PDA

View Full Version : Help!



Jack#79
23 augustus 2007, 18:44
Beste Gitaarvrienden,

Ik speel nu ongeveer een jaar en kan best al aardig wat nummers mee spelen. Maar zodra er een F barree of F# barree krijg ik niet alle snaren zuiver. Zodra het meer naar het midden gaat is het geen probleem, maar alles op de bovenste drie krijg ik niet voor elkaar.
Nu hoop ik dat iemand mij een tip of advies kan geven?

Alvast bedankt!!

Groeten J :B

Jedeel
23 augustus 2007, 20:14
Maar zodra er een F barree of F# barree krijg ik niet alle snaren zuiver. Zodra het meer naar het midden gaat is het geen probleem, maar alles op de bovenste drie krijg ik niet voor elkaar.

Hoe klinkt de gitaar als je een capo binnen de eerste 3 frets gebruikt?
Als de snaren dan allemaal goed klinken, dan zou het aan de houding van de linkerhand(?) kunnen liggen.
Als die 6 snaren niet goed klinken, dan denk ik dat de hals 'achterover' staat. Mogelijk dat dan snaren tegen de frets aanlopen.

Pais
23 augustus 2007, 21:24
Bij sommige hele goedkope gitaren is de kam ook veel te hoog. Misschien heb je een slecht bespeelbare gitaar?

Eko
23 augustus 2007, 22:48
Ligt aan de kracht in je linkerhand. Kost alleen maar tijd en oefening. Na ongeveer 20 jaar gaat het langzaam beter ( ha,ha)

peter_heijnen
24 augustus 2007, 10:22
snaren netjes tegen het fretje induwen, hoe netter je dat doet des te minder kracht heb je nodig.

Jack#79
24 augustus 2007, 16:08
Dat is mooi een mooi vooruitzicht Eko.....haha!!! Ik heb de kam een tijdje geleden al wat lager laten zetten en naar mijn eigen inzicht is de hals goed. Het zal wel flink oefenen en mijn linkerhand een fitnessabbonnementje kado doen!

Bedankt allemaal!!

Groeten J.

crazyy_me
2 september 2007, 08:58
idd die vind ik ook moeilijk :dontgeti:
eerst lukte hij me nooit volledig zuiver maar nu al beter en beter
gwn je vingers in alle mogelijke kanten wringen tot je de juiste positie hebt gevonden :D

Gitaarbouwer
2 september 2007, 17:01
Of de topkam laag genoeg is, kun je als volgt controleren:

Druk een snaar in op de derde positie. De snaar mag nu de eerste fret net niet raken. Is de ruimte te groot dan moet de topkam voor de betreffende snaar omlaag.
Met "net niet" bedoel ik dat de snaar de fret ogenschijnlijk wél raakt, maar zodra je er met je vingertop tegenaan klopt hoor je dat de snaar tegen de fret klettert, een teken dat er ruimte tussen zit.