PDA

View Full Version : Oh mijn God! Ik heb een Pod!



Dirk_Hendrik
23 augustus 2007, 19:46
Voor weinig van Ebay geplukt en een kwartiertje aan moeten solderen. Daarna dus m'n allereerste "modelling in de huiskamer" (i.p.v. muziekwinkels, demo's, oefenruimtes en al waar de rest van je meuk niet de jouwe is...)

En ja... Als het kan laat ik liever m'n Rivera brullen.... maar voor al die andere optredens in Café 's, strandtenten en dergeliijke waar niveau binnen de perken moet blijven...

Had ik dit veel eerder moeten doen :confused:

Negative K3 fan
23 augustus 2007, 20:06
podxt met upgrades of wat?

heb er zelf ook al een hele tijd 1, maar ik gebruik hem zelf eigenlijk het meest als stofvanger, 2 keer per jaar sluit ik hem voor de grap eens aan op mn amp om te gaan lopen kutten, maar ik kan nooit langer dan een minuut van de controls afblijven en écht klinken doet het nooit.

wel ideaal om mee op te nemen, als je dat doet tenminste :D

jonesd
23 augustus 2007, 20:54
podxt met upgrades of wat?

heb er zelf ook al een hele tijd 1, maar ik gebruik hem zelf eigenlijk het meest als stofvanger, 2 keer per jaar sluit ik hem voor de grap eens aan op mn amp om te gaan lopen kutten, maar ik kan nooit langer dan een minuut van de controls afblijven en écht klinken doet het nooit.

wel ideaal om mee op te nemen, als je dat doet tenminste :D

Dit komt mij heel bekend voor. Als ik al eens lig te klooien met modelling, merk ik dat ik geen gitaar meer aan het spelen ben maar constant aan de knoppen aan het draaien ben. Je kan zo soms wel leuke effectjes krijgen...

Ik heb gemerkt dat line6 het beste werkt om een soort van fout, met galm en delay overladen jaren 80 geluid te creëren.

Dirk_Hendrik
23 augustus 2007, 21:11
podxt met upgrades of wat?

heb er zelf ook al een hele tijd 1, maar ik gebruik hem zelf eigenlijk het meest als stofvanger, 2 keer per jaar sluit ik hem voor de grap eens aan op mn amp om te gaan lopen kutten, maar ik kan nooit langer dan een minuut van de controls afblijven en écht klinken doet het nooit.

wel ideaal om mee op te nemen, als je dat doet tenminste :D

Nope... gewoon een "pod".. basic enzo. Mss nog even de firmware upgrade ervoor scoren. Dat gedoe met die controls kan ik me erg goed voorstellen. Maar eens een avondje naar repetitie meezeulen. Hebbik tenminste geen tijd voor pielen ;)

DeiDRagonas
23 augustus 2007, 21:32
Iedereen heeft een mening over modeling natuurlijk... Dusss, vandaar ook ff de mijne. Je moet modeling gewoon zien voor wat het is. En dat is vooral super makkelijk en enorm veelzijdig!

We weten allemaal dat qua sound modeling nooit een echte buizen amp zal overtreffen. Maar feit is wel dat je dat vaak alleen hoort in een A/B vergelijk. Geef de beste audiotechnieker een aantal willekeurige cd's en vraag "modeling of real deal?" en het zal blijven bij giswerk.

Ik merk dat ik alle demo's en vaak diverse backingtracks alleen nog maar opneem met mn POD. Waarom? Simpelweg de veelzijdigheid. Vaak gebruik ik voor solo's en hooks wel een amp en mic.

Live ga ik ook voor een echte amp (twee eigenlijk meestal). Tenzij ik zeer veel verschillende sounds nodig heb (bij bijvoorbeeld mn coverband), dan pak ik wel de POD. Deze plug ik dan wel gewoon in de fx-return van mn amp en gaat zeker niet via PA en monitoren. Ik heb voor dit doeleinde apart een amp gezocht die lekker met de POD klinkt. Maar ik moet wel zeggen dat ie inderdaad veeeel vaker in de studio te vinden is dan onstage.

Verder kan ik over de POD zeggen dat ik deze beter vind klinken dan ALLE andere modeling (ja, ook beter dan die van Sansamp) op de high-gain geluiden na. Wil je echt vette metal spelen dan is de POD meer een oefen apparaatje want echt geweldige metalgeluiden heeft ie niet. Maar damn wat klinkt ie lekker met een crunch en clean!!

Probeer er ook eens een Tubescreamer ofzo voor te zetten, hoewel je het misschien niet verwacht slikt de POD dit soort boosters en overdrives echt goed.

Veel plezier ermee, kan een verdomd handig dingetje zijn.

grt Roy!

DeiDRagonas
23 augustus 2007, 21:35
Oh... En dat eindeloos pielen doe je jezelf aan. Wat ik doe is af en toe een avondje leuke geluidjes zoeken en opslaan die handel. Verder afblijven, als t goed is... is t goed, toch.

Negative K3 fan
23 augustus 2007, 22:10
ja, misschien dat mijn post wat negatief overkomt, want podxt's die klinken wel als een tiet, ik heb het idee dat die oudere dingen dat niet doen en zeker v-amps die klinken echt nergens naar.

Maar het is ook lastig om een tube amp goed op te nemen en ik heb op mn computer gigabytes aan sound clips staan en over het algemeen zijn de podxt clips een flink stuk beter dan de thuisopnames van buizenamps. Ik heb een tijdje terug wel eens wat links naar soundfiles gepost van een of andere noor of zweed en die haalde me toch mooie muziek uit zn pod...

maargoed, aan opnemen doe ik niet zoveel, dus dan is ie een beetje overbdoig.

Dirk_Hendrik
23 augustus 2007, 22:21
andere modeling (ja, ook beter dan die van Sansamp) grt
Roy!

Thanks voor de support. Ik moet er nog aan wennen ;)

Meer even met betrekking tot de bovenstaande quote. De tech21 sansamps zijn dus pertinent geen modeling dingen. Sansamps zijn analoge apparaten met een dito bedachte filtering die ze hun klankkarakter geeft dat doet denken aan versterkermodellen. Op het moment dat je een Sansamp beschouwd als modeling zou je dat ook moeten doen met any pedaal dat ook maar een beetje het klankkarakter van een 1 of ander ander apparaat heeft. Zo zou je ook elk digitaal multieffect als een ouwe Rolang GP of een boss SE50 modeling moeten noemen. Niets is minder waar daar de benadering van de technologie er achter, net als met plugins in de studiowereld, een totaal andere is. De tech21 technologie is echter veel ouder dan de eerste (geslaagde) modeling pogingen.

Een TS er voor... hmmm...dat lijkt me wel haalbaar :D

dr.distortion
23 augustus 2007, 22:36
Ik denk dat je aan de digitale moddeling meuk gewoon tijd moet besteden voordat je het echt kent. Hoelang kan het niet duren voordat je je buizenbak echt door hebt? Mijn valveking heeft een supersimpele lay-out. Twee kanalen, gescheiden toonregeling, dus moet lekker makkelijk in te stellen zijn. Ja dat dacht ik dus ook, ik heb em nu een dik half jaar en heb nu pas een paar sweet spots gevonden! En dan heb ik nog niet over een complexe amp zoals een Mesa Mark IV of Engl met weet ik hoeveel knoppen.
Dan het digitale: zoveel mogelijkheden amps effekten...dat heb je niet in 1 avond uitgevogeld maar ben je wel ff zoet mee als je het bakje door en door wilt leren kennen!

my 2 cents...

Mitch
23 augustus 2007, 22:49
Er zijn van die momenten dat je zou willen dat iedere moderator banrechten heeft binnen zijn eigen subforum. Een POD 'für Bastler' kopen... tsss...
Je kent toch de slogan van échte gitaar techneuten:
"if it's modelling and it's broke: don't fix it "

:jam:





Nou ja, veel plezier met je POD dan.
Had ik al gezegd dat ik hier een X V-Amp heb slingeren ?

Speeddemon
23 augustus 2007, 23:51
"Give yourself to the Dark Side..."

http://www.thesith.com/vader/extras/vader13.jpg

:D

BeeJee
24 augustus 2007, 01:37
The force is with you, young Skywalker, but you're not a Jedi yet...

http://images.wikia.com/starwars/nl/images/thumb/e/eb/LukeandYoda.jpg/200px-LukeandYoda.jpg (http://nl.starwars.wikia.com/wiki/Afbeelding:LukeandYoda.jpg)

:D

cosmos
24 augustus 2007, 10:25
http://take6fan.com/matrix/lo-res/Site%20Pics/Pills1.jpg

stefke_m
24 augustus 2007, 10:35
Haha, modelling is echt wel niet geliefd blijkbaar. Ik zit nog steeds aan mijn eerste modellingversterker, een Line6 Spider II dan wel. Volume, genoeg en sounds is even zoeken naar een goede sound die ook in bandsituatie erdoor komt. Heb zelfs complimenten gehad van geluidstechniekers van wat andere (grotere) bands, dat mijn geluid best wel goed zat.

Toch mijn besluit om zo snel wie möglich een Vox AC30 te kopen!!

peter_heijnen
24 augustus 2007, 11:08
Voor weinig van Ebay geplukt en een kwartiertje aan moeten solderen.
Meteen maar getb'd?

Veel plezier er mee.

vettavillenl
24 augustus 2007, 11:15
Gefeliciteerd met je eerste modeling avontuur... en veel plezier ermee.

Bouke
24 augustus 2007, 12:24
Moddeling is heel praktisch. Na een half jaar speel je ook weer gewoon gitaar zónder aan de knopjes te draaien :D

Ik heb mijn PodXT onlangs verkocht en een Toneport gehaald. Ook leuk, maar doe mij toch maar een PodX3 :D

Bouke

the sure thing
24 augustus 2007, 12:44
I'll never join the dark side

Daemon
24 augustus 2007, 16:48
Ik heb zelf een pod xt live. Dat ding werkt prima om makkelijk opnames te maken als je aan nieuwe nummers werkt om een beetje een idee te krijgen hoe 't gaat klinken. Ook voor thuis oefenen is 't handig: inpluggen op pc+ metronoom aan+ koptelefoon= heeeeeel fijn oefenen + m'n buisjes van m'n triamp slijten dan ook minder hard :) Maar er gaat toch niks boven het echte werk!!!

Nocki
24 augustus 2007, 21:45
Modeling blijft geweldig! Er zijn gewoon momenten dat het veel beter werkt dan een normale amp maar andersom is ook waar.
Hoe vaak zie je geen mensen een mening hebben over dit soort dingen die slecht klinkende rommel aan elkaar geknoopt hebben met goedkope meuk waardoor het heel slecht klinkt.

Ik ken een aantal gitaristen die geen amp hebben en spelen over een oefenampje met een boss meX pedaal ofzo en toch een hele sterke afkeer hebben van modeling. gewoon geen idee waar ze het over.

Ik heb zelfs iemand in huis gehad die me aan het overtuigen was dat modeling slecht klonk en verkeerd was en me raar vond dat ik het had staan. Al die tijd stond ie met zn rug naar de boogie toe... Maar toch niet de verschillen willen zien tussen beide mogelijkheden...

Ik zie absoluut de mogelijkheden van al die systemen en bn ook al jaren bezig met alles naar mn zin te krijgen en dat line6 gebeueren is gewoon helemaal op een gitarist ingesteld!

Het zal nooit een buizenmap vervangen maar ik weet zeker dat je als uitvoerend muzikant niet om de modeling heen kan... (uitvoerend bedoel ik als iemand die meer tot zn beschikking moet hebben dan zn "eigen geluid" )

the sure thing
25 augustus 2007, 21:00
... ik was bij het concert van De Dijk in Ahoy. Vanwege hun 25 jarig gemeuk. Ik ben een redelijke fan van Nico Arzbach. Ik vond die avond echter dat hij (voor het eerst!!!) geen lekker gitaargeluid had. IK MISTE IETS. Een stukje warmte, diepte, ik kon mijn vinger er niet op leggen. En toen opeens zag ik het: hij speelde op een Line6 versterker!!!!! Echt: ik wist het niet vantevoren. Ik heb zeker De Dijk 8 x live zien spelen en ik vind het wel HEEEEEEEEEEEEEEEEEL toevallig, dat ik een ander geluid hoor en het blijkt plotseling digitale meuk te zijn.....

Mijn 2e moment was enige tijd later: in Veenendaal (vintagebeurs) werd de allerduurste Line6 top met een 4x12 kast gedemonstreerd. Ik ervaarde wederom EXACT hetzelfde: mooie geluiden, maar compleet zonder karakter, diepte, zeg maar de X factor.

Ik durf beide handen in het vuur te steken dat ik LIVE altijd het verschil zal horen tussen een goede buizenversterker en een digitaal signaalpad. Op de plaat wordt het een ander verhaal, maar mij zal je de komende 10 jaar geen digitale meuk zien bedienen op een podium.

Speeddemon
25 augustus 2007, 22:02
Ik durf beide handen in het vuur te steken dat ik LIVE altijd het verschil zal horen tussen een goede buizenversterker en een digitaal signaalpad. Op de plaat wordt het een ander verhaal, maar mij zal je de komende 10 jaar geen digitale meuk zien bedienen op een podium.
Hoewel ik me kan vinden in je verhaal, vind ik toch dat je moet oppassen met zulke uitspraken. De grootste fout die gebruikers maken, is een digitale modellingamp te proberen te benaderen/instellen als het buizenmodel dat ze gewend zijn. Je moet modellingamps gewoon zien als een op zichzelf staand iets, en niet verwachten dat ie je de magic mojo van een Plexi op 11 geeft.

Zo heb ik diverse live-shows gezien met Line6 spul, waarvan slecht klinkende (Di-Rect), maar ook een zeer goede jazz/funk-gitarist die met een intiem bandje in een café speelde op een Vetta II combo. Die sneed waanzinnig door de mix en was achterin het café nog steeds goed te horen, zonder dat ie te hard stond. Iets wat bijv. al niet lukt met de oudere Spiders en Flextones.

Daemon
26 augustus 2007, 02:34
't schijnt zoiezo dat die vetta 2 heel erg goed is. Ik moet 'm zelf nog horen, maar degenen die ik ken die hem hebben/hebben gehoord waren er verschrikkelijk enthousiast over.

Mitch
26 augustus 2007, 12:06
Voor we hier in de zoveelste modelling vs. buizen discussie verzanden: het ging hier over de POD. Praten over versterkers mag in een ander subforum.

On topic please