij het wel knap gedaan heeft, het zou van mij nog wat strakker mogen en dynamiek is in deze soort muziek iets wat weinig voorkomt.

Het mooie is dat mensen op een heel andere manier strak spelen als dat een machine dat doet.

Dat er weinig dynamiek in zit is logisch. Iets wat uiteraard bij dit soort muziek hoort, maar je loopt met dit soor drumsample libraries dan tegen een probleem aan. Ze klinken alleen goed als er prakties bij elke hit een kleine verandering zit in midi volume. De kit pakt namelijk afhankelijk van de velocity een bepaalde sample. Drumkit from Hell is daar best snugger in maar het moet een handje geholpen worden door een mens. Zou je Drumkit from Hell gebruiken met een echte drummer achter de digi-drums dan ben je natuurlijk gewoon gelijk klaar. Hoogstens de snare kan wat extra aandacht hebben i.v.m flangen maar dat zal met een echte drummer niet snel gebeuren omdat ze nooit even hard slaan. Dus begrijp me niet verkeerd. De topicstarter heeft een prima drumtrack gemaakt. Om het alleen naar een echt goede track te brengen moeten er wat aanpassingen altijd gedaan worden. Gewoon een kleine tip.

caelin
24 september 2007, 19:37
Dat er weinig dynamiek in zit is logisch. Iets wat uiteraard bij dit soort muziek hoort, maar je loopt met dit soor drumsample libraries dan tegen een probleem aan. Ze klinken alleen goed als er prakties bij elke hit een kleine verandering zit in midi volume. De kit pakt namelijk afhankelijk van de velocity een bepaalde sample. Drumkit from Hell is daar best snugger in maar het moet een handje geholpen worden door een mens. Zou je Drumkit from Hell gebruiken met een echte drummer achter de digi-drums dan ben je natuurlijk gewoon gelijk klaar. Hoogstens de snare kan wat extra aandacht hebben i.v.m flangen maar dat zal met een echte drummer niet snel gebeuren omdat ze nooit even hard slaan. Dus begrijp me niet verkeerd. De topicstarter heeft een prima drumtrack gemaakt. Om het alleen naar een echt goede track te brengen moeten er wat aanpassingen altijd gedaan worden. Gewoon een kleine tip.

haha laat dit nu precies zijn wat jij zegt
dfhs aangestuurd door een echte drummer ;)
enne er zit ook verschil in velocity hoor dat jij dat niet hoort tja ...
de bas en de snare zit wel degelijk velocity verschillen in net zoals de toms hihats enz ....
dus of wij hebben een supervette strakke drummert :D

Azrael
24 september 2007, 19:39
haha laat dit nu precies zijn wat jij zegt
dfhs aangestuurd door een echte drummer ;)
enne er zit ook verschil in velocity hoor dat jij dat niet hoort tja ...
de bas en de snare zit wel degelijk velocity verschillen in net zoals de toms hihats enz ....
dus of wij hebben een supervette strakke drummert :D

Strak is het zeker. Met welk drumstel is dit ingespeelt als ik vragen mag?

caelin
24 september 2007, 19:42
Strak is het zeker. Met welk drumstel is dit ingespeelt als ik vragen mag?

dat mag je ...
het is een gaasvellen bekleed drumstel
getriggerd met piezo,s uit ansichtkaarten :)
via die piezo,s naar een dm-5
vandaar naar de comp en de hele shizzle stuurt dfhs aan ...
ow en wij hebben extra gelet op velocity dus zachte aanslagen pakt ie ook prima ...dat de man zo constant mept ,tja daar kan ik ook niets aan doen ;)

Azrael
24 september 2007, 19:49
dat mag je ...
het is een gaasvellen bekleed drumstel
getriggerd met piezo,s uit ansichtkaarten :)
via die piezo,s naar een dm-5
vandaar naar de comp en de hele shizzle stuurt dfhs aan ...
ow en wij hebben extra gelet op velocity dus zachte aanslagen pakt ie ook prima ...dat de man zo constant mept ,tja daar kan ik ook niets aan doen ;)

Nou......daar zit misschien dan je probleem. De kans bestaat dat je drumstel met die harde meppen constant velocity 127 doorgeeft. Je dynamiek valt dan dus feitelijk weg. Als het goed is kun je op je dm-5 (ik ken hem niet want ik werk niet met triggers sorry) de gevoeligheid instellen, maar dat kan niet op alle drumcomputers dus vandaar dat ik twijfel. Maar als je de velocity in Cubase bijvoorbeeld (af wat dan ook) bekijkt, zie je dan duidelijk verschillen of zit er erg veel 127 tussen? Dan weet je gelijk of daar het probleem ligt. Zoniet, dan ben ik gewoon wat anders gewend van DFH denk ik.

Wel een goedkope oplossing overgens. Zit zelf aan zoiets te denken later omdat echte digi drums nogal duur zijn.

Han S
24 september 2007, 19:52
De velocity van drums via midi verloopt totaal anders dan een echt drumstel, dat zal nooit hetzelfde worden. Probeer maar eens ghoststrokes op de snare met midi.

caelin
24 september 2007, 21:24
Nou......daar zit misschien dan je probleem. De kans bestaat dat je drumstel met die harde meppen constant velocity 127 doorgeeft. Je dynamiek valt dan dus feitelijk weg. Als het goed is kun je op je dm-5 (ik ken hem niet want ik werk niet met triggers sorry) de gevoeligheid instellen, maar dat kan niet op alle drumcomputers dus vandaar dat ik twijfel. Maar als je de velocity in Cubase bijvoorbeeld (af wat dan ook) bekijkt, zie je dan duidelijk verschillen of zit er erg veel 127 tussen? Dan weet je gelijk of daar het probleem ligt. Zoniet, dan ben ik gewoon wat anders gewend van DFH denk ik.

Wel een goedkope oplossing overgens. Zit zelf aan zoiets te denken later omdat echte digi drums nogal duur zijn.

huh volgens mij meldde ik al dat er echt wel verschil in velocity zat ?
dus nee niet constant 127 ...

armageddon
24 september 2007, 21:31
Een verschil in velocity van 5 maakt ook niet zoveel uit bij DFHS geloof ik. Snares hebben 25 velocity layers, maar het kunner er ook minder zijn. 127 klinkt dan feitelijk hetzelfde als 123.

Solidkick
25 september 2007, 10:19
Klinkt nie slecht.
Ben zelf niet zo'n fan van de sound (beetje chemisch) maar da's een kwestie van smaak.
Er is zo'n gast op het Sneap forum (naam is me ontschoten) die een vrij goed tutorial draadje heeft over het opnemen van een echte kit voor metal producties. Het gebruik van samples is toch een beetje een zwaktebod imho.

Het lijkt me bovendien vervelend om nu steeds uit te moeten leggen waarom de drums niet strakker geprogrammeerd zijn :D

Maiden Michiel
25 september 2007, 11:24
Hmmz...ik vind het ook erg machine-geweer effecten hebben, maar ik luister dit soort muziek nooit echt. Het is wel minder machine-geweer dan dat ik vaker hoor.

Dat machinegeweer effect is de drumtechniek die hier gebruikt wordt. Hij slaat namelijk de snare en bass zo'n beetje tegelijk aan.

caelin
25 september 2007, 12:57
Klinkt nie slecht.
Ben zelf niet zo'n fan van de sound (beetje chemisch) maar da's een kwestie van smaak.
Er is zo'n gast op het Sneap forum (naam is me ontschoten) die een vrij goed tutorial draadje heeft over het opnemen van een echte kit voor metal producties. Het gebruik van samples is toch een beetje een zwaktebod imho.

Het lijkt me bovendien vervelend om nu steeds uit te moeten leggen waarom de drums niet strakker geprogrammeerd zijn :D


eigenlijk gebruiken die lui daar allemaal samples er zijn zelfs sneap bas en snare samples ;)
gemiddelde metal productie = gesampelde basdrum en gesamplde snare ....

guhlenn
25 september 2007, 13:05
Ik vind die metal core DFHS tracks altijd een beetje, tsja, jammer. Vond die van jou, net als, han, eigenlijk wel wat menselijker (voor zover je daarvan kan spreken bij dit osort muziek :D ). Maar uiteindleijk hoort hier toch ook weinig dynamiek in te zitten? Ik weet dat een engineer nog tegen onze drummer stond te klagen dat z;n snare hits niet precies even hard waren... :)

hugo123
25 september 2007, 19:49
Nog even over die piezo's, kun je nou piezo's op bekkens plakken. zo ja, klopt het dan dat ik met 7 piezo's(standaart drumstel 1kick 1 snare 2 toms 1 floortom 1 hihat 2 cymbals(of hoe heten die dingen)) en een drumcompuer klaar ben?
En kan je de peizo's ook vastplakken met6 dubbelzijdig tape?


hugo

Maiden Michiel
25 september 2007, 19:52
Nog even over die piezo's, kun je nou piezo's op bekkens plakken. zo ja, klopt het dan dat ik met 7 piezo's(standaart drumstel 1kick 1 snare 2 toms 1 floortom 1 hihat 2 cymbals(of hoe heten die dingen)) en een drumcompuer klaar ben?
En kan je de peizo's ook vastplakken met6 dubbelzijdig tape?


hugo

Of dat op bekkens ook lukt weet ik niet, dat zou je moeten proberen. Maar het lijkt me nogal trillerig op zo'n bekken.
Verder heb je zo'n triggermodule nodig zoals een Alesis DM5 die wij gebruiken. Dit om de kanalen uit te sturen.
Wij hebben de piezo's vastgekit en ook vastgeplakt met duct-tape volgens mij.

hugo123
25 september 2007, 19:54
Hoe hebben jullie het op een bekken gedaan dan?


hugo

Maiden Michiel
25 september 2007, 20:09
Hoe hebben jullie het op een bekken gedaan dan?


hugo

We hebben van die electronische bekkens gebruikt van een electronisch drumstel.
Je weet wel, van die zwarte padjes.

bert k
25 september 2007, 23:08
En kan je de peizo's ook vastplakken met dubbelzijdig tape?


hugo
Dat is toch niet rock&roll!! Gewoon met een stukkie duckttape, dat is prima.

pol
26 september 2007, 09:02
coole techniek wel, wist niet dat je zo goedkoop triggers kon maken, leuk om te weten.

Ik ga DFHS gebruiken voor de pre-produktie van ons, eerst al de tracks programmeren, dan hierover de gitaren inspelen, zodat die lekker strak zitten, en op het laatste de DFHS tracks vervangen door echte drum, blijft toch altijd wat levendiger & dynamischer klinken he.
+ ik krijg maar geen geweldig snare geluid bij DFHS, iemand tips misschien ? of is die snare gewoon aan de zwakke kant ?

Nog iets, als je bij DFHS andere samples wil gebruiken dan die bij het pakket zitten, hoe doe je dan, gebruik je dan een andere pluggin dan die "drummer" die erbij zit ? Of met software die de samples vervangt, zoals bij echte drumopnames gedaan wordt ?

caelin
27 september 2007, 00:07
coole techniek wel, wist niet dat je zo goedkoop triggers kon maken, leuk om te weten.

Ik ga DFHS gebruiken voor de pre-produktie van ons, eerst al de tracks programmeren, dan hierover de gitaren inspelen, zodat die lekker strak zitten, en op het laatste de DFHS tracks vervangen door echte drum, blijft toch altijd wat levendiger & dynamischer klinken he.
+ ik krijg maar geen geweldig snare geluid bij DFHS, iemand tips misschien ? of is die snare gewoon aan de zwakke kant ?

jij gaat compleet andersom werken ????
allereerst begin je toch met de drums ?
ik zou het teminste niet anders kunnen, of je drummer lekker laten meespelen met een clicktrack en dan maar hopen dat ie net zo strak als een metronoom is :D


ik gebruik meestal drumagog als snare vervanger ,maar je kan ook aptrigga gebruiken .

pol
27 september 2007, 08:22
Als hij een tijdje op voorhand kan oefenen met die tracks moet dat wel lukken.

Is dit zo gek dan om de drums als laatste te doen als de gitaren toch al op een track met drumcomputer zijn ingespeeld ? Het leek me handiger om zo te werken.

caelin
27 september 2007, 10:07
Als hij een tijdje op voorhand kan oefenen met die tracks moet dat wel lukken.

Is dit zo gek dan om de drums als laatste te doen als de gitaren toch al op een track met drumcomputer zijn ingespeeld ? Het leek me handiger om zo te werken.

proberen denk ik .....dan weet je het ;)

Maiden Michiel
27 september 2007, 15:46
Wij hebben nummers waarbij we tijdens drumfills erg afhankelijk zijn van de drummer.
We hebben gemerkt dat de feel van een echte drummer bij deze fills toch heel anders is dan bij geprogrammeerde drums.
Kan zijn dat je daar dan problemen mee gaat krijgen.