PDA

View Full Version : explorer body, kopen of maken?



Ish
23 augustus 2007, 19:30
ik ben me de laatste tijd eens aan het verdiepen in het zelfbouwen van een gitaar, ik weet er nog niet alles vanaf, dus heb geduld met deze beginner :) .

Het lijkt mij wel leuk en leerzaam om een gitaar zelf te maken/assembleren, ik heb dus het plan opgepakt om een explorer te gaan bouwen. ik heb alleen enkele vraagjes.

1. graag wil ik de body van de explorer van mahonie maken, is dit hout in Nederland te krijgen? of kan ik maar beter een 'pre-made' body van (bijv.) Warmoth kopen?

2. wat heeft/hebben het soorten hout van de neck en toets te maken met het geluid of de feel van de gitaar?

dit was het voor nu, verwacht nog geen bouwverslag ofzo, ik ben me enkel nog aan het orienteren.

ciao!

Ish

orreltak
23 augustus 2007, 19:43
als je het juiste gereedschap om handen hebt en je weet ermee om te gaan dan lijkt mij het de uitdaging om hem zelf te maken.
bij zelfbouwprocestopic staat ook een destroyer/explorer-zelfbouw van darknessawaits.
ga daar even kijken of je kriebels krijgt.

der is ook een houtsoort-topic hier met uitleg over klank,gewicht,sustain,enz voor halzen

rinaldo
23 augustus 2007, 20:52
manonie is hier heel goed te krijgen, je kunt in elke willekeurige trappenfabriek, of houthandel wel een stukje sipo mahonie krijgen denk ik, honduras zal wat moeilijker worden, maar sipo is bijna net zo goed als je het mij vraagt.

gewoon even bij zo,n werkplaatsje binnenlopen en even uitleggen wat je van plan bent, dan heb je grote kans dat je wel een mooi stukje uit de afval bak kunt zoeken voor een paar euries.

pasqual
23 augustus 2007, 21:03
ik heb zelf bij de plaatselijke timmerwerkplaats een stuk essen gescoord waar ik makkelijk 2 body's uit had kunnen halen ( als ik me wat beter had voorbereid en beter gemeten en niet zo snel alles had verzaagd etc....... )
voor welgeteld 15 euri!! daar kun je je best wel een foutje of wat voor veroorloven. en zelf bouwen is echt veel leuker als zelf kopen. ik heb gewoon een kopie van een voor mij geschikt model gemaakt ( strat met floyd rose ) en de maten overgenomen. zonder bouwtekeningen. gewoon beginnen en lekker zelf fouten maken en leren en veel topics doorlezen.

succes en veel plezier en groeten Pasqual.

AgileGhost
29 augustus 2007, 12:51
Koop geen explorer body bij warmoth! De vorm die zij gebruiken klopt niet en ziet er in mijn ogen raar uit.